Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Marsjer

264 views
Skip to first unread message

Marius Helgå

unread,
Apr 25, 2000, 3:00:00 AM4/25/00
to
>
>Senere?? når var du i militæret enk'li?
>
hihi

Senere i forhold til når den var skrevet selvsagt ditt blyhue...

Jeg var inne 1997/98.
Porsanger Bataljons Jegerkompani
Om man så dokumentar om dette på TV2 like før jul 1999 var jeg han som fikk
kjeft for dårlig skopuss i 1. episode.
Dagen etter kunne man beskue mitt nakne legeme i fri utfoldelse i et iskaldt
fjellvann i Finnmark.

marius

Marius Helgå

unread,
Apr 25, 2000, 3:00:00 AM4/25/00
to

>- Oscar Borg : Den Norske Løve

Har en artig liten hstorie om denne marsjen.

Den ble nemlig skrevet før 1905 (unionsoppløsningen til info for de
uopplyste), og het da faktisk "Leve Unionen!"
med utropstegn og det hele.

etter juni 1905 ble dette et noe belastende navn, så for å unngå at den
flotte marsjen skulle gå i glemmeboken skiftet man like godt navn på den, så
man kunne spille den uten å virke svensk-vennlig.

marius

Marius Helgå

unread,
Apr 25, 2000, 3:00:00 AM4/25/00
to
>Hæh??? Flott marsj?
>*døøøhh* Skjerpings her nå Fagerjord. Spør du meg, så er det der Norges mest
>utbrukte marsj.
>
For ddet første:

Jeg heter ikke Morten Fagerjord, derimot heter jeg Marius Helgå

dessuten er jeg av den formening av at marsjer ikke blir stygge av å bli
spilt mye

marius

Marius Helgå

unread,
Apr 25, 2000, 3:00:00 AM4/25/00
to
>que? blyhue? du skrev jo om marsjen at :
>"der trio-partiet var basert på en
>joik som senere er gjort udødelig gjennom deltakelse i Melodi Grand Prix."
>Dette burde jo bety at du var i forsen _før_ den ble sunget i Grand Prix, og
>det trodde jeg var på søttitallet en gang (eller kanskje tidlig åtti-tall?
>;) )
>Rasstapp! ;)
>
hihi

kan jo innrømme at de var "litt" upresist formulert
>
>Jeg begynner å bli glad at jeg ikke fulgte med på denne dokumentaren..... ;)
>
Jeg har den på video, vil du se?

*pakke til NM neste år*

marius

Marius Helgå

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to
Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?

I Mo Hornmusikk fant vi ut at siden vi aldri har tid å øve på marsjer skulle
vi velge noen relativt enkle som allikevel høres svinaktig bra ut, i tillegg
til 2 "gamle" som vi har brukt i en årrekke.

De 2 gamle var "Planckendael" og "Juniora", og hålaus som jeg er husker jeg
ikke noen av de nye

mh

Jon Schneider

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to

"Marius Helgå" <marius...@nb.no> wrote in message
news:8ebfa8$hoj$1...@snipp.uninett.no...

Hvis jeg ikke husker feil så skal vi bruke 3 marsjer 1.mai i tillegg til de
vanlige arbeidersangene 1.mai (hva vi skal bruke 17.mai vet jeg ikke...).
Det er
- Army of the Nile
- Kronprins Olavs honnørmarsj
- Farvel til en Slavisk Kvinne

I tillegg har vi visst ute marsjen Kungliga Vaxholmmarsj

Bjoern Jervell Hansen

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to

"Jon Schneider" <sp...@slaktern.org> writes:

> "Marius Helgå" <marius...@nb.no> wrote in message
> news:8ebfa8$hoj$1...@snipp.uninett.no...
> > Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?

[...]

> > De 2 gamle var "Planckendael" og "Juniora", og hålaus som jeg er husker
> jeg
> > ikke noen av de nye

[...]

> - Army of the Nile
> - Kronprins Olavs honnørmarsj
> - Farvel til en Slavisk Kvinne
>
> I tillegg har vi visst ute marsjen Kungliga Vaxholmmarsj

Flotte marsjer alle tre, spesielt Kungliga :-) Vi har et
relativt velfylt marsjhefte - 11 stk. der halvparten (5.. ;-)
er swingmarsjer. (Type 'the Stripper' og sånt.) Ellers har vi
endel klassikere på programmet i år:


- The great little Army
- Kronprins Olav
- the Contemptibles
- Kong Harald V (vel, klassiker og klassiker. En OK marsj, i
alle fall...)
- Graaf Zeppelin
- Gøta Lejon
- Arnhem (kun ståmarsj, dog..)
- Alte Kameraden (Også ståmarsj...)


Må si jeg synes de "ordentlige" marsjene er de artigste å
spille, men etter en runde i dette marsjheftet lurer jeg på
åssen leppa mi er... ;-)


--
Bjørn Jervell Hansen http://www.math.uio.no/~bjervell
Forsvarets forskningsinstitutt Tlf: (+47) 63 80 74 31
Pb. 25, 2027 Kjeller

Bjørn Erik Beitnes

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to

"Jon Schneider" <sp...@slaktern.org> wrote in message
news:95691201...@tornado.itea.ntnu.no...

>
> "Marius Helgå" <marius...@nb.no> wrote in message
> news:8ebfa8$hoj$1...@snipp.uninett.no...
> > Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?
> >
> > I Mo Hornmusikk fant vi ut at siden vi aldri har tid å øve på marsjer
> skulle
> > vi velge noen relativt enkle som allikevel høres svinaktig bra ut, i
> tillegg
> > til 2 "gamle" som vi har brukt i en årrekke.
> >
> > De 2 gamle var "Planckendael" og "Juniora", og hålaus som jeg er husker
> jeg
> > ikke noen av de nye
> >
> > mh
> >
> >
>
> Hvis jeg ikke husker feil så skal vi bruke 3 marsjer 1.mai i tillegg til
de
> vanlige arbeidersangene 1.mai (hva vi skal bruke 17.mai vet jeg ikke...).
> Det er
> - Army of the Nile
> - Kronprins Olavs honnørmarsj
> - Farvel til en Slavisk Kvinne

Tror du bare kan glemme Army of the Nile, dersom musikerene i Mo helst ikke
vil øve. Den går ikke helt av seg selv. "krompen" derimot er bankers :)

Bjørn Erik

Yngve Skråmm

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to
"Marius Helgå" wrote:
>
> Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?

