Linux og Java

Per Larsen

Er det noen som har kunnskap, kompetanse og/eller klarsyn nok til å si
noe om hva mitt neste trekk bør være i dette – ganske nylig påkastede –
problemet?

Jeg bruker i all hovedsak Ubuntu 10.04 LTS (men kan dual-boote med
WinXP, som jeg også kan starte i VirtualBox, i begge tilfeller pga.
Canon scanner som hittil ikke støttes i SANE).

En gang i desember (tror jeg), og etter en oppdatering fra Ubuntu kunne
jeg ikke lengre logge inn på nettbanken (sparebank1.no), og erindret da
også at jeg hadde lest litt overflatisk om det på ng.
alt.os.linux.ubuntu. Bl.a. fant jeg da denne lenka (nedenfor) som
forklarer årsaken til problemet (Oracle har forandret
lisensbetingelsene, antar jeg), samt gir forslag til løsning:
<https://wiki.ubuntu.com/LucidLynx/ReleaseNotes/Java6Transition>

Forsøkte først å installere Mint 11 (i VirtualBox), og der funka
nettbanken, men bare inntil jeg oppdaterte Mint. Ut fra dette kan det se
ut som om problemet vil kunne påvirke flere Linux-distribiusjoner (i
allefall i Debian-grenen).

Neste forsøk var å følge retningslinjene fra Ubuntu (fjerne sun-java6 og
installere openjdk-6), men da kom denne melding fra nettbanken: "Det har
kommet oppdateringer til Java-programvaren du har på din datamaskin.
Last ned nyeste versjon fra Oracle."

Så spørsmålet nå er i hvilken retning jeg skal gå:

* forsøke flere Linux-distribusjoner (det går jo forholdsvis greit i
VBox, men tar noe tid)?
* Ta kontakt med nettbanken (nøler sterkt der, jfr. IT-ans. fra helv...)
* Bytte nettbank, og i så tilfelle til hvilken?

Vil være meget takknemlig for kommentarer/svar/løsning. Har googlet.

PerL krøllalfa lyngsdalen prekk net
Registert GNU/Linux bruker #527575

Einar Ryeng

Per Larsen <i...@m.not.invalid> writes:

> [...]

> datamaskin. Last ned nyeste versjon fra Oracle."

> Så spørsmålet nå er i hvilken retning jeg skal gå:

Jeg har ikke lenger Ubuntu 10.04 på annet enn servere, men på nyere
Ubuntuer (og Debian) fungerer IcedTea fint til BankID.

Fra min firefox her (Ubuntu 11.10):
IcedTea-Web Plugin (using IcedTea-Web 1.1.3 (1.1.3-1ubuntu1.1))

--
Einar Ryeng

Harald Nordgård-Hansen

On 01/09/12 00:35, Per Larsen wrote:
> [...]
> installere openjdk-6), men da kom denne melding fra nettbanken: "Det har
> kommet oppdateringer til Java-programvaren du har på din datamaskin.

Hei.

Gjorde en kjapp test (kjører 10.04 med icedtea-plugin her, og ryddet
vekk sun-java for ikke lenge siden), og jeg ser meldingen du skriver.
Men det ser jo ut til at bankid fungerer fint likevel, den dukker i alle
fall opp rett under og ber om kode.

Hva skjer når du faktisk forsøker å logge inn?

-Harald
--
Harald Nordgård-Hansen

Per Larsen

On 01/09/2012 10:22 AM, Harald Nordgård-Hansen looked at the keyboard
and bravely tapped in the following:
Vel, innloggingsdialogen kommer fram med felt for fødselsnummer nederst,
men når jeg trykker på "gå videre", går det en stund (muligens opp mot
et minutt) før meldingen jeg beskrev ovenfor:

"Det har kommet oppdateringer til Java-programvaren du har på din
datamaskin. Last ned nyeste versjon fra Oracle."

vises, og i bankID-dialogen står det - ta kontakt med banken som har
utstedt din BankID og oppgi kode BID-5007.

Jeg har ikke tatt kontakt med banken ennå, så det er mulig det vil løse
problemet. Imidlertid har jeg ikke spesielt god erfaring med
hjelp/løsninger fra denne banken, og nøler derfor. F.eks. tar jeg gjerne
heller i bruk nyere Ubuntu, eller annen Linux-distribusjon, dersom dette
løser problemet. Det synes ikke spesielt lovende å få melding om nyere
versjon Java fra Oracle, når det jo nettopp er Oracle som er bakgrunn
for problemet.

Takk for svar.

Per Larsen

On 01/09/2012 08:42 AM, Einar Ryeng looked at the keyboard and bravely
tapped in the following:
Ok, jeg får forsøke litt mer i den retningen, da. Takk for svar.

Harald Nordgård-Hansen

On 01/09/12 16:51, Per Larsen wrote:
> vises, og i bankID-dialogen står det - ta kontakt med banken som har
> utstedt din BankID og oppgi kode BID-5007.

