Internett via vassledinga??

Knut Magne Solem

Kom til å tenke på noko interesant mens eg sto å pussa tennene. Er det
mogleg å bruke vassledinga til datakommunikasjon?? eller radio-sendingar for
den saks skyld..

Noko som veit om dette ein umoglegheit.... hadde vore tøfft.. å fått
rørleggaren til å legge inn internett/radio/tv...

Problemet ville nok være at det finnes eit utal av småe vassverk rundt om i
vårt landstrakte land. På ei anna side kunne kvart vassverk dreve ein eigen
informasjonskanal eller "radio" sending via vassledinga.

Hadde vore kjekt om nokon kunne kommentere dette.. og evt. komme med
forskjellige idèar (ikkje at lille _eg_ har tenkt å realisere dette men....)

Solem....

Tarald Holm

Knut Magne Solem wrote:

> [...]
> mogleg å bruke vassledinga til datakommunikasjon?? eller radio-sendingar for

Hadde det ikke vært like greit å bruke strøm-nettet da?
Eller, eh, telefonlinja? Nei, vent.. Det vil aldri funke. Stryk det siste!

--
Tarald - The Lord of Smeg

You're not drunk if you can lie on the floor without holding on

Asbjørn Sæbø

"Knut Magne Solem" <sol...@online.no> writes:

> Kom til å tenke på noko interesant mens eg sto å pussa tennene. Er det
> mogleg å bruke vassledinga til datakommunikasjon?? eller radio-sendingar for
> den saks skyld..

Ein artig ide.
Jon Bing (Forfattar og jusprofessor med data som spesialfelt) har
foreslått å legge fiber i kloakksystemet. Grunnen til det var at dei
aller fleste har innlagt vass-klosett.

> Noko som veit om dette ein umoglegheit.... hadde vore tøfft.. å fått
> rørleggaren til å legge inn internett/radio/tv...

Røra er vel stort sett i "plastikk" og leier ikkje straum, så du må
vel legge ein kabel inne i røret, eller langs med røret. Og det kan no
vere greit, når du først er ute og grev grøfter. Men for dei som alt
har innlagt vatn kan det vel vere vanskeleg.

> Problemet ville nok være at det finnes eit utal av småe vassverk rundt om i
> vårt landstrakte land.

Og ein sentral ruter/server i vasstårnet på Gossen ...

Asbj.S.
--
Asbjørn Sæbø (Asbjoern Saeboe), E-mail: sae...@tele.ntnu.no
NTNU - Norwegian University of Science and Technology, Acoustics group

Arve Asheim

Da blir det vel UnterNett?

Arve

Regnor Jernsletten

"Knut Magne Solem" <sol...@online.no> writes:

> Problemet ville nok være at det finnes eit utal av småe vassverk
> rundt om i vårt landstrakte land.

Men man ville visst nøyaktig hvem man traff med reklamen. Dritt inn
med drikkevannet og ut med kloakken. Meget praktisk.

--
Regnor Jernsletten
Tromso, Norway http://www.uit.no/ssweb/

Martin Gravraak

> Hadde det ikke vært like greit å bruke strøm-nettet da?
> Eller, eh, telefonlinja? Nei, vent.. Det vil aldri funke. Stryk det siste!

Mener jeg har hørt planer om å legge kabler i kloakk-nettet jeg..
slipper man den dyreste delen av linje opplegget liksom.. dem siste
kilometrene inn til forbrukerens hus
liksom..

en tynn fiberoptisk kabel eller noe hadde sikkert ikke ført til så
veldig mange forstoppelser i kloakk-nettet :)

men er en stund siden jeg har hørt noe mer om det nå :(
funker uansett ikke her med septiktank :(

---
Martin

Stian

Knut Magne Solem <sol...@online.no> wrote in message

> [...]
>
> Hadde vore kjekt om nokon kunne kommentere dette.. og evt. komme med
> forskjellige idèar (ikkje at lille _eg_ har tenkt å realisere dette

Skal man ha det igjennom kloakken blir det bare "dritt signaler"

:D

SL

Carl-Fredrik Gustavsen

Stian wrote:

Kloakledningen er utelukket til dette formålet. Samtlige rørleggere ville
klikket om man sa at man skla ha en fiberoptisk kabel i rørene dems. For det
første så kaan man jo ikke bare legge en kabel i røret. Dette vil jo tette seg
med en gang. Og kablen vil vere meget utsatt for rotter .

