"Frp og Sp for skurkene"

Oscar Nilssen

"Så er det altså bevist: Velgere som stemmer Fremskrittspartiet og
Senterpartiet er mest tilbøyelig til å begå kriminelle handlinger,
skal man tro Statistisk Sentralbyrå."

http://www.dagbladet.no/nyheter/1999/09/21/177897.html

--
Oscar Nilssen /"Jeg er ikke for selvtekt, men
mailto:nils...@hotmail.com / dersom politiet ikke rydder opp må

Geir Hongrø

Oscar Nilssen wrote:

> "Så er det altså bevist: Velgere som stemmer Fremskrittspartiet og
> Senterpartiet er mest tilbøyelig til å begå kriminelle handlinger,
> skal man tro Statistisk Sentralbyrå."

Det overrasker meg ikke at de stemmer Fremskrittspartiet, men at de
stemmer Senterpartiet er mer overraskende. Jeg hadde trodd at
Fremskrittspartiet og Arbeiderpartiet hadde dominert.

--
Geir Hongro

Visit my pop page:
http://home.sol.no/knhongro/Geir/pop/Pop.htm

JE Holen

Man kan lage statistikker av alt mellom himmel og jord uten at det beviser
noe som helst...Dessuten har hvert enkelt individ sine egne meninger om hva
som er kriminelle handlinger (uten at jeg vet hva SSB legger i dette). Er
det å bryte fartsgrenser "ulydighet" eller kriminelle handlinger? To ganske
så vidt forskjellige ting, som selvfølgelig Dagbladet presterer å
likestille.

Svadajournalistikk!

JE Holen

Sigvald Grøsfjeld jr.

In article <WoKF3.1404$1s6....@news1.online.no>, "Oscar Nilssen" <nils...@hotmail.com> wrote:
>"Så er det altså bevist: Velgere som stemmer Fremskrittspartiet og
> Senterpartiet er mest tilbøyelig til å begå kriminelle handlinger,
> [...]

Dette antyder vel at SSB enten er kjøpt og betalt av Arbeiderpartiet eller
også at SSB benytter andre definisjoner på kriminalitet enn de FrP benytter.

Sigvald

--
Sigvald Grøsfjeld
sigv...@stud.ntnu.no

Sigvald Grøsfjeld jr.

In article <7s802h$i...@info.telenor.no>, "JE Holen" <jeh...@telenor.com> wrote:
> [...]
>det å bryte fartsgrenser "ulydighet" eller kriminelle handlinger? To ganske
>så vidt forskjellige ting, som selvfølgelig Dagbladet presterer å

Nettopp Dagbladet er en sosialistisk avis og farer således med løgn og
fanteri.

Geir Hongrø

JE Holen wrote:

> [...]
> det å bryte fartsgrenser "ulydighet" eller kriminelle handlinger? To ganske
> så vidt forskjellige ting, som selvfølgelig Dagbladet presterer å

Det finnes bare én korrekt definisjon av kriminelle handlinger, og det er at
kriminelle handlinger er å bryte loven. Forseelser (som f.eks. å kjøre for
fort, men ikke ALT for fort) kan kanskje ikke klassifiseres som kriminelle
handlinger, men det er ingen tvil om at f.eks. skattesnyteri og smugling (i
stor skala) er akkurat like mye kriminelle handlinger som å slå ned gamle damer
på gata er.

> Svadajournalistikk!

Jeg synes det er nyttig å få med seg. Fremskrittspartiet snakker jo så mye om
lovlydighet og kriminalitetspolitikk, og da er det interessant å få fram at
velgerne deres faktisk er blant de som bryter loven mest.

Geir Hongrø

"Sigvald Grøsfjeld jr." wrote:

> Dette antyder vel at SSB enten er kjøpt og betalt av Arbeiderpartiet eller
> også at SSB benytter andre definisjoner på kriminalitet enn de FrP benytter.

Jeg har aldri sett FrP hevde at FrP sine velgere er mindre kriminelle enn andre partiers velgere.
SSB sitter nok inne med sannheten.

K.Soltvedt

Oscar Nilssen <nils...@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> http://www.dagbladet.no/nyheter/1999/09/21/177897.html
>

> --
> Oscar Nilssen /"Jeg er ikke for selvtekt, men

Å tro på Dagbladet er som å tro på Pravda !!!
Ingen seriøsitet i det hele tatt.

