Re: hurra

Thomas Skogestad

* edvard boye

| Forbrukerne foretrekker de gamle melkekartongene
|
| Tine meieri har siden januar produsert melk på kartonger med skrukork.
| Forbrukere i Rogaland og Vest-Agder, samt deler av Hordaland, har vært med
| i prøveperioden.

«Etter å ha testet hva forbruker mener om en helt ny type melkekartong, har
TINE besluttet at det er den tradisjonelle mønekartongen som fortsatt vil bli
å se på frokostbordene i de norske hjem.

Siden januar i år har rogalendinger og folk i deler av Hordaland og
Vest-Agder testet ut en ny type melkekartong som TINE har utviklet i
samarbeid med TetraPak.»

Forbrukerne tilfreds med mønekartongen
http://www.tine.no/page?id=40&key=101740
Publisert: 21. mai 2008 kl 09.00

Øyh! Vi har hatt disse i Trøndelag også. Og de har vært i salg på Østlandet
siden enda lengre siden. Det står «de norske hjem», men mener de bare «de
vestlandske hjem»? Får vi tilbake de gamle kartongene, vi også?

(Her om dagen fikk jeg tidenes kaldeste varme kaffe på McDonald's Trondheim
torg (myth busted), og jeg så at piken helte H-melk fra en kartong uten
skrukork oppi kaffemaskinen. Designet på kartongen var ikke den samme som man
finnes i butikkene.)

Thomas Skogestad

--
EU krever bedre vann i springen (13.05.08) Norge må bygge kloakkrenseanlegg,
begrense avrenning fra jordbruket, rydde opp i forurensede havner ved

Morten P Ruud

On 23 Mai, 12:24, Thomas Skogestad <barrygo...@gmail.com> wrote:
> Øyh! Vi har hatt disse i Trøndelag også. Og de har vært i salg på Østlandet
> siden enda lengre siden. Det står «de norske hjem», men mener de bare «de
> vestlandske hjem»? Får vi tilbake de gamle kartongene, vi også?

Jeg har ikke sett de nye kartongene på Østlandet. Det jeg derimot har
sett er at de "gamle" 1l-kartongene har fått skrukork, noe som
fungerer flott. 1.5l lettmelk har fortsatt den gamle åpningen ("brett
ut og bøy helt tilbake").

Kartongen som har vært testet på vestlandet har tilnærmet vannrett,
flatt "tak".
http://www.tine.no/page?id=40&key=68526
Ut fra min erfaring med 1.5 l juice- og nektarkartonger gir dette en
mindre stabil kartong som er mer utsatt for klemming og skjevheter.

> [...]
> skrukork oppi kaffemaskinen. Designet på kartongen var ikke den samme som man

H-melk har inntil for kort tid siden blitt levert uten skrukork, men
omlegging er underveis nå. Men altså fortsatt med "møne".

--
Morten

Thomas Skogestad

* Morten P Ruud

> [...]
| sett er at de "gamle" 1l-kartongene har fått skrukork, noe som
| fungerer flott. 1.5l lettmelk har fortsatt den gamle åpningen ("brett

Skrukorkkartongene jeg har sett i Trøndelag og på Østlandet har vært helt
like de gamle uten skrukork, bare med skrukork.

| H-melk har inntil for kort tid siden blitt levert uten skrukork, men
| omlegging er underveis nå. Men altså fortsatt med "møne".

Hå-melken i Trøndelag har vært med skrukork siden før påske.

Usj. Jeg skulle ha trengt igjennom denne laaange uttalelsen:

«- TINE ønsker å tilby emballasje som er best mulig tilpasset forbrukerens
ønsker og behov. Markedsundersøkelser vi har gjennomført viser at mange
opplever den nye kartongen som bedre, mens like mange fortrekker [sic]
TRADISJONELL MØNEKARTONG MED SKRUKORK. Siden så mange som halvparten ønsker å
beholde dagens mønekartong, har vi bestemt at vi fortsetter med denne, sier
Hege Holter Brekke, konserndirektør i TINE Markedskategorier.»

