fdisk problemer

John Ottar Akselsen

Jeg har en disk på 6 gb, hvorav 1 partisjon er på 2 gb, her ligger win98.
Jeg vil nå bruke resten av disken til Linux.

Problemet er at jeg ikke får slettet partisjon 2, EXT DOS, på 4103 MB.

fdisk (windows-versjonen?) sier at den ikke kan fjerne utvidet DOS-partisjon
når det finnes logiske stasjoner.

når jeg så velger 4-"vis partisjonsinformasjon", får jeg beskjed om at den
utvidede DOS-partiosjonen inneholder logiske DOS-stasjonerre. Fdisk spør om
jeg vil se informasjon om dette, og det vil jeg.

NÅ sier fdisk at det IKKE er definert noen logiske stasjoner, og at
totalstørrelsen på DOS-partisjonen er 4103 MB.

I det hele tatt får jeg ikke gjort noen endringer med fdisk....

Når jeg bruker fdisk under (forsøk på ) installasjon av Linux, får jeg ikke
så mye tilbakemelding, men det ender alltid med "abnormally terminated",
"kill" o.l.

Jeg formaterte c på nytt, men det hjelp jo ikke, det er vel ikke her
problemet ligger.

Nå ønsker jeg f.eks å starte på nytt, med en blank harddisk. Kan jeg slette
hele partisjonstabellen (er det det det heter?)?

mvh John Ottar Akselsen

Karel Krizak

Gjorde det på følgende vis selv:
Brukte DiskDruid i installasjonsprogrammet for
Linux/RedHat for å fjerne partisjonene. Brukte deretter fdisk i dos for å
opprette en ny PriDos og deretter formaterte jeg disken.

Hilsen
Karel Krizak