Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Gitarister

119 views
Skip to first unread message

Dag Fjellby

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

Jeg har laget meg en liten (fpreløpig privat), liste over hvilke gitarister
innen sjangeren Jazz/rock og rock, som jeg syner er blandt verdens beste.
Jeg har utelatt avdøde gitarister.
Det kune vært kewlt om noen hadde satt opp ei liste over sine favoritter, for
så å offentligjøre min...for å se hvor ulike syn vi har på saken?
På lista mi har jeg ikke bare lagt teknikk (les: spill fort), til grunn, men
også stemniger og følsomhet.

Btw: Sputtnikk er ikke med på min liste. :-D

#dag.f...@riksnett.no#


Per Bull Holmen

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

Dag Fjellby wrote:
>
> Jeg har laget meg en liten (fpreløpig privat), liste over hvilke gitarister
> innen sjangeren Jazz/rock og rock, som jeg syner er blandt verdens beste.
> Jeg har utelatt avdøde gitarister.
> Det kune vært kewlt om noen hadde satt opp ei liste over sine favoritter, for
> så å offentligjøre min...for å se hvor ulike syn vi har på saken?
> På lista mi har jeg ikke bare lagt teknikk (les: spill fort), til grunn, men
> også stemniger og følsomhet.

Kjartan Kristiansen, DumDum Boys! Her har jeg ikke lagt teknikk til
grunn *i det hele tatt* fordi det ikke er interressant *i det hele
tatt*. Det eneste som teller er hva som groover best når lyden kommer ut
av høyttalerne, og der er Kjartans gitarsolo i Krimm uslåelig. Toppen ni
toner, men fy faen så bra de er. Ellers lyder det alltid fett når han
tar i strengene sine. Bortsett fra dette er jeg litt allergisk mot
gitarhelter, dessverre...

Per

Lars Nordbryhn

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

Men hvem spilte riffet på Splitter Pine?

---
Lars Nordbryhn (det kan være tuklete å kåre levende gitarhelter)
<lars...@stud.ntnu.no> http://www.stud.ntnu.no/~larsnord


Khrangaz

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

> Men hvem spilte riffet på Splitter Pine?

Torstein Flake.
Ellers er Snah Norge's beste gitarist. I min lille verden i alle fall : )

Kalle

> ---
> Lars Nordbryhn (det kan være tuklete å kåre levende gitarhelter)
> <lars...@stud.ntnu.no> http://www.stud.ntnu.no/~larsnord

--

"Selvfølgelig ser jeg på Offshore!
Det er en realistisk serie fra oljeborermiljøet. Ikke kjedelig!"

Thomas Grønbech

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to


Dag Fjellby wrote:

> Jeg har laget meg en liten (fpreløpig privat), liste over hvilke gitarister
> innen sjangeren Jazz/rock og rock, som jeg syner er blandt verdens beste.
> Jeg har utelatt avdøde gitarister.
> Det kune vært kewlt om noen hadde satt opp ei liste over sine favoritter, for
> så å offentligjøre min...for å se hvor ulike syn vi har på saken?
> På lista mi har jeg ikke bare lagt teknikk (les: spill fort), til grunn, men
> også stemniger og følsomhet.
>

Min favorittgitarist: Caspar Brötzmann; tysk avantgarde-jazzrock gitarist. Kan
nesten karaktiseres som "den onde Jimi Hendrix"


Lars Nordbryhn

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

On Wed, 6 May 1998, Khrangaz wrote:

> > Men hvem spilte riffet på Splitter Pine?
>
> Torstein Flake.
> Ellers er Snah Norge's beste gitarist.

Enig i begge punkter.

Åpner vi for resten av verdens gitarister, ville jeg trukket fram Marc
Ribot. Da vektlegger jeg arbeidet hans på Waits' Raindogs, Franks Wild
Years og Big Time. Samt det enestående praktstykke å løfte en middels
og overprodusert plate som Maria McGee's debut til "bra" ved hjelp av
framtredende nightmare-gitar på _en_ låt. Mannen er ellers så særpreget i
uttrykk at et 5 sekunders brekk på en låt på Foetus' Gash fikk meg
umiddelbart til å kaste meg over coveret - ganske riktig - Marc Ribot i
gjesterolle. Bidragene på diverse Costello-plater er, dessverre, bare
på det jevne, og det jeg har hørt av solotingene hans har vært tre
hakk for sært.

Vernon Reid i salige men akk så oppløste Living Color viste også fram ting
og tang på åttitallet.

Fra støyende-vakkert til bare-pent, har noen hørt Jackie Levens akkustiske
gitararbeide live? Det får det ihvertfall til å klø i mine fingre.

---
Lars Nordbryhn (spiller gitar i dusjen)
<lars...@stud.ntnu.no> http://www.stud.ntnu.no/~larsnord


Tommy

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

Dag Fjellby wrote:
>
> Jeg har laget meg en liten (fpreløpig privat), liste over hvilke gitarister
> innen sjangeren Jazz/rock og rock, som jeg syner er blandt verdens beste.
> Jeg har utelatt avdøde gitarister.
> Det kune vært kewlt om noen hadde satt opp ei liste over sine favoritter, for
> så å offentligjøre min...for å se hvor ulike syn vi har på saken?
> På lista mi har jeg ikke bare lagt teknikk (les: spill fort), til grunn, men
> også stemniger og følsomhet.


Her har du mine favoritter, i tilfeldig rekkefølge:

Jeff Beck John Scofield
Lee Ritenour Larry Carlton
Larry Coryell Frank Gambale
Pat Metheny

Stevie Ray Vaughan Knut Reiersrud
Eric Johnson Steve Vai
Eddie Van Halen Joe Satriani
Mads Eriksen Keith Richards
Peter Green

Jeg har helst sikkert glemt soleklare kandidater her..men jeg har
bevisst utelatt Eric Clapton og disse...de blir alltid nevnt ett eller
annet sted

Tommy

Per Bull Holmen

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

Khrangaz wrote:
>
> > Men hvem spilte riffet på Splitter Pine?
>
> Torstein Flake.

OK. Nå er jo den låta litt kjedelig, og jeg får ihvertfall ikke noen
særlig opplevelse av kult gitarspill i den. Feitest lyd fra gitarfronten
syns jeg vi får i Pstereo (låta).

Forresten, jeg mener da bestemt at jeg så Kjartan spille den låta Live?

Per

Fredrik Nordbakke

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

Lars Nordbryhn <lars...@stud.ntnu.no> wrote:

>On Wed, 6 May 1998, Khrangaz wrote:

>Åpner vi for resten av verdens gitarister, ville jeg trukket fram Marc
>Ribot. Da vektlegger jeg arbeidet hans på Waits' Raindogs, Franks Wild
>Years og Big Time. Samt det enestående praktstykke å løfte en middels
>og overprodusert plate som Maria McGee's debut til "bra" ved hjelp av
>framtredende nightmare-gitar på _en_ låt.

På Breathe? Vannvittig fra låt, forresten.

Fredrik


Dag Fjellby

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

>> hvor ulike syn vi har på saken? På lista mi har jeg ikke bare lagt teknikk
>> (les: spill fort), til grunn, men også stemniger og følsomhet.
>Min favorittgitarist: Caspar Brötzmann; tysk avantgarde-jazzrock gitarist.
>Kan nesten karaktiseres som "den onde Jimi Hendrix"
Bevares...enda jeg har hatt musikk/gitar som interesse i snart 30 år, så har
jeg aldri hørt om fyren. "Den onde Jimi Hendrix...:-) Hva slags stilart musikk
er det? Er det gitar onani?


#dag.f...@riksnett.no#


Dag Fjellby

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

>> (les: spill fort), til grunn, men også stemniger og følsomhet.

>Her har du mine favoritter, i tilfeldig rekkefølge:


>Jeff Beck John Scofield
>Lee Ritenour Larry Carlton
>Larry Coryell Frank Gambale
>Pat Metheny
>Stevie Ray Vaughan Knut Reiersrud
>Eric Johnson Steve Vai
>Eddie Van Halen Joe Satriani
>Mads Eriksen Keith Richards
>Peter Green

Stort sett enig! Spes. med Jeff Beck på toppen av tronen. Ellers har jeg
sansen for alle du nevner her.

>Jeg har helst sikkert glemt soleklare kandidater her..men jeg har
>bevisst utelatt Eric Clapton og disse...de blir alltid nevnt ett eller
>annet sted

Jepp, han og Mark Knopfler hopper vi over, selv om de er gode de også.
Kan tilføye følgende:

Robert Fripp - John Mc Laughlin - Al Di Meola - John Goodsall (Brand X) -
Daryl Stuermer - Allan Holdsworth - Tony Iommi - Terje Rypdal - Steve Howe
(YES) - Ronny Le Tekrø - David Gilmour - etc, etc....
Har sikkert glemt noe jeg også. :)

#dag.f...@riksnett.no#


Thomas Grønbech

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to


Dag Fjellby wrote:

> >> hvor ulike syn vi har på saken? På lista mi har jeg ikke bare lagt teknikk

> >> (les: spill fort), til grunn, men også stemniger og følsomhet.

> >Min favorittgitarist: Caspar Brötzmann; tysk avantgarde-jazzrock gitarist.
> >Kan nesten karaktiseres som "den onde Jimi Hendrix"
> Bevares...enda jeg har hatt musikk/gitar som interesse i snart 30 år, så har
> jeg aldri hørt om fyren. "Den onde Jimi Hendrix...:-) Hva slags stilart musikk
> er det? Er det gitar onani?

Nei. Han maner frem "onde stemninger" ved hjelp av en oppned-venstrehendt! gitar
(akkurat som Hendrix, bare andre veien). Det er nesten jazz, men tipper litt over
mot avantgarde-industrial (hvis man får noe ut av slike betegnelser..)


Thomas Grønbech

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to


Dag Fjellby wrote:

> Bevares...enda jeg har hatt musikk/gitar som interesse i snart 30 år, så har
> jeg aldri hørt om fyren. "Den onde Jimi Hendrix...:-) Hva slags stilart musikk
> er det? Er det gitar onani?

Den eneste plassen jeg har lest et intervju med denne mannen, er i et eksemplar av
Guitar Player.De kjørte en "profile" på ham for et par år siden. Jeg tror det er
februar 94, men du kan for sikkerhets skyld sjekke februar 95 i alle tilfellers
skyld.


Dag Fjellby

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

>> har jeg aldri hørt om fyren. "Den onde Jimi Hendrix...:-) Hva slags stilart
>> musikk er det? Er det gitar onani?
> Han maner frem "onde stemninger" ved hjelp av en oppned-venstrehendt!
>gitar

Ok, jeg tror jeg kan forestille meg hva du mener. ;)

>(akkurat som Hendrix, bare andre veien). Det er nesten jazz, men tipper litt
>over mot avantgarde-industrial (hvis man får noe ut av slike betegnelser..)

Ja, jeg gjør det. Frank Zappa stod for litt av den typen musikk på noen av
sine mest ekstreme album...selv om det sikkert ikke kan sammeliknes forøvrig.
;)


#dag.f...@riksnett.no#


Dag Fjellby

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

>> har jeg aldri hørt om fyren. "Den onde Jimi Hendrix...:-) Hva slags stilart
>> musikk er det? Er det gitar onani?
>Den eneste plassen jeg har lest et intervju med denne mannen, er i et
>eksemplar av Guitar Player.De kjørte en "profile" på ham for et par år siden.
>Jeg tror det er februar 94, men du kan for sikkerhets skyld sjekke februar 95
>i alle tilfellers skyld.
Ok, jeg får se på det...jeg ville iaf. ha likt å hørt noe av fyren før jeg
event. kjøper noe...


#dag.f...@riksnett.no#


Arne Gran

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

Vel, hvis de tidligere nevnte er gjengs oppfatning av typisk god
gitarist, er jeg ikke sikker på at jeg er helt game. Varene trengs da
virkelig ikke å serveres på fallos-maner for at man skal fatte at det
skjer noe interessant. Viriousitet og sykelig trang til å utforske
gitarens ytterligheter kan lett tippe over i det vulgære. Smak,
tonalitet og oppfinnsomhet står da virkelig høyt hevet over tekniske
ferdigheter. Jeg kan ikke tenke meg noe mer renspikka kitch enn Mads
Eriksen's Grieg voldtekter, ikke er det ufrivillig morro engang. He-He
Erling Solem var inne på no' Noen som har blitt utsatt for den mannens
frivolske eskapader ?
Ok, disse pleier som regel å fenge :
Roger McGuinn
Steve Cropper
Rick Nielsen
Bryan McLean
Lowell George
Ron Ashton
Clarence White
Neil Clark
Todd Rundgren
Neil Young
Ry Cooder
Chris Bell
James Burton
Curtis Mayfield
Paul B. Cutler
Johnny Marr
David Davies
Jimmy Nolen
Pete Townshend
Nick Drake
Tom Verlaine
George Harrison
Dave Gregory
Danny Kootch
Nile Rodgers
Wayne Kramer
Mick Ronson
Dean Ween
....ok

Kanskje på tide med en ny tråd ? Store bassister i rocken :

Chris Hillman
Mike Mills
Carol Kaye
Bootsy Collins
Phil Lesh
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Arne

Dag Fjellby wrote:

> >> (les: spill fort), til grunn, men også stemniger og følsomhet.
>

--
-^- Le Arny, un homme de Rock'n'Roll! -^- http://home.sol.no/~granarne/

Arne Gran

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

Dag Fjellby

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

>Wayne Kramer
>Mick Ronson
>Dean Ween
>....ok
Jeg er heller ingen tilhenger av "gitaronani", men det kommer jo også litt
annn på hvilken musikksmak man har?

