bokhandlern min

pelle thomsen

Oct 25, 2008, 9:37:51 AM10/25/08

jeg grøsser ved tanken på at det skal gå med bokhandlerne slik det
gikk med de stakkars kolonialene, og at vi alle om en stund må kjøpe
bøkene våre av kjedeforretninger eller på narvesen -
og vil i den anledning takke mine "nærbokbutikker" Bislet bok i
theresesgate og tronsmo ved tullinløkka.
Takk for at dere er der, og bare vit at jeg innser mitt ansvar som
bokelsker og skal bruke dere mest mulig på bekostning av kjedene og
netthandel for ikke å snakke om ekle bokklubber - hvor du snart får
en posche for verve en venn...
Nå har jo Nordli åpnet på litteraturhuset også, rett nedi gata -
masse knalle bøker og meget bra utvalg - spesielt på barne/ungdoms
og kunst-klassen - og det er fett nok, men altså - det store poenget
er å prøve å bevare de uavhengige sjappene vi har med å være
bevisste forbrukere.

Derfor fikk jeg en sånn liten dårlig samvittighet da jeg gikk hjem
med en nordlipose til 400+ kroner og jeg tenke at det ville være
flaut om jeg traff hun søte dama fra bislet bok som sikkert ikke
tjerner særlig mye og sliter for å holde hjulene i gang.

Trond Svendsen

Oct 25, 2008, 6:50:01 PM10/25/08

"pelle thomsen" <no...@domain.invalid> skrev:

> [...]
> jeg traff hun søte dama fra bislet bok som sikkert ikke
> tjerner særlig mye og sliter for å holde hjulene i gang.

Faen ta deg.
Nå fikk du undertegnede også til å få dårlig samvittighet, selv om noen
sikkert tror at jeg egentlig ikke har noen samvitighet.

--
Trond

Tor H. Espe

Oct 25, 2008, 7:35:24 PM10/25/08
Trond Svendsen skreiv:

U got mail

:-)

Trond Svendsen

Oct 25, 2008, 8:44:41 PM10/25/08

"Tor H. Espe" <tor_...@hotmail.com> skrev:

U got mail

Ingen mail er mottatt idag?

--
Trond

Tor H. Espe

Oct 26, 2008, 1:37:50 PM10/26/08
Trond Svendsen skreiv:

tihi det var en morsomhet... den lille bokhandleren mot den store.
Kanskje ingen her inne ser film??

TorH

Anne Lise Hovdal

Oct 26, 2008, 1:50:27 PM10/26/08

"Tor H. Espe" <tor_...@hotmail.com> skrev i melding

> U got mail
>
> Ingen mail er mottatt idag?
tihi det var en morsomhet... den lille bokhandleren mot den store.
Kanskje ingen her inne ser film??

Jo jeg ser mikrofilm- når det gjelder slektsforskningen. :o)

ObFrust:: Surt og kaldt ute

Anne Lise Hovdal

pelle thomsen

Oct 26, 2008, 4:37:43 PM10/26/08

dette handler om bokhandlern min,
kan dere for faen ikke finne dere en annen tråd,
eller hva med å lage en, å snakke om dere selv i ?

På forhånd takk.

Tor H. Espe

Oct 27, 2008, 5:48:10 PM10/27/08
pelle thomsen skreiv:

Bare hyggelig. Du er forresten off topic selv.

TorH

Geir Arne Moi

Nov 6, 2008, 3:26:50 PM11/6/08

"pelle thomsen" er kvass i dag:

> dette handler om bokhandlern min,
> kan dere for faen ikke finne dere en annen tråd,
> eller hva med å lage en, å snakke om dere selv i ?

Bokhanderen din er en fin bokandler. Det er for tida omtrent umulig å
oppdrive en bokhandler i distriktet. Drøssevis av butikker som handler
paraphernalia - papir, penaler, filmer, plakater, ryggsekker, leker - men
det er kun i én gate i Stavanger at du finner de tre butikkene som faktisk
har _bøker_.

Outland har mye tegneserier, men også et nesten ok utvalg sf, selv om det er
noe begrenset tematisk (gørr og serier, vrient å finne Silverberg, Cherryh,
Bear osv, til og med relativt nye forfattere som øh øh han bak "Gridlinked"
eller øh øh faen gidder ikke sjekke, men det er en fem-seks nyere forfattere
av klasse).

De to andre er en kjedebutikk som har gått fra to hyller sf til en hel
etasje med film og en annen som har gått fra fire hyller sf til
reiseskildringer.

