Mountproblem mot server 2012.

happo...@hotmail.com

Hei!
Tidligere har jeg fått mounta et filsystem med kommandoen
Mount -t cifs -o username=user,passwd=passwd //ip-adresse/filnavn /mnt,
mot en Win 2008 server.
Vi har skiftet til Win 2012, kjører 2 virtuelle servere som skal være satt opp identisk, med sikkerhet, fildeling, brannmur etc. Vi får mounta filer på den ene serveren, men ikke den andre, med feilmelding "moint error (13): Permission denied.
Det gjelder en debian-boks, men kan ikke se at det skal ha noen betydning. Jeg klarer ikke å finne noen feil, men kanskje noen har noen tips?

Helge

Amund

Det kan være mer vanlig å opprette en katalog under /mnt, som man mounter
opp mot. Du kan sjekke opp hvilke lokale tilganger du har til katalogen du
mounter opp mot.

For å sjekke opp forbindelser til fjerne maskiner, synes jeg ofte det kan
være greit å teste ut og browse med kde. F.eks med konqueror, rekonq,
dolphin, eller standard fildialog i vanlige kde-applikasjoner, med url som:
protokoll://server/katalog

F.eks:

smb://user@server/share

happo...@hotmail.com

Takk for innspill. Fikk hjelp, og det viste seg at siden det var snakk om en domene-kontroller, måtte det også være med "domain=domenenavn", osv.