Java og nettbank

Geir Grateng

Jeg har i et par år brukt DNBs nettbank med Firefox uten problemer. Nå
kræsjer Firefox ved innlogging, like etter at jeg har oppgitt kode i BankID-
appleten.

Jeg bruker Kubuntu 10.04 (LTS). Systemet er oppdatert med apt-get mot de
ordinære Kubuntu-reprositoryene (apt-get update ; apt-get upgrade), og
Firefox er oppgradert flere ganger på denne måten. Problemet oppsto for noen
uker siden og er ikke løst etter at Firefox også i dag ble oppgradert, denne
gangen til versjon 10.

Mer nøyaktig beskrivelse: Når jeg går inn på DNB og oppnår fødselsnummer,
starter BankID-appleten og jeg får spørsmål om å oppgå kode fra kodebrikken.
Når jeg trykker OK etter å ha oppgitt koden, krasjer både applet og Firefox.

Google gir usannsynlig mange treff på søk etter problemer med Java,
nettbanker og Linux, men ingen som ser ut til å være relevante her. Har noen
funnet en løsning?

Geir

stein

On Wed, 15 Feb 2012 22:13:33 +0100, Geir Grateng
<geirg...@gmail.com> wrote:
> Jeg har i et par år brukt DNBs nettbank med Firefox uten problemer.

> kræsjer Firefox ved innlogging, like etter at jeg har oppgitt kode
i BankID-
> appleten.

Har du forsøkt å sru av Java i leseren, og logge inn uten bank-id?

Torfinn Ingolfsen

On 02/15/2012 10:13 PM, Geir Grateng wrote:
> Jeg har i et par år brukt DNBs nettbank med Firefox uten problemer. Nå
> kræsjer Firefox ved innlogging, like etter at jeg har oppgitt kode i BankID-
> appleten.

Generelt: hvis Firefox oppfører seg unormalt eller krasjer, forsøk å
tømme cache.
Ikke sikkert at det hjelper for BankID problemer, men verdt et forsøk.
--
Torfinn Ingolfsen

Helge Bjørkhaug

Og det samme gjelder Java cache.

--
Snutten

Geir Grateng

Takk for konstruktive forslag. Dessverre hjelper ikke dette heller. Må vedgå
at jeg blir litt frustrert av at noe som har virket, ikke lenger gjør det.
Løsningen blir vel å håpe at dette fungerer i neste Kubuntu-versjon - og å
låne konas Windows-PC fram til det.

Geir

David Kaasen

> [...]
> Løsningen blir vel å håpe at dette fungerer i neste Kubuntu-versjon - og å

Ubuntu har i en sikkerhetsoppdatering latt Oracles Java-modul bli
slått av: <URL:http://lwn.net/Articles/472466/>

Det sies at nyere versjoner av OpenJDK skal fungere med BankID; jeg
har ikke prøvd det selv.

Med vennlig hilsen
David Kaasen.

Per Larsen

On 02/22/2012 04:57 PM, David Kaasen looked at the keyboard and bravely
tapped in the following:

> Ubuntu har i en sikkerhetsoppdatering latt Oracles Java-modul bli
> slått av:<URL:http://lwn.net/Articles/472466/>

Riktig nok, men det skulle jo dog ikke kræsje Firefox, bare forhindre at
BankID kjøres (avhengig av Java-versjon).

Til OP: har du forsøkt Ubuntu uten 'K' (foran)?

> Det sies at nyere versjoner av OpenJDK skal fungere med BankID; jeg
> har ikke prøvd det selv.

Jeg løste problemet (som altså ikke innebar Firefox-kjæsj) ved å følge
denne lenka <http://www.duinsoft.nl/packages.php?t=en> gitt av Roland
Kruse i svar på min originale posting 'Linux og Java'.

På/fra duinsoft-sida brukte jeg Repository-løsningen.

PerL krøllalfa lyngsdalen prekk net
Registert GNU/Linux bruker #527575

Torfinn Ingolfsen

On 02/22/2012 16:57, David Kaasen wrote:

> Ubuntu har i en sikkerhetsoppdatering latt Oracles Java-modul bli
> slått av:<URL:http://lwn.net/Articles/472466/>

Jeg regner med at OP har sjekket at Java faktisk virker (andre steder).
I motsatt fall er dette lett å sjekke, prøv feks.:
http://barn.sol.no/wiper3/

> Det sies at nyere versjoner av OpenJDK skal fungere med BankID; jeg
> har ikke prøvd det selv.