Nei, lenge leve lokalbokhandelen til Pelle. Tross alt, folkens, det er dette
det handler om, må vite.

gamoi - straight faced but straining

pelle thomsen

Nov 6, 2008, 6:39:03 PM11/6/08
Geir Arne Moi skrev:

> Nei, lenge leve lokalbokhandelen til Pelle. Tross alt, folkens, det er dette
> det handler om, må vite.

tull, bare man holder seg sånn nogenlunde til tema,
er alt ok, hvis man derimot vil snakke om noe annet,
kan man da lage seg sin egen tråd - er det så jævla
vanskelig å forstå da ?

Geir Arne Moi

"pelle thomsen" svarer pent og pyntelig:

> tull, bare man holder seg sånn nogenlunde til tema,

Dette blir jo en subjektiv vurdering, Pelle. Hva er tema? Hva er
'nogenlunde'? Kan man ikke holde seg til tema - din bokhandler - mens man
diskuterer den genuint skremmende trenden med at bokhandlere blir
papirhandlere og musikkhandlere blir filmselgere?

Jeg tror ikke du kan kreve eierskap til en tråd du har startet heller, for å
være ærlig. Tråder warper, det er bare sånn det er det, skjønner du vennen.

Det blir akkurat som å snakke med en syroholiker: det emnet man starter ut
med, er ugjenkjennelig fire replikker ut i 'samtalen'.

Og, alvorlig talt, hvorfor denne surskapen for at folk diskuterer tema du
ikke hadde tenkt relevant her? I alle år har tråder i løpet av tre postinger
warpet seg over til en diskusjon om hvem som er mest hitlet av alle newsere,
sånn er det jo bare.

Kan Pelle være litt antihumørfotogen? Ja, jeg bare spør - det er ikke vondt
ment!

> hvis man derimot vil snakke om noe annet,
> kan man da lage seg sin egen tråd - er det så jævla
> vanskelig å forstå da ?

Og så bannes det! Nei og nei, hvor ble det av den kultiverte skribenten som
en gang i tiden telte ender så det skvatt?

Nei, her må jeg rett ut motsi deg: du eier ikke en tråd selv om du starten
den og du bare _må_ forvente at trådene ganske kjapt begynner å handle om
brushaner og fjærtelling. Sånn er det bare, lille venn!

gamoi - fllink til å roe ned hissigpropper med vennlige ord av typen 'lille
venn'

pelle thomsen

Geir Arne Moi skrev:

> [...]
> diskuterer den genuint skremmende trenden med at bokhandlere blir
> papirhandlere og musikkhandlere blir filmselgere?

Jo, du holdt deg da til tema,
og jeg var direkte takknemlig for ditt innspill -
det jeg derimot reagerer på er folk som bruker tråden til
å tulle med sine tema - da tenker jeg at de kan lage sin
egen tråd, og ikke plage andre.

> Jeg tror ikke du kan kreve eierskap til en tråd du har startet heller, for å
> være ærlig. Tråder warper, det er bare sånn det er det, skjønner du vennen.

joa, men jeg kan jo forsøke.

> Kan Pelle være litt antihumørfotogen? Ja, jeg bare spør - det er ikke vondt
> ment!

Pelle sliter med ekstrem irritasjon, fordelen er derimot
at det går over med en gang.

> Og så bannes det! Nei og nei, hvor ble det av den kultiverte skribenten som
> en gang i tiden telte ender så det skvatt?

Han er her han, og glimter til innimellom andre steder.
apropos det, du som har så mye tid til overs burde jo
vært innom litteratur-gruppa, der du jo egentlig hører
hjemme.

> gamoi - fllink til å roe ned hissigpropper med vennlige ord av typen 'lille
> venn'

helt utrolig beroligende.

Tor H. Espe

pelle thomsen skreiv:

Men, for å være litt on topic også, har du vært tilbake i bokhandleren
og gjort din ugjerning godt igjen?

Semi off topic, en digresjon: Dette gjelder jo ikke bare bokhandlere,
men alle spesialbutikker, og nærbutikker. Jeg har ofte handlet hos min
lokale kolonial på tross av at andre butikker er billigere.

TorH

pelle thomsen

Nov 8, 2008, 12:45:23 PM11/8/08
Tor H. Espe skrev:

> Men, for å være litt on topic også, har du vært tilbake i bokhandleren
> og gjort din ugjerning godt igjen?

Ja selvfølgelig, muligens overkompensert også, og etter å ha ryddet
i bokhyllen, noe som medførte rydding i dvd stabler og pc-mac-spill
i tillegg, kom jeg til at jeg definitivt bør begynne å bruke
biblioteket og i det hele tatt omprioritere litt i forbruksmøsnteret
mitt, selv om mye kan trekkes av på skatten.

Tor H. Espe

Nov 8, 2008, 2:34:42 PM11/8/08
pelle thomsen skreiv:

Bibliotek?!? Bare for CD og DVD vel?? Ellers går det jo ikke bra med
bokhandelen din? De selger vel forsåvidt CDer og DVDer også...

