Grisedikt - skrevet av hvem?

Leif B. Kristensen

Ettersom det er agurktid både her og der, forsøker jeg meg med en liten
tverrkulturell sak postet til både nkh og nkld.

For mange, mange år siden hørte jeg et dikt som etter hukommelsen går
slik:

"Jeg drømte, jeg drømte jeg klistret tapeter
Meter på meter, ja, hundrede meter!

Så våknet jeg da,
Med kosten i hånden og klister på maven..."

Hvem kan ha skrevet noe slikt?

Leif Biberg Kristensen
http://solumslekt.org/

Helle Moen

Leif B. Kristensen <leif...@alfanett.no> wrote:

> [...]
> Meter på meter, ja, hundrede meter!
>
> Så våknet jeg da,
> Med kosten i hånden og klister på maven..."

Jeg drømte en natt at jeg klistret tapeter.
Jeg klistret og klistret -- flerfoldige meter!
Jeg våknet om morgenen, sulten og gnaven --
med kosten i hånden og klister på maven.

-- Herman Wildenvey

Helle Moen
helle...@mison.no

Vidar Nilsen

"Helle Moen" <helle...@mison.no> wrote in message

> Leif B. Kristensen <leif...@alfanett.no> wrote:
>

> -- Herman Wildenvey

Stor mann! :-)

Vidar

Leif B. Kristensen

On Fri, 19 Jul 2002 16:05:38 +0200, helle...@mison.no (Helle Moen)
wrote:

>Jeg drømte en natt at jeg klistret tapeter.
>Jeg klistret og klistret -- flerfoldige meter!
>Jeg våknet om morgenen, sulten og gnaven --
>med kosten i hånden og klister på maven.
>
>-- Herman Wildenvey

Det var jo et usedvanlig prompte og eksakt svar -- tusen takk skal du
ha!

Forøvrig ryktes det at både Bjørnstjerne Bjørnson og Henrik Ibsen skal
ha skrevet grisevers. Er det noen som kjenner til noen av disse?

Geir Kildahl-Andersen

Helle Moen <helle...@mison.no> skrev i

> Jeg drømte en natt at jeg klistret tapeter.
> Jeg klistret og klistret -- flerfoldige meter!
> Jeg våknet om morgenen, sulten og gnaven --
> med kosten i hånden og klister på maven.
>
> -- Herman Wildenvey

Har ikke den samme Wildenvey skrevet noe a la:

Mellom dynetrekk og laken
ligger jenta splitter naken.
Oppå henne ligger jeg
Herman Wildenvey

Eller er jeg feilinformert? :-)

Geir K.-Andersen

Anders Breivik

Geir Kildahl-Andersen wrote:

> Mellom dynetrekk og laken
> ligger jenta splitter naken.
> Oppå henne ligger jeg
> Herman Wildenvey

Heh, dette var ganske festelig =) Andre som har grisete dikt av noen av
våre store og mindre diktere må mer enn gjerne dele!

Anders

Petter Laurhammer

"Geir Kildahl-Andersen" <kild...@nospam.stud.ntnu.no.Invalid> skrev i
melding news:ahmf20$373$1...@troll.powertech.no...

Var det ikke: "og alt hun hadde på seg det var meg" eller?

--
Hilsen Petter Laurhammer (pette...@hotmail.com)
xna qh yrfr qrggr une qh yvgr å twøer

John Hilt

Tjena, vilken underbar publik ni är!

On Wed, 24 Jul 2002 16:55:41 +0200 Geir Kildahl-Andersen wrote:

>Har ikke den samme Wildenvey skrevet noe a la:

Han kysset hennes lepper,
hun samlet sine ben og knuste hans briller ...

--
_/_/_/

Confucius say: "Place to look for helping hand at end of own arm."

Thor Olav Dale

"Petter Laurhammer" <pette...@hotmail.com> wrote in message

> "Geir Kildahl-Andersen" <kild...@nospam.stud.ntnu.no.Invalid> skrev i
> melding news:ahmf20$373$1...@troll.powertech.no...

> Var det ikke: "og alt hun hadde på seg det var meg" eller?

Naken lå hun der i engen
Det eneste hun hadde på seg
Det var meg
Herman Wildenvey

Ragnhild

Folkevise:

No vil eg fortelje da so eg såg:
fire føter under skinnfellen låg
og to peika opp
og to peika ned
og fellen låg'kje mykje i ro
sann

Alf Ivar Tronsmo

Denne er kanskje litt grov men.....

Då eg var liten og inkje viste
Då stakk eg ***en i bjørkekviste
No er eg gamal og betre veit
Eg gjeng i fjosen og tek ei geit
Sann

Alf Ivar Tronsmo
// Anbefalt side : http://home.no.net/arneolav/njusprakt/index.shtml
// Anbefaler alle newsere å registrere seg.