Den eneste gangen vi gå er fra oppvarmingsrommet til stolen hvor vi skal
sitte, men marsjer skal vi spille 1 og 17. allikevel :-)

Noe av det vi har ute nå (vi kommer nok ikke til å bruke alt, og alt er
ikke kanskje like greit å spille "i gata"):

- Hey Look Me Over - enkel og feiende sak som alltid er med hos oss
- Can't buy me love - Garden brukte denne "marsj"- varianten for en del
år siden
- Under the Double Eagle - Grei plankemarsj
- Colonel Bogey - Må nok øves på hos de fleste. Dess-dur!
- The Thin Red Line - nok en Alford sak

Det er disse jeg husker i farten.

Yngve
Skjetten ungdomskorps

Bernt Skjemstad

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to

> Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?

Vi skal vel (i tillegg til det vanlige) spille:

- Kronprins Olav's Honnørmarsj (ja, en bankers)
- Heldensöhne
- Finnmark regiments marsj

...men jeg savner Army of the Nile :-Þ

Bernt
(Strinda Ungdomskorps)

Bjørn Erik Beitnes

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to

"Bernt Skjemstad" <skje...@stud.ntnu.no> wrote in message
news:8ebu6f$n47$1...@kopp.stud.ntnu.no...

>
> > Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?
>
> Vi skal vel (i tillegg til det vanlige) spille:
>
> - Kronprins Olav's Honnørmarsj (ja, en bankers)
> - Heldensöhne
> - Finnmark regiments marsj
>
> ...men jeg savner Army of the Nile :-Þ

You know what you gotta do ;þ
¨
Bjørn Erik

Marius Helgå

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to
> - Finnmark regiments marsj

Hvordan er denne?

Når jeg var inne til førstegangstjeneste på Porsangmoen spilte jeg i Lakselv
Musikkorps, der vi brukte en marsj som het Garnisonen Porsangmoens marsj.
Dette var en særdeles spesiell marsj, der trio-partiet var basert på en joik


som senere er gjort udødelig gjennom deltakelse i Melodi Grand Prix.

E-lålelåle låle lååå låle lå-a
e-lålelåle låle lååå låle lå-a
e-lålelåle låle lååå låle lå-a
e-lålelåle låle lååå låle lå-a

og så videre

marius

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to

Marius Helgå <marius...@nb.no> skrev i
meldingsnyheter:8ebfa8$hoj$1...@snipp.uninett.no...

> Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?
>
Jeg spiller i to korps

i Brage (ca. 15 stk +/-) har vi i år følgende marsjmappe:

The Great Little Army - Alford (denne er standard, bare må vi ha)
Hmm.. hvor var jeg. Det kom et par hundre kaker inn døra 1. mai)
Gammel Jegermarsj
On The Quarter Deck - Alford
Defilermarsj - Svendsen
Lynwood - J. Ord Humie
The Standard of StGeorge - Alford
Wien Bleibt Wien - Schrammel-Mol
Arnhem - Kelly

Og har vi lov si det selv låter det ganske OK


I Ålesund bruker vi denne:

Alte Kammeraden
Fallskjermjegermarsj - Samuelsson
Tre Kronor - Rydberg
General Cederschiold - Per Gundstrøm
Dunedin - Alford .. Nok en gang :-)
PÅ Vakt - Sm Rydberg
Ankers Los ???
Graaf Zeppelin - Teike
Marching Along toghether med sang vistnok (?) - min første marsjsesong i
dete korpset som dere skjønner
5e Lustrum
The Thin red Line - Alford :-))
Trombone Blues - Fred Jewell
Appel Aux Trompettes - ney
Manhattan Beach - sousa
Alle fugler
på søndag skal vi ha marsjkonsert da skla vi spille utdrag fra marsjboka
pluss følgende:
ÅUM marsj - vår egen marsj.. skrevet for oss av leiv Flisnes
Kong Harald
Slipstream - Philip Sparke
Free Lance March - Sousa


hehe...

marsjsesongen er her.. JIPPI JAA !!!! *ler*

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to
Glemte å skirve under mitt forige innlegg:

Elisabeth
Saxofon

Musikklaget Brage
Big Odd Band
Ålesund Ungdomsmusikkorps

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen <grok...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:qihO4.13584$By1.2...@news1.online.no...

Kristoffer Ryeng

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to

"Marius Helgå" wrote:
>
> Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?

Vet ikke ennå, har ikke fått noen... Jo vent, én vi fikk for noen
måneder siden (men ikke har spilt mer enn en gang): The Trombone King,
som er grei nok...

Kristoffer Ryeng
Nes Skolekorps

Bjørn Erik Beitnes

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to

"Marius Helgå" <marius...@nb.no> skrev i melding
news:8ec1ae$l8q$1...@snipp.uninett.no...

> > - Finnmark regiments marsj
>
> Hvordan er denne?
>
> Når jeg var inne til førstegangstjeneste på Porsangmoen spilte jeg i
Lakselv
> Musikkorps, der vi brukte en marsj som het Garnisonen Porsangmoens marsj.
> Dette var en særdeles spesiell marsj, der trio-partiet var basert på en
joik
> som senere er gjort udødelig gjennom deltakelse i Melodi Grand Prix.

Senere?? når var du i militæret enk'li?

