Hopp til første uleste melding

Arild Bjoerk

ulest,
28. jan. 1996, 03:00:0028.01.1996
til
Jeg har en Olivetti PCS P/75 En, Pentium 75, og vil bruke OS/2. I
vanleg installering med standard VGA-driver virker OS/2 knirkefritt,
men med driveren for grafikkkortet (TGUI9660XGi), kræsjer OS/2 f. eks.
når jeg åpner en OS/2 eller DOS-kommandoboks eller jeg starter IBM
Works.

Har mistanke om at driveren som fulgte med maskinen ikke er helt 100%.
Jeg lurer på hvor jeg kan finne nye drivere. Jeg har undersøkt hos IBM
i USA, men kunne ikke finne drivere for 9660-kortet. Hos Olivetti i
Italia har jeg lett litt rundt, men har ennå ikke funnet filarkivet,
dersom de har noe sånt. De som yter support på maskinen i Norge,
kunne ikke hjelpe meg med OS/2-drivere.

Har noen andre hatt tilsvarende problem?

Jeg har også hørt rykter om at Olivetti-maskiner ikke er 100%
IBM-kompatible. Er det noe i disse ryktene?

Hilsen
Arild Bjørk

Bjørn Mork

ulest,
28. jan. 1996, 03:00:0028.01.1996
til
Arild Bjoerk wrote:

> [...]
> Italia har jeg lett litt rundt, men har ennå ikke funnet filarkivet,
> dersom de har noe sånt. De som yter support på maskinen i Norge,

Rart! Det tok meg 30 sekunder å finne denne:
<URL:ftp://ftp.software.ibm.com/ps/products/os2/drivers/video/tx13_os2.zip>

Beskrivelse:
tx13_os2.zip (28 Nov 1995, 1103037 Bytes) Date uploaded: 08 Dec 1995
OS/2 Warp drivers v1.3 (01) for TGUI96xx chipset. Contains OS/2
Warp v3.0 drivers v.TX1.3 (01) with ENDIVE for the TGUI96xx chipset.

Et godt utgangspunkt for å finne drivere er:
<URL:http://www.europe.ibm.com/getdoc/psmemea/progserv/device/>

> Jeg har også hørt rykter om at Olivetti-maskiner ikke er 100%
> IBM-kompatible. Er det noe i disse ryktene?

Nå til dags er det IBM maskinene som er minst IBM-kompatible: Aptiva, PS/1

Bjørn

Geir Frode Srrensen

ulest,
28. jan. 1996, 03:00:0028.01.1996
til
Bjørn Mork (bm...@sn.no) wrote:
: Arild Bjoerk wrote:
: >
[...]

Undertegnes!

: > Jeg har også hørt rykter om at Olivetti-maskiner ikke er 100%

: > IBM-kompatible. Er det noe i disse ryktene?

Det var mye i de ryktene. Hvordan Olivetti er nå vites ikke.

: Nå til dags er det IBM maskinene som er minst IBM-kompatible: Aptiva, PS/1

Nå skal du huske det at IBM-kom(p)atible er definert ut fra en orginal
implementasjon og ikke en spesifikasjon/arkitektur. M.a.o er den endelige
IBM-kompatible maskin den orginale IBM PCen selv. På samme måte som IDE...

Hadde bare enda IBM trodd at det kunne bli noe av sarvet så hadde de kanskje
lagt ned litt arbeid i denne orginalen. Og så hadde vi fått med spesifik
-asjoner som _ikke_ var fast knyttet til det koblingsskjemaet som fulgte
med maskina. M.a.o en _arkitektur_ (Jeg liker det ordet. Databransjen av i
dag har en akutt mangel på sådan.) På den annen side hadde vel IBM da ikke
lagt med det koblingsskjemaet, men krevd lisens for det. Da hadde den nok
ikke blitt så populær likevel...

For det var akkurat dette de forsøkte da de sto der med skjegget fullt av
postkasser. PCen skulle bare vare akkurat lenge nok til å ta livet av Apple.
Mer edelt var det ikke. Så hva gjør IBM når de plutselig oppdager at de har
skapt et nytt marked for en maskin som er gjennomført elendig? Du gjettet det:
de forsøker heve skrotet opp på et kvalitetsnivå IBM kan være bekjent av.
Det har aldri manglet yrkes stolthet blant IBMs ingeniører. Problemene oppstår
når markedsavdelingen skal tjene penger på sakene, og vil spille monopol...

Så alle maskiner fra IBM AT og oppover er et tappert lappe forsøk.
Og lapping på råtten slange er som vi vet ikke anbefalt...

MicroChannel (MCA) er jo direkte søtt i øynene på en ingeniør.
Faktisk å foretrekke over PCI i mange tilfeller. Jeg ønsker meg et hovedkort
med RISK prosessor, PCI primærbuss og MCA sekundærbuss, fiberoptisk SCSI-3 på
lokalbussen eller direkte på prosessoren (Dog ikke en døyt mer enn det og RAM
på lokalbussen) samt Universal Serial Bus. Alt sammens føyd isammens med
Open Firmware. (Nevner noen nå Plug&Die så sprekker jeg.) (Nesten) ikke et
register å se, bare kommandobasert IO. Sweet dreams...

Med nærmere ettertanke kan jeg dumpe PCI, MCA og USB på hovedkortet dersom
jeg får fiberoptisk SCSI-3. Da kan jeg heller legge en SCSI-3 kompliant
grafisk terminal på SCSI bussen og kjøre Plan 9 operativsystem. Kuult.

: Bjørn

E'kke greit å være geit i et sauesamfunn

Gei...@invalid.ed.unit.no

Svar alle
Svar til forfatteren
Videresend