>Kanskje på tide med en ny tråd ? Store bassister i rocken :
>Chris Hillman
>Mike Mills
>Carol Kaye
>Bootsy Collins
>Phil Lesh
>zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

Kan vi godt, men da kommer vi ikke utenom Percy Jones, Eberhard Weber og Tony
Levin...hvis du kjenner til noen av disse?
Btw: Mener du virkelig at en gitarist som Jeff Beck feks. brillierer med
teknikk o g ingen følelse? I tilfelle er det helt ufattelig etter min mening,
men som sagt...smak og behag kan ikke diskuteres. :)


#dag.f...@riksnett.no#


Dag Fjellby

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

>Vel, hvis de tidligere nevnte er gjengs oppfatning av typisk god
>gitarist, er jeg ikke sikker på at jeg er helt game. Varene trengs da
>virkelig ikke å serveres på fallos-maner for at man skal fatte at det
>skjer noe interessant. Viriousitet og sykelig trang til å utforske
>gitarens ytterligheter kan lett tippe over i det vulgære.
>> Robert Fripp - John Mc Laughlin - Al Di Meola - John Goodsall (Brand
>> X) -
>> Daryl Stuermer - Allan Holdsworth - Tony Iommi - Terje Rypdal - Steve
>> Howe
>> (YES) - Ronny Le Tekrø - David Gilmour - etc, etc....
>> Har sikkert glemt noe jeg også. :)
>>
Jeg er forsåvidt enig i det, men hvem av dem jeg nevner her tipper over til
det vulgære? Bortsett fra Tekrø kanskje...

#dag.f...@riksnett.no#


Ųyvind Gjermshus

unread,
May 6, 1998, 3:00:00 AM5/6/98
to

Lars Nordbryhn <lars...@stud.ntnu.no> writes:

> Vernon Reid i salige men akk så oppløste Living Color viste også fram ting
> og tang på åttitallet.

Vernon Reid har absolutt vist fram skikkelige saker, ikke bare på
80-tallet, men også i de senere årene. gitarspillet hans er helt
fenomenalt på "Stain"plata. Det er virkelig synd at dette bandet ble
oppløst.

--
Øyvind

Geir Hongro

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

Mark Knopfler og David Gilmour går for meg LANGT utenpå det bråket
som diverse harde rockegitarister lager.

Best av ALLE er allikevel Steve Hackett, som da han var med i
Genesis på 70-tallet kombinerte verdens vakreste melodiøse
elgitarsoloer med stemningsfulle lydmalerier av akkustiske
gitarer. Evig og alltid uslåelig!

--

Geir Hongrø

***************************************** *
Burn Down the disco - hang the blessed DJ *
* *
* Morrissey 1986 *
*******************************************
Visit my homepage
Norwegian: http://home.sol.no/knhongro/Geir/
English: http://home.sol.no/knhongro/Geir/engelsk.htm

Per Rannug

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

Dag Fjellby wrote:
>
> Stort sett enig! Spes. med Jeff Beck på toppen av tronen.

Jeff Beck er Jennifer Battens favoritt gitarist. - JB er en kvinnelig
gitarist jeg har tenkt å høre litt på. Jeg så henne i et intervju på TV
en gang i forbindelse med et Michael Jackson program (hun spiller i
bandet hans), og det hun demonstrerte på TV var ganske imponerende!

Det er et intervju med henne i siste MusikkPraksis.

Siden har jeg noen gitar favoritter:
- Yngwie J.Malmsteen - selv om mannen ikke kan skrive låter, og at
faktum at jeg er lei av å høre på han, så må
jeg si at hans sweeping teknikk er unik der han
spiller dur- og dim skalaer med meget
klare toner. En del av hemmeligheten hans er å
bruke .008 sett og stemme gitarene ned til
D# istedenfor E som er vanlig. Allikevel
må teknikken være der, og det har Malmsteen
fikset på sin særegne stil.

- Steve Morse - Han er en glimrende tekniker, og det han bidrar med
på den siste dobble live CDen til Deep Purple er
glimrende. Min favoritt er "Sometimes I feel like...".

- Steve Howe - udiskutabel Yes gitarist som mikser en slags jazz stil
inn i progressiv rock.

- Steve Hackett - x-Genesis gitarist som er noe det samme som Howe,
men er mer klassisk inspirert enn Howe's
jazz utøvelse.

- Billy Gibbons - Slik kan enkel rock spilles enkelt på gitar som
allikevel fenger! Gitarist i ZZ Top.

- Ronnie LeTekrø - Kommer ikke utenom Norges kanskje beste tekniker.

- Eric Clapton - Var best i 60-åra, og jeg tar med han pga av det.

- Gary Moore - Denne mannen behersker flere stilarter bedre enn de
fleste.

- Jan Akkerman - gamle Focus gitaristen som var/er en glimrende
gitarist innen rock/jazz/klassisk. Spiller også lute.
- Pat Metheny - Jazz gitarist

- David Gilmour - Det enkle er kanskje det beste? Fine melodiøse
toner strømmer ut fra gitaren til denne mannen i
Pink Floyd.

I country gruppa er det også gitarister man burde høre på:
Lars Haugen (Hellbillies), Øystein Sunde, Albert Lee (bl.a. gitarist
for Everly Brothers)..mm.. De som har CMT, vi oppdage i enkelte
øyeblikk at det er virkelig noen gode gitarister i den moderne
country stilarten.

det er sikkert mange flere, men jeg må vel begrense meg..?
--
Per Rannug
http://home.sol.no/~prannug/
to reply remove "nospam." from the e-mail address

Dag Fjellby

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

>Mark Knopfler og David Gilmour går for meg LANGT utenpå det bråket
>som diverse harde rockegitarister lager.
Det er jeg enig i. Jeg liker begge to meget godt. Jeg har ikke så forferdelig
mye til overs for heavyrock gitarister, men T.I. i Black Sabbath kan sine
ting. Jeg har hørt han spille akustisk (nærmest klassisk) også.

>Best av ALLE er allikevel Steve Hackett, som da han var med i
>Genesis på 70-tallet kombinerte verdens vakreste melodiøse
>elgitarsoloer med stemningsfulle lydmalerier av akkustiske
>gitarer. Evig og alltid uslåelig!

Jepp! Sorry at jeg glemte han i farten. Han er en eminent gitarist! ;)

#dag.f...@riksnett.no#


Dag Fjellby

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

>Jeff Beck er Jennifer Battens favoritt gitarist. - JB er en kvinnelig
>gitarist jeg har tenkt å høre litt på. Jeg så henne i et intervju på TV
>en gang i forbindelse med et Michael Jackson program (hun spiller i
>bandet hans), og det hun demonstrerte på TV var ganske imponerende!

Sier du det? Henne har jeg aldri hørt om. Kan du gi meg ett hint hvis du får
hørt noe mer på det hun står for?

>Det er et intervju med henne i siste MusikkPraksis.

Ok....

> må teknikken være der, og det har Malmsteen
> fikset på sin særegne stil.

Enig, han er dyktig, men jeg blir litt fort lei han. ;)

>- Steve Morse - Han er en glimrende tekniker, og det han bidrar med
> på den siste dobble live CDen til Deep Purple er
> glimrende. Min favoritt er "Sometimes I feel like...".

Hmmm...hvilken dobbel DP plate er det. Jeg har kun nyutgivelsen av "Made in
Japan" Jeg har ikke lest noe særlig på coveret...så er det der han er med?

>- Steve Howe - udiskutabel Yes gitarist som mikser en slags jazz stil
> inn i progressiv rock.

Bevare meg vel. Jeg fikk nettopp hans siste "QUANTUM Guitar" og den er meget
variert og bra. Faktisk så bra at jeg bestillte 2 til med en gang. Du har
rett, han fikser alt fra Jazz/rock/heavy til klassisk. Etter min mening en
kjempegitarist av STOR klasse!

>- Steve Hackett - x-Genesis gitarist som er noe det samme som Howe,
> men er mer klassisk inspirert enn Howe's
>jazz utøvelse.

Enig igjen. Desverre så glemte jeg han ut da jeg skrev den lista, men det er
så mange gode gitarister at det er vanskelig å komme på begge.
Når det gjelder de avdøde, så står Jimi Hendrix høyt hos meg. Han var mange å
r foran for sin tid...men hva hjelper det når man drukner seg i alkohol og
narkotika. :-/

>- Billy Gibbons - Slik kan enkel rock spilles enkelt på gitar som
> allikevel fenger! Gitarist i ZZ Top.

Jepp, Taxas rock som svinger... :)

>- Ronnie LeTekrø - Kommer ikke utenom Norges kanskje beste tekniker.

Enig. Han har en teknikk som overgår de fleste, men kanskje det til tide kan
bli litt for mye av det gode? (Gitaronani) ???

>- Eric Clapton - Var best i 60-åra, og jeg tar med han pga av det.

Ja, han var best i 60 åra, men bevares han kan enda. Jeg så en konsert på tv
forleden og når han virkelig trår til så er det ikke mange som slår han. Han
virker som en fyr som ikke er særlig intressert i å brilliere/imponere med
sitt gitarspill.

>- Gary Moore - Denne mannen behersker flere stilarter bedre enn de
> fleste.

Har masse av han også. Han behersker det meste ja...Blues, Jazz, tungrock og
medvirker på ett par plater med Colloseum. Synes du han skulle holdt seg til
bluesen, eller hva mener du?

>- Jan Akkerman - gamle Focus gitaristen som var/er en glimrende
> gitarist innen rock/jazz/klassisk. Spiller også lute.

Huff ja...at jeg _kunne_ glemme han. Stor gitarist. Det var/er også den gamle
Ten Years After gitaristen _ Alvin Lee.

>- Pat Metheny - Jazz gitarist

Helt kjempe! :)

>- David Gilmour - Det enkle er kanskje det beste? Fine melodiøse
> toner strømmer ut fra gitaren til denne mannen i
> Pink Floyd.

Personelig så elsker jeg PF, så nok en gang enig.

>I country gruppa er det også gitarister man burde høre på:
>Lars Haugen (Hellbillies), Øystein Sunde, Albert Lee (bl.a. gitarist
>for Everly Brothers)..mm.. De som har CMT, vi oppdage i enkelte
>øyeblikk at det er virkelig noen gode gitarister i den moderne
>country stilarten.

Jeg har ikke det helt store forholdet til country, men det er helt klart meget
gode gitarister innen den stilen også. Det er det vel innen alle stilarter
egentlig....

>det er sikkert mange flere, men jeg må vel begrense meg..?

Vi har glemt den avdødte TASTE gitaristen Rory Gallagher. Han var også stor.

#dag.f...@riksnett.no#


Per Bull Holmen

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

Thomas Grønbech wrote:

> Nei. Han maner frem "onde stemninger" ved hjelp av en oppned-venstrehendt! gitar


> (akkurat som Hendrix, bare andre veien). Det er nesten jazz, men tipper litt over
> mot avantgarde-industrial (hvis man får noe ut av slike betegnelser..)

WOW!! Dette hørtes _max_ kult ut, hvis ikke det tipper for mye over i
oppvisninger og lange soloer som jeg ikke liker. Har han spilt i noe
band eller gir han ut soloskiver? Hvor for man tak i platene hans og har
du noen å anbefale?

Per

Per Bull Holmen

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

Per Rannug wrote:
>
> Jeff Beck er Jennifer Battens favoritt gitarist. - JB er en kvinnelig
> gitarist jeg har tenkt å høre litt på. Jeg så henne i et intervju på TV
> en gang i forbindelse med et Michael Jackson program (hun spiller i
> bandet hans), og det hun demonstrerte på TV var ganske imponerende!

Åneiii!!! Hun med det svære håret? Hvis det er hun jeg tror det er
spiller hun helt forferdelig etter min smak! I hvertfall så jeg en
kvinnelig gitarist på en MJ-konsert på TV som hadde en oppvisningsolo
som sugde verre!

> Det er et intervju med henne i siste MusikkPraksis.