Bjørn Erik

Perc_Thomas

unread,
Apr 28, 2000, 3:00:00 AM4/28/00
to
Ila Brass Band skal spille bl.a. Imperial March og Indiana Jones paa 17.
mai. Kanskje skal vi proeve aa faa til litt Minuano ogsaa..(Kanskje vi
skal staa i ro naar vi spiller utdrag fra den...heh)
Ellers saa vet jeg egentlig ikke...Jeg bare gleder meg til aa runde
Munkegata (subsidiert med komme over Egertorget) og spille imperial
march...Heh..Har noen en hvit stormtrooperhjelm aa laane meg?

Thomas
IBB


Sent via Deja.com http://www.deja.com/
Before you buy.

Jan R Øien

unread,
Apr 29, 2000, 3:00:00 AM4/29/00
to

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen <grok...@online.no> skrev i
news:BlhO4.13586$By1.2...@news1.online.no

> Glemte å skirve under mitt forige innlegg:
>
Elisabeth må også oppdatere OE slik at vi slipper SV:
Det er meget enkelt og kan gjøres fra denne adressen:
http://home.sol.no/~knutsp/oe/
På denne siden står det og hvorfor.......

Dersom du trenger hjelp kan du maile direkte til meg.

--
Jan Roger Øien
Masekråke :-))

Pål Ivar Brekke

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to
jeg regner med at ettersom vi ikke har øvd noe på marsjer ennå, bilr det vel de
tre vanlige:
Deffilermarsj, Defilèrmarsj og Defiiilermarsj...

mener et par av disse var i rekkefølgen vår i fjor... må vel være mulig å friske
opp et par av dem på tre uker...

Gruss Von Hausen
Colonel Bogey
Stars And Stripes
Washington Post
Big Four
Trombone King
Kronprins Olav
King-Size
Big Jeff
Liberty Fleet
Lexington
Anno 1905
Peacemaker

ellers er det jo sikkert mulig å gjøre noe morsomt med Imperial March, Olympic
Spirit, Fame, eller noen jazzlåter eller noe sånt... og så _må_ vi spille noe av
de greiene Qua Quager spilte i Bornemouth i '98... det var drittøft!

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to

"Jan R Øien" <boy...@online.no> skrev i melding
news:FNvO4.13943$By1.2...@news1.online.no...

>
> Elisabeth Grønningsæter Kristiansen <grok...@online.no> skrev i
> news:BlhO4.13586$By1.2...@news1.online.no
> > Glemte å skirve under mitt forige innlegg:
> >
> Elisabeth må også oppdatere OE slik at vi slipper SV:

Skal tro om det ble riktig nå ???????????

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to
:
> > >
> > Elisabeth må også oppdatere OE slik at vi slipper SV:
>
> Skal tro om det ble riktig nå ???????????
EHHeei det ble jo rett!!!!!!!!!!!!!!!!

Fornøyd Mr. Øien??????


Simen T. Taraldsen

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to
On Fri, 28 Apr 2000 13:55:18 +0200, "Bernt Skjemstad"
<skje...@stud.ntnu.no> wrote:

>
>> Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?
>

>Vi skal vel (i tillegg til det vanlige) spille:
>
>- Kronprins Olav's Honnørmarsj (ja, en bankers)
>- Heldensöhne
>- Finnmark regiments marsj
>
>...men jeg savner Army of the Nile :-Þ

Kan ikke ha den to år på rad vet du.. (*kremt* Heldensöhne :-)
--
Simen (tidl. permittert tubaïst i SUK)

Geir Kildahl-Andersen

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to
Øien er helt fanatisk på det der. Sånn cirka halvparten av alle
postingene hans omhandler nettopp dette :-)

Tut-tut.


Jan R Øien wrote:
>
> Elisabeth Grønningsæter Kristiansen <grok...@online.no> skrev i
> news:BlhO4.13586$By1.2...@news1.online.no
> > Glemte å skirve under mitt forige innlegg:
> >

> Elisabeth må også oppdatere OE slik at vi slipper SV:

Geir Kildahl-Andersen

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to
Marius Helgå wrote:
>
> Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?
>
> I Mo Hornmusikk fant vi ut at siden vi aldri har tid å øve på marsjer skulle
> vi velge noen relativt enkle som allikevel høres svinaktig bra ut, i tillegg
> til 2 "gamle" som vi har brukt i en årrekke.

Det er det samme i Bispehaugen UK. Spør du meg er det litt synd, siden
17. mai er et flott utstillingsvindu til "folket", mer enn NM. Det blir
i hvert fall følgende:

LVATs defilermarsj
Diciplin
General Cederschiöld
Army of the Nile

Som relatvit fersk i BUK har jeg skjønt at de to førstnevnte rører man
ikke, så det er bare å renske stemmen og etter beste evne forsøke på
"HÆR KOMMER BE U KÅ VI GÅR SOM BARE VI KAN GÅ" osv. osv. i leie for
habile tenorer (og jeg som synger 2. bass til vanlig...).

Geir Kildahl-Andersen
BUK

Bull

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen <grok...@online.no> wrote in message
news:qihO4.13584$By1.2...@news1.online.no...

>
> Marius Helgå <marius...@nb.no> skrev i
> meldingsnyheter:8ebfa8$hoj$1...@snipp.uninett.no...

> > Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?
> >
Spiller dere virkelig "Alle fugler små de er" og marsjerer til? :-)
Eller er det noe annet du mener(kanskje litt dum jeg)
Personlig synes jeg at marsjeringa (samtidig med spilling),,,er det værste
med å være med korps, -men må vel trø til nå i mai!
H.

Bjørn Erik Beitnes

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to

"Geir Kildahl-Andersen" <kild...@stud.ntnu.no> skrev i melding
news:390C1568...@stud.ntnu.no...

