Script

happo...@fsmail.net

Hei!

Jeg skal lage en back-up-jobb av et windows-share til en tapestasjon på en Liuxboks. NB: Linuxboksen er ikke logget på domenet, som en samba-server. I sharet er det ca 3 SQL-database back-upfiler, som skal kopieres over på Linuxboksen, enten via

$ smbclient //delta//mp3 -U myUsername;

deretter smb: \> get file.name; eller

# mount -t cifs //ntserver/download -o username=vivek,password=myPassword /mnt/ntserver

Problemet er at det i sharet er 3 filer; bare den nyeste av disse skal daglig kopieres over på Linuxboksen for å tas back-up av; pga plassmangel. Filnavnene i sharet skifter jo daglig, i og med at den eldste slettes og det lages og legges til en ny back-upfil; med fil-ekstensjon .bak.

Er noen flink med dette og kan lage et bash-script som 1. Kopierer den nyeste av de 3 filene variable navn i sharet til en Linuxkatalog i /mnt. (Jeg vil tro jeg kan bruke mount og ikke smbclient for tilgangen til dette). 2. Jeg legger sjøl til i scriptet kommandoene for back-up (flexbackup) 3. Slette fila - dette bør vel gjøres like før kopijobben 1.

Fila er ganske stor, bortimot 10Gb; mulig det kan være lurt å komprimere den før back-up til tape; f.eks med gzip. En linje for dette? Mulig tape-programmet gjør dette.

helge

Petter Reinholdtsen

[Helge]
> [...]
> den nyeste av de 3 filene variable navn i sharet til en Linuxkatalog
> i /mnt. (Jeg vil tro jeg kan bruke mount og ikke smbclient for

Du kan bruke 'ls -tr fil1 fil2 fil3 | tail -1' til å sortere på tid og
hente ut den nyeste.

> 2. Jeg legger sjøl til i scriptet kommandoene for back-up
> (flexbackup) 3. Slette fila - dette bør vel gjøres like før
> kopijobben 1.

Sletting gjøres med rm.

> Fila er ganske stor, bortimot 10Gb; mulig det kan være lurt å
> komprimere den før back-up til tape; f.eks med gzip. En linje for
> dette? Mulig tape-programmet gjør dette.

Noe ala dette burde dermed fungere, gitt at jeg forsto problemet med
litt lite søvn innabords:

#!/bin/sh
backupdir=/some/path
file="$(ls -tr fil1 fil2 fil3 | tail -1)"
gzip -9 < $file > $backupdir/$file.gz
runbackup
rm $backupdir/$file.gz

--