Evig eies kun det tapte

TorH

pelle thomsen

Nov 8, 2008, 9:17:37 PM11/8/08
Tor H. Espe skrev:

Nei, dette var en sammensatt post med flere elementer,
mest om bøker og bokhandlern min selger bare bøker.

pelle thomsen

apropos subjektlinja:

Full kontroll.
- Gyldendal, Aschehoug og Cappelen Damm eier butikkjedene Ark, Norli
og Tanum. De eier distribusjonsselskapene, de kontrollerer boksalget
i dagligvarebutikkene, de eier alle bokklubbene, lydbokforlagene, og
de ønsker å utgi andre forlags suksesser som billigbøker. De eier
selskapet som samler inn og selger digital informasjon om alle
bokutgivelsene, og jeg vil påstå at det ikke vedtas noe i
Forleggerforeningen som ikke er godkjent av de tre. De dikterer alle
vilkår i Bok-Norge, sier Juritzen.
http://www.aftenposten.no/kul_und/article2764568.ece

- Hvordan fordeles inntektene av en skjønnlitterær bok av en norsk
forfatter som selges for 300 kroner?
- De store kjedene krever mellom 50 og 70 prosent i rabatt når de
kjøper inn større antall. La oss si at de får 65 prosent, da sitter
butikken igjen med 195 kroner, forlaget 105 kroner. Frakt koster
forlaget omtrent 20 kroner pr. bok, forfatteren får 51 kroner, og
det koster omtrent 16 kroner å trykke en roman. Da er det igjen 18
kroner til lønninger, omslagsdesign, husleie osv. Slikt kan man ikke
leve av. Som oftest kan butikkene returner bøkene de ikke har solgt.
Da betaler forlagene opp mot 55 kroner for å sende en bok frem og
tilbake til butikk.
- Hvorfor godtar du betingelser som er så dårlige?
- Jeg vil nå mange lesere med mine bøker og har derfor ikke noe
valg. Det finnes i dag ikke alternative muligheter for distribusjon
eller salg. Jeg fikk tilbud fra et av de to lydbokforlagene som
ville utgi en av mine bøker. Jeg skulle få tre prosent av
inntektene, de skulle beholde 97 prosent! Utrolig, men dette er helt
vanlige vilkår. Da jeg takket nei, var ikke lenger den viktige
bokklubben interessert i boken min. Klubben og lydbokutgiveren eies
av sammen forlagsgigant. Alle tror det er lukrativt å få en bok
antatt som hovedbok i en bokklubb. Slik er det ikke. Selges boken
for 300 kroner, får forlaget som har skapt utgivelsen 9 kroner,
Gyldendal, Aschehoug eller Cappelen Damm beholder 291 kroner.
- Hvorfor har ingen sagt fra om disse vilkårene tidligere?
- Det er jo ikke spesielt smart av meg å avsløre hvordan bransjen
styres. Jeg kan ikke selge mange bøker i Norge hvis ikke Gyldendal,
Aschehoug og Cappelen Damm vil det. Vi er midt i innsalget av vårens
bøker. Det skal bli spennende å se reaksjonene. ghan
- Andre mindre forlag tjener penger, er de flinkere enn deg?
- Erling Kagge er usedvanlig flink, men han har uttalt at han ikke
tjener sine penger på salg av bøker gjennom bokkjedene. Hans
overskudd skapes av oppdragsbøker og salg til bedrifter. De som vil
drive med skjønnlitteratur, har det vanskelig.
- Hva mener du må til for at små forlag skal overleve?
- Det er viktig for meg å understreke at jeg ikke sutrer. Jeg er
blitt mottatt med åpne armer av bokhandlerne, og jeg er imponert
over kunnskapen og engasjementet til den enkelte bokhandler ute i
butikkene. Uten deres kamp for boken hadde aldri mine utgivelser
vært på bestselgerlistene. Men hvorfor har ikke Konkurransetilsynet
gjort jobben sin? Rimi og Rema 1000 ville aldri fått tillatelse til
felles eierskap av produksjon, distribusjon og salg slik Gyldendal
og Aschehoug har. Allikevel har myndighetene årlig overført 100
millioner kroner til bransjen via innkjøpsordningen. Nå er det på
tide at kulturministeren sammen med fornyings- og
administrasjonsministeren oppløser kartellene og skaper like
konkurranseforhold. Innkjøpsordningen er også overmoden for
revurdering. Se hva kulturminister Giske har fått til med
filmbransjen, nå må han rydde opp i ukulturen som har tatt et
mafiagrep om det litterære Norge. Hvis ikke vil mangfoldet dø. Det
vil bli færre forlag, vanskeligere vilkår for forfatterne, og de små
bokbutikkene i distriktene vil forsvinne, sier Juritzen.