Nå er det nok, DnBNor!

Jon Wikne

DnBNor er ikke akkurat kjent som en spesielt gunstig bank.
Men nå, som ledd i samkjøring med Postbanken, har de lagt
det store egget.

En konto jeg har hatt der har til nå vært relativt
konkurransedyktig for innestående beløp mellom 100000 og
500000 kr. Renten har riktignok vært noen tiendedels prosent
under det som tilbys av Skandiabanken på innskudd i denne
klassen, men har hatt en stor fordel: Man har greid seg med
_en_ konto, altså sluppet å tenke på overføringer frem og
tilbake mellom sparekonto og lønnskonto ettersom sparing /
forbruk og inn / ut i økonomien endrer seg over tid.

Nå er det slutt. Renten for denne kontotypen og dette
innskuddsnivået mer enn halveres, til usle 1.0%. Man skal
sette penger på _sparekonto_, må vite. Med begrensninger
på antall uttak, og rente som ikke er vesentlig bedre enn
før.

Og den sparekontoen er DnBNor freidige nok til å tro at
jeg vil opprette hos dem...! Lurer på hvor mye de kommer
til å tape på dette stuntet? Mer enn hva mitt innskudd er
verdt, det kan jeg love! Men akkurat det er deres problem,
ikke mitt.

-- Jon

Harald Ljøen

On 28.02.2011 19:10, Jon Wikne wrote:
> [...]
> sette penger på _sparekonto_, må vite. Med begrensninger
> på antall uttak, og rente som ikke er vesentlig bedre enn

Jeg trodde DNB hadde skremt bort alle sine privatkunder for minst 20 år
siden?

En av de bedre de siste årene har vært yA-bank. De har pt 3,3% på de
første 100k, deretter 3% opp til 250k og 2,9% over det igjen. Ingen
begrensninger på uttak og ellers ingen gebyrer på bruk bortsett fra
årsgebyr på debetkort. Kredittkort er derimot gratis, men er belagt med
gebyrer på kontantuttak på linje med andre kredittkort.

Thor Kristoffersen

Jon Wikne <jon-...@wikne.no> writes:
> [...]
> sette penger på _sparekonto_, må vite. Med begrensninger
> på antall uttak, og rente som ikke er vesentlig bedre enn

Flere norske banker tilbyr sparekonto uten uttaksbegrensninger med
opptil 3,3% rente, og den beste svenskeide tilbyr 4,25%. Se på
http://www.finansportalen.no/Bank/Bankinnskudd

Thor

Jon Wikne

Harald Ljøen wrote:

> Jeg trodde DNB hadde skremt bort alle sine privatkunder for minst 20 år
> siden?

Jeg har vel vært en sær "nisjekunde", som vil ha ting minst mulig
komplisert. ;)

> En av de bedre de siste årene har vært yA-bank. De har pt 3,3% på de
> første 100k, deretter 3% opp til 250k og 2,9% over det igjen.

Sær profil med lavere rente for høyere innskudd....

-- Jon

Harald Ljøen

On 28.02.2011 20:28, Jon Wikne wrote:
> Sær profil med lavere rente for høyere innskudd....

Litt spesielt er det,ja, men de kutter iallfall ikke renten til (nær)
null i det øyeblikket saldoen dipper under 100k, som de fleste andre gjør.

Jon Wikne

Thor Kristoffersen wrote:
[...]
> http://www.finansportalen.no/Bank/Bankinnskudd

Takk for nyttig info.

-- Jon

Pelle Thomsen

dette fikk sparket meg igang også, som gammel DnB-kunde
var det på tide, ja.

Valgte Ya-bank, etter å ha sjekket litt rundt.

Takk for hjelpen.

:-)

Tord Ivelmo

Rett fra Nei-bank til Ya-bank?

Pelle Thomsen

On 03.03.11 02.40, Tord Ivelmo wrote:

> Rett fra Nei-bank til Ya-bank?

rett fra vi-melker-deg-maksimalt-og-gir-ellers-faen-bank
til en bank som ser ut til skjønne konseptet med service og
fornøyde kunder.

det er mange år siden jeg leste at nordmenn er de dummeste
forbrukerne i europa mht. å shoppe gode bank-tjenester -
vi er lojale til det stupide overfor banker som egentlig
driter i deg som kunde, - og det irriterer meg at jeg ikke har
fått ut fingeren og skiftet før.
I dag fant jeg ut at en kollega også skiftet nylig og påsto
han sparte over 3000 kroner i året på å skifte bank bare på
regulære tjenester - og da snakker vi engang om lån etc.

Thor Kristoffersen

Pelle Thomsen <no...@noe.no> writes:
> I dag fant jeg ut at en kollega også skiftet nylig og påsto
> han sparte over 3000 kroner i året på å skifte bank bare på
> regulære tjenester - og da snakker vi engang om lån etc.

Apropos, jeg skiftet nettopp forsikringsselskap og sparer 3000 i året på
det.

