Oversikt over antall brukere/utbredelse av Python?

1 view

Thomas Weholt

Det ville vært fint med en oversikt over antall brukere og utbredelsen av
Python i Norge, ikke minst for moralen. Jeg er fanatisk tilhenger av Python,
og mange jeg snakker med om Python og viser litt kode, sier "joda, sikkert
bra det." før de programmerer videre i VBScript og Delphi. Man føler seg
med ett litt ensom. Om det var mulig hadde det vært fint med en liten
undersøkelse som både kunne fortelle hvor mange som brukte Python aktivt,
til hva og hvordan de kunne nås om en ville spørre om ting som var innen
deres ekspertise. En slags gulesider for Python-folk i norge. Jeg tror dette
kunne styrket Python og kanskje gitt grobunn for et effektivt og positivt
utviklermiljø rundt programmeringsspåket. Kanskje www.python.no ???

Bare en tanke.

Thomas Weholt

Roger Hansen

* Thomas Weholt

Jeg kikket for moro skyld innom, og siden er klar til bruk for det du
etterlyser virker det som. Da er det bare å vente på at noen ildsjeler
trår til. Personlig kan jeg være med å bidra litt, etter jeg har
levert den j**** hovedfagoppgaven.

En norsk side er http://hjem.sol.no/sbjorneb/python/ som gir en
innføring for nybegynnere. jeg har kikket såvidt innom den, og den
virker veldig bra.

Hvor utbredt Python er i Norge er vanskelig å si. Trafikken har jo
ikke vært all verden på denne gruppen ennå, men det tror jeg kommer av
at den fortsatt er relativt ny, og at ingen har tatt en "sjefsrolle"
(som f.eks Tim Peters på comp.lang.python). Det blir spennende å se ut
over høsten om ferskingene tør å stille spørsmål her (noe jeg håper),
og om det blir noen bra tråder ut av det. Jeg håper i hvert fall at
denne gruppen etterhvert blir en del av Python-miljøet i Norge.

--
Roger

Arne Martin Güettler

Roger Hansen wrote:
> [...]
> at den fortsatt er relativt ny, og at ingen har tatt en "sjefsrolle"
> (som f.eks Tim Peters på comp.lang.python).

vi trenger en bot vi også! blir nok litt vanskelig å lage en som kan
måle seg med Tim Peters, men en litt enklere bot må vel noen kunne lage
:-)

--
am
Can you copy the internet onto this disk for me?

Roger Hansen

* Arne Martin Güettler

> vi trenger en bot vi også! blir nok litt vanskelig å lage en som kan
> måle seg med Tim Peters, men en litt enklere bot må vel noen kunne
> lage :-)

Jeg har noen ledninger samt en gammel pentium, og hvis du har en
loddebolt, ... :)

Men hva skal den hete?

--
Roger

Arne Martin Güettler

Roger Hansen wrote:

> * Arne Martin Güettler

> Jeg har noen ledninger samt en gammel pentium, og hvis du har en
> loddebolt, ... :)

Jeg har en gammel pentium til og litt flere ledninger... Da mangler vi
fortsatt loddebolt.

> Men hva skal den hete?

Kan den ikke bare hete Igor sånn som på alle de andre norske gruppene?
:-)

--
am
Isn't vi that text editor that has two modes... one that beeps and one

Harald Meland

[Roger Hansen]

Jeg leste feil litt lenger oppe, og foreslår derfor like godt å kalle
den for "loddebot".
--
Harald

Roger Hansen

* Arne Martin Güettler

> Kan den ikke bare hete Igor sånn som på alle de andre norske
> gruppene? :-)

Jammen, det blir jo dumt med en bot som sier at indentering er feil
måte å dele inn blokker på... Vi trenger nok en reboot og og litt
omprogrammering, så blir den fin. :)

--
Roger

Stian Husemoen

[Arne Martin Güettler]

>Kan den ikke bare hete Igor sånn som på alle de andre norske
>gruppene? :-)

[Roger Hansen]

>Jammen, det blir jo dumt med en bot som sier at indentering er feil
>måte å dele inn blokker på... Vi trenger nok en reboot og og litt
>omprogrammering, så blir den fin. :)

Slik blir det når man lager bot'er og bruker for mange lambda uttrykk og
nøstede navnerom - da blir det fort uventede resultater. Vanskelig å
debugge blir det også. Nei, vi må nok gi opp Igor-bot'en og
begynne på nytt <wink>

loddebot-med-heltalls-divisjon-sier-nå-jeg-ly y'rs
--

Stian Husemoen <stianh>

Vetle Roeim

[Arne Martin Güettler]

[Roger Hansen]

[Stian Husemoen]

> [...]
> nøstede navnerom - da blir det fort uventede resultater. Vanskelig å
> debugge blir det også. Nei, vi må nok gi opp Igor-bot'en og

pøh.. en Igor-bot er _selvfølgelig_ ikke skrevet i noe annet enn C++
(standarden følges slavisk, naturligvis), og bruker boller og bananer
som drivstoff.

vr

Arne Martin Güettler

Vetle Roeim wrote:

> pøh.. en Igor-bot er _selvfølgelig_ ikke skrevet i noe annet enn C++
> (standarden følges slavisk, naturligvis), og bruker boller og bananer
> som drivstoff.

timbot er visstnok skrevet i perl, så da må det vel gå ann å få et
brukbart resultat ut av en bot skrevet i C++ også? Igor-bot er jo ikke
så verst nå heller, må bare få fjernet disse rare holdningene om at
python og må ha deklarasjoner og begin-end, så kan det nok bli en fin
bot å ha på n.i.p.py. Noen må da vel kunne C++-standarden godt nok til å
fikse dette?

Vetle Roeim

* Arne Martin Güettler

> timbot er visstnok skrevet i perl, så da må det vel gå ann å få et
> brukbart resultat ut av en bot skrevet i C++ også?

best of both worlds: Inline::CPP.

> [...]
> så kan det nok bli en fin bot å ha på n.i.p.py. Noen må da vel kunne
> C++-standarden godt nok til å fikse dette?

vi kan jo alltids be den skrive seg selv på nytt.

vr

Roger Hansen

* Vetle Roeim

> best of both worlds: Inline::CPP.

Argh! Du burde vært utestengt for å skrive noe sånt her. :)
Hvordan er forresten støtten for STL og slikt i Inline-modulen nå? Før
var den noe ... eh ... mangelfull.

--
Roger

Vetle Roeim

* Roger Hansen

> * Vetle Roeim

> Argh! Du burde vært utestengt for å skrive noe sånt her. :)

pøh.. det kunne vært verre. jeg kunne nevnt Inline-modulen som
begynner på P og slutter med ython.

> Hvordan er forresten støtten for STL og slikt i Inline-modulen nå? Før
> var den noe ... eh ... mangelfull.

så du har faktisk testet den?! iiik! ;-P

jeg bare hørte om dens eksistens i forbindelse med den andre
Inline-modulen som jeg velger å ikke nevne her (*host*), og har ikke
testet den.

vr

Vetle Roeim

* Roger Hansen

reboot-kommandoen er "Sandra Annette Bullock".

vr