Nettkjøp fra utlandet/fortollingsavgifter

NoSp

Jeg har lyst til å kjøpe en harddisk fra USA, og den totale verdien
(inkludert porto) vil komme på rundt US$ 260 (ca. Kr. 1460,- med dagens
kurs).

Nå leser jeg på tollvesenet sine sider at man kan fortolle varer selv
via nettet om varens verdi er mellom kr. 200,- og 1000,-
(https://fortolling.toll.no/Tvinn-Internett).

Men om varens verdi er over kr. 1000,- er det firmaet som leverer varen
(posten i dette tilfellet) eller tollvesenet som fortoller, og man kan
ikke gjøre dette over nettet:
http://www.toll.no/templates_TAD/Article.aspx?id=131803&epslanguage=NO&parentid=66240

Men på posten sine sider om fortolling står det at varer over kr. 1000,-
skal fortolles "på vanlig måte via tollsystemets elektroniske
fortollingssystem -TVINN".

Litt forvirrende altså.
Så da lurer jeg på hvor mye avgifter jeg må belage meg på å betale, og
hvordan jeg går frem for å evt. hente pakken hos tollvesenet istedenfor
å vente på hentelapp fra posten og kanskje spare noen kroner på
fortollingsgebyret.

Karl Erik Birkeland

NoSp skrev:

> Jeg har lyst til å kjøpe en harddisk fra USA, og den totale verdien
> (inkludert porto) vil komme på rundt US$ 260 (ca. Kr. 1460,- med dagens
> kurs).

Du må betale 25% MVA på summen av vareverdi og frakt, samt et
fortollingsgebyr på 199 kr til Posten (eller Bring Logstics, som de
byttet navn til før i dag). Dersom du ikke har fortollet inn varer hos
Posten før må de ha fødselsnummeret ditt. Dersom dette ikke fremkommer
av pakken (du kan være macho og ta det med i adressen du oppgir til
selger) vil du måtte vente i en ukes tid mens Posten sender et skjema
til deg som du må returnere før det skjer noe som helst.

Posten bruker typisk 1-6 virkedager for å utføre selve fortollingen.

--
Karl Erik Birkeland, MDNV

http://home.no/blazius/

NoSp

On 05-09-08 20:23, Karl Erik Birkeland wrote:

> Du må betale 25% MVA på summen av vareverdi og frakt, samt et
> fortollingsgebyr på 199 kr til Posten (eller Bring Logstics, som de
> byttet navn til før i dag).

Auda! 200 kroner for at posten skal regne ut hvor mye moms det blir av
varens verdi! Ikke noe tvil om at vi bor i verdens dyreste (og
grådigste) land.

Nei, personnr. får jeg ikke avsender til å skrive utenpå pakken, selv om
det kanskje tar en uke ekstra for å motta hentelappen. Tror det er litt
for risikabelt og kan misbrukes av feil person.

Så man kan ikke fortolle selv og spare de 200 kronene?

Ola Trygve Kvitle

"NoSp" wrote:

> Så man kan ikke fortolle selv og spare de 200 kronene?

Om det er praktisk mulig for deg kan du møte på postfortollingen
på Alnabru i Oslo med ankomstmelding og faktura (eller evt.
annen dokumentasjon) så vil Tollvesenet ordne fortollingen
gratis for deg.

Posten vil likevel ta gebyr for oppbevaring av pakken og
innbetalingen av toll/MVA da Tollvesenets avdeling på
Alnabru ikke har kassefunksjon. Dette er likevel vesentlig
billigere enn 200 kr.
Dersom du har postbankkort, ta med det da girogebyret
er lavere for de som kan vise et slikt.

Prosedyren er noe forenklet følgende:
1. Du henvender deg til Posten som finner frem pakken.
2. Så henvender du deg til Tollvesenet og leverer papirene.
3. Tollvesenet fortoller pakken.
4. Du får tilbake papirer og en giro fra Tollvesenet
5. Du betaler giroen og gebyrene til Posten
6. Pakken utleveres.
I tillegg kan det forekomme åpning/kontroll av pakken
under flere av trinnene i prosedyren.

Ola Trygve Kvitle

NoSp

On 06-09-08 10:34, Ola Trygve Kvitle wrote:

> [...]
> 5. Du betaler giroen og gebyrene til Posten
> 6. Pakken utleveres.
> I tillegg kan det forekomme åpning/kontroll av pakken

Takk for supert tips!
Jeg har tidligere fått ankomstmeldinger der det står hvor mye jeg skal
betale i avgifter, som jeg tar med til postkontoret og betaler der.
Men om jeg tar denne ankomstmeldingen med til Alnabru istedet, skal ikke
posten uansett ta seg betalt for at de allerede har regnet ut gebyrene
(fortollet varen)?