Ok, her er det typisk en forskjell, hos meg dukker applet'en fint opp og
ber om engangskode. Jeg har følgende pakker:

openjdk-6-jre
openjdk-6-jre-headless
openjdk-6-jre-lib
icedtea-6-jre-cacao
icedtea6-plugin

Alle i versjon 6b20-1.9.10-0ubuntu1~10.04.2

Jeg måtte kjøre 'update-alternatives --all' for å rydde opp i linker og
slikt etter at jeg hadde slettet sun-java hos meg, kanskje det er en idé.

Ellers så har jo Ubuntu 11.10 openjdk-6 i versjon 6b23, så da burde den
ikke klage heller.

-Harald
--
Harald Nordgård-Hansen

Per Larsen

On 01/10/2012 11:20 AM, Harald Nordgård-Hansen looked at the keyboard
and bravely tapped in the following:
Har alle pakkene du nevner i samme versjon (6b20), og videre kjørt i
gjennom 'update-alternatives --all' (der var det mye annet enn java
også). Får fortsatt samme feilkode, så jeg forsøker nå nyere Ubuntu
(11.10 – før banken).

Takk så langt.

Per Larsen

On 01/11/2012 12:08 AM, Per Larsen looked at the keyboard and bravely
tapped in the following:
> [...]
> gjennom 'update-alternatives --all' (der var det mye annet enn java
> også). Får fortsatt samme feilkode, så jeg forsøker nå nyere Ubuntu

Veien via Ubuntu 11.10 førte fram: såvel like etter fersk installasjon
(riktignok fra bladet Linux Formats DVD152) gikk nettbanken OK, og det
samme etter oppdatering.

Jeg vi derfor videre nå se hva som kan være årsak til problemet i
Ub-10.04, og forsøke å eliminere de(n), ev. forsøke reinstallasjon av
10.04.

Takk igjen.

Per Larsen

> [...]
>
> Jeg har ikke lenger Ubuntu 10.04 på annet enn servere, men på nyere
> Ubuntuer (og Debian) fungerer IcedTea fint til BankID.

Hvilken release av Debian fungerer det på, 'testing'/'unstable' (antar
det er Debian 6 du mener)? Jeg har forsøkt med 'stable', og det gikk
ikke. Der er jo også – f.ø. – java-versjonen 1.6.0_18 (tror jeg). I
Ubuntu 10.04 og Mint 10 er det 1.6.0_20 - som ikke går bra mot BankID –
mens det viste seg å være 1.6.0_23 i Ubuntu 11.10 og Mint 11, hvor
BankID altså virket (vel, hos meg, da).

Roland Kruse

On 01/09/2012 12:35 AM, Per Larsen wrote:
> [...]
> installere openjdk-6), men da kom denne melding fra nettbanken: "Det har
> kommet oppdateringer til Java-programvaren du har på din datamaskin.

Har nettopp brukt flere kvelder på support av en Ubuntu 10.04 maskin som
ikke ville mot Sparebank1's bankID pga for gammel java (1.6.26. den
siste sun-java versjonen som ble distribuert fra Ubuntu). Her er mine
observasjoner:

OpenJDK/IcedTea hjelper ikke fordi den også har for gammel versjon
(1.6.26 mens bankID krever 1.6.30). Eneste løsning er å installere
1.6.30 fra Oracle

Jeg hadde suksess med følgende fremgangsmåte:

1. Oppdatering av Sun/Oracle Java: Enklest med update-sun-jre scriptet,
som beskrevet her:

http://www.duinsoft.nl/packages.php?t=en

2. Gå til http://java.com/en/download/installed.jsp og kjør "verify Java
version" der. Hvis det er OK skal nettbanken virke.

3. Hos meg fant ikke Firefox 3.6 Java pluginen, etter mye resultatløs
googling endte jeg med å oppdatere Firefox til siste versjon i ren
desperasjon, gjøres som beskrevet her:

Det var det som skulle til. Har ikke peiling på hvorfor Java 1.6.30 ikke
ville med Firfox 3.6.

(PS: Kravet om java 1.6.30 gjelder Sparebank1's bankID. DNBs virket med
1.6.26 så sent som forleden dag).

Roland Kruse

Per Larsen

On 01/13/2012 12:55 AM, Roland Kruse looked at the keyboard and bravely
tapped in the following:

> [...]
>
> OpenJDK/IcedTea hjelper ikke fordi den også har for gammel versjon
> (1.6.26 mens bankID krever 1.6.30). Eneste løsning er å installere

Tja, jeg har testet (med Firefox og VirtualBox) i Mint 11 og Ubuntu
11.10, i den første (Mint) ble Java-versjonen oppgitt til 1.6.0_22, men
den i Ubuntu hadde versjon 1.0.6_23, begge går Ok med BankId. Min
ordinær Ubuntu 10.04 rapporterer imidlertid 1.0.6_20, og der går det
ikke, dvs. BankID spør etter kode og passord, men etter dette avbrytes
innloggingen med feilmeldingen jeg beskrev i original post.

Takker ellers for innspillet som jeg kommer til å gå nærmere inn i seinere.