> Øien er helt fanatisk på det der. Sånn cirka halvparten av alle
> postingene hans omhandler nettopp dette :-)

Selv jeg bøyde unna for presset denne gangen ;)

Bjørn Erik


Jan R Øien

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen <grok...@online.no> skrev i
news:QHLO4.14572$By1.2...@news1.online.no

> :
> > > >
> > > Elisabeth må også oppdatere OE slik at vi slipper SV:
> >
> > Skal tro om det ble riktig nå ???????????
> EHHeei det ble jo rett!!!!!!!!!!!!!!!!
>
> Fornøyd Mr. Øien??????

Du er kjeeeemmmppppeeeffffllliiinnnkkkk!!!!!!!!

Jr Øien

Jan R Øien

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to

Geir Kildahl-Andersen <kild...@stud.ntnu.no> skrev i
news:390C1568...@stud.ntnu.no

> Øien er helt fanatisk på det der. Sånn cirka halvparten av alle
> postingene hans omhandler nettopp dette :-)

Jada ventet på at den skulle komme. Nå blir jeg heldigvis ikke lett sur
eller noe slik - så det så!
Det blir jo mye penere når vi gjør det riktig da? Samtidig er denne gruppa
meget snill mot de som har postet med SV, i en del grupper blir man nærmest
skutt.
Jeg synes jeg poster litt andre innlegg, men men snufs tørk ....snufs

Min favoritt marsj komponist er utentvil Sam Rydberg. Han var stor!
Er også litt fiksert på gamle prøysiske (tyske) marsjer.

En annen fin marsj er Hilsen til Moskva. Noen som har prøvd den?

--
Jan R Øien
Fortsatt på gråten
Vinstra

Bjørn Erik Beitnes

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to

"Marius Helgå" <marius...@nb.no> skrev i melding
news:8ebfa8$hoj$1...@snipp.uninett.no...

> Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?

Byneset Musikkorps stiller i år med denne marsjrekka (et par av disse er
konsertmarsjer):

- K. J. Alford : Army of the Nile
- Oscar Borg, arr. A. Hermansen : Bataljons - marsch
- Oscar Borg : Den Norske Løve
- Louis Ganne, arr G. Mol : Marche Lorraine
- R. B. Hall : The New Colonial March
- Johan Halvorsen : Hallingdal bataljons marsj
- E. Kelly : Arnhem
- W. H. Kiefer : Kiefer's Special
- Ragnvald O. Vik : LVAT's defilermarsj
- W. Zehle : Wellington March

Bjørn Erik
Programutvalget, BMK =)

Bjørn Erik Beitnes

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to

"Jan R Øien" <boy...@online.no> skrev i melding
news:KH%O4.43$kF4....@news1.online.no...

Ja, Byneset Musikkorps hadde den på konsert i fjor høst. Grei skuring den,
men mener å huske at det var noe sinnsykt med repetisjoner på den ;)

Bjørn Erik
- som ikke forstod det som sto på notearket, foruten notene :)

Bjørn Erik Beitnes

unread,
Apr 30, 2000, 3:00:00 AM4/30/00
to

"Bjørn Erik Beitnes" <bbei...@c2i.net> skrev i melding
news:NR%O4.1181$gy4.1...@juliett.dax.net...

Og igjen klarte vi å miste Under Blå & Gul Fana (eller hva det nå var) av
Rydberg (tror jeg det var). Det var ikke meg som skrev det referatet som jeg
sakset dette fra asså ;)

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen

unread,
May 1, 2000, 3:00:00 AM5/1/00
to

"Jan R Øien" <boy...@online.no> skrev i melding
news:HA%O4.33$kF4...@news1.online.no...
Det var da så.... Men takk for det :-))))))))

Elisabeth

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen

unread,
May 1, 2000, 3:00:00 AM5/1/00
to

"Bull" <hest...@online.no> skrev i melding
news:J4VO4.14721$By1.2...@news1.online.no...

>
> Elisabeth Grønningsæter Kristiansen <grok...@online.no> wrote in message
> news:qihO4.13584$By1.2...@news1.online.no...
> >
> > Marius Helgå <marius...@nb.no> skrev i
> > meldingsnyheter:8ebfa8$hoj$1...@snipp.uninett.no...

> > > Hvilke marsjer skal dere egntlig bruke i gata i år?
> > >

Det kan jeg kanskje svare på i morgen... Ikek mye opplysninger i det
korpset.. jeg fikk tonearten da :-))
Men ja jeg tror det.. folk elsker det vist.. ikke skjønner jeg da :-)

> Eller er det noe annet du mener(kanskje litt dum jeg)
> Personlig synes jeg at marsjeringa (samtidig med spilling),,,er det værste
> med å være med korps, -men må vel trø til nå i mai!

Jeg liker marsjer men kombinasjonen er ikke helt bra :-)))

Elisabeth


Bjørn Erik Beitnes

unread,
May 1, 2000, 3:00:00 AM5/1/00
to

"Marius Helgå" <marius...@nb.no> skrev i melding
news:9r5P4.249$kF4....@news1.online.no...

>
>Senere?? når var du i militæret enk'li?
>
>hihi
>
>Senere i forhold til når den var skrevet selvsagt ditt blyhue...

que? blyhue? du skrev jo om marsjen at :


"der trio-partiet var basert på en
joik som senere er gjort udødelig gjennom deltakelse i Melodi Grand Prix."

Dette burde jo bety at du var i forsen _før_ den ble sunget i Grand Prix, og
det trodde jeg var på søttitallet en gang (eller kanskje tidlig åtti-tall?
;) )

Rasstapp! ;)

>Om man så dokumentar om dette på TV2 like før jul 1999 var jeg han som fikk
>kjeft for dårlig skopuss i 1. episode.

*chuckle*

>Dagen etter kunne man beskue mitt nakne legeme i fri utfoldelse i et
iskaldt
>fjellvann i Finnmark.

