Forslag til nybegynnervennlig CMS?

Thomas Bjørseth

Hei.

Jeg drifter en foreningsweb basert på Joomla og supporterer en annen,
men innser at Joomla trolig er i overkant tungvindt for brukerne. Det
ser ut til at flere har litt problemer med å forstå hvordan ting
fungerer og hvorfor de fungerer sånn eller slik. Den integrerte
WYSIWYG-editoren er det også endel som sliter med - den er rett og
slett ikke WYSIWYG nok, pasting inn fra f.eks. Word-dokumenter blir
alt for ofte ødelagt i formatet og editoren har for mye forvirrende
funksjonalitet.

Er det noen som har forslag til et enkelt CMS som støtter følgende
funksjoner:
- Forside med meny, artikler og innlogging for vanlige brukere.
- Flere brukernivåer (ihvertfall anonym, innlogget, admin)
- Kategorisering av artikler og mulighet til å lage menyer som lister
kun én kategori (som et eksempel).
- Dokumentarkiv, både åpent og lukket (hvor f.eks. styret kan ha sitt
område og undergrupper kan ha hvert sitt)..
- Bildegalleri med mulighet for underkategorier (ikke ett galleri)
- Grunnleggende WYSIWYG-editor med de 20% mest vanlige funksjoner
(uthev, understrek, kursiv, innrykk, tabeller, lenker, integrerte
bilder ++).
- Mulighet for relativt enkelt å lage forms (innmelding, påmelding
osv).
- Jeg vil helst unngå forskjellige produkter satt sammen for å tilby
ønsket kvalitet, med de problemer man da kan få med brukersynk,
rettigheter på tvers av produkter osv.

Det er snakk om en forening hvor kanskje 5-6 personer vil drive med
tekstinput mer eller mindre sporadisk, så produktet må være intuitivt
og enkelt å forstå når det er 3 mnd siden sist man skrev en artikkel.

Fokus og enkelthet er som dere skjønner prioritet én. WordPress kunne
vært et alternativ, men jeg kjenner ikke alle plugins osv til
produktet og vet ikke hvor godt egnet dette produktet er til en slik
type bruk. Som en helt standard blogg er det topp, men i en forening
hvor flere skal publisere til samme nettsted, hvor noe skal ligge
skjult for anonyme osv...? Vet ikke...

Suggestions, anyone?

Thomas B

Bjørn Mork

Thomas Bjørseth <sp...@bjorseth.no> writes:

> Suggestions, anyone?

Du har kanskje allerede sett på og forkastet drupal?

Bjørn
--
You sound like a real ignoramus

trond kandal

hei

etter litt søk kom eg over denne lista.

http://www.cmsreview.com/OpenSource/directory.html

underteikna har liten kjennskap til cms så eg kan ikkje
kome med så veldig gode råd, men eg meinar å ha høyrt
at eZ skal fungere bra.

lykke til

mvh.

trond.
--
Trond Kandal Org. og Info.avd. voice: +47 73597497
Utviklingsseksjonen NTNU mobile:+47 91897110

This is Unix land.
In quiet nights you can hear M$-Windoze machines reboot.

Thomas Bjørseth

On Thu, 17 Feb 2011 20:56:46 +0100, Bjørn Mork <bm...@dod.no> wrote:

>Du har kanskje allerede sett på og forkastet drupal?

Det er noen år siden jeg så på Drupal sist, men jeg antar at dagens
Drupal ikke er så dramatisk forandret. Konklusjonen sist var at Joomla
og Drupal var såpass like at valget mellom dem var hipp som happ. En
forlengelse av det blir at hvis Joomla er for komplisert så er Drupal
det også.

Jeg begynner å helle mer og mer mot WordPress med de rette innstikkene
for ønsket ekstrafunksjonalitet. Jeg får sjekke hva som er
tilgjengelig...

Takk for innspillet.

Thomas B

Thomas Bj�rseth

On Thu, 17 Feb 2011 20:57:28 +0100, trond kandal
<trond....@ntnu.no> wrote:

>hei
>
>etter litt s�k kom eg over denne lista.
>
>http://www.cmsreview.com/OpenSource/directory.html

Takk for innspillet. Jeg skal se hva jeg finner der.

>underteikna har liten kjennskap til cms s� eg kan ikkje
>kome med s� veldig gode r�d, men eg meinar � ha h�yrt

>at eZ skal fungere bra.

eZ fungerer bra, ja, men jeg er redd ogs� det produktet kan bli for
avansert (selv om navnet indikerer at det er enkelt).

Takk for innspillet!

Thomas B

Torfinn Ingolfsen

On 02/17/2011 13:39, Thomas Bjørseth wrote:
> [...]
> type bruk. Som en helt standard blogg er det topp, men i en forening
> hvor flere skal publisere til samme nettsted, hvor noe skal ligge

XOOPS (http://xoops.org/) påstår å være enkelt å bruke, men jeg har ikke
prøvd det.
--
Torfinn Ingolfsen

Christer Solskogen

On 2011-02-17, Thomas Bjørseth <sp...@bjorseth.no> wrote:
> Hei.
<snip>
> Suggestions, anyone?

Har du sett på wordpress? De gangene jeg har trengt en CMS så har
wordpress gjort mer enn susen.

--
chs, for fellesskapets beste.

Jostein Chr. Andersen

Thomas Bj�rseth wrote:

> [...]
> ser ut til at flere har litt problemer med å forstå hvordan ting
> fungerer og hvorfor de fungerer sånn eller slik. Den integrerte

Jeg har veldig gode erfaringer med MODx og sluttbrukerne klarer seg bra
etterpå - det vil si att jeg nesten aldri får support. :-)

http://www.modx.com/

Jostein

Torfinn Ingolfsen

On 02/23/2011 08:21, Jostein Chr. Andersen wrote:
> Jeg har veldig gode erfaringer med MODx og sluttbrukerne klarer seg bra
> etterpå - det vil si att jeg nesten aldri får support. :-)
>
> http://www.modx.com/

Den originale, eller 2.0 versjonen?
--
Torfinn Ingolfsen

Jostein Chr. Andersen

Torfinn Ingolfsen wrote:

2'ern hvis du ikke har spesielle krav til plugins som bare fungerer i 1'ern
eller en gammel PHP-versjon; flere av de gamle går forresten greit i den nye
selv om det står at de bare passer til 1'ern.

Jostein

helleik

Hei, hva med http://www.fastweb.no - det er svært brukervennlig, men har ikke alle funksjonenene som Joomla og Drupal etc, men kanskje de ikke er nødvendige?