Funker fint mot DnBNOR sin nettbank (ok, dnb da) her.
Litt gammel Xubuntu:
tingo@kg-u35jc:~$ lsb_release -a
No LSB modules are available.
Distributor ID: Ubuntu
Release: 10.10
Codename: maverick
tingo@kg-u35jc:~$ uname -a
Linux kg-u35jc 2.6.35-32-generic #65-Ubuntu SMP Tue Jan 24 13:47:56 UTC
2012 x86_64 GNU/Linux

JDK-pakker:
tingo@kg-u35jc:~$ dpkg-query -l *jdk*
Desired=Unknown/Install/Remove/Purge/Hold

Status=Not/Inst/Conf-files/Unpacked/halF-conf/Half-inst/trig-aWait/Trig-pend
|/ Err?=(none)/Reinst-required (Status,Err: uppercase=bad)
Description
+++-=====================================-=====================================-==========================================================================================
ii default-jdk 1.6-38
Standard Java or Java compatible Development Kit
un openjdk-6-dbg <none>
(no description available)
un openjdk-6-demo <none>
(no description available)
un openjdk-6-doc <none>
(no description available)
ii openjdk-6-jdk 6b20-1.9.10-0ubuntu1~10.10.3
OpenJDK Development Kit (JDK)
ii openjdk-6-jre 6b20-1.9.10-0ubuntu1~10.10.3
OpenJDK Java runtime, using Hotspot JIT
ii openjdk-6-jre-headless 6b20-1.9.10-0ubuntu1~10.10.3
OpenJDK Java runtime, using Hotspot JIT (headless)
ii openjdk-6-jre-lib 6b20-1.9.10-0ubuntu1~10.10.3
OpenJDK Java runtime (architecture independent libraries)
un openjdk-6-jre-zero <none>
(no description available)
un openjdk-6-source <none>
(no description available)

HTH
--
Torfinn Ingolfsen

Geir Grateng

Per Larsen wrote:

> [...]
> BankID kjøres (avhengig av Java-versjon).
>
> Til OP: har du forsøkt Ubuntu uten 'K' (foran)?

Takk for alle forslag! Jeg har ikke hatt tid til å se videre på dette, men
skal prøve alle så snart jeg får tid. Vil også sjekke hvilken Java jeg
faktisk kjører nå.

mvh,
Geir

Einar Ryeng

Hei.

Jeg har visst ikke lest news på et par måneder, så jeg fikk ikke med
meg slutten på nettbank-diskusjonen før nå. Jeg har imidlertid funnet
det jeg anser som den beste løsningen for å bruke DNBs nettbank fra
Linux: Avinstaller alle java-plugins du måtte ha liggende.

Når banken ikke klarer å starte BankID-appleten ber den heller om en
PIN-kode (settes i nettbanken) og engangskoden fra brikken.

--
Einar Ryeng

Torfinn Ingolfsen

On 02/22/2012 06:02 PM, Torfinn Ingolfsen wrote:

> Funker fint mot DnBNOR sin nettbank (ok, dnb da) her.

Oppdatering:
den siste måneden har et eller annet skjedd: BankID har nå den tvilsomme
æren å være den eneste applikasjon som klarer å kræsje både Firefox og
Opera på min Xubuntu laptop.
Hver gang.

Måtte gå over til å bruke nettbank fra en maskin uten Java.

--
Torfinn Ingolfsen

Einar Ryeng

Torfinn Ingolfsen <ti...@home.no> writes:
> [...]
> Firefox og Opera på min Xubuntu laptop.
> Hver gang.
>
> Måtte gå over til å bruke nettbank fra en maskin uten Java.

Det var dette jeg plutselig opplevde på mine tidligere velfungerende
Debian-bokser også. Men jeg er storfornøyd med at det fungerer helt
uten Java, og håper virkelig DNB har tenkt å fortsette med dette.

--
Einar Ryeng

Thomas Lundquist

> [...]

> den siste måneden har et eller annet skjedd: BankID har nå den
> tvilsomme æren å være den eneste applikasjon som klarer å kræsje både

Wow, så kjekt!

Min Oneric-Xubuntu med Chrome og openjdk ser ut til å gjøre jobben på
Nordeas nettbank med Bank-ID.

Men det går sikkert over når jeg oppgraderer til Precise.

ez
--
strace is even better for you.

http://www.linpro.no - men jeg snakker stort sett for meg sjæl.