Jeg begynner å bli glad at jeg ikke fulgte med på denne dokumentaren..... ;)

Bjørn Erik

Bjørn Erik Beitnes

unread,
May 1, 2000, 3:00:00 AM5/1/00
to

"Marius Helgå" <marius...@nb.no> skrev i melding
news:%v5P4.251$kF4....@news1.online.no...

>>- Oscar Borg : Den Norske Løve

>Har en artig liten hstorie om denne marsjen.

>Den ble nemlig skrevet før 1905 (unionsoppløsningen til >info for de
>uopplyste), og het da faktisk "Leve Unionen!"
>med utropstegn og det hele.

hummm....skal vi samtidig slenge inn at det er en svenske som har skrevet
melodien til Norge i Rødt, hvitt og blått? ;)

>etter juni 1905 ble dette et noe belastende navn, så for å unngå at den
>flotte marsjen skulle gå i glemmeboken skiftet man like godt navn på den,

>man kunne spille den uten å virke svensk-vennlig.

Hæh??? Flott marsj?
*døøøhh* Skjerpings her nå Fagerjord. Spør du meg, så er det der Norges mest
utbrukte marsj.

Bjørn Erik

Simen T. Taraldsen

unread,
May 1, 2000, 3:00:00 AM5/1/00
to
On Sun, 30 Apr 2000 23:45:34 GMT, "Bjørn Erik Beitnes"
<bbei...@c2i.net> wrote:

>Og igjen klarte vi å miste Under Blå & Gul Fana (eller hva det nå var) av
>Rydberg (tror jeg det var).

Under Blågul Fana er nok ikke skrevet av Sam Rydberg. Han har gjort
mye bra, men han kan ikke få æren for denne. Det er nemlig Viktor
Vidquist som har skrevet den.

--
Hilsen Simen (som hører på marsjer hele året)

Elisabeth Solbakken Hamre

unread,
May 2, 2000, 3:00:00 AM5/2/00
to

Jan R Øien <boy...@online.no> skrev i
news:FNvO4.13943$By1.2...@news1.online.no

>
> Elisabeth Grønningsæter Kristiansen <grok...@online.no> skrev i
> news:BlhO4.13586$By1.2...@news1.online.no
> > Glemte å skirve under mitt forige innlegg:
> >
> Elisabeth må også oppdatere OE slik at vi slipper SV:
> Det er meget enkelt og kan gjøres fra denne adressen:
> http://home.sol.no/~knutsp/oe/
> På denne siden står det og hvorfor.......
>
> Dersom du trenger hjelp kan du maile direkte til meg.
Takk for tipset..........
Elisabeth.

Bjørn Erik Beitnes

unread,
May 2, 2000, 3:00:00 AM5/2/00
to

"Simen T. Taraldsen" <tara...@stud.ntnu.no> wrote in message
news:390d660e...@news.ntnu.no...

> On Sun, 30 Apr 2000 23:45:34 GMT, "Bjørn Erik Beitnes"
> <bbei...@c2i.net> wrote:
>
> >Og igjen klarte vi å miste Under Blå & Gul Fana (eller hva det nå var) av
> >Rydberg (tror jeg det var).
>
> Under Blågul Fana er nok ikke skrevet av Sam Rydberg. Han har gjort
> mye bra, men han kan ikke få æren for denne. Det er nemlig Viktor
> Vidquist som har skrevet den.

Greit, jeg gir meg. Jeg har aldri sett nota på den, men håper virkelig den
dukker opp på notestativet mitt i kveld=)

Bjørn Erik

Bjørn Erik Beitnes

unread,
May 2, 2000, 3:00:00 AM5/2/00
to

"Marius Helgå" <marius...@nb.no> wrote in message
news:NlhP4.786$kF4....@news1.online.no...

>Hæh??? Flott marsj?
>*døøøhh* Skjerpings her nå Fagerjord. Spør du meg, så er det der Norges
mest
>utbrukte marsj.
>
>For ddet første:

>Jeg heter ikke Morten Fagerjord, derimot heter jeg Marius Helgå

Sorry, gammel vane vond og venne. Det har som regel vært ham jeg har måttet
si sånt til ;)

>dessuten er jeg av den formening av at marsjer ikke blir stygge av å bli
spilt mye

Nei, men den er kjip fordet :)
Kan på en åmte ikke stille i samme gate som Army of the Nile og Arnhem.

Bjørn Erik


Bjørn Erik Beitnes

unread,
May 2, 2000, 3:00:00 AM5/2/00
to

"Marius Helgå" <marius...@nb.no> wrote in message
news:9nhP4.788$kF4....@news1.online.no...
>>Rasstapp! ;)
>>
>hihi

O =)

>>Jeg begynner å bli glad at jeg ikke fulgte med på denne dokumentaren.....
;)
>>

>Jeg har den på video, vil du se?


Usikker på om jeg egentlig vil det.... ;)

Bjørn Erik

Marius Helgå

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to
> Usikker på om jeg egentlig vil det.... ;)

Det er relativt stilig å se en ung og frisk Jeger Helgå storme ut i vannet
uten klær på.

marius

Marius Helgå

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to
> Nei, men den er kjip fordet :)
> Kan på en åmte ikke stille i samme gate som Army of the Nile og Arnhem.

Pøh

Nei til internasjonaliseringen

Norske marsjer er i en klasse for seg mener nå jeg
selv de som er skrevet/sterkt påvirket av svensker

mh

Bjørn Erik Beitnes

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to

"Marius Helgå" <marius...@nb.no> wrote in message
news:8eoh4p$506$1...@snipp.uninett.no...

> > Usikker på om jeg egentlig vil det.... ;)
>
> Det er relativt stilig å se en ung og frisk Jeger Helgå storme ut i vannet
> uten klær på.

Ja...om du så skal si det selv skjønner jeg ;)

Bjørn Erik

Bjørn Erik Beitnes

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to

"Marius Helgå" <marius...@nb.no> wrote in message
news:8eoh63$50c$1...@snipp.uninett.no...