Jeg har ikke noe bankkort hos posten, men har Visakort i annen bank.
Slipper jeg billigere unna da, eller er det snakk om å betale en
giroblankett fra tollvesenet istedenfor rett inn på konto (eller evt.
via nettbank)?
Jeg ser fra prisliste hos posten at det koster 35,- for postens
kortholdere mens for andre koster det kr. 65,-
https://www.postbanken.no/no/leve/priser/#giro
Er det dette du snakker om?

Ang. gebyrene posten tar for dette, selv om jeg går via Alnabru, er det
en av disse prisene?:
http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Fortolling/760.cms#tab2

Om jeg ikke har misforstått noe så blir den endelige summen (i tillegg
til selve momsen da) som følger:

Betaling/henting hos posten:
----------------------------
199,- (jeg går ut fra at dette kan jeg betale med kort eller kontanter
uten noen ekstra avgifter)

Fortolling ved Alnabru/betaling og henting hos posten:
99,- (ekspedisjon, egenfortolling og tollagerkostnad)
65,- (betaling av giroblankett hos posten)
= kr. 164,-

Altså, jeg sparer ikke mer enn kr. 35,- for å dra ned til Alnabru
istedenfor å bare hente/betale ved mitt lokale postkontor, eller har jeg
misforstått?

Morten P Ruud

On Sep 7, 2:44 pm, NoSp <n...@none.none> wrote:

> [...]

> Altså, jeg sparer ikke mer enn kr. 35,- for å dra ned til Alnabru
> istedenfor å bare hente/betale ved mitt lokale postkontor, eller har jeg

Den skisserte løsningen betinger at pakken ligger på toll-lageret på
Alnabru. Dersom Posten allerede har håndtert tollberegningen for deg
og pakken ligger i hylla på ditt lokale postkontor er det for seint å
være lur ;)
For mange år siden (6-7?) fylte jeg ut et skjema som jeg sendte til
Posten, jeg tror det var en egenerklæring om at jeg vil ta meg av
fortolling selv. Etter dette har jeg kunnet foreta fortolling på
Alnabru. At det gjelder egne priser for kunder i Postbanken var nytt
for meg, men forsåvidt ingen overraskelse.

--
Morten

Dag-Erling Smørgrav

NoSp <no...@none.none> writes:
> [...]
> Men om jeg tar denne ankomstmeldingen med til Alnabru istedet, skal
> ikke posten uansett ta seg betalt for at de allerede har regnet ut

Nei. De tar derimot et klekkelig gebyr for å la deg bruke kort-
terminalen deres til å betale giroen du får av Tollvesenet.

DES
--
Dag-Erling Smørgrav - d...@des.no

Dag-Erling Smørgrav

Morten P Ruud <pare...@gmail.com> writes:
> [...]
> Alnabru. Dersom Posten allerede har håndtert tollberegningen for deg
> og pakken ligger i hylla på ditt lokale postkontor er det for seint å

De har ikke lov til å gjøre det uten din fullmakt.

NoSp

On 08-09-08 12:27, Dag-Erling Smørgrav wrote:

> Nei. De tar derimot et klekkelig gebyr for å la deg bruke kort-
> terminalen deres til å betale giroen du får av Tollvesenet.

Kan jeg ikke bare ta med giroen hjem, betale pr. nettbank (og be om
kvittering fra nettbanken) for så å komme tilbake til posten noen dager
senere, fremvise kvitteringen og hente ut pakken?

Dag-Erling Smørgrav

NoSp <no...@none.none> writes:
> Kan jeg ikke bare ta med giroen hjem, betale pr. nettbank (og be om
> kvittering fra nettbanken) for så å komme tilbake til posten noen
> dager senere, fremvise kvitteringen og hente ut pakken?

Jeg har tenkt tanken, men aldri prøvd det. Jeg vet ikke om de blir så
happy for det, da må de hente pakken opp for fortolling, sette den
tilbake, og hente den opp igjen når du kommer og henter.

NoSp

Dumt :-(

For å konkludere: hvis jeg IKKE kan betale giroen via nettbank (og da
ende opp med et totaly gebyr på rundt hundrelappen) vil det enten koste
meg kr. 199,- uten at jeg løfter en finger, eller kr. 35,- mindre om jeg
flyr mellom tollvesenet ved Alnabru og postkontoret.
Posten har visst tettet alle smutthull for å nok en gang kunne grafse
til seg overprisede "tjenester".

You can't win 'em all visstnok.

Harald Hanche-Olsen

+ NoSp <no...@none.none>:

> You can't win 'em all visstnok.