Thomas Skogestad

--
Prisen på bensin er den samme i hele Trondheim, men selskapene benekter at
det dreier seg om prissamarbeid. [professor Frode Steen] ved Handelshøyskolen

Clas Mehus

On Fri, 23 May 2008 12:24:26 +0200, Thomas Skogestad
<barry...@gmail.com> wrote:

>Øyh! Vi har hatt disse i Trøndelag også. Og de har vært i salg på Østlandet
>siden enda lengre siden. Det står «de norske hjem», men mener de bare «de
>vestlandske hjem»? Får vi tilbake de gamle kartongene, vi også?

Håper ikke det. Synes korken er praktisk. Og forresten kjøper jeg
stort sett Q, og de var vel aller først med dette...

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Bjørn Brox

Clas Mehus skrev:

> Håper ikke det. Synes korken er praktisk. Og forresten kjøper jeg
> stort sett Q, og de var vel aller først med dette...

Og som er mye mer holdbar enn Tine's melk, - praktisk for oss som kun
bruker melk i matlaging.

--
Bjørn Brox

Thomas Skogestad

* Clas Mehus

| Håper ikke det. Synes korken er praktisk. Og forresten kjøper jeg
| stort sett Q, og de var vel aller først med dette...

Falsk alarm. :-(

Tine skal ikke gå tilbake til de praktiske melkekartongene uten kork.

Men jeg har fått en skikkelig motivasjonsfaktor for ikke å drikke så mye
melk. Mamma har mast i flere år om at jeg ikke burde drikke så mye melk.

I tillegg fyker melkeprisen i været, nok en grunn til å kutte ned på melken.
Jeg prøver i stedet å drikke vann. Eneste aber er at vannet her smaker vondt
usj, så jeg må blande med saft.

Den upraktiske korken gjør at jeg ikke lenger lager kubber av kartongene. Jeg
bare vasker kartongen og presser den flat. Korkene kaster jeg i plastdunken.

ObFrust: Hvem pokker er Svein Tore Samdal og hvorfor er et bilde av trynet
hans klint utover hele forsiden av Adressa?

http://www.adressa.no/nyheter/trondheim/article1088515.ece

(Adressa.no er såpass tilhenger av ytringsfrihet at denne kommentaren ble
nektet publisert.)

https://www.buyandread.com/mediaport/buy.htm?pub=11&date=20080524

BonusFrustundring: Hvordan kan min bestilling være klar for avhenting 53
minutter etter stengetid på en lørdag?

ObGlede: Vi er nesten jevnstore i Google. (Web, ikke groups. I groups er han
omtrent uhørt.) Når får jeg trynet mitt på forsiden av Adressa?

--
Thomas Skogestad
Spår lavere matpriser (NTB, 14.05.08) Tiden med høye matvareprisene kan være

John Bilberg

Thomas Skogestad wrote:

> Når får jeg trynet mitt på forsiden av Adressa?

Den dagen du er idiot nok til å investere 1 million i et luftslott i
Spania for å tjene penger på det.

hth

--
job

Roy A.

Roy A.

On 23 Mai, 13:19, Thomas Skogestad <barrygo...@gmail.com> wrote:
> * Morten P Ruud

Enda ett unødvendig kopiprodukt fra meierisamvirket.

Anne Lise Hovdal

"Thomas Skogestad" <barry...@gmail.com> skrev i melding

>* Clas Mehus

> Falsk alarm. :-(
>
> Tine skal ikke gå tilbake til de praktiske melkekartongene uten kork.

Jeg har sett noen med kork her i Sandnessjøen, men dem jeg
har kjøpt(vanlig H-melk) har ikke det. Jeg vil ikke ha skrukork
og enda mer jeg får problemer med å åpne. Ja jeg vet jeg har
fått link til noe for å prakisk kunne åpne korker, men jeg betaler
ikke med kort på internett fordi jeg ikke vil legge ut masse
informasjon til folk som kan knekke koder.