Carl-.Fredrik Gustavsen

Torbjørn Møller

> Skal man ha det igjennom kloakken blir det bare "dritt signaler"

Jævla møkka- nett! Nei, nå spiller jeg hele dritten ned i dass....

;)

Lars Petter Olsen

> [...]
> første så kaan man jo ikke bare legge en kabel i røret. Dette vil jo tette seg
> med en gang. Og kablen vil vere meget utsatt for rotter .

Problem blir når et rør skal byttes ut også, da må i tilfelle alle fibrene som går
gjennom dette røret kobles av, eller så må de skjøtes på en eller annen måte.

Andreas Dypvik Landmark

Hva med å spinne en kabel på utsiden av rørene, alá det el-tele har gjordt med
høyspent ledningene? Dessuten er det jo ikke så ofte man bytter hele rør er
det vel. Kan'kke huske at det har vært noen her å gravd på 15 år jeg...

--
andreas....@noxtension.com

Jens Ramstad

> [...]
>
> Hadde vore kjekt om nokon kunne kommentere dette.. og evt. komme med
> forskjellige idèar (ikkje at lille _eg_ har tenkt å realisere dette

Fin ide !

Men hva slags operativsystem skulle en kjøre på arbeidsstasjonene rundt
omkring ?

Kanskje MS-DASS ?

Jens Ramstad

Espen Torgersen

> [...]

> mogleg å bruke vassledinga til datakommunikasjon?? eller radio-sendingar for

Lurt!

Moduleringen av signalene kunne f.eks. basere seg på varierende
vanntemperatur.

00 = kaldt
01 = lunkent
10 = varmt
11 = skåldhett

:>

-Espen

rolf

On 07 Jul 1999 17:38:11 +0200, Espen Torgersen
<esp...@pestilens.runit.sintef.no> wrote:

*ler!*

'trykkpulsmodulasjon', dvs modulere 'vannsøylen' i vannledningen med
hurtig variasjon i trykket har vært/brukes til å styre oljeventiler på
sjøbunnen.

Lav frekvens for av og høy for på ellernoesånt.

Rolf

--

-*- Model airplane pictures? Visit <http://home.c2i.net/proxxon> -*-

Petter Gustad

Espen Torgersen <esp...@pestilens.runit.sintef.no> writes:

> Lurt!
>
> Moduleringen av signalene kunne f.eks. basere seg på varierende
> vanntemperatur.
>
> 00 = kaldt
> 01 = lunkent
> 10 = varmt
> 11 = skåldhett

Nei nei nei. Du ser på retningen på hvert enkelt vannmolekyl. Dersom
det ligger 90° på rørledningen så er det 1, ellers så er det 0. Tenk
deg den båndbredden! Innretningen som skal sørge for at rekkefølgen og
retningen på alle vannmolekylene er selvsagt litt problematisk å lage
:-) Neste genrasjon vil selvsagt kode 4 forskjellige vinkler pr.
H2O...

Petter
Petter Gustad 8'h2B | ~8'h2B http://www.gustad.com
#include <stdio.h>/* compile/run this program to get my email address */
int main(void) {printf ("petter\100gustad\056com\nmy opinions only\n");}

Ole W Saastad

Sorry,
men desverre er trykket så høyt inne i en flytende fase at kollisjoner
randomiserer all slik informasjon.

For enkeltmolekyler kunne du kodet med J kvantetallet, dvs rotasjonsnivået.
Ødelegges også av kollisjoner, men om det kommer et molekyl hvert picosekund
blir det allikevel ganske stor båndbredde. - ?? stemmer dette ?

1e-12 sek med lysfast 3e8 m/s = 0.3 mm altså hav av plass mellom hvert molekyl.
Lysfart er vel litt optimistisk men selv med v=0.3c går det greit.

Kan man ikke heller bare kode en DNA sekvens og sende et ferdig kodet molekyl ?
Vi bruker 4 basepar i dag, men dette kan lett uvides til flere. (jmf. X-files).

--
Ole

Morten Hartmann

> Hadde vore kjekt om nokon kunne kommentere dette.. og evt. komme med
> forskjellige idèar (ikkje at lille _eg_ har tenkt å realisere dette
men....)