> Siden har jeg noen gitar favoritter:

[Diverse ståpikk-gitarister, + en god del jeg ikke har hørt]

Håper ikke Yngwie Malmsteen, Tekrø, Clapton og Moore er representative
for de andre på lista her. Å spille gitar er ikke VM i solospill!

Per

Thomas Grønbech

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to


Per Bull Holmen wrote:

> Har han spilt i noe
> band eller gir han ut soloskiver? Hvor for man tak i platene hans og har
> du noen å anbefale?

Bandet hans heter "Caspar Brötzmann Massaker" og det er et svare strev å få tak i
platene. Den plata jeg liker best heter "Koks ofen"(tekster på tysk) og burde være
mulig å få tak i på nettet. Prøv de engelske plateselskapene.
Ellers kan jeg nevne at han har gitt ut en plate med Page Hamilton fra Helmet. Denne
plata kan trygt karakteriseres som eksperimentell, da den kun består av to fuzzgitarer
skrudd på maks volum. Sært.


Per Rannug

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

Dag Fjellby wrote:
> [Jennifer Batten]

> Sier du det? Henne har jeg aldri hørt om. Kan du gi meg ett hint hvis du får
> hørt noe mer på det hun står for?
>

Jeg har kun hørt om henne, og sett hun har kopiert Van Halen's
gitarsolo på "Beat It" - det var visst ingen problem.

I MusikkPraksis står det noe om hennes solo prosjekter hvor hun
bl.a. spiller "Humlens Flukt" på en av sine albums. Jeg vet ikke
hvordan dette låter, men jeg er villig til å lytte på dette.

Hun eksperimenterer også med finger tapping med flere fingre
i bruk på høyre hånda si... jeg vet ikke hvordan hun takler
dette, men som sagt, jeg er villig til å lytte til henne.


>
> >- Steve Morse - Han er en glimrende tekniker, og det han bidrar med
> > på den siste dobble live CDen til Deep Purple er
> > glimrende. Min favoritt er "Sometimes I feel like...".
>
> Hmmm...hvilken dobbel DP plate er det. Jeg har kun nyutgivelsen av "Made in
> Japan" Jeg har ikke lest noe særlig på coveret...så er det der han er med?

Nei, dette er det siste "Live In Paris - Official Bootleg" med
Steve Morse på gitar, og som jeg falt pladask for!! Her er det
live versjoner av "Fireball", "Maybe I'm A Lion", "Pictures Of Home",
"Speed King" pluss andre klassikere som ikke før har blitt utgitt live.


>
> >- Steve Howe

>
> Bevare meg vel. Jeg fikk nettopp hans siste "QUANTUM Guitar" og den er meget
> variert og bra. Faktisk så bra at jeg bestillte 2 til med en gang. Du har
> rett, han fikser alt fra Jazz/rock/heavy til klassisk. Etter min mening en
> kjempegitarist av STOR klasse!
>

Oj, "Quantum guitar" må anskaffes...(ved siden av den nye Page/Plant).

> >- Steve Hackett

>
> Enig igjen. Desverre så glemte jeg han ut da jeg skrev den lista, men det er
> så mange gode gitarister at det er vanskelig å komme på begge.
> Når det gjelder de avdøde, så står Jimi Hendrix høyt hos meg. Han var mange å
> r foran for sin tid...men hva hjelper det når man drukner seg i alkohol og
> narkotika. :-/

Det reverserer så mye rykter rundt Hendrix' død. Enkelte påstår han
var edru! Får vi noen gang vite sannheten?

>
> >- Ronnie LeTekrø - Kommer ikke utenom Norges kanskje beste tekniker.
>
> Enig. Han har en teknikk som overgår de fleste, men kanskje det til tide kan
> bli litt for mye av det gode? (Gitaronani) ???

Ja, det gjør det. Jeg så prgram med Rypdal/Tekrø...det blir noe mye,
men det er som jeg sier om Malmsteen - man blir dritlei, men kan
ikke ta fra dem at de KAN spille gitar.

>
> >- Eric Clapton - Var best i 60-åra, og jeg tar med han pga av det.
>
> Ja, han var best i 60 åra, men bevares han kan enda. Jeg så en konsert på tv
> forleden og når han virkelig trår til så er det ikke mange som slår han. Han
> virker som en fyr som ikke er særlig intressert i å brilliere/imponere med
> sitt gitarspill.

Enig. Jeg liker finger teknikken til Clapton, men synes han var bedre
for 30 år siden (Cream, Yardbirds etc..) Man kan vel nesten ikke
forvente at han skal holde det nivået over 30 år?

[Gary Moore]


> Har masse av han også. Han behersker det meste ja...Blues, Jazz, tungrock og
> medvirker på ett par plater med Colloseum. Synes du han skulle holdt seg til
> bluesen, eller hva mener du?
>

Tja, det blir liksom ikke helt blues - det er mye rocke elementer
i musikken som gjør at det er en liten avstand fra den tradisjonelle
blues, synes jeg. Men jeg liker det. Jeg likte også det han
gjorde med Thin Lizzy og G-Force (og Colloseum II)...meget alsidig.
Det er alsidigheten som gjør han til en stor gitarist i mine øyne
(og ører!).

> >- Jan Akkerman - gamle Focus gitaristen som var/er en glimrende
> > gitarist innen rock/jazz/klassisk. Spiller også lute.
>
> Huff ja...at jeg _kunne_ glemme han. Stor gitarist. Det var/er også den gamle
> Ten Years After gitaristen _ Alvin Lee.
>

Alvin Lee gjorde slik at jeg hoppa i stolen på Klingenberg Kino i
Oslo høsten 1970 da Woodstck gikk der. Da han åpnet med gitar introen
på "I'm Going Home (by Helicopter)", så kunne ikke jeg sitte stille,
og jenta ved siden av meg kjefta voldsomt på meg.

Men, ellers synes jeg Alvin Lee er for ensporet og kjedelig i lengden.

>
> Vi har glemt den avdødte TASTE gitaristen Rory Gallagher. Han var også stor.
>

Kunne ikke være mer enig! Rory må være med! Bottleneck spillinga
hans var enorm!

Per Rannug

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

Per Bull Holmen wrote:
> [Jennifer Batten:]

> Åneiii!!! Hun med det svære håret? Hvis det er hun jeg tror det er
> spiller hun helt forferdelig etter min smak! I hvertfall så jeg en
> kvinnelig gitarist på en MJ-konsert på TV som hadde en oppvisningsolo
> som sugde verre!
>

HAr du hørt mye fra henne? Jeg så henne på TV og leste litt om henne
og har bestemt meg for å høre litt på hva hun står for. Hun snakker
om fler-fingret finger tapping. Jeg har vel aldri vært noe for
denne finger tappinga, og heller har jeg sjelden gjort dette selv, men
jeg hører gjerne på gode gitarister (som jeg mener er gode) selv
om jeg kanskje ikke alltid synes musikken er OK.

Hun har bl.a. en egen versjon av "Humlens Flukt".

> > Siden har jeg noen gitar favoritter:
>
> [Diverse ståpikk-gitarister, + en god del jeg ikke har hørt]
>
> Håper ikke Yngwie Malmsteen, Tekrø, Clapton og Moore er representative
> for de andre på lista her. Å spille gitar er ikke VM i solospill!
>

Moore - mener du da Steve eller Gary?

"Å spille gitar er ikke VM i solospill!", sier du, og det er helt
riktig, men denne debatten begynte med at Dag Fjellby ville ha
meninger fra hver av oss om hvilke gitarister vi synes er de beste
(gjerne å høre på - nødvendigvis ikke de raskeste eller de som har
best teknikk)

Tror neppe Clapton idag ville ha vært med i noen VM i solospill!
Dersom man skal sette kriterier for hva man mener er en god gitarist,
så vil det i mine øyne være folk som kan spille gitar på en måte
som enten er banebrytende eller eksepsjonell i sin stil (helst innen
en stil jeg liker).

Selv synes jeg Malmsteen og Tekrø er døds kjedelig i lengden, men
jeg respekterer at disse virkelige er gode - man kan ikke ta fra
dem dette. Malmsteens sweeping teknikk er det svært få som gjør
etter han. Selv om man synes det er onani (jeg er til dels enig),
så er han virkelig god! Det mest positive i Malmsteens musikk er
at han tar inn klassiske elementer - bare så synd at de er altfor
få.

Jeg har jo også med Billy Gobbons som ALDRI kan bli en gitarist
i toppskiktet, men jeg liker å høre på han, for han har en fin
sound i gitaren sin. Både han og Gilmour spiller fint gitarspill
innenfor den stilen de representerer.

Dag Fjellby

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

>> Siden har jeg noen gitar favoritter:
>[Diverse ståpikk-gitarister, + en god del jeg ikke har hørt]
>Håper ikke Yngwie Malmsteen, Tekrø, Clapton og Moore er representative
>for de andre på lista her. Å spille gitar er ikke VM i solospill!

Å spille gitar er å kunne traktere instrumentet helt ut. Med det mener jeg at
man både burde kunne spille følsomt, ha god rytme, spille (nesten) feilfritt
og beherske de fleste sjangere.
Likevel kan jeg ikke se noe galt i at enkelte gitarister spiller raskt, og har
en teknikk som mange andre gitarister misunner dem?

Nå var det _IKKE_ meningen å starte en diskusjon/krangel om hvem som er blandt
verdens beste gitarister da jeg kom med dette innspillet mitt. Det finnes
hundrevis + av gode sådanne innen enhver musikkategori. Bare så det er sagt.
;)

#dag.f...@riksnett.no#


Dag Fjellby

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

>> får hørt noe mer på det hun står for?
>Jeg har kun hørt om henne, og sett hun har kopiert Van Halen's
>gitarsolo på "Beat It" - det var visst ingen problem.

:-) Vel, da må jo dama ha talent. ;)

>I MusikkPraksis står det noe om hennes solo prosjekter hvor hun
>bl.a. spiller "Humlens Flukt" på en av sine albums. Jeg vet ikke
>hvordan dette låter, men jeg er villig til å lytte på dette.

Jeg også, men hvor skal jeg få hørt det. Jeg kjøper ikke noe av henne før jeg
vet åssen det låter...

>> >- Steve Morse - Han er en glimrende tekniker, og det han bidrar med
>> > på den siste dobble live CDen til Deep Purple er
>> > glimrende. Min favoritt er "Sometimes I feel like...".
>> Hmmm...hvilken dobbel DP plate er det. Jeg har kun nyutgivelsen av "Made in
>> Japan" Jeg har ikke lest noe særlig på coveret...så er det der han er med?

>Nei, dette er det siste "Live In Paris - Official Bootleg" med
>Steve Morse på gitar, og som jeg falt pladask for!!

Oj! Den skule jeg likt å fått tak i , men siden det er en bootleg så er vel
det nærmest umulig?

> Her er det
>live versjoner av "Fireball", "Maybe I'm A Lion", "Pictures Of Home",
>"Speed King" pluss andre klassikere som ikke før har blitt utgitt live.

Åååå!!! Jeg _MÅ_ ha den...om ikke annet på kasett. Øh!...har du kasettspiller?
:-)

>> >- Steve Howe
>> Bevare meg vel. Jeg fikk nettopp hans siste "QUANTUM Guitar" og den er
>> meget variert og bra. Faktisk så bra at jeg bestillte 2 til med en gang. Du
>> har rett, han fikser alt fra Jazz/rock/heavy til klassisk. Etter min mening
>> en kjempegitarist av STOR klasse!
>Oj, "Quantum guitar" må anskaffes...(ved siden av den nye Page/Plant).

Ja, den er meget variert og bra...alt fra helt rolige kutt, noe nesten
klassisk + noen litt hardere spor hvor han trør til i kjent YES stil.
Kuttene er korte, men det er 17 av dem og cd'en varer litt over en time + at
det er en meget bra lydkvalitet på den ;)

>> gjelder de avdøde, så står Jimi Hendrix høyt hos meg. Han var mange å r
>> foran for sin tid...men hva hjelper det når man drukner seg i alkohol og
>> narkotika. :-/
>Det reverserer så mye rykter rundt Hendrix' død. Enkelte påstår han
>var edru! Får vi noen gang vite sannheten?

Neppe...men hvis det er sant at mannen satte til livs 2-3 flaseker Whisky +
annet dop, så skjønner ikke jeg hvordan han klarte å traktere gitaren på den
måten. Jeg har forøvrig skaffet meg samtlige remastrede cd'er av han. De som
kom ut i fjor og var godkjent av Hendrix familien. I tillegg har jeg flere lp-
plater + en cd som heter "BLUES" Den er også meget bra.

>> >- Ronnie LeTekrø - Kommer ikke utenom Norges kanskje beste tekniker.
>> Enig. Han har en teknikk som overgår de fleste, men kanskje det til tide
>> kan bli litt for mye av det gode? (Gitaronani) ???
>Ja, det gjør det. Jeg så prgram med Rypdal/Tekrø...det blir noe mye,
>men det er som jeg sier om Malmsteen - man blir dritlei, men kan
>ikke ta fra dem at de KAN spille gitar.