Anne Lise Hovdal

Morten P Ruud

On 26 Mai, 02:09, "Anne Lise Hovdal" <an...@online.no> wrote:
> [...]

> ikke med kort på internett fordi jeg ikke vil legge ut masse
> informasjon til folk som kan knekke koder.

Med "normale" hender synes jeg det er enklere både å åpne og lukke
kartongene med kork. De sitter jo ikke så hardt som f.eks. skrukorker
på brusflasker og korkene på 1/2-literskartongene med melkeprodukter.
Slik jeg husker den gamle åpningen var det stadig vekk problemer med
at pappen ble "myk" og fliset seg opp, så jeg er fornøyd med dagens
løsning.

--
Morten

Geir Arne Moi

"Morten P Ruud" stadfester:

> Slik jeg husker den gamle åpningen var det stadig vekk problemer med
> at pappen ble "myk" og fliset seg opp, så jeg er fornøyd med dagens
> løsning.

AOL

gamoi - usedvanlig enkel middag med fettfrie pomfri (de finnes, fra Hoff),
peppersaus og pepperbiff, trolig gjør enkle middager at man skriver enklere
postinger

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| BonusFrustundring: Hvordan kan min bestilling være klar for avhenting 53
| minutter etter stengetid på en lørdag?

De sender fra fremtiden og merker mailen med UTC.

--
Thomas Skogestad
Kiwi er blant de dyreste på frukt og grønt til tross for at kjeden

Anne Lise Hovdal

"Morten P Ruud" <pare...@gmail.com> skrev i melding

*Med "normale" hender synes jeg det er enklere både å åpne og lukke
*kartongene med kork. De sitter jo ikke så hardt som f.eks. skrukorker
*på brusflasker og korkene på 1/2-literskartongene med melkeprodukter.

Nå har jo ikke jeg vanlig styrke i hendene da, på grunn av
sykdom i nakken.

*Slik jeg husker den gamle åpningen var det stadig vekk problemer med
*at pappen ble "myk" og fliset seg opp, så jeg er fornøyd med dagens
*løsning.

Nå er det jo kun vanlig H-melk jeg kjøper, og det er kun til
kakao og risengrynsgrøt.

Anne Lise Hovdal

Alf P. Steinbach

* Anne Lise Hovdal:

Det minner ganske sterkt om Microsoft sin taktikk med å gjøre hver versjon av
Windows så ubrukelig, etterhvert, at folk gladelig skifter over til neste, selv
om den er mye verre enn eksisterende versjon var i utgangspunktet.

Er det noen som har oppskrift på hvordan stikke disse kartongene med skrukort
opp i hverandre når de er tomme?

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

| (Adressa.no er såpass tilhenger av ytringsfrihet at denne kommentaren ble
| nektet publisert.)

Adressa må ha fått en ytringsfrihetsraptus i det i siste. Først Muhammed som
ikke er Muhammed og nå dette:

«USA HAR FØKKA OPP HELE VERDENSORDENEN SIDEN ETABLERING AV STATEN ISRAEL I
1948. DÆM KAINN HOLL KJÆFTN SIN OG SÆTT SÆ I EN KROK OG SKJÆMMES!!!»

http://www.adressa.no/nyheter/utenriks/article1094632.ece?act=readDebate

--
Thomas Skogestad
Idealisme og ordenssans. 2008 er en prøveperiode for Tines skrukorker.

Thomas Skogestad

* Thomas Skogestad

> [...]
| skrukork oppi kaffemaskinen. Designet på kartongen var ikke den samme som man

I går oppdaget jeg løsningen: langtidsholdbar h-melk.