Henrik

Sverige har gitt ut "Fula Visboken" - en samling av folkelige griseviser.
Den er festlig som bare det - og ikke minst var det en spesiell opplevelse å
overbevise ekspeditøren hos Tanum om at det IKKE var "Gula Visboken" jeg
skulle ha. Det er vel ca 20 år siden jeg kjøpte den - den er iallfall gitt
ut på FIB:s lyrikklubb Tiden i 1977. Et eksempel fra boka:
Gammal mann, krassliger han
han knuller sakta och illa.
Hender och fötter de rörer han
men röven den står stilla.

Boka inneholder også en solid oversikt over den erotiske folkevisens
historie.

Hilsen Henrik A.
henr...@c2i.net

"Roald Arntzen" <roa...@trollnet.no> skrev i melding

> "Anders Breivik" <and...@ifi.uio.no> skrev i melding

> Ikke direkte grisete, -men det ryktes at den gode Herman kom til
> Teaterkafeen engang, og der var veldig fullt og opptatt ved alle bord. Men
> hovmesteren sa seg villig til å skaffe bord, hvis Hermann kom fram med et
> høvelig vers for anledningen. Og Herman tenkte seg litt om, og sa:
>
> Din fader ihvertfall, fikk et innfall, og gjorde et påfall på sin fru...
> Hans fru gav bifall til hans påfall, og fikk et avfall og det var du.
>
> Roald

John Hilt

G'day all!

On Sat, 27 Jul 2002 18:42:05 GMT Thor Olav Dale wrote:

>Naken lå hun der i engen
>Det eneste hun hadde på seg
>Det var meg

"Velkommen i det grønne" sa jenta, og strødde persille på magen ...

--
_/_/_/ www.seoghor.com/

Confucius say: "Cross river first, then insult alligator."

Leif B. Kristensen

On 27 Jul 2002 18:54:36 -0700, ra-...@online.no (Ragnhild) wrote:

>Folkevise:
>
>No vil eg fortelje da so eg såg:
>fire føter under skinnfellen låg
>og to peika opp
>og to peika ned
>og fellen låg'kje mykje i ro
>sann

Jeg kan en litt annen versjon, kalt "Valdres-slåtten":

Fire føter under skinnfella låg
Eg seier ikkje meir hell eg såg
To vende opp og to vende ned
Og fella låg'kje heilt i fred
Sa'o

Morten Haugen

John Hilt <jh...@offline.no> skrev

| Han kysset hennes lepper,
| hun samlet sine ben og knuste hans briller ...
|
| --

Noe lignende finnes også i Hasse Alfredssons "Svea hunds limericker" (Sthm:
W&W, 1976)

En kysskunstens kung var Sven Miller
Hans kyssar, dom var som en thriller!
När hans dam gav sig hän
knep hon hop sina knän
- och da knäckte hon jämt Millers briller

Thor Olav Dale

eit stev frå sørlandet

å akk du vemodege jomfru
no har du din møydom mist
du fekk deg ein stakje i livet
så hard som ein eikje kvist
lodden den var kring roti
å herre min gud for ein svolk
ja slikt ska ein ta ut or brokji
og renna lukst inni levande folk

ThorO

Annette Nordheim

On Mon, 29 Jul 2002, Thor Olav Dale wrote:

> eit stev frå sørlandet

Følger på med et engelsk middelalderdikt:

I have a gentle cock

I have a gentle cock
Croweth me day:
He doth me risen erly
my matins for to say.

I have a gentle cock,
Comen he is of gret:
His comb is of red coral,
His tail is of inde.

His legges ben of asor,
So gentle and so smale;
His spores arn of silver whit
into the wortewale.

His eynen arn of cristal,
Loken all in aumber:
And every night he percheth him
In mine ladye's chaumber.

Ordforklaringer:
doth: makes me
of gret: of distinguished family
of kinde: of noble stock
inde: indigo
Asor: azure
Into the wortewale: up to the root (of the spurs)
loken: set

annetten

--
|\ _,,,---,,_
/,`.-'`' -. ;-;;,_ Annette Nordheim
'---''(_/--' `-'\_) fL -- www.student.uib.no/~st03428/ --

Berit Vebenstad

> [...]

> När hans dam gav sig hän
> knep hon hop sina knän
> - och da knäckte hon jämt Millers briller

Det var snakk om stev. Her er et jeg lærte fra en trønder

"Sjura til brura var trang-trang-trang,
men ho vart si'ar og vi'ar med tia"
SANN

--
Berit

tottek...@hotmail.com

tottek...@hotmail.com

10027...@compuserve.com

En kvinne møydom er som en rute, et lite puff så er den ute...

tom.r....@gmail.com

Gubben enfald fick ett innfald om ett anfald på sin fru
Men det anfald blev ett misfald - och det misfaldet blev du !