Der er vi helt enige og det er nettopp det jeg vil frem til. Selvom en
gitarist er meget rask og har enorme tekniske ferdigheter skal man ikke
kritisere vedkommende for det. Det kan se slik ut...at noen reagerer på mitt
valg av de gitaristene jeg setter høyest...men bevares...smak og behag...

>> tv forleden og når han virkelig trår til så er det ikke mange som slår han.
>> Han virker som en fyr som ikke er særlig intressert i å brilliere/imponere
>> med sitt gitarspill.

>Enig. Jeg liker finger teknikken til Clapton, men synes han var bedre
>for 30 år siden (Cream, Yardbirds etc..) Man kan vel nesten ikke
>forvente at han skal holde det nivået over 30 år?

Nei, det kan man ikke, men jeg tror han har mye mer inne enn det han viser i
dag.

>[Gary Moore]


>> og medvirker på ett par plater med Colloseum. Synes du han skulle holdt
>> seg til bluesen, eller hva mener du?

>Tja, det blir liksom ikke helt blues - det er mye rocke elementer
>i musikken som gjør at det er en liten avstand fra den tradisjonelle
>blues, synes jeg.

Ja, og dette har han blitt kritisert voldsomt for i musikkreteser...

> Men jeg liker det. Jeg likte også det han
>gjorde med Thin Lizzy og G-Force (og Colloseum II)...meget alsidig.
>Det er alsidigheten som gjør han til en stor gitarist i mine øyne
>(og ører!).

Nettopp...slik er det nesten med alle gitarister. Har du noe forhold til det
opprinnelige Collosseum?

>> >- Jan Akkerman - gamle Focus gitaristen som var/er en glimrende
>> > gitarist innen rock/jazz/klassisk. Spiller også lute.

Yezz...har ett par gamle Focus lp'er her + en soloplate med Akkerman.

>> Huff ja...at jeg _kunne_ glemme han. Stor gitarist. Det var/er også den
>> gamle Ten Years After gitaristen _ Alvin Lee.

>Alvin Lee gjorde slik at jeg hoppa i stolen på Klingenberg Kino i
>Oslo høsten 1970 da Woodstck gikk der. Da han åpnet med gitar introen
>på "I'm Going Home (by Helicopter)", så kunne ikke jeg sitte stille,
>og jenta ved siden av meg kjefta voldsomt på meg.

:-) Jeg husker det...det var så nakkehårene reiste seg!

>Men, ellers synes jeg Alvin Lee er for ensporet og kjedelig i lengden.

Enig i det også. Har ikke hørt stort på han i det siste, men når det gjelder
de gamle TYA platene, så hadde han en tendens til å dra gitarsoloene ut i det
uendelige...og slikt blir for kjedelig.

>> Vi har glemt den avdødte TASTE gitaristen Rory Gallagher. Han var også
>> stor.

Har du hørt TASTE "LIVE" ? Den er rå!

>Kunne ikke være mer enig! Rory må være med! Bottleneck spillinga
>hans var enorm!

Helt fantastisk, men nå er han dau han også ;(

#dag.f...@riksnett.no#


Dag Fjellby

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

>"Å spille gitar er ikke VM i solospill!", sier du, og det er helt
>riktig, men denne debatten begynte med at Dag Fjellby ville ha
>meninger fra hver av oss om hvilke gitarister vi synes er de beste
>(gjerne å høre på - nødvendigvis ikke de raskeste eller de som har
>best teknikk)

Som jeg skulle ha sagt det selv! Jeg har nevnt mange jeg liker og andre har
nevnt sine favoriter. Liten vits i å krangle om dette her.


#dag.f...@riksnett.no#


Per Rannug

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

Dag Fjellby wrote:
>
> >> får hørt noe mer på det hun står for?
> >Jeg har kun hørt om henne, og sett hun har kopiert Van Halen's
> >gitarsolo på "Beat It" - det var visst ingen problem.
>
> :-) Vel, da må jo dama ha talent. ;)
>

Hun kan ikke være helt ignorant, ihvertfall...

> >Nei, dette er det siste "Live In Paris - Official Bootleg" med
> >Steve Morse på gitar, og som jeg falt pladask for!!
>
> Oj! Den skule jeg likt å fått tak i , men siden det er en bootleg så er vel
> det nærmest umulig?
>

Nei, det er en offisiell utgave som de kaller "official bootleg".
Denne kan anskaffes i hvilken som helst plate butikk (dersom den ikke
er utsolgt).

> > Her er det
> >live versjoner av "Fireball", "Maybe I'm A Leo", "Pictures Of Home",


> >"Speed King" pluss andre klassikere som ikke før har blitt utgitt live.
>
> Åååå!!! Jeg _MÅ_ ha den...om ikke annet på kasett. Øh!...har du kasettspiller?

Jepp!

> Nettopp...slik er det nesten med alle gitarister. Har du noe forhold til det
> opprinnelige Collosseum?
>

Med Hiseman/Clemson/Clark etc..? Joda, Colloseum Live er noe
av det beste live album som finnes!

"Valetine Suite" er også stor..."Daughter Of Time", "Theme From
An Imaginay Western" (den gamle Jack Bruce låta som han skrev sammen
med Peter Brown og som Mountain gjorde så fin versjon av på
Woodstock)...bevares, Colloseum hadde utrolig mye bra...
.."Lost Angels"....en hel LP side live..."Rope Ladder To The Moon"..

Colloseum II var jo jazzrock - kun Jim Hiseman var igjen fra den
opprinnelige Colloseum.

> Har du hørt TASTE "LIVE" ? Den er rå!
>

Jeg har den på CD! Du snakker om rå og tørr lyd! Fin rock/blues

> Helt fantastisk, men nå er han dau han også ;(
>

Ja, desverre...

Tommy

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

Arne Gran wrote:
>
> Vel, hvis de tidligere nevnte er gjengs oppfatning av typisk god
> gitarist, er jeg ikke sikker på at jeg er helt game. Varene trengs da
> virkelig ikke å serveres på fallos-maner for at man skal fatte at det
> skjer noe interessant. Viriousitet og sykelig trang til å utforske
> Wayne Kramer
> Mick Ronson
> Dean Ween
> ....ok

Ok, jeg kan delvis være enig, men du uthuler jazz/rock -rock begrepet
litt..jeg konsentrerte meg først og fremst om jazzrock. Det du sier om
Mads Eriksen er jeg ikke enig i..."Coming home" er ikke bare en
oppvisning i hastighet og teknikk, men også lyrisk og melankolsk!

Ellers sa jeg at jeg sikkert hadde glemt mange, og det hadde jeg når jeg
ser på lista di

Tommy

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

Arne Gran wrote:
>
> Vel, hvis de tidligere nevnte er gjengs oppfatning av typisk god
> gitarist, er jeg ikke sikker på at jeg er helt game. Varene trengs da
> virkelig ikke å serveres på fallos-maner for at man skal fatte at det
> skjer noe interessant. Viriousitet og sykelig trang til å utforske
> gitarens ytterligheter kan lett tippe over i det vulgære. Smak,
> tonalitet og oppfinnsomhet står da virkelig høyt hevet over tekniske
> ferdigheter.

Lytt til Jeff Beck's versjon av Mingus sin "Good bye pork pie hat" og
fortell meg at det du hørte vitnet om om dårlig tonalitet og
oppfinnsomhet....Det ville i såfall være årets mest absurde uttalelse!

Tommy

Dag Fjellby

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

>> Oj! Den skule jeg likt å fått tak i , men siden det er en bootleg så er vel
>> det nærmest umulig?
>Nei, det er en offisiell utgave som de kaller "official bootleg".
>Denne kan anskaffes i hvilken som helst plate butikk (dersom den ikke
>er utsolgt).

Javel...da får jeg prøve å få fatt i den.....

>> > Her er det
>> >live versjoner av "Fireball", "Maybe I'm A Leo", "Pictures Of Home",


>> >"Speed King" pluss andre klassikere som ikke før har blitt utgitt live.
>> Åååå!!! Jeg _MÅ_ ha den...om ikke annet på kasett. Øh!...har du
>> kasettspiller?

>Jepp!

Jeg også...helt ny ;)

>> Nettopp...slik er det nesten med alle gitarister. Har du noe forhold til
>> det opprinnelige Collosseum?

>Med Hiseman/Clemson/Clark etc..? Joda, Colloseum Live er noe
>av det beste live album som finnes!

Bevare meg vel...jeg er helt enig.

>"Valetine Suite" er også stor..."Daughter Of Time", "Theme From
>An Imaginay Western" (den gamle Jack Bruce låta som han skrev sammen
>med Peter Brown og som Mountain gjorde så fin versjon av på
>Woodstock)...bevares, Colloseum hadde utrolig mye bra...

Ja og de holder på enda...nå med orginalbesettninger (Chris Farlowe) på vocal.
De er nettopp ute med en ny cd.

>.."Lost Angels"....en hel LP side live..."Rope Ladder To The Moon"..

Jeg har ett 2 timer LIVE opptak med det orginale Colloseum som bare er ett par
år gammelt. Fikk skaffet meg det gjennom en fyr jeg har hatt kontakt med på
nettet. Der fremfører de omtrent alt fra "Colloseum LIVE" og Farlowe synger
presis som han gjorde i gamle dager. Konserten er bare enorm.
LOST ANGELES og ROPE LADDER er blandt mine favorittlåter ;)

>Colloseum II var jo jazzrock - kun Jim Hiseman var igjen fra den
>opprinnelige Colloseum.

Stemmer det...har ett par plater, men det erf liksom ikke Colloseum....

>> Har du hørt TASTE "LIVE" ? Den er rå!

>Jeg har den på CD! Du snakker om rå og tørr lyd! Fin rock/blues

En klassiker!

>> Helt fantastisk, men nå er han dau han også ;(

>Ja, desverre...

Synd ;(

#dag.f...@riksnett.no#


Dag Fjellby

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

>> gitarens ytterligheter kan lett tippe over i det vulgære. Smak,
>> tonalitet og oppfinnsomhet står da virkelig høyt hevet over tekniske
>> ferdigheter.
>Lytt til Jeff Beck's versjon av Mingus sin "Good bye pork pie hat" og
>fortell meg at det du hørte vitnet om om dårlig tonalitet og
>oppfinnsomhet....Det ville i såfall være årets mest absurde uttalelse!

Oouuuhh!!! Den er fra plata "Wired" som kom i 1976. Låta er skrevet av jazz
legenden Charlie Mingus, og måten beck fremfører denne låta er i en klasse for
seg selv. Det er så nakkehårene reiser seg!
Kjøpte forresten en cd som heter Jeff Beck's guitar shop for noen måneder
siden. Den er også meget bra og verdt å ha i samlingen.


#dag.f...@riksnett.no#


Dag Fjellby

unread,
May 7, 1998, 3:00:00 AM5/7/98
to

>Dere har glemt Vernon Reid.

Jammen har vi det...

>Og Wes Montgomery, men han lever ikke lengre.
Nix... Vi har også glemt Leslie West fra gamle MOUNTAIN. Han var/er også en
meget habil gitarist.
Skal vi se...er det flere nå tro? Nevnte jeg Sputnikk? :-)

#dag.f...@riksnett.no#


Tom Randulff

unread,
May 8, 1998, 3:00:00 AM5/8/98
to

On Wed, 06 May 1998 20:20:13 +0200, "Thomas Grønbech"
<Thomas.A...@stud.hitos.no> wrote:

>Nei. Han maner frem "onde stemninger" ved hjelp av en oppned-venstrehendt! gitar
>(akkurat som Hendrix, bare andre veien). Det er nesten jazz, men tipper litt over
>mot avantgarde-industrial (hvis man får noe ut av slike betegnelser..)


Hva betyr "nesten jazz"?

Klarer han ikke helt jazzskalaene?
Er det kanskje lyden på gitaren som kan minne om jazztoner?

- Hmm, la oss se, hvis jeg skrur ned litt og blander riffene fra
Smoke on the water med litt twang og halvtoner så tror kanskje folk at
jeg er en eksperimentell flinkis med røtter i tysk-fransk frijazz....
;-)

"Avantgarde-industrial" - Litt sånn Ministry meets Bill Frisell?

Slike kategorier eller betegnelser får meg til å tenke på
Sokal-affæren, selv om jeg vet hvor du vil hen.

Tom

Tom Randulff

unread,
May 8, 1998, 3:00:00 AM5/8/98
to

Dere har glemt Vernon Reid.

Og Wes Montgomery, men han lever ikke lengre.