Bare vokt deg for takknemlige dansker. En slik en sendte meg to flasker
rødvin en gang. Med fortollingsgebyr, skatt og moms kostet de to
flaskene meg mer enn om jeg hadde kjøpt dem på polet selv.

--
* Harald Hanche-Olsen <URL:http://www.math.ntnu.no/~hanche/>
- It is undesirable to believe a proposition

Ola Trygve Kvitle

"NoSp" wrote>

> [...]
>
> Altså, jeg sparer ikke mer enn kr. 35,- for å dra ned til Alnabru
> istedenfor å bare hente/betale ved mitt lokale postkontor, eller har jeg

Min erfaring er at de av og til ikke krever opp gebyret for egenfortolling.

Ola Trygve Kvitle

Ola Trygve Kvitle

Eller be dem sende den hjem til deg siden portoen tross alt er betalt frem
til din adresse.

Ola Trygve Kvitle

Ola Trygve Kvitle

"NoSp" wrote:

> Posten har visst tettet alle smutthull for å nok en gang kunne grafse til
> seg overprisede "tjenester".

Postens fortollingsgebyr er ikke høyt sammenlignet med endel
andre speditører.

Ola Trygve Kvitle

Odd Reknes

* Dag-Erling Smørgrav

> De har ikke lov til å gjøre det uten din fullmakt.

Den fullmakten gir du idet du kvitterer for mottak av sendingen.

http://www.posten.no/Produkter+og+tjenester/Fortolling/760.cms

Dag-Erling Smørgrav

Odd Reknes <rek...@lycos.com> writes:

> Den fullmakten gir du idet du kvitterer for mottak av sendingen.

...hvilket er poenget mitt. Pakken blir ikke sendt videre fra Alnabru
før du enten fortoller den eller gir Posten fullmakt til å gjøre det for
deg.

Det kan lønne seg å lese det du svarer på...

Odd Reknes

* Dag-Erling Smørgrav

> Odd Reknes

>Det kan lønne seg å lese det du svarer på...

Du leste tydeligvis ikke vedlagte link:

<sitat>
Bring Logistics beregner avgiftsgrunnlaget for din sending direkte ved
ankomst fra utlandet. Dernest videresendes sendingen så snart som mulig til
ditt lokale utleveringskontor. Du gir Bring Logistics fortollingsfullmakt i
det du betaler oppkravsbeløpet for sendingen og kvitterer for mottak av
denne.
</sitst>

Det kan lønne seg å lese alt som det svares på...

Dag-Erling Smørgrav

Odd Reknes <rek...@lycos.com> writes:
> Du leste tydeligvis ikke vedlagte link: [...]

*sukk*

<teskje>
DES:
"du er ikke nødt til å betale Posten for å fortolle sendingen for deg,
du kan gjøre det selv på Alnabru"
Morten:
"men hvis pakken allerede er sendt videre til postkontoret får du ikke
fortollet selv"
DES:
"pakken blir ikke sendt videre medmindre Posten har fortollet sendingen
for deg, hvilket de ikke kan gjøre uten din fullmakt"
Odd:
"jo men jo men, hvis pakken er på postkontoret så har du jo gitt Posten
fullmakt!"
DES:
*facepalm*
</teskje>

Message has been deleted

Dag-Erling Smørgrav

Odd Reknes <rek...@lycos.com> writes:
> Vi snakker tydeligvis forbi hverandre, så jeg forsøker igjen.
> [Posten fortoller alt medmindre du reserverer deg mot det]

Det er beviselig ikke tilfelle. Skal du stikke innom en dag så jeg kan
vise deg ankomstmeldingene, tollerklæringene, og kvitteringene for
pakker jeg har mottatt og fortollet selv?

Odd Reknes

* Dag-Erling Smørgrav

> Det er beviselig ikke tilfelle. Skal du stikke innom en dag så jeg kan
> vise deg ankomstmeldingene, tollerklæringene, og kvitteringene for
> pakker jeg har mottatt og fortollet selv?>

Men du er reservert mot postfortolling?

Dag-Erling Smørgrav

Odd Reknes <rek...@lycos.com> writes:
> Dag-Erling Smørgrav <d...@des.no> writes:

Jeg har ikke reservert meg mot noe som helst (bortsett fra telefon-
selgere og uadressert reklame).

Odd Reknes

* Dag-Erling Smørgrav

> * Odd Reknes

> Jeg har ikke reservert meg mot noe som helst (bortsett fra telefon-
> selgere og uadressert reklame).

Rutinen på PGO er ihvertfall at alle sendinger fra utlandet til private som
posten behandler skal være ferdig fortolla, og eventuelle avgifter skal
innkreves ved utlevering. For firma gjelder det andre regler.