Effective February 22, 2024, Google Groups will no longer support new Usenet content. Posting and subscribing will be disallowed, and new content from Usenet peers will not appear. Viewing and searching of historical data will still be supported as it is done today.

PC-en eller Mac-en du kjoepte er ikke din, den er vaar, og vi vet hvem du er

Alf P. Steinbach

TPM i Mac:
http://www.masternewmedia.org/news/2006/04/05/mac_security_the_evil_drm.htm
<q>
Having ascertained beyond any reasonable doubt [diverse foto] that there is a
TPM chip in the new Macs, we now need to decide what to do</q>

Foranledning til at jeg havnet der:
http://www.dagbladet.no/kultur/2008/05/26/536351.html
<q>
- Det finnes en krypteringsbrikke som heter TPM, som i dag installeres på de
fleste hovedkortene i pc-er som produseres, sa Bushnell ifølge
Gamesindustry.biz.</q>

Litt om det technischke:
http://www.cs.umd.edu/~waa/TCPA/TCPA-goodnbad.html
<q>
The potential evil of the specification comes from three distinct points. The
first is a non-malleable “trusted root” for trusted storage. The second is the
inability to disable ALL of the functionality of the TPM, and the third is the
inability to provide a reasonable degree of privacy.</q>

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is it such a bad thing?

Clas Mehus

On Tue, 27 May 2008 11:39:18 +0200, "Alf P. Steinbach"
<al...@start.no> wrote:

> [...]
>Having ascertained beyond any reasonable doubt [diverse foto] that there is a
>TPM chip in the new Macs, we now need to decide what to do</q>

TPM er jo et av elementene Apple bruker for å låse OS-et til egne
maskiner så vidt jeg har forstått.

> [...]
>- Det finnes en krypteringsbrikke som heter TPM, som i dag installeres på de
>fleste hovedkortene i pc-er som produseres, sa Bushnell ifølge

De fleste og de fleste... Vi kan vel si at mange bærbare rettet mot
bedriftsmarkedet har det, og Mac-er, men ellers er det ikke så veldig
vanlig.

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Stein

"Alf P. Steinbach" <al...@start.no> wrote in message

> [...]

Det er bare tull
Maskin er min og jeg har kvittering fra Elkjøp

trond kandal

Alf P. Steinbach wrote:
> [...]
> The second is the inability to disable ALL of the functionality of the
> TPM, and the third is the inability to provide a reasonable degree of

dette er ein sak som vart sett igang av microsoft for å
beskytte såkalla premium content,- sannsynlegvis etter
press for medieaktørar.

http://www.cs.auckland.ac.nz/~pgut001/pubs/vista_cost.html
http://www.techworld.com/opsys/news/index.cfm?newsid=7675

det er betre å følge med i timen, enn å skyte frå hofta...

trond.
--
Trond Kandal Org. og Info.avd. voice: +47 73597497
Utviklingsseksjonen NTNU mobile:+47 91897110

This is Unix land.
In quiet nights you can hear M$-Windoze machines reboot.

Alf P. Steinbach

* trond kandal:

Synes å huske at jeg her postet Vista kostnadsanalysen som den artikkelen
refererer til, for lenge lenge siden.

Og konklusjonene du innleder med er antagelser; selv om det er troverdige
antagelser bør det ikke framlegges som fakta.

Virker som om du skyter fra hofta, ja... ;-)

Cheers,

- Alfr