Tom

Per Rannug

unread,
May 8, 1998, 3:00:00 AM5/8/98
to

Dag Fjellby wrote:
>
> Javel...da får jeg prøve å få fatt i den.....
>

Ja, det er ikke noe å nøle etter...løp og kjøp med en gang!
("Live In Paris-Official Bootleg" m/Deep Purple)


>
> Ja og de holder på enda...nå med orginalbesettninger (Chris Farlowe) på vocal.
> De er nettopp ute med en ny cd.
>

WOW!!! Dette må undersøkes nærmere...



> nettet. Der fremfører de omtrent alt fra "Colloseum LIVE" og Farlowe synger
> presis som han gjorde i gamle dager. Konserten er bare enorm.
> LOST ANGELES og ROPE LADDER er blandt mine favorittlåter ;)
>

Video? Også interessant... Jeg må se om Colloseum har noen sider
på nettet med evt. informasjon om turne.
Vet du om noen, kanskje?



> >Colloseum II var jo jazzrock - kun Jim Hiseman var igjen fra den
> >opprinnelige Colloseum.
>
> Stemmer det...har ett par plater, men det erf liksom ikke Colloseum....

Er enig i det.

>
> >> Har du hørt TASTE "LIVE" ? Den er rå!

> >Jeg har den på CD! Du snakker om rå og tørr lyd! Fin rock/blues
>
> En klassiker!

Yes, "same old story"....hehe..

Lars Nordbryhn

unread,
May 8, 1998, 3:00:00 AM5/8/98
to

On Fri, 8 May 1998, Tom Randulff wrote:

> Dere har glemt Vernon Reid.

Nei, han er nevnt to ganger i denne tråd.



> Og Wes Montgomery, men han lever ikke lengre.
>
> Tom

---
Lars Nordbryhn (streng og irettesettende)
<lars...@stud.ntnu.no> http://www.stud.ntnu.no/~larsnord

Thor Anders Aarhaug

unread,
May 8, 1998, 3:00:00 AM5/8/98
to

On Wed, 06 May 1998 22:35:42 +0200, Arne Gran <gran...@online.no>
wrote:

>Vel, hvis de tidligere nevnte er gjengs oppfatning av typisk god
>gitarist, er jeg ikke sikker på at jeg er helt game. Varene trengs da
>virkelig ikke å serveres på fallos-maner for at man skal fatte at det
>skjer noe interessant. Viriousitet og sykelig trang til å utforske

>gitarens ytterligheter kan lett tippe over i det vulgære. Smak,
>tonalitet og oppfinnsomhet står da virkelig høyt hevet over tekniske

Buckethead
Eddie Hazel
Mike Oldfield
Robbie McIntosh

>
>Kanskje på tide med en ny tråd ? Store bassister i rocken :
>
>Chris Hillman
>Mike Mills
>Carol Kaye
>Bootsy Collins
>Phil Lesh

Bill Laswell
Jonas Hellborg
Robbie Shakespeare
Jah Wobble


Thor Anders

Arne Gran

unread,
May 8, 1998, 3:00:00 AM5/8/98
to

Tommy wrote:

> Arne Gran wrote:
> >
> > Vel, hvis de tidligere nevnte er gjengs oppfatning av typisk god
> > gitarist, er jeg ikke sikker på at jeg er helt game. Varene trengs
> da
> > virkelig ikke å serveres på fallos-maner for at man skal fatte at
> det
> > skjer noe interessant. Viriousitet og sykelig trang til å utforske
> > gitarens ytterligheter kan lett tippe over i det vulgære. Smak,
> > tonalitet og oppfinnsomhet står da virkelig høyt hevet over tekniske
>
> > ferdigheter.
>

> Lytt til Jeff Beck's versjon av Mingus sin "Good bye pork pie hat" og
> fortell meg at det du hørte vitnet om om dårlig tonalitet og
> oppfinnsomhet....Det ville i såfall være årets mest absurde uttalelse!

Trenger egentlig å dementere dette. Jeff Beck er i klasse for seg selv,
og Wired er en fejende flott skive. Har aldri ment noe annet. Det er
bare den der "gitar som sport" greia som gjør meg litt trøtt.

--
-^- Le Arny, un homme de Rock'n'Roll! -^- http://home.sol.no/~granarne/

Thomas Grønbech

unread,
May 8, 1998, 3:00:00 AM5/8/98
to


Tom Randulff wrote:

> "Avantgarde-industrial" - Litt sånn Ministry meets Bill Frisell?

Ja.


Per Bull Holmen

unread,
May 8, 1998, 3:00:00 AM5/8/98
to

Per Rannug wrote:

> HAr du hørt mye fra henne? Jeg så henne på TV og leste litt om henne
> og har bestemt meg for å høre litt på hva hun står for. Hun snakker
> om fler-fingret finger tapping. Jeg har vel aldri vært noe for
> denne finger tappinga, og heller har jeg sjelden gjort dette selv, men
> jeg hører gjerne på gode gitarister (som jeg mener er gode) selv
> om jeg kanskje ikke alltid synes musikken er OK.

Nei, jeg har ikke hørt mye. Men jeg har alltid hatt en følelse at de som
snakker mest teknikk/teori i intervjuene sine ofte er de mest kjedelige
å høre på. Jeg kan godt forstå argumentet ditt om at det må være greit å
kreditere gitarister forid de er flinke selvom man ikke liker musikken,
men problemet er at i den konkurransen er de som tenker feeling framfor
teknikk dømt til å tape fordi kjappe gitarsoloer så sjelden er det samme
som fine. Bare tenk deg at man hadde hatt en sequencer og dermed kunne
se bort ifra hva man klarte å spille og hva man ikke klarte. Ville man
da ha programmert lynkjappe lange tonerekker eller ville man konsentrert
seg om noen få toner som virkelig plugga seg inn i sjela?

> Moore - mener du da Steve eller Gary?

Gary.

> Tror neppe Clapton idag ville ha vært med i noen VM i solospill!

Jeg har hørt utallige ørkenvandringer med tonerekker fra han hvor han
også briljerer med hastighet. Allikevel er det klart at han har bra
feeling, så litt slem var jeg kanskje. Jeg syns forøvrig ikke han har
klart å fascinere meg noen gang, men det er jo subjektivt (noe jeg mener
vurdering av gitarister er nødt til å bli).

> Jeg har jo også med Billy Gobbons som ALDRI kan bli en gitarist
> i toppskiktet, men jeg liker å høre på han, for han har en fin
> sound i gitaren sin. Både han og Gilmour spiller fint gitarspill
> innenfor den stilen de representerer.

Billy Gobbons har jeg ikke hørt. David Gilmour fascinerer meg ikke men
jeg kan høre at han er et talent hva _musikk_ fra gitaren angår, altså
det jeg syns en slik tråd bør dreie seg om.

Noen som har hørt Mark Knopflers feite soloer (og gitarspill generelt)
på skiva Love over Gold (fx. It Never Rains)? Der imponerer han meg
stort med sitt musikalske talent. Han spiller så til de grader _i_
musikken, er spontan og _hører_ virkelig hva som skal til + at han får
det fram, noe helt annet enn hva han driver med nå. Noen av soloene hans
live (fx. Sultans of swing) bærer preg av at han kjedespiller, og det så
fort han kan.

Per

Dag Fjellby

unread,
May 8, 1998, 3:00:00 AM5/8/98
to

>Ja, det er ikke noe å nøle etter...løp og kjøp med en gang!
>("Live In Paris-Official Bootleg" m/Deep Purple)

Skal først sjekke platesjappene her og hvis jeg ikke finner den så finner jeg
den helt sikkert på en av cd-sjappene på nettet. Har brukt CDNow en god del.
Er lyden på opptaket bra?

>> Ja og de holder på enda...nå med orginalbesettninger (Chris Farlowe) på
>> vocal. De er nettopp ute med en ny cd.
>WOW!!! Dette må undersøkes nærmere...

Ja, jeg kjenner en som har den og han synes den var drittbra. Litt over på den
heavy siden av og til, men det er definnitivt gamle gode Colloseum slik vi
kjenner dem fra gamle dager.

>> nettet. Der fremfører de omtrent alt fra "Colloseum LIVE" og Farlowe synger
>> presis som han gjorde i gamle dager. Konserten er bare enorm. LOST ANGELES
>> og ROPE LADDER er blandt mine favorittlåter ;)

>Video? Også interessant...

Jeg tror jeg kan skaffe deg kopi (stereo), av den videoen mot betaling av
videobåndet. Si fra hvis du er intressert. Da må jeg kontakte han som kopierte
den til meg. Han har 2 stk. stereo HiFi videospillere, mens jeg har en slik en
og en 2 år gammel mono...og det holder jo ikke :)
Opptaket er gjort i Tyskland i -94 tror jeg det var...

> Jeg må se om Colloseum har noen siderpå nettet med evt. informasjon om
> turne

Jepp, du får søke og se....

>Vet du om noen, kanskje?

Nei, men det pleier jo ofte å følge en konsert turne i kjøvannet av en ny cd,
så det er vel store sjangser for det.

>> >Colloseum II var jo jazzrock - kun Jim Hiseman var igjen fra den
>> >opprinnelige Colloseum.
>> Stemmer det...har ett par plater, men det erf liksom ikke Colloseum....

>Er enig i det.

Det er brukbar musikk, men Colloseum uten Chris Farlowe er lisom ikke det
samme...ikke på langt nær...

>> >> Har du hørt TASTE "LIVE" ? Den er rå!

>> >Jeg har den på CD! Du snakker om rå og tørr lyd! Fin rock/blues
>> En klassiker!

>Yes, "same old story"....hehe..

Yepp, har den kun på en slitt vinyl, så jeg får vel kjøpe den på cd med tid
og stunder, men saken er den at kona mi nå har lagt merke til at jeg stadig
trenger nye cd stativ og kommer av og til med en syrlig kommentar.
Hvordan takler jeg det? :-)

#dag.f...@riksnett.no#


Per Rannug

unread,
May 8, 1998, 3:00:00 AM5/8/98
to

Dag Fjellby wrote:
>
> >Ja, det er ikke noe å nøle etter...løp og kjøp med en gang!
> >("Live In Paris-Official Bootleg" m/Deep Purple)
>
> Er lyden på opptaket bra?
>

Ja, prima!!! Det er ordentlig opptak på skiva.

> >Video? Også interessant...
>
> Jeg tror jeg kan skaffe deg kopi (stereo), av den videoen mot betaling av
> videobåndet. Si fra hvis du er intressert. Da må jeg kontakte han som kopierte
> den til meg. Han har 2 stk. stereo HiFi videospillere, mens jeg har en slik en
> og en 2 år gammel mono...og det holder jo ikke :)
> Opptaket er gjort i Tyskland i -94 tror jeg det var...
>

Jeg er interessert! Bare si hvor mye du skal ha for jobben
(video ,frakt etc..), og vi kan mailes med utveksling av
addresser. Jeg har også en Hi-Fi video spiller hjemme, men
det behøver ikke være i stereo.

Min private mail addresse er: pra...@online.no

>> Har du hørt TASTE "LIVE" ? Den er rå!
>

> >Yes, "same old story"....hehe..
>
> Yepp, har den kun på en slitt vinyl, så jeg får vel kjøpe den på cd med tid

På vinylen fades en låte på slutten av side 1 og forsetter videre
på side 2 dersom jeg husker rett?

> og stunder, men saken er den at kona mi nå har lagt merke til at jeg stadig
> trenger nye cd stativ og kommer av og til med en syrlig kommentar.
> Hvordan takler jeg det? :-)
>

Tja, kjøper flere stativer? Bemerker hun at hun synes du
kjøper for mange CDer, kanskje?

Dag Fjellby

unread,
May 8, 1998, 3:00:00 AM5/8/98
to

>> >Ja, det er ikke noe å nøle etter...løp og kjøp med en gang!
>> >("Live In Paris-Official Bootleg" m/Deep Purple)
>> Er lyden på opptaket bra?
>Ja, prima!!! Det er ordentlig opptak på skiva.

Jeg søkte på CDNow, World og Universe, men fant den ikke der. Merkelig? Spørs
om jeg finner den i ei platesjappe her da? Den heter altså "LIVE in Paris-
official bbotleg" ?

>> har en slik en og en 2 år gammel mono...og det holder jo ikke :) Opptaket
>> er gjort i Tyskland i -94 tror jeg det var...
>>

>addresser. Jeg har også en Hi-Fi video spiller hjemme, men
>det behøver ikke være i stereo.

Det er blir ike jeg som kommer til å kopiere den, så du får den i Stereo. Jeg
betalte Kr 100,. for den og det var på ett meget bra videobånd.
Jeg skal sende fyren en mail i dag.

>Min private mail addresse er: pra...@online.no

Herved notert.

>>> Har du hørt TASTE "LIVE" ? Den er rå!

>> >Yes, "same old story"....hehe..
>> Yepp, har den kun på en slitt vinyl, så jeg får vel kjøpe den på cd med
>> tid
>På vinylen fades en låte på slutten av side 1 og forsetter videre
>på side 2 dersom jeg husker rett?