Kaj
--
"Pol Pot gjorde jo også en del bra ting
i begynnelsen"

Geir Hongrø

"K.Soltvedt" wrote:

> Å tro på Dagbladet er som å tro på Pravda !!!

Ikke uenig i at Dagbladet ikke alltid er upålitelige, men SSB er faktisk
ganske så pålitelige.

Helge Hafstad

Sigvald Grøsfjeld jr. <sigv...@stud.ntnu.no> wrote:

> Nettopp Dagbladet er en sosialistisk avis og farer således med løgn og
> fanteri.

Ja. Sannheten finner man derimot i Det Beste og Donald Duck. - Og VG,
selvfølgelig.

Mvh
--
........_/...._/...._/... Email: hel...@online.no
......_/_/_/_/_/_/_/..... ICQ: 39438742 - Nick: kolvorok

Knut Yrvin

* Sigvald Grøsfjeld, Jr.

| Dette antyder vel at SSB enten er kjøpt og betalt av Arbeiderpartiet eller
| også at SSB benytter andre definisjoner på kriminalitet enn de FrP benytter.

Tøys. FrP er det partiet som etterlyser lover, og ønsker å plassere
forbrytere i lange og dyre fengselsopphold -- som for mange er rene
forbryterskoler, framfor å stille krav til forbrytere.

Det virker litt rart når tilhengerne av dette partiet tror at
strengere lover vil gøre dem mindre kriminelle. Mye tyder på at
situasjonen er tvert om. "En kjenner seg best på andre", er et kolokt
ord som får en slående betydning.
--
fra Knut Yrvin
if (nt == unstable) { switchTo.linux() }

Oscar Nilssen

K.Soltvedt <kaj.so...@c2i.net> wrote in message

..

> Å tro på Dagbladet er som å tro på Pravda !!!

Eller Det Beste, Donald Duck etc.

> Ingen seriøsitet i det hele tatt.

Korrekt.

Men Statistisk Sentralbyrå er seriøse og troverdige. Andre indisier
på at påstanden i subject er korrekt er jo alle de kriminelle FrPerne
på forholdsvis høyt nivå. Vi har jo f.eks. _listetopp_ Einar Ødegård
i Trysil FrP, FrP-formannen i Kolbotn som gikk til angrep på Milena
Tevanovic m.fl. Dessuten kan jeg gjerne trekke frem de rasistiske
utsagnene til Hedstrøm og Kleppe som ble gjengitt som liste i
Dagsavisen for en stund siden.

Steinar

Oscar Nilssen skrev i meldingen ...

>"Så er det altså bevist: Velgere som stemmer Fremskrittspartiet og
> Senterpartiet er mest tilbøyelig til å begå kriminelle handlinger,
> skal man tro Statistisk Sentralbyrå."

Som det mest folkefientlige patiet på over 50 år, rimer dette godt
når det gjelder FrP. Et parti som setter folkegrupperinger opp mot
hverandre og samtidig benytter seg av populistisk propagandateknikk
tiltrekker seg lett umoralske "nulliker".
Og fordi FrP så åpent frir til de med lite selvbilde og
miljøbetinget lav moral, får partiet også en stor del av samfunnets
umoralske elité.
Når det gjelder SP må Statistisk Sentralbyrå ha inkludert
miljøkriminalitet i sin undersøkelsesmetode. For når det gjelder
slik kriminalitet er nok topplasseringen gitt.

Steinar Askelien

Nils Christian Framstad

sigv...@stud.ntnu.no (Sigvald Grøsfjeld jr.) writes:

> at SSB benytter andre definisjoner på kriminalitet enn de FrP
> benytter.

Aner vi et forsøk på å heve seg over loven?

--
Quiz: Bible or black metal?

I hate my flesh, this dimension poisoned my soul with doubt
so that my soul chooseth strangling, death, rather than my bones

Nils Christian Framstad

"Oscar Nilssen" <nils...@hotmail.com> writes:

> FrP-formannen i Kolbotn som gikk til angrep på Milena Tevanovic
> m.fl.

Jeg bare nevner, for dem som ikke vet det - at Kolbotn ikke er egen
kommune. Kommunen heter "Oppegård". 'nøff said.