Thor

Tord Ivelmo

Pelle Thomsen wrote:

> [...]
> vi er lojale til det stupide overfor banker som egentlig
> driter i deg som kunde, - og det irriterer meg at jeg ikke har

Du har rett i det.

Jeg var lojal overfor DnB fram til 2000. Etter en lang serie med regelrette
fornærmelser, dårlige betingelser og gjennomført forakt fra bankens side
fikk jeg endelig nok, og skiftet til Storebrand bank. Det har lenge vært
helt ok, bra service og fin nettbank. Men i det siste har de begynt å gjøre
endel krumspring med mine konto (skrive brev og gratulere meg med nytt kort
som skal ha samme PIN-kode som det gamle, samtidig som de faktisk endrer
PIN-koden). Når jeg klager på dette får jeg bare arrogante svar, så status
er omtrent slik det var mellom meg og DnB før jeg skiftet.

Har ikke lån, men ganske stort innskudd så jeg er fri til å skifte når jeg
vil. Må bare finne ut hva som gir meg best betingelser. Pluss: de må ha en
oversiktlig og stabil nettbankløsning.

Jon Wikne

Tord Ivelmo wrote:
[...]

> Har ikke lån, men ganske stort innskudd så jeg er fri til å skifte når jeg
> vil. Må bare finne ut hva som gir meg best betingelser. Pluss: de må ha en
> oversiktlig og stabil nettbankløsning.

Jeg har foreløpig endt opp med BankNorwegian for hoveddelen av
mine innskudd. De hadde grei rente i det segmentet jeg befinner
meg (har heller ikke lån), og samtidig en Java-basert nettbank
som ikke sier "fy" til Linux og Firefox.

-- Jon

Thor Kristoffersen

> [...]
> meg (har heller ikke lån), og samtidig en Java-basert nettbank
> som ikke sier "fy" til Linux og Firefox.

Er manglende Linux/Firefox-kompatibilitet et vanlig problem i dag? Jeg
har bare vært borti banker som bruker EDBs nettbankløsning, og disse har
jeg aldri hatt noen problemer med i Linux/Firefox (og de krever ikke
Java heller).

Thor

Jon Wikne

Jeg vet ikke mer om dette enn at Skandiabanken (et annet alternativ jeg
vurderte) og en til jeg ikke husker hvem var skrev på sine nettsider at
nettbankløsningen ikke støttet Linux. Begrunnelsen var at "Linux er
ikke ett operativsystem, men mange, og det blir for mye å teste ...
bla-bla". Jeg antar at de referer til forskjellige distroer med ymse
varianter av .so-biblioteker og annet. Jeg vet jo selv at Linux-distroer
spenner fra "avantgarde" til "konservativ" hva versjoner av priogramvare
angår. Kanskje hadde nettbankløsningene virket for meg, bare at de ikke
ville garantere det. Men når det finnes greie konsepter som ikke tar
slike forbehold, er valget gitt.

-- Jon

Tord Ivelmo

Aha, det passer min profil utmerket. Jeg sjekket noen banker for en tid
tilbake, og BankNorwegian kom gunstig ut. Linux-støtte er et must, og jeg
bruker også Firefox.

Takker for bekreftelsen.

Tord Ivelmo

Det tyder på inkompetanse hos banken, det er noe som heter standarder. Hvis
det er inkompetanse på ett område, er det gjerne det på flere. Da skygger
ihvertfall jeg unna.

Skandiabanken er herved ikke kandidat.

Harald Ljøen

On 29.03.2011 21:45, Jon Wikne wrote:
> [...]
> nettbankløsningen ikke støttet Linux. Begrunnelsen var at "Linux er
> ikke ett operativsystem, men mange, og det blir for mye å teste ...

Hvor fant du dette?

Skandiabankens nettbank er java-basert og kjører like greit i Firefox
som i IE. Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte hvorfor OSet skulle ha
noen som helst innvirkning på funksjonaliteten der.

Jon Wikne

Harald Ljøen wrote:

> Hvor fant du dette?

På Skandiabankens nettsider. Men da jeg nå skulle finne tilbake til
det som referanse å oppgi her, er det endret. Tøvet er vekk, og de
henviser i stedet til det som oppgis på sidene til bankid.no

Det var faktisk kronglete å finne frem til linkene om støttet
programvare både da og nå. Nettsidene virker lite fokusert på dette.

> Skandiabankens nettbank er java-basert og kjører like greit i Firefox
> som i IE. Jeg kan ikke for mitt bare liv fatte hvorfor OSet skulle ha
> noen som helst innvirkning på funksjonaliteten der.

Ikke jeg heller. Det er tydelig at de på ett eller annet tidspunkt
har endret løsning, til noe mer fornuftig. Mulig at de har hatt et
etterslep hva oppdatering av nettsidene angår. Det er til og med
mulig at denne tråden har gjort dem oppmerksom på saken.

Men jeg er egentlig ikke så lei meg. Jeg får fortsatt bedre rente
hos BankNorwegian,

-- Jon