Det stemmer, delvis. Det er etter hva jeg husker utgitt to utgaver av denne
plata. Min kopi har jeg ikke spillt på lenge fordi den er så slitt, men jeg
mener også at den fader...

>> og stunder, men saken er den at kona mi nå har lagt merke til at jeg stadig
>> trenger nye cd stativ og kommer av og til med en syrlig kommentar. Hvordan
>> takler jeg det? :-)
>Tja, kjøper flere stativer? Bemerker hun at hun synes du
>kjøper for mange CDer, kanskje?

Neida, bare jeg prioriterer familien litt også så går det bra. Og gjett hva:
Hun har akkurat den samme musikksmaken som meg og var med meg på begge PF
konsertene + flere andre. :)
Jeg kommer tilbake til deg angående den Colosseum videoen....

#dag.f...@riksnett.no#


Kjartan Klaussen

unread,
May 9, 1998, 3:00:00 AM5/9/98
to

Heisann!

Hva med noen Norske gitarister og bassister?

Marius Muller
Børge Petersen Øverleir
Staffan William Olsson
Eivind Aarset


Audun Erlien
Bjørn Kjellemyr
Johnny Sjo


Flere?

Dag Fjellby

unread,
May 9, 1998, 3:00:00 AM5/9/98
to

Terje Rypda, Knut Værnes og Jon Eberson. Sikkert flere også... ;)

*dag.f...@riksnett.no*


Tommy

unread,
May 10, 1998, 3:00:00 AM5/10/98
to

Det ser ut til at vi har glemt Brian May fra Queen!!!! Skandaløst.....

Tommy

Tommy

unread,
May 10, 1998, 3:00:00 AM5/10/98
to

Kjartan Klaussen wrote:
>
> Heisann!

>
> Hva med noen Norske gitarister og bassister?
>
> Marius Muller
> Børge Petersen Øverleir
> Staffan William Olsson
> Eivind Aarset
>
> Audun Erlien
> Bjørn Kjellemyr
> Johnny Sjo
>
> Flere?


Øystein Sunde, Lars Håvard Haugen, Vidar Busk, Knut Kjetil Møen...:)
og nok en gang Knut Reiersrud

Tommy

Dag Fjellby

unread,
May 10, 1998, 3:00:00 AM5/10/98
to

>Det ser ut til at vi har glemt Brian May fra Queen!!!! Skandaløst.....
Dæven Steike! ....at vi kunne glemme han ;( Flott at du kom på han iaf.
Jeg tror vi har glemt Robin Trower fra galmle Procol Harum også...han bør også
være med.....

*dag.f...@riksnett.no*


Tommy

unread,
May 10, 1998, 3:00:00 AM5/10/98
to
La oss og slenge med Tuck Andress.....

Tommy

Ivar Arnesen

unread,
May 10, 1998, 3:00:00 AM5/10/98
to

Tommy skrev i meldingen <355594...@stud.hia.no>...

Og så har vi herren fra Halden eller der omkring som er med på alle norske
"roots-relaterte" plater for tiden;
Geir Sundstøl.
Venstrehendt, med gitaren nede på knærne og punke-sveis.
Spiller med Albriktsen&Hoel, Anne Grete Preuss, Einmal Kommt Die Liebe etc
etc...
Personlig innspill;
Jørn Fodnestøl fra "Smuget-bandet" Power Supply.
Har slutta der nå, men er berømt i musiker-kretser.
Svein Dag Hauge uttalte en gang at når han trengte inspirasjon, gikk han og
hørte på Jørn.
Definitivt en mann å få med seg.
Jeg går ut fra at Per Rannung kan ha vært borti ham?

Ivar

Dag Fjellby

unread,
May 10, 1998, 3:00:00 AM5/10/98
to

>> >Det ser ut til at vi har glemt Brian May fra Queen!!!! Skandaløst.....
>> Dæven Steike! ....at vi kunne glemme han ;( Flott at du kom på han iaf.
>> Jeg tror vi har glemt Robin Trower fra galmle Procol Harum også...han bør
>> også være med.....
>La oss og slenge med Tuck Andress.....

Hmmm...Hvem i all verden er det???
Vi har foresten glemt en til: Tim Renwick....

*dag.f...@riksnett.no*


Thomas Grønbech

unread,
May 10, 1998, 3:00:00 AM5/10/98
to

Kjartan Klaussen wrote:
>
> Heisann!
>
> Hva med noen Norske gitarister og bassister?
>
> Marius Muller
> Børge Petersen Øverleir
> Staffan William Olsson
> Eivind Aarset
>
> Audun Erlien
> Bjørn Kjellemyr
> Johnny Sjo
>
> Flere?
--

Robert Normann

spam_nina.eek@bu.telia.no Nina Eek

unread,
May 10, 1998, 3:00:00 AM5/10/98
to

Utrolig...etter alle disse gitaristene...Hva med Ritchie Blackmore fra Deep
Purple og Rainbow?

--
Nina :>)
full mundur og hipp natur..
http://w1.2327.telia.com/~u232700074/
Dag Fjellby wrote in message <398.434T23...@riksnett.no>...

Per Rannug

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

Ivar Arnesen wrote:
>
> Personlig innspill;
> Jørn Fodnestøl fra "Smuget-bandet" Power Supply.
> Har slutta der nå, men er berømt i musiker-kretser.
> Svein Dag Hauge uttalte en gang at når han trengte inspirasjon, gikk han og
> hørte på Jørn.
> Definitivt en mann å få med seg.
> Jeg går ut fra at Per Rannug kan ha vært borti ham?
>
> Ivar

Jeg mener at vi spilte på Smuget en gang hvor Power Supply spilte
på en andre scenen. Garderobene i kjelleren på Smuget ligger
ved siden av hverandre, så det hander vi prater sammen noe sammen.
Power Supply har alltid hatt et rykte for å være et bra band, og
det lille jeg hørte av dem, var absolutt bra. Nå kjenner ikke jeg
til denne gitaristen du her nevner, om det var eventuelt han som
spilte, men regner med at han holder den kvaliteten du henspeiler
på, særlig med tanke på at Svein Dag Hauge tydeligvis synes han
er bra.

På Smuget har man bare ca. 10min til rådighet for å høre det andre
bandet som spiller på den andre scenen. Ellers spiller vi jo
omtrent parallelt med det oppsettet Smuget har satt opp tids perioder
for settene våre. ....det blir ca. 10 min pr. sett man kan høre
det andre bandet.

Når man snakker om norske gitarister, så var jeg på Rockefeller igår
hvor kremen av norske gitarister befant seg. Arrangementet var en
støtte konsert for Nipe Nyren som desverre fikk slag i romjula
og som er nesten 100% lam i hele kroppen. Måtte bare han bli frisk
igjen (dersom det finnes håp for dette)!

Der var:
Marius Muller, Svein Dag Hauge, Freddy Lindquist, Terje Rypdal,
Knut Reiersrud, Knut Værnes, Vidar Busk, Frode Alnæs, Eivind Aarseth
mm..

Av andre artister som var med:
Kari Svendsen, Sigmund Groven, Kjetil Bjørnstad, Jørund Bøgeberg,
Geir Wentzel Band...mm...

Jeg rakk desverre ikke mer enn halvparten idet jeg hadde spilt
på Smuget kvelden i forveien og følte meg relativ "mørbanka" i kroppen
etter dette. Det jeg opplevde var:

Freddy Linquist trio m/Jørund Bøgeberg:
FANTASTISK! Freddy er Norges beste blues gitarist...maken til
håndtering av bottleneck! Han spilte ikke bare blues, men hadde
noe annet utradisjonell gitarmusikk kombinert med flott tromming.
Kveldens desidert beste innslag så lenge jeg var der! Se opp
for Freddy Lindquist og hans "Cut The Crap" band...det er verdt å
sjekke ut! Freddy spilte i 60-åra sammen med Terje Rypdal i
The Vanguards og har senere også vært innom bla. Beatnicks (60-åra)
og Reidar Larsen. Han spiller han også med Vestlandsfanden og
Øystein Sunde.

Terje Rypdal og Kjetil Bjørnstad:
Nydelige toner! Flott fremførelse.... blandet med flott lys på
scenen ble også dette en duo jeg neppe kommer til å glemme.

Vidar Busk:
Mye bra på gitaren, og det svinger... shower bra og får med seg
publikum...

Deretter var det en lyriker ved navn Vind-Tor eller noe sånt som
kom opp på scenen.. Jeg har sett denne fyren på TV før. Han har
lyst langt hår og går i cowboy-Laila antrekk..

Deretter måtte jeg gå i pausen som oppsto. Etter det fulgte
Geir Wentzel opp med Marius Muller og påfølgende gitarister...
...(sukk) må sikkert ha vært veldig bra å høre på!

Per Rannug

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

Dag Fjellby wrote:
>
> Jeg søkte på CDNow, World og Universe, men fant den ikke der. Merkelig? Spørs
> om jeg finner den i ei platesjappe her da? Den heter altså "LIVE in Paris-
> official bbotleg" ?

Huff da? Jeg har CDen hjemme (har riktignok lånt den, men skal ha
den selv senere). Jeg skal sjekke korrekt navn på denne.
Kanskje det er "Live In France"?

> Jeg kommer tilbake til deg angående den Colosseum videoen....
>

Flott det! Jeg takker deg, dag....og gleder meg..
..traff forresten en Colloseum fan på Rockefeller igår som påstår
han har snakket med Chris Farlow og Heckstell-Smith i London.
Han visste faktisk ikke at Colloseum var kommet sammen igjen nå..

Per Rannug

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

Nina Eek wrote:

> >>> Jeg tror vi har glemt Robin Trower fra galmle Procol Harum også...han
> bør
> >>> også være med.....
> >

Artig at Robin Trower blir nevnt. Det er vel ikke perioden fra
Procol Harum har gjorde sine beste saker, Kanskje, med han startet
en egen trio etter denne tiden som slettes ikke var dårlig.
Jeg har en live skive fra Gøteborg hjemme hvor han brillierer
ganske bra på gitaren.



> >Hmmm...Hvem i all verden er det???
> >Vi har foresten glemt en til: Tim Renwick....
> >

Pink Floyd gitaristen? (ved siden av Gilmour)...er det han?

Det ble også nevnt Ritchie Blackmore. Personlig synes jeg han
var best i perioden 1970-72. Etter denne tiden begynte han å
eksprementere, og i enkelte tider synes jeg det ble for mye av det
gode.

Men, han har gode soli i spor som f.eks. "Hold On" (fra Stormbringer)
og "A Gypsy's Kiss" (Perfect Stranger).

Det positive med Blackmore er at han av og til tar inn klassiske
elementer inn i rocken - også på gitaren. Han har en bakgrunn som
klassisk gitarist i større eller mindre målestokk.

Hans beste prestasjon er allikevel soloen på "Child In Time" fra
perioden jeg allerede har nevnt - det er nå min mening.

Brian May er også en fin og følsom gitarist...spiller fint..

Lars Nordbryhn

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

On Wed, 6 May 1998, Fredrik Nordbakke wrote:

> Lars Nordbryhn <lars...@stud.ntnu.no> wrote:
>
> >On Wed, 6 May 1998, Khrangaz wrote:
>
> >Åpner vi for resten av verdens gitarister, ville jeg trukket fram Marc
> >Ribot. Da vektlegger jeg arbeidet hans på Waits' Raindogs, Franks Wild
> >Years og Big Time. Samt det enestående praktstykke å løfte en middels
> >og overprodusert plate som Maria McKee's debut til "bra" ved hjelp av
> >framtredende nightmare-gitar på _en_ låt.
>
> På Breathe? Vannvittig fra låt, forresten.

Jeg var ikke helt sikker på tittelen, så jeg måtte hjem og snurre plate...

Nei, jeg tenkte ikke på Breathe, men på låta før, This House Is Condemned.
Og grunnen til at låta (og i særklasse Ribots gitar) trekker hele plata
opp, er fordi den bryter med det perfekte og pene som preger resten av
plata, skaper dynamikk og bredde. Og den gjør at jeg kan nyte hele plata,
fordi jeg vet det ligger mer under det glatte.

---
Lars Nordbryhn (som begynner å ta av)
<lars...@stud.ntnu.no> http://www.stud.ntnu.no/~larsnord


Terje Kleven

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

Per Rannug wrote:

> Når man snakker om norske gitarister, så var jeg på Rockefeller igår
> hvor kremen av norske gitarister befant seg. Arrangementet var en
> støtte konsert for Nipe Nyren
>

> Freddy Linquist trio m/Jørund Bøgeberg:
> FANTASTISK! Freddy er Norges beste blues gitarist...maken til
> håndtering av bottleneck! Han spilte ikke bare blues, men hadde
> noe annet utradisjonell gitarmusikk kombinert med flott tromming.