> > Nei, men den er kjip fordet :)
> > Kan på en åmte ikke stille i samme gate som Army of the Nile og Arnhem.
>
> Pøh
>
> Nei til internasjonaliseringen

Har ikke du nylig flydd rundt i gatene og sunget Internasjonalen? :-)

> Norske marsjer er i en klasse for seg mener nå jeg
> selv de som er skrevet/sterkt påvirket av svensker

pah! :) Alford, more Alford! :)

Bjørn Erik

Marius Helgå

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to
> Har ikke du nylig flydd rundt i gatene og sunget Internasjonalen? :-)
>
Det har jeg
men Internasjonalen handler ikke akkurat om internasjonalisering

> pah! :) Alford, more Alford! :)

hmmmm
Dagens ungdom altså...

mh

Bjørn Erik Beitnes

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to

"Marius Helgå" <marius...@nb.no> wrote in message
news:8eokmd$5nl$1...@snipp.uninett.no...

> > Har ikke du nylig flydd rundt i gatene og sunget Internasjonalen? :-)
> >
> Det har jeg
> men Internasjonalen handler ikke akkurat om internasjonalisering

Hupps...okei, på grunn av min politiske overbevisning har det vært ille nok
å måtte spille denne sangen i alle år (med unntak av de to siste, hvor jeg
også har sluppet å høre den =) )

> > pah! :) Alford, more Alford! :)
>
> hmmmm
> Dagens ungdom altså...

Jah =)

Bjørn Erik

Marius Helgå

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to
> Hupps...okei, på grunn av min politiske overbevisning har det vært ille
nok
> å måtte spille denne sangen i alle år (med unntak av de to siste, hvor jeg
> også har sluppet å høre den =) )

På grunn av min politiske overbevisning har det alltid vært godt å spille
arbeidersangene
internasjonalen, seiren følger våre faner og frihetens forpost gir en helt
spesiell følelse runt hjerterøttene

marius

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to
hehe....

denne tråden begynner bli vannfittig lang ...
Aprpo Arnhem Bjørn Erik... folka i korpset mitt syter over at den er så tung
å spille... jeg kan ikke skjønne det.. er det noen med samme problem?


Elisabeth <-- som "digger" ordentlige marsjer :-)
Saxofon

Musikklaget Brage
Big Odd Band
Aalesunds Ungdomsmusikkorps


Elisabeth Grønningsæter Kristiansen

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to

"Geir Kildahl-Andersen" <kild...@stud.ntnu.no> skrev i melding
news:3910B09D...@stud.ntnu.no...
> Elisabeth Grønningsæter Kristiansen wrote:
> [klipp]

> > Aprpo Arnhem Bjørn Erik... folka i korpset mitt syter over at den er så
tung
> > å spille... jeg kan ikke skjønne det.. er det noen med samme problem?
>
> Det kommer an på hvem du spør! Spør en som sitter på solokornett-stemmen
> for eksempel. Når det begynner seg å dra seg til mot slutten av trioen
> etter å ha spilt kontinuerlig fra takt 1 (til og med er det repetisjoner
> på 1. og 2. del, som om de ikke er lange nok fra før) og det fremdeles
> er noen høye asser igjen (eller kanskje ikke, jeg husker ikke hele) så
> er ikke livet mye herlig! Dessuten har fiss natura en tendens til å
> klinge litt "rått", om dere skjønner hva jeg mener (men det har
> ingenting å gjøre med at marsjen er tung).
Typisk messing. Hra dere ikke ambis???

>
> Nei, da er det greiere med Army of the Nile, hvor trioen bare er kos for
> en stakkars småmessingblåser (med mindre man gjør som i et brassband jeg
> spilte i. Der måtte Eb-kornetten til pers på piccolofløyte-stemmen! Han
> fikk kjørt seg...).
>
På tide at dere får jobbe litt dere også. :-)

> mvh
> Geir K.-A.
> BUK


--
mvh
Elisabeth - som sikkert har terga på seg halve korpsnorge. :-)) hihi...

Bjørn Erik Beitnes

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to

"Elisabeth Grønningsæter Kristiansen" <grok...@online.no> wrote in message
news:SgUP4.2603$kF4....@news1.online.no...

>
> "Geir Kildahl-Andersen" <kild...@stud.ntnu.no> skrev i melding
> news:3910B09D...@stud.ntnu.no...
> > Elisabeth Grønningsæter Kristiansen wrote:
> > [klipp]
> > > Aprpo Arnhem Bjørn Erik... folka i korpset mitt syter over at den er

> tung
> > > å spille... jeg kan ikke skjønne det.. er det noen med samme problem?
> >
> > Det kommer an på hvem du spør! Spør en som sitter på solokornett-stemmen
> > for eksempel. Når det begynner seg å dra seg til mot slutten av trioen
> > etter å ha spilt kontinuerlig fra takt 1 (til og med er det repetisjoner
> > på 1. og 2. del, som om de ikke er lange nok fra før) og det fremdeles
> > er noen høye asser igjen (eller kanskje ikke, jeg husker ikke hele) så
> > er ikke livet mye herlig! Dessuten har fiss natura en tendens til å
> > klinge litt "rått", om dere skjønner hva jeg mener (men det har
> > ingenting å gjøre med at marsjen er tung).
> Typisk messing. Hra dere ikke ambis???