Sigvald Grøsfjeld jr.

In article <1dyj44b.w5...@ti21a23-0020.dialup.online.no>, hel...@online.no (Helge Hafstad) wrote:

>Ja. Sannheten finner man derimot i Det Beste og Donald Duck. - Og VG,
>selvfølgelig.

Jeg er nå ikke alltid like sikker på VG

Sigvald :-)

--
Sigvald Grøsfjeld
sigv...@stud.ntnu.no

Sigvald Grøsfjeld jr.

In article <Ko7G3.2084$Dw3.1...@juliett.dax.net>, "Steinar" <livs...@c2i.net> wrote:

> [...]
>Og fordi FrP så åpent frir til de med lite selvbilde og
>miljøbetinget lav moral, får partiet også en stor del av samfunnets

VRØVL!

FrP er norgeshistoriens mest folkelige parti. Det er derfor partiet kalles
populistisk.

Geir Hongrø

Nils Christian Framstad wrote:

> Jeg bare nevner, for dem som ikke vet det - at Kolbotn ikke er egen
> kommune. Kommunen heter "Oppegård". 'nøff said.

Jonstad (som i alle tilfelle er ekskludert nå) bor rett ved
Kolbotn-vannet, og opptrinnet skjedde på Kolbotn, så bruken av Kolbotn
kan vel nesten forsvares her :-)

--
Geir Hongrø

Geir Hongrø

"Sigvald Grøsfjeld jr." wrote:

> FrP er norgeshistoriens mest folkelige parti. Det er derfor partiet kalles
> populistisk.

Og så jeg som trodde at populisme ble kjennetegnet ved at et populistisk parti går inn for
massevis av populære saker som ikke lar seg gjennomføre i praksis...

Oscar Nilssen

Geir Hongrø <geir...@online.no> wrote in message

..

> jeg som trodde at populisme ble kjennetegnet ved at et populistisk
> parti går inn for massevis av populære saker som ikke lar seg
> gjennomføre i praksis...

Escolas ordbok (bokmål) har følgende definisjon:

"populisme, -en (av lat. populus, folk) politisk syn som legger vekt
på nærmiljø, desentralisering, naturvern m.m."

Sic!!! Jeg vil forøvrig legge til at denne ordboken faktisk anbefales
av svært mange lærere i den norske grunnskolen, og er skrevet av en
Ragnvald Taule.

Geir Hongrø

Oscar Nilssen wrote:

> [...]
>
> "populisme, -en (av lat. populus, folk) politisk syn som legger vekt
> på nærmiljø, desentralisering, naturvern m.m."

SV og Senterpartiet er jo til tider ganske populistiske de også, da :-)

Nils Christian Framstad

"Oscar Nilssen" <nils...@hotmail.com> writes:

> Escolas ordbok (bokmål) har følgende definisjon:
>
> "populisme, -en (av lat. populus, folk) politisk syn som legger vekt
> på nærmiljø, desentralisering, naturvern m.m."

Joda. Men en hel haug fremmedord har mistet eller fått omdefinert sin
betydning.

Ta fx "bombastisk". Eller "patetisk". Eller "nasjonalisme". Eller
"liberal" i USA.

Eller, for ikke å si: Pøbel. Som kommer av gresk publicus - som
tilsvarer latinsk populus.

Er det rett å kalle Frp pøbelistisk? :)

Nils Christian Framstad

Geir =?iso-8859-1?Q?Hongr=F8?= <geir...@online.no> writes:

> Jonstad (som i alle tilfelle er ekskludert nå) bor rett ved
> Kolbotn-vannet, og opptrinnet skjedde på Kolbotn, så bruken av
> Kolbotn kan vel nesten forsvares her :-)

Jo. Men poenget er at den som ikke kjenner Akershus-geografien, vil
neppe identifisere "FrP-formannen i Kolbotn" med Jonstad, som de
fleste bare kjenner i tilknytning til kommunenavnet.

Rett skal være rett - den mannen som gikk til det famøse angrepet er
faktisk ikke lenger medlem av Frp. Og det må man kanskje kjenne
geografien for å vite.

<digresjon> I det minste var det én kommune der en _lokal_politiker
virkelig fikk sette dagsorden - og det var den kommunen der både
Bondevik og Petersen bor.