> ....spiller han også med Vestlandsfanden og
> Øystein Sunde.
Mener du at det er han fyren som sammen med Sunde spiller gittarbuggi'n
firhendig på slutten av "Sjæddåv-bændet" på Sundes par siste show?

Høres ut til å være en flink fyr som spiller gitar og trommer
samtidig...


;)
--
------------------------------------------------
Terje Kleven <http://www.stud.ifi.uio.no/~terjekl>
------------------------------------------------
- Then he told me 'bout his stepbrother-in-law
who was working at a courthouse down in Arkansas
------------------------------------------------

Tor Sundli

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

Masse fine navn som blir nevnt her...

Men hva med

David Lindley
Albert Lee
Martin Barre

og hva med følgende bassister...

Jaco Patorius
Tony Levin
Anthony Jackson
Abraham Laboriel

Tor

Per Rannug

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

Terje Kleven wrote:
>
> > Freddy Linquist trio m/Jørund Bøgeberg:
> > FANTASTISK! Freddy er Norges beste blues gitarist...maken til
> > håndtering av bottleneck! Han spilte ikke bare blues, men hadde
> > noe annet utradisjonell gitarmusikk kombinert med flott tromming.
> > ....spiller han også med Vestlandsfanden og
> > Øystein Sunde.
> Mener du at det er han fyren som sammen med Sunde spiller gittarbuggi'n
> firhendig på slutten av "Sjæddåv-bændet" på Sundes par siste show?
>
> Høres ut til å være en flink fyr som spiller gitar og trommer
> samtidig...
>

Jeg tror ikke Freddy har spilt så lenge med Øystein Sunde, men han
gjør sikkert det samme som han forrige gitaristen gjorde med hensyn
til 'gittarbuggi'n'. Jeg mener Freddy har alltid vært Norges beste
blues gitarist, så han er nok bedre enn han som var med før i
bandet til Sunde. Selv om Lindquist/Sunde har forskjellige stil,
så er Lindquist så rutinert at han passer sikkert inn i showet
til Sunde sånn gitarmessig.

Freddy er 51 år og har grått hår - noe tynt på toppen nå.
Kan det være han du sikter til?

Thomas Grønbech

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

Per Rannug wrote:

> Deretter var det en lyriker ved navn Vind-Tor eller noe sånt som
> kom opp på scenen.. Jeg har sett denne fyren på TV før. Han har
> lyst langt hår og går i cowboy-Laila antrekk..
>

Kjell-Erik Vindtorn. Lyriker som har funnet sin egen nisje som "I
øyeblikket-lyriker", slik at han lager dikt der og da. Har sett han på
TV og det er gudsjammerlig dårlig. Fikk faktisk utgitt noen dikt på
melkepakkene (sic) for noen år siden.

Per Rannug

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

Thomas Grønbech wrote:
> >
>
> Kjell-Erik Vindtorn. Lyriker som har funnet sin egen nisje som "I
> øyeblikket-lyriker", slik at han lager dikt der og da. Har sett han på
> TV og det er gudsjammerlig dårlig. Fikk faktisk utgitt noen dikt på
> melkepakkene (sic) for noen år siden.


Ja, det var nok han... Han fremførte et dikt med bakgrunnsmusikk
fra en kvartett, og han hadde en grøtete stemme (hørtes som han var
i bakrus).

Tommy

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

Dag Fjellby wrote:
>
> >> >Det ser ut til at vi har glemt Brian May fra Queen!!!! Skandaløst.....
> >> Dæven Steike! ....at vi kunne glemme han ;( Flott at du kom på han iaf.
> >> Jeg tror vi har glemt Robin Trower fra galmle Procol Harum også...han bør
> >> også være med.....
> >La oss og slenge med Tuck Andress.....
>
> Hmmm...Hvem i all verden er det???

Tuck Andress er en amerikansk jazz-gitarist, spiller standardlåter stort
sett. Han har gitt ut en plate som heter "Reckless presission". Som
tittelen antyder er han en "rask" gitarist, men med en fantastisk
presisjon. Det meste av plate (kanskje alt) består kun av Tuck og
gitaren hans, han komper seg selv. Absolutt å anbefale. Han har og gitt
ut noen plater under tittelen "Tuck and Patti" der Patti synger...

Tommy

Anna Lima Braut

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

David Gilmour er ein einar. Så enkelt, så genialt. Men eg må innrømme eg
føler meg som ein analfabet på området om gitarister etter å ha lest ei
stund her. Av norske gitaristar har du jo Øystein Sunde...

@slak..


--
The dogs of war won't negotiate
The dogs of war won't capitulate

Dag Fjellby

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

>Utrolig...etter alle disse gitaristene...Hva med Ritchie Blackmore fra Deep
>Purple og Rainbow?

BEKLAGER så mye! Han skal selvsagt være med ogc er herved med på lista. Har du
forslag til fler?


>--
>Nina :>)
>full mundur og hipp natur..
>http://w1.2327.telia.com/~u232700074/
>Dag Fjellby wrote in message <398.434T23...@riksnett.no>...

>>>> >Det ser ut til at vi har glemt Brian May fra Queen!!!! Skandaløst.....
>>>> Dæven Steike! ....at vi kunne glemme han ;( Flott at du kom på han iaf.
>>>> Jeg tror vi har glemt Robin Trower fra galmle Procol Harum også...han
>bør
>>>> også være med.....
>>>La oss og slenge med Tuck Andress.....
>>
>>Hmmm...Hvem i all verden er det???

>>Vi har foresten glemt en til: Tim Renwick....
>>

>>*dag.f...@riksnett.no*
>>


#*dag.f...@riksnett.no*#


Dag Fjellby

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

>> >>> Jeg tror vi har glemt Robin Trower fra galmle Procol Harum også...han
>Artig at Robin Trower blir nevnt. Det er vel ikke perioden fra
>Procol Harum har gjorde sine beste saker,

Nei, absolutt ikke...

>Kanskje, med han startet
>en egen trio etter denne tiden som slettes ikke var dårlig.
>Jeg har en live skive fra Gøteborg hjemme hvor han brillierer
>ganske bra på gitaren.

Vel, den har jeg ikke, men jeg har en 4-5 andre skiver med han. En dyktig
gitarist...som jeg en gang for lenge siden leste at hedde Jimi Hendrix som
sitt store forbilde. Det er det egentlig ikke vanskelig å høre.
Hva han har drevet med i det siste vet jeg ikke, men han har iaf. medvirket på
en eller to av Bryan Ferry's solo-lp'er.


>> >Hmmm...Hvem i all verden er det???
>> >Vi har foresten glemt en til: Tim Renwick....

>Pink Floyd gitaristen? (ved siden av Gilmour)...er det han?

Jau, det er han og han kan sine ting han også...men han slipper ikke nok til i
Pink Floyd...synes jeg. ;)

>Det ble også nevnt Ritchie Blackmore. Personlig synes jeg han
>var best i perioden 1970-72. Etter denne tiden begynte han å
>eksprementere, og i enkelte tider synes jeg det ble for mye av det
>gode.

Helt enig!

>Men, han har gode soli i spor som f.eks. "Hold On" (fra Stormbringer)
>og "A Gypsy's Kiss" (Perfect Stranger).

Einig enda en gang.

>Hans beste prestasjon er allikevel soloen på "Child In Time" fra
>perioden jeg allerede har nevnt - det er nå min mening.

Bevare meg vel så enige vi er. :)

>Brian May er også en fin og følsom gitarist...spiller fint..

Yepp.

Btw: hva ble det til med den Colosseum videoen vi snakket om?

#*dag.f...@riksnett.no*#


Dag Fjellby

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

>Masse fine navn som blir nevnt her...
>Men hva med

>David Lindley

Glimrende +

>Albert Lee

Glimrende.

>Martin Barre

Meget bra!

>og hva med følgende bassister...

>Jaco Patorius

En av de bedre...synd han daua ;(

>Tony Levin

Sammen med Percy Jones synes jeg personelig at Tony Levin er en av verdens
beste bassister!

>Anthony Jackson

Meget bra!

>Abraham Laboriel

Meget bra.

God smak du :-)

#*dag.f...@riksnett.no*#


Ųyvind Gjermshus

unread,
May 11, 1998, 3:00:00 AM5/11/98
to

Det ser ut til at de fleste har glemt Martin Barre i fra Jethro
Tull. Maken til spilling som det han presterer på "Aqualung" og "Minstrel
in the Gallery" er det få som får til.

--
Øyvind

spam_nina.eek@bu.telia.no Nina Eek

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

Dag Fjellby wrote in message (om
Blackmore)<803.435T20...@riksnett.no>...


>BEKLAGER så mye! Han skal selvsagt være med ogc er herved med på lista. Har
du
>forslag til fler?


eh..bare sånn for å summere opp de nevnte gitarister...(laaaang liste..)

DE NORSKE:
Freddy Lindquist
Frode Alnæs
Geir Sundstøl.
Jon Eberson
Jørn Fodnestøl
Svein Dag Hauge
Kjartan Kristiansen
Knut Reiersrud
Knut Værnes
Lars Haugen
Mads Eriksen


Marius Muller
Børge Petersen Øverleir
Staffan William Olsson
Eivind Aarset

Terje Rypdal
Robert Normann
Snah
Vidar Busk
Øystein Sunde
Ronny Le Tekrø

UTENLANDSKE:
Albert Lee
Al Di Meola
Allan Holdsworth
Alvin Lee
Billy Gibbons
Brian May
Caspar Brötzmann
Daryl Stuermer
David Lindley
Martin Barre
Yngwie J.Malmsteen
Eric Clapton
Mark Knopfler
Gary Moore
Eric Johnson
Frank Gambale
Pat Metheny
Jackie Levens
Jan Akkerman
Jeff Beck
Joe Satriani
Keith Richards
Peter Green
Robert Fripp
John Goodsall (Brand X)
John Mc Laughlin
John Scofield
Lee Ritenour
Larry Carlton
Larry Coryell
Marc Ribot
Pat Metheny
Robin Trower
Roger McGuinn
Steve Cropper
Rick Nielsen
Bryan McLean
Lowell George
Ron Ashton
Clarence White
Neil Clark
Todd Rundgren
Neil Young
Ry Cooder
Chris Bell
James Burton
Curtis Mayfield
Paul B. Cutler
Johnny Marr
David Davies
Jimmy Nolen
Pete Townshend
Nick Drake
Tom Verlaine
George Harrison
Dave Gregory
Danny Kootch
Nile Rodgers
Wayne Kramer
Mick Ronson
Dean Ween
Vernon Reid
Leslie West
Rory Gallagher
Steve Hackett
Steve Howe
David Gilmour
Steve Morse
Steve Vai
Eddie Van Halen
Stevie Ray Vaughan
Tim Renwick....
Ritchie Blackmore
Tony Iommi
Tuck Andress

Finnes det flere?? Jo..Jimmy Page summer i bakhodet. Ikke den kjappeste
"rytteren", men han hadde endel bra. Hva med han i Guns'n Roses..Slash eller
hva han heter. Ikke helt etter min smak, men han spiller fort :-) Ellers har
vi jo Lillebjørn Nilsen :-))

Per Rannug

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

Dag Fjellby wrote:
>
> >Utrolig...etter alle disse gitaristene...Hva med Ritchie Blackmore fra Deep
> >Purple og Rainbow?
>
> BEKLAGER så mye! Han skal selvsagt være med ogc er herved med på lista. Har du
> forslag til fler?
>

Speaking of Blackmore:
Den siste live skive til Deep Purple med Steve Morse på gitar heter
"Live at the Olympia" - jeg sjekket dette igår, Dag...

Ellers ser det ut som du nå har fått omtrent alle gitarister i
hele verden som tips for gode gitarister.

Ivar Arnesen

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

Jeg synes vi bør overrekke Nina purpurplekteret i gull for å ha klart å
samle trådene, og kommme med hele lista!
Selv har jeg tatt meg selv i å skrive sammen navn flere ganger.

Det morsomme er forøvrig at jeg ikke kan si å ha sett noen av Brit-popens
store gitaristene nevnt her.....
Det er kanskje ikke så veldig mange som blir lei seg for det?
Misfortå meg rett, jeg beundrer Noel og guttas evne til å skrive fengende
låter, det er noe verden alltid trenger, men hører han hjemme på lista vår?
Neppe.....

Ivar
Grab ya git and spank tha plank!

Nina Eek > skrev i meldingen <35577...@d2o202.telia.com>...


>
>Dag Fjellby wrote in message (om
>Blackmore)<803.435T20...@riksnett.no>...

>>BEKLAGER så mye! Han skal selvsagt være med ogc er herved med på lista.
Har
>du
>>forslag til fler?
>
>

>eh..bare sånn for å summere opp de nevnte gitarister...(laaaang liste..)