På Ultra koster denne kroner 15,90 og er holdbar til 19. august og kommer
UTEN upraktisk kork. Vanlig h-melk koster 13,40 og er holdbar til 13. juni og
har en upraktisk kor.

«TineMelk Hel Langtidsholdbar kan oppbevares i romtemperatur inntil åpning.
TineMelk Hel Langtidsholdbar inneholder 3,9 % fett.»
http://www.tine.no/page?id=26&key=6130&cat=635

Langtidsholdbar lettmelk finnes også, i en helt annen forpakning. Må man
absolutt ha en eller annen form for mekanisk lokk er denne bedre ettersom man
i det minste slipper å holde styr på en løs kork.

«TineMelk Lett Langtidsholdbar»
http://www.tine.no/page?id=26&key=6133&cat=635

(Hvorfor har Tines webduhsignere en fetisj for å gjengi bilder i form av
Flash-stillbilder?)

--
Thomas Skogestad
Økologisk melk er ikke best (30.05.2008) Den beste melken kommer ikke fra

Bjørn Brox

Thomas Skogestad skrev:

> [...]
>
> «TineMelk Hel Langtidsholdbar kan oppbevares i romtemperatur inntil åpning.
> TineMelk Hel Langtidsholdbar inneholder 3,9 % fett.»

Bit deg merke i orda "inntil åpning".
Hvis du ikke har tenkt å åpne melkepakka hvorfor kjøper du den da?

Min egen erfaring er at Tine melk blir sur bare du snur ryggen til den,
og det holder ikke for oss som bare bruker melk til matlaging (og du kan
takke meg for at mine klager har ført til at Viking tørrmelk igjen er å
finne i kjedebutikkene).

Står fortsatt på min mening i at Q-melka, spesielt pga skrukorka er
ekstremt holdbar, langt utover holdbarhetsdato (som sikkert er en EU
bestemmelse i likhet med egg-reglene), og at man spesielt kan stole på
at de overholder hygiene og tilsetings-regler, nettopp på grunn av
Tine's mange uredelige forsøk på å bli kvitt en konkurrent.

Joda, jeg kjøper også argentinsk eller brasiliansk frossen ytrefilet av
samme grunn, - dette kjøttet blir sjekket i hue og ræva for å beskytte
norsk næring (i motsetning til egen-kontroll), og derfor stoler jeg mer
på det. Lar kjøttet ligge i vakumpakninga i kjøleskapet til det skifter
farge og lager ekstreme gode biffer av resultatet, - dette hadde jeg
aldri turt med norsk kjøtt.

--
Bjørn Brox

Thomas Skogestad

* Bjørn Brox

| Hvis du ikke har tenkt å åpne melkepakka hvorfor kjøper du den da?

«- Den langtidsholdbare H-melken er spesialutviklet for kaffebarer. Den er
enklere å steame, som et resultat av at det skjer en liten endring i
proteinene under varmebehandlingen, sier Høiland.»

Melk som aldri blir sur
http://www.nrk.no/programmer/tv/puls/1.5587713
(06.05.2008)

Hvis du er fisker og er ute på fiske i flere måneder kan det være at du
ønsker melk som ikke blir sur etter den første uken. Jeg har ikke vært i
en slik situasjon og jeg har heller ellers ikke problemer med at melka
blir sur (for tidlig).

| Lar kjøttet ligge i vakumpakninga i kjøleskapet til det skifter farge

Hva skjedde egentlig med dommedagen som ble spådd som følge av at det for
noen år siden ble forbudt å la kjøttdeigen få en unaturlig farge?

--
Thomas Skogestad
Tysk mjølkestreik gav høgare pris (06.06.2008) To veker med streik gav tyske

Birger

Bjørn Brox wrote:
> Lar kjøttet ligge i vakumpakninga i
> kjøleskapet til det skifter farge og lager ekstreme gode biffer av
> resultatet

Hmm, hvilken farge har kjøleskapet ditt nå? Eller har du spist det opp?