Tor Iver Wilhelmsen

Nils Christian Framstad <n...@seksognitti.uio.no> writes:

> <digresjon> I det minste var det én kommune der en _lokal_politiker
> virkelig fikk sette dagsorden - og det var den kommunen der både
> Bondevik og Petersen bor.

Strengt tatt har vel KMB fortsatt folkeregistrert adresse i/rundt
Molde? Ja, jeg vet han bor fysisk i "Kolbotn terasse" ettellerannet.

Oppegård i Oppegård er derimot ei litt bortgjemt bygd. Nansen var vel
fra de traktene? Mener de har barndomshjemmet hans som severdighet elns.

--
Tor Iver Wilhelmsen <to...@multinett.no>
So the fruits of your labors have fermented into wine

Rolf Vorhaug

Nils Christian Framstad <n...@seksognitti.uio.no> wrote:

> Eller, for ikke å si: Pøbel. Som kommer av gresk publicus - som
> tilsvarer latinsk populus.

'Pøbel' kommer fra fransk, av det latinske 'populus' (engelsk 'people',
spansk 'pueblo', etc), 'populus' betegnet fattigfolkene imotsetning til
den lille rike banden med utbyttere.

Har blitt brukt om opprørske folkemasser (den store franske 1789-96,
1848-opprørene, 1917-23 revolusjonene, etc), dvs opprørske folkemasser
som overklassen frykter og forakter.

> Er det rett å kalle Frp pøbelistisk? :)

Nei, slett ikke - frp er et parti som tjener det lille rike
mindretallets interesser. Ekte pøbler kaster flasker på frp :-)

--
Rolf Vorhaug <mailto:vor...@online.no>
<URL:http://home.sol.no/~vorhaug/index.html>

Sigvald Grøsfjeld jr.

In article <n0aaeqd...@seksognitti.uio.no>, Nils Christian Framstad <n...@seksognitti.uio.no>
<AaSF3.1631$Dw3.1...@juliett.dax.net>
<zO4G3.89$OH6...@news1.online.no> <n0aiu52...@dioscuri.uio.no>

<37EA02A4...@online.no> wrote:

> [...]
>

><digresjon> I det minste var det én kommune der en _lokal_politiker
>virkelig fikk sette dagsorden - og det var den kommunen der både

Tja bor ikke Petersen i Oppegård og Bondevik i Molde da?

Geir Hongrø

Tor Iver Wilhelmsen wrote:

> [...]
>
> Oppegård i Oppegård er derimot ei litt bortgjemt bygd. Nansen var vel
> fra de traktene? Mener de har barndomshjemmet hans som severdighet elns.

Oppegård Syd er ikke så lite som det engang var.
Amundsen (ikke Nansen) var imidlertid ikke fra Oppegård Syd, men fra
Svartskog, og en av de lokale disputtene i nabokommunen min akkurat nå går
ut på noen utbyggingsplaner som isåfall vil bety at heller ikke Svartskog er
noen borgjemt bygd lenger :-)

Geir Hongrø

"Sigvald Grøsfjeld jr." wrote:

> Tja bor ikke Petersen i Oppegård og Bondevik i Molde da?

Bondevik er bosatt på Kolbotn.

Nils Christian Framstad

vor...@online.no (Rolf Vorhaug) writes:

> 'Pøbel' kommer fra fransk,

I stand corrected.

> Nei, slett ikke - frp er et parti som tjener det lille rike
> mindretallets interesser.

Enig.

> Ekte pøbler kaster flasker på frp :-)

Nei, inneholdet :)

Nils Christian Framstad

Tor Iver Wilhelmsen <to...@multinett.no> writes:

> Strengt tatt har vel KMB fortsatt folkeregistrert adresse i/rundt
> Molde?

Joda. Og Anne Enger Lahnstein kan tydeligvis ikke ha flyttet til Røa,
der hun de facto bor.

Sør-Trøndelag SV har for øvrig hatt en stortingsrepresentant med det
halvbondske navnet Erik Gudbrand Solheim. Ja, jeg snakker om den
senere / forrige lederen.

Rolf Vorhaug

> Nei, inneholdet :)

nja, det er vel mere pøbel-light (?)