Tor Sundli

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to


Nina Eek wrote:

> Dag Fjellby wrote in message (om
> Blackmore)<803.435T20...@riksnett.no>...
> >BEKLAGER så mye! Han skal selvsagt være med ogc er herved med på lista. Har
> du
> >forslag til fler?
>
> eh..bare sånn for å summere opp de nevnte gitarister...(laaaang liste..)
>

> DE NORSKE:
> Freddy Lindquist
> Frode Alnæs
> Geir Sundstøl.
> Jon Eberson
> Jørn Fodnestøl
> Svein Dag Hauge
> Kjartan Kristiansen
> Knut Reiersrud
> Knut Værnes
> Lars Haugen
> Mads Eriksen
> Marius Muller
> Børge Petersen Øverleir
> Staffan William Olsson
> Eivind Aarset
> Terje Rypdal
> Robert Normann
> Snah
> Vidar Busk
> Øystein Sunde
> Ronny Le Tekrø

Masse supre gitarister her :)) Men skal vi ikke ta med Jonas Fjeld også? Han
er jo en fantastisk god komp-gitarist som legger bunnen i låta, og som gitarist
mye viktigere enn alle de supre sologitaristene.Jon Eberson er en superb
jazz-gitarist, men har aldri hørt noen ødelegge rocke, eller jazz-rock låter som
han med soloene sine som under Chipahua tiden *glis*

Godt å se Martin Barre nevnt igjen. Den mannen er utrolig som basis i et band
som spiller veldig komplisert musikk, og han faller aldri i fristelsen for å
framheve seg selv som gitarist, men er der og bygger opp låtene. Må innrømme
jeg har en svakhet for slike musikere.Tim Renwick er også et godt valg. Gjorde
mye bra i Sutherland Brothers And Quiver (Arms of Mary, Sailin') og sammen med
Al Stewart (sjekk Year of the Cat)

>
>
> Finnes det flere?? Jo..Jimmy Page summer i bakhodet. Ikke den kjappeste
> "rytteren", men han hadde endel bra. Hva med han i Guns'n Roses..Slash eller
> hva han heter. Ikke helt etter min smak, men han spiller fort :-) Ellers har
> vi jo Lillebjørn Nilsen :-))
> Nina :>)

Mange som spiller fort. Som Knudsen og Ludvigsen synger: "Deinn som søng
fortast ha vunne".Det er vel ikke nødvendigvis kriteriet for en god gitarist i
våre dager. Nå mener jeg ikke at Slash er dårlig, bare at kriteriet er feil.

Hvis du vil ha andre nevnt, så kan vi jo ta med Trevor Rabin fra Yes; lager
masse spennede på gitaren.
Innen country har vi jo også Jerry Reed. Hør på han og du forstår hvor Øystein
sunde har lært mesteparten fra.

Tor


Tor Harald Espe

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

Var ikke Carlos Santana med på lista??

TorH.

Dag Fjellby

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

>> >> bør også være med.....
>> >La oss og slenge med Tuck Andress.....
>> Hmmm...Hvem i all verden er det???
>Tuck Andress er en amerikansk jazz-gitarist, spiller standardlåter stort
>sett. Han har gitt ut en plate som heter "Reckless presission". Som
>tittelen antyder er han en "rask" gitarist, men med en fantastisk
>presisjon. Det meste av plate (kanskje alt) består kun av Tuck og
>gitaren hans, han komper seg selv. Absolutt å anbefale. Han har og gitt
>ut noen plater under tittelen "Tuck and Patti" der Patti synger...

Jøss...han der må jeg sjekke ut. Takk for tipset. :)

#*dag.f...@riksnett.no*#


Dag Fjellby

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

>Ritchie Blackmore
>Tony Iommi
>Tuck Andress

>Finnes det flere?? Jo..Jimmy Page summer i bakhodet. Ikke den kjappeste


>"rytteren", men han hadde endel bra.

Hva? Har vi utelatt Jimmy Page. KJEMPETABBE...han kommer da temmelig langt opp
på lista.

>Hva med han i Guns'n Roses..Slash eller
>hva han heter. Ikke helt etter min smak, men han spiller fort :-) Ellers har

Ikke helt etter min smak heller, men han kan være god for det. ;)

>vi jo Lillebjørn Nilsen :-))

Jau..og Sputnikk fra Drangedal. :-^D

#*dag.f...@riksnett.no*#


Dag Fjellby

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

>David Gilmour er ein einar.

einar? åsså med lite e også? Hva mener du med det?

>Så enkelt, så genialt.

Jeg er enig i at mye av det er genialt, men om alt er like enkelt er jeg ikke
like sikker på ;)

>Men eg må innrømme eg
>føler meg som ein analfabet på området om gitarister etter å ha lest ei
>stund her. Av norske gitaristar har du jo Øystein Sunde...

Du er ikke den eneste som har blitt enda mer forvirret når det gjelder
gitariseter...jada Sunde er god han.

#*dag.f...@riksnett.no*#


Dag Fjellby

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

>> BEKLAGER så mye! Han skal selvsagt være med ogc er herved med på lista. Har
>> du forslag til fler?
>Speaking of Blackmore:
>Den siste live skive til Deep Purple med Steve Morse på gitar heter
>"Live at the Olympia" - jeg sjekket dette igår, Dag...

Ok...da får jeg lete litt igjen. Håper jeg får tid i morgen :)

>Ellers ser det ut som du nå har fått omtrent alle gitarister i
>hele verden som tips for gode gitarister.

Ja, den lista ble jammen lang. Vi får sile ut litt ettervert....

#*dag.f...@riksnett.no*#


Tommy

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

Dag Fjellby wrote:

> >vi jo Lillebjørn Nilsen :-))
>
> Jau..og Sputnikk fra Drangedal. :-^D

Lillebjørn Nilsen skal man ikke le av, han er dyktig på gitar!

Tommy

Unn H. Høydahl

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

> (Lang gitaristliste).

Greier ikke dy meg lenger og kommer med flere gitarist-bidrag... ,-)

George Benson
Wes Montgomery
Charlie Christian
Freddie Green (som spilte fire flate i Count Basies orkester i sånn ca.50 år...)
Donald Roeser
Barney Kessel
Django
Jon Larsen
Mark Whitfield
Steve Lukather
Joe Pass

Unn.
:-)

-"But wait, there's more..."


>
>
>


Ųyvind Lie

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

hei!

her kommer gitaristlisten min:

David Gilmour
Steve Luckather
Ritchie Blackmore
Nick Barrett
Steve Howe

Norske:

Terje Rypdal (han er kongen her til lands)
Marius Müller
Øystein Sunde
Ronnie le Tekrø
Aage Skar


Hilsen Øyvind Lie


Dag Fjellby

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

Jada, og hvis det ble oppfattet på en slik måte, beklager jeg det. Har selv
ett par plater av han. :)

#*dag.f...@riksnett.no*#


Knut Sømme

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

Hva med å gå litt bakover i tid...

Robert Normann

Han er en glitrende gitarist selv i en alder av 80+ !

ukjent for mange, kanskje men litt info er der å finne på
http://www.uio.no/~asomby/noteboka.htm

knut

Knut Sømme

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

Sųren og, glemte jo Jon Larsen, Hot Club de Norvege.
Antar at ikke jazz musikere er diskvalifisert her !

knut

Ųyvind Lie wrote:
> Norske:
>
> Terje Rypdal (han er kongen her til lands)
> Marius Müller

> Ųystein Sunde
> Ronnie le Tekrų
> Aage Skar
>
> Hilsen Ųyvind Lie

Ųyvind Gjermshus

unread,
May 12, 1998, 3:00:00 AM5/12/98
to

"Nina Eek" <no spam_n...@bu.telia.no> writes:

> Finnes det flere?? Jo..Jimmy Page summer i bakhodet. Ikke den kjappeste

> "rytteren", men han hadde endel bra. Hva med han i Guns'n Roses..Slash eller


> hva han heter. Ikke helt etter min smak, men han spiller fort :-) Ellers har

> vi jo Lillebjørn Nilsen :-))

Joda, deet gjør det. Du har glemt Andy Latimer ifra Camel. Han er en
kløpper i det melodiøse. Forøvrig er Camel et band som har kommet helt
i skyggen av f.eks. Genesis og Pink Floyd.

Dessuten tror jeg ikke du har nevnt Steve Rothery ifra Marillion, som
er en av mine favoritt gitarister.

--
Øyvind

Per Rannug

unread,
May 13, 1998, 3:00:00 AM5/13/98
to

Knut Sømme wrote:
>
> Hva med å gå litt bakover i tid...
>
> Robert Normann
>
> Han er en glitrende gitarist selv i en alder av 80+ !
>

Robert Normann er det nok få her til lands som kjenner til.
Mulig er dette den beste gitaristen Norge noen gang har hatt.
Jeg mener at han idag faktisk er over 90 år! Jeg husker godt
pause innslagene hans i NRK rundt 1970 hvor han og hans band vartet
opp med god pausemusikk. Utrolig bra teknikk hadde Normann!!

Det ryktes at han fikk tilbud rundt 1940 om å bli med et større
kjent storband (Duke Ellington, Glenn Miller eller noe sånt),
men han takket nei.

Jeg skulle gjerne ha sett de gamle NRK opptakene av Robert Normann
igjen! Er det noen som har dette på video? (neppe, tror jeg..)

Lars Nordbryhn

unread,
May 13, 1998, 3:00:00 AM5/13/98
to

On Wed, 13 May 1998, Per Rannug wrote:

> Knut Sømme wrote:
> >
> > Hva med å gå litt bakover i tid...
> >
> > Robert Normann
> >
> > Han er en glitrende gitarist selv i en alder av 80+ !
> >
>
> Robert Normann er det nok få her til lands som kjenner til.
> Mulig er dette den beste gitaristen Norge noen gang har hatt.
> Jeg mener at han idag faktisk er over 90 år! Jeg husker godt
> pause innslagene hans i NRK rundt 1970 hvor han og hans band vartet
> opp med god pausemusikk. Utrolig bra teknikk hadde Normann!!

Jeg vet at han ikke spiller ute lenger, men jeg har da vitterlig
sett han posere med gitar foran huset sitt i Skjeberg. Og sludre litt på
gitar gjør han visst fortsatt. Det kunne vært spennende å høre om det
fortsatt lyder.

---
Lars Nordbryhn
<lars...@stud.ntnu.no> http://www.stud.ntnu.no/~larsnord


Tommy

unread,
May 13, 1998, 3:00:00 AM5/13/98
to

Knut Sømme wrote:
>
> Hva med å gå litt bakover i tid...
>
> Robert Normann
>
> Han er en glitrende gitarist selv i en alder av 80+ !

Jeg hørte en historie om at Django Reinhardt fikk forespørsel om å komme
til Norge og spille. Han svarte da med å si at "Dere har jo Robert
Normann, hva trenger dere meg til?"

En ikke ubetydelig attest å få, hvis historien er sann da...

Tommy

John Lee Pettimore

unread,
May 17, 1998, 3:00:00 AM5/17/98
to

Norman Blake.....

In article <35577...@d2o202.telia.com>, nospam_...@bu.telia.no says...


>
>
>Dag Fjellby wrote in message (om
>Blackmore)<803.435T20...@riksnett.no>...

>>BEKLAGER så mye! Han skal selvsagt være med ogc er herved med på lista. Har
>du
>>forslag til fler?
>
>

>eh..bare sånn for å summere opp de nevnte gitarister...(laaaang liste..)
>
>DE NORSKE:
>Freddy Lindquist
>Frode Alnæs
>Geir Sundstøl.
>Jon Eberson
>Jørn Fodnestøl
>Svein Dag Hauge
>Kjartan Kristiansen
>Knut Reiersrud
>Knut Værnes
>Lars Haugen
>Mads Eriksen
>Marius Muller
>Børge Petersen Øverleir
>Staffan William Olsson
>Eivind Aarset
>Terje Rypdal
>Robert Normann
>Snah
>Vidar Busk
>Øystein Sunde
>Ronny Le Tekrø
>

>Ritchie Blackmore
>Tony Iommi
>Tuck Andress
>

>Finnes det flere?? Jo..Jimmy Page summer i bakhodet. Ikke den kjappeste
>"rytteren", men han hadde endel bra. Hva med han i Guns'n Roses..Slash eller
>hva han heter. Ikke helt etter min smak, men han spiller fort :-) Ellers har
>vi jo Lillebjørn Nilsen :-))

Trond Sollihaug

unread,
Jul 25, 1998, 3:00:00 AM7/25/98
to

Vegar Jordanger

unread,
Aug 7, 1998, 3:00:00 AM8/7/98
to
Vil bare si at kongen blant alle store gitarister er "Space" Ace Frehley i
KISS. Både fordi han er en utrolig bra gitarist, men også fordi det han gjør
på scenenen overgår alle andre gitarister. Dessuten er han en alldeles
utmerket låtskriver/sanger.

Sigvald Grøsfjeld jr.

-------------------------------------------------------------------------------
Sigvald Groesfjeld
-------------------------------------------------------------------------------

0 new messages