Det gunstigste må jo være å slippe å bruke nye kabler lagt i rørene (eller
utenpå), og heller brukt vannet (eller andre ulumskheter) som medium. Lyd
sprer seg hurtig i vannet, og kan brukes til overføring av analog lyd
(kloakktelefonen) eller digital data (kloakknett). Alle transmisjoner blir
broadcast, så personlige overføringer bør kanskje kodes.
He he he, det gir ordet (LAN) sniffing en helt ny betydning :-)

mvh
mh

Tobias Brox

"Knut Magne Solem" <sol...@online.no> writes:

> Kom til å tenke på noko interesant mens eg sto å pussa tennene. Er det
> mogleg å bruke vassledinga til datakommunikasjon??

Jeg fikk bakoversveis da jeg leste subject-linja - idéen er jo rett og
slett genial. Men, det fungerer nok ikke - vannledninger er ganske
godt jordet...

--
TobiX In a world without fences, who needs gates?
http://www.td.org.uit.no/~tobias/

Ivar Staale Ertesvaag

Tobias Brox <tob...@spurv.td.org.uit.no> skriv:

Tja, sei ikkje det.
Dei sender akustiske signal gjennom oljeleidingar
til fjernstyring av utstyr, ventilar, m.m.

For nokre år sidan (ca. 1985) tok Ove Bratland dr.ing.
på dette.
Ikkje rettare eg hugsar (men det kan vere eg hugsar feil),
vart ideen vidareutvikla og patentert.

Men bandbreidda i vassleidninga er kanskje ikkje stor nok?

--

Ivar Ertesvåg
Trondheim, Noreg/Norway

epost/email: Ivar.S....@mtf.ntnu.no

Tore Landmark

Morten Hartmann <mort...@stud.ntnu.no> wrote in message
Dette forutsetter jo at nabolaget bruker toalettet flittig for at du skal få
god "båndbredde" på nettet...

--
andreas

Tobias Brox

iva...@energy.sintef.no (Ivar Staale Ertesvaag) writes:

> Tja, sei ikkje det.
> Dei sender akustiske signal gjennom oljeleidingar
> til fjernstyring av utstyr, ventilar, m.m.

Ja, som en annen også nevnte her, i en litt humoristisk tone -
akustiske signaler går nok :)

> Men bandbreidda i vassleidninga er kanskje ikkje stor nok?

Det er vel der problemet med akkustiske dataoverføringer ligger, ja :)
Spesielt med dagens krav om båndbredde (_jeg_ foretrekker en gratis,
kontinuerlig oppkobling på 64 bps fremfor å betale oppkoblingstid på
en 64 kbps-linje).

Nils Christian Framstad

Tobias Brox <tob...@spurv.td.org.uit.no> writes:

> (_jeg_ foretrekker en gratis, kontinuerlig oppkobling på 64 bps
> fremfor å betale oppkoblingstid på en 64 kbps-linje).

Ja takk, begge deler :)

--
Quiz: Bible or black metal?

I hate my flesh, this dimension poisoned my soul with doubt
so that my soul chooseth strangling, death, rather than my bones

Dag Øien

Tobias Brox wrote:

> [...]
> Spesielt med dagens krav om båndbredde (_jeg_ foretrekker en gratis,

> kontinuerlig oppkobling på 64 bps fremfor å betale oppkoblingstid på

Jeg ser for meg trenede små gnagere med lange haler og små kjeledresser
med url'en www.kloakknett.no, som trekker ethernett-kabler ned doskåla
til en vanntett ruter langt der nede... :-)))

[)ag (/)ien

Tobias Brox

Nils Christian Framstad <n...@seksognitti.uio.no> writes:

> Ja takk, begge deler :)

Men, som det har vært diskutert opp og ned i mente på andre
diskusjonsfora, skal man først betale for en anstendig
internett-oppkobling, er 64 kbps latterlig lite og samtidig latterlig
mye. En 64 kbps reservert point-to-point-linje er langt fra det
idéelle for "normal" internettrafikk.

André Fjørtoft

>Fin ide !
>
>Men hva slags operativsystem skulle en kjøre på arbeidsstasjonene rundt
>omkring ?
>
>Kanskje MS-DASS ?
>
>Jens Ramstad

Hva er galt med windows? det er jo også bare DRIT...

AF