ATTEDETVAR? ;)

Svarer på det forrige også her. Jeg synes ikke Arnhem er tung, men
kornett/trompet synes den er det.
Det er også riktig som Geir sier at småmessingen liker Army of the Nile
bedre, og nå skjønner jeg jo hvorfor. Når de kommer til triodelen der må jo
trompetustene dempe seg max for å få frem det akk så vakre euphonium-partiet
*smil*

> >
> > Nei, da er det greiere med Army of the Nile, hvor trioen bare er kos for
> > en stakkars småmessingblåser (med mindre man gjør som i et brassband jeg
> > spilte i. Der måtte Eb-kornetten til pers på piccolofløyte-stemmen! Han
> > fikk kjørt seg...).
> >
> På tide at dere får jobbe litt dere også. :-)

*kremt* jeg skal overdøve tenorsaxene for resten av mitt liv ;þ

> mvh
> Elisabeth - som sikkert har terga på seg halve korpsnorge. :-)) hihi...
> Saxofon

Å neida, men jeg svarer jo med samme mynt ;)

Bjørn Erik
BMK

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to

"Bjørn Erik Beitnes" <bbei...@c2i.net> skrev i melding
news:8ep620$q0m$1...@balder.stud.idb.hist.no...
Jeg synes jeg hørte synt fra både juff og bone jeg ? hehe

> Det er også riktig som Geir sier at småmessingen liker Army of the Nile
> bedre, og nå skjønner jeg jo hvorfor. Når de kommer til triodelen der må
jo
> trompetustene dempe seg max for å få frem det akk så vakre
euphonium-partiet
> *smil*
>
> > >
> > > Nei, da er det greiere med Army of the Nile, hvor trioen bare er kos
for
> > > en stakkars småmessingblåser (med mindre man gjør som i et brassband
jeg
> > > spilte i. Der måtte Eb-kornetten til pers på piccolofløyte-stemmen!
Han
> > > fikk kjørt seg...).
> > >
> > På tide at dere får jobbe litt dere også. :-)
>
> *kremt* jeg skal overdøve tenorsaxene for resten av mitt liv ;þ

Hvis jeg noen gang havner i samme korps som deg da for jeg skifte til
barytonsax. hehhe

>
> > mvh
> > Elisabeth - som sikkert har terga på seg halve korpsnorge. :-)) hihi...
> > Saxofon
>
> Å neida, men jeg svarer jo med samme mynt ;)
>

Litt klarte jeg da! hehe


Elisabeth

Geir Kildahl-Andersen

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to
Elisabeth Grønningsæter Kristiansen wrote:
[klipp]
> Typisk messing. Hra dere ikke ambis???
Den er vel snarere tilpasset oppgavene (2.- og 3.-stemmer for det meste
på 17.). Så mistenker jeg også at disse marsjene må være skrevet i en
tid hvor munnstykkene var grunne og småmessingklangen hadde en "cutting
edge" som kunne kappe stål (korriger meg noen hvis jeg tar feil), mens
vi i dag spiller på Dennis Wick-munnstykker som er så dype som
badebasseng (jeg gjør det, i hvert fall!).

[klipp]


> Elisabeth - som sikkert har terga på seg halve korpsnorge. :-))

Nei, det er sant som du sier. Man trenger skikkelig stålambis for å
spille marsjer, og deprimerende ofte bedre ambis enn den man har...

mvh
Geir K.-A.
BUK

Geir Kildahl-Andersen

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to
Elisabeth Grønningsæter Kristiansen wrote:
[klipper masse marsjprat]

> Jeg synes jeg hørte synt fra både juff og bone jeg ? hehe

Tolketjeneste: synt = syt ?

Kristoffer Ryeng

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to

"Elisabeth Grønningsæter Kristiansen" wrote:
> > *kremt* jeg skal overdøve tenorsaxene for resten av mitt liv ;þ
>
> Hvis jeg noen gang havner i samme korps som deg da for jeg skifte til
> barytonsax. hehhe

Euph med kvart kan bråke mer en en bary-sax... For å ikke snakke om
basstrombone ;-)

Kristoffer Ryeng.

JAN HOVDEDALEN

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to

>Nei, men den er kjip fordet :)
>Kan på en åmte ikke stille i samme gate som Army of the Nile og Arnhem.


Helt enig, Army of the Nile og og Arnhem er veldig fine marsjer. Vi i Rena
Janitsjar hadde begge i mappa i fjor vår, men har tatt ut Arnhem i år.
Hm...lurer på hvorfor??? Kanskje pga litt mindre korps i år.

Hilsen Hanna
som synes det er stygt og mobbe hornister!

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen

unread,
May 3, 2000, 3:00:00 AM5/3/00
to

"Geir Kildahl-Andersen" <kild...@stud.ntnu.no> skrev i melding
news:39103413...@stud.ntnu.no...

Riktig!!!! :-)

Geir Kildahl-Andersen

unread,
May 4, 2000, 3:00:00 AM5/4/00
to
Elisabeth Grønningsæter Kristiansen wrote:
[klipp]
> Aprpo Arnhem Bjørn Erik... folka i korpset mitt syter over at den er så tung
> å spille... jeg kan ikke skjønne det.. er det noen med samme problem?

Det kommer an på hvem du spør! Spør en som sitter på solokornett-stemmen
for eksempel. Når det begynner seg å dra seg til mot slutten av trioen
etter å ha spilt kontinuerlig fra takt 1 (til og med er det repetisjoner
på 1. og 2. del, som om de ikke er lange nok fra før) og det fremdeles
er noen høye asser igjen (eller kanskje ikke, jeg husker ikke hele) så
er ikke livet mye herlig! Dessuten har fiss natura en tendens til å
klinge litt "rått", om dere skjønner hva jeg mener (men det har
ingenting å gjøre med at marsjen er tung).

Nei, da er det greiere med Army of the Nile, hvor trioen bare er kos for


en stakkars småmessingblåser (med mindre man gjør som i et brassband jeg
spilte i. Der måtte Eb-kornetten til pers på piccolofløyte-stemmen! Han
fikk kjørt seg...).

mvh
Geir K.-A.
BUK

Elisabeth Grønningsæter Kristiansen

unread,
May 4, 2000, 3:00:00 AM5/4/00
to

"JAN HOVDEDALEN" <jan.hov...@c2i.net> skrev i melding
news:DjZP4.2845$gy4.4...@juliett.dax.net...

>
>
> >Nei, men den er kjip fordet :)
> >Kan på en åmte ikke stille i samme gate som Army of the Nile og Arnhem.
>
>
> Helt enig, Army of the Nile og og Arnhem er veldig fine marsjer. Vi i Rena
> Janitsjar hadde begge i mappa i fjor vår, men har tatt ut Arnhem i år.
> Hm...lurer på hvorfor??? Kanskje pga litt mindre korps i år.

Vi spiller Arnhem med ganske lite korps. det går fint :-) det er bare snakk
om at alle spiller stemmen sin slik den er skrevet. :-)

>
> Hilsen Hanna
> som synes det er stygt og mobbe hornister!

Er det noen som mobber hornister her???
Det har ejg ikke fått med meg ..... hmmmmm... hva er det jeg ikke har lest
nå?

Bjørn Erik Beitnes

unread,
May 8, 2000, 3:00:00 AM5/8/00
to

"JAN HOVDEDALEN" <jan.hov...@c2i.net> wrote in message

news:DjZP4.2845$gy4.4...@juliett.dax.net...
>
>
> >Nei, men den er kjip fordet :)
> >Kan på en åmte ikke stille i samme gate som Army of the Nile og Arnhem.
>
>
> Helt enig, Army of the Nile og og Arnhem er veldig fine marsjer. Vi i Rena
> Janitsjar hadde begge i mappa i fjor vår, men har tatt ut Arnhem i år.
> Hm...lurer på hvorfor??? Kanskje pga litt mindre korps i år.
>
> Hilsen Hanna
> som synes det er stygt og mobbe hornister!

Neimen heisann Hanna. Det var nogle år siden! :)
Vel, stilte ikke Rena janitsjar som et av fem korps eller.no opp på
Hedmarksmesterskapet i år da? (eller ble det bare arrangert på Rena?).
Jeg kan godt forstå at dere plukket ut Arnhem. Den gangen jeg tuta og blåste
i Åsnes hadde vi den som konsertmarsj et år, og spilte den på
NRK-konkurransen som var den gangen (dette må ha vært i 95 eller 96 tror
jeg, når jeg tenker etter hvilken dirigent vi hadde) Kommentaren vi fikk var
at "Dette er en av de fineste _og_ vanskeligste marsjene jeg kjenner til".
Lurer på om det var et hint gitt.. ;)
Har vært med å bruke den som gatemarsj, hvor jeg var den eneste på
tenor-stemmen. Huff_og_Huuuff!!

Bjørn Erik
solohorn, Trondheim Politis Brassband
Euph, Byneset Musikkorps

Bjørn Erik Beitnes

unread,
May 8, 2000, 3:00:00 AM5/8/00
to

"Elisabeth Grønningsæter Kristiansen" <grok...@online.no> wrote in message
news:UO2Q4.3215$kF4....@news1.online.no...

>
> "JAN HOVDEDALEN" <jan.hov...@c2i.net> skrev i melding
> news:DjZP4.2845$gy4.4...@juliett.dax.net...
> >
> >
> > >Nei, men den er kjip fordet :)
> > >Kan på en åmte ikke stille i samme gate som Army of the Nile og Arnhem.
> >
> >
> > Helt enig, Army of the Nile og og Arnhem er veldig fine marsjer. Vi i
Rena
> > Janitsjar hadde begge i mappa i fjor vår, men har tatt ut Arnhem i år.
> > Hm...lurer på hvorfor??? Kanskje pga litt mindre korps i år.
>
> Vi spiller Arnhem med ganske lite korps. det går fint :-) det er bare
snakk
> om at alle spiller stemmen sin slik den er skrevet. :-)
>
> >
> > Hilsen Hanna
> > som synes det er stygt og mobbe hornister!
>
> Er det noen som mobber hornister her???
> Det har ejg ikke fått med meg ..... hmmmmm... hva er det jeg ikke har lest
> nå?

Vet ikke helt jeg, men jeg mobber'em hele tiden. Mulig hun får flashback fra
sommermusikkskolen hver gang hun ser navnet mitt her ;) (men det er jo lenge
siden i grunn....trodde ikke jeg var sååå ekkel ;) )
I Byneset har de egen "syklubb" der. I hvert fall snakker de like mye sammen
i alle pauser som enhver elite-syklubb gjør. =)

Bjørn Erik

Bjørn Erik Beitnes

unread,
May 8, 2000, 3:00:00 AM5/8/00
to

"Elisabeth Grønningsæter Kristiansen" <grok...@online.no> wrote in message
news:MgWP4.2702$kF4....@news1.online.no...

>
> "Bjørn Erik Beitnes" <bbei...@c2i.net> skrev i melding
> news:8ep620$q0m$1...@balder.stud.idb.hist.no...

> > > Typisk messing. Hra dere ikke ambis???
> >


> > ATTEDETVAR? ;)
> >
> > Svarer på det forrige også her. Jeg synes ikke Arnhem er tung, men
> > kornett/trompet synes den er det.

> Jeg synes jeg hørte synt fra både juff og bone jeg ? hehe

*hrmf* pingler! :)

> > *kremt* jeg skal overdøve tenorsaxene for resten av mitt liv ;þ
>
> Hvis jeg noen gang havner i samme korps som deg da for jeg skifte til
> barytonsax. hehhe

Er du sikker på at du _vil_ det? ;)

> > > Elisabeth - som sikkert har terga på seg halve korpsnorge. :-))

hihi...
> > > Saxofon
> >
> > Å neida, men jeg svarer jo med samme mynt ;)
> >
> Litt klarte jeg da! hehe

pøh ;)

Bjørn Erik

Ingve Eikeland

unread,
May 8, 2000, 3:00:00 AM5/8/00
to
A eg må berre ambefalle NORMAL, JUBILANT og dei er berre rå...........

Ingve


0 new messages