Fjerne skivebeskyttelse nektes som administrator. Vista

Georg Rønning

Nettopp lagt inn Vista Ultimate som kjører fint, men jeg undres litt
over peset med sikkerhet.

Jeg er logget på som administrator. Ønsker å fjerne skrivebeskyttelsen
på en mappe. Advarsel om at jeg må være administrator kommer opp. Men
jeg er jo det for *xyz*! Spørsmål om å fortsette, svarer ja. Det jobbes
med mappen. Sjekker jeg egenskaper igjen er skrivebeskyttelsen fortsatt
der. Hvordan fikser jeg dette?

Det samme skjer også om jeg vil skifte navn på en fil eller mappe. Har
ikke fått det til pga krav om administrator, selv om jeg er det.
Endringer blir ikke lagret. Har måttet lage nye mapper med riktig navn
og kopiere over innholdet. Hvordan løser jeg dette?

Georg hilser

Dagfinn Hopen

"Georg Rønning" <ge...@fattignorge.no> skrev i melding

Jeg mener å ha løst dette ved å deaktivere brukerkontrollen (UAC).
Utføre de ønskede aktiviteter, og deretter aktivere UAC igjen.

M v h Dagfinn Hopen

Morten Skarstad

Georg Rønning skrev:

Kan det være tilfelle at de aktuelle mappene/filene er i bruk i det du
forsøker å endre navn? F.eks. at du har et Explorer-vindu åpent som
viser innholdet i mappen, eller nylig har kjørt et program som bruker
filer i mappen? Vista har helt håpløs håndtering av slike tilfeller
(også etter SP1), og vil gi feilmeldinger lik det du beskriver selv om
problemet egentlig er noe helt annet.

Georg Rønning

Morten Skarstad skrev:

Nå har jeg prøvd begge alternativer, men det er kul umulig å fjerne
skrivebeskyttelse fra mapper/filer som ikke er i bruk. Selv som admin.
Selv mapper jeg har opprettet direkte på harddisk blir automatisk
skrivebeskyttet etter opprettelsen. Det vil si at jeg ikke får tatt
backup av regnskapet mitt. Det er også særdeles kjipt at når man med
viten og vilje deaktiverer UAC, so kommer advarselen om at UAC ikke
kjører :)

Hvordan jeg som adminstrator skal få lov til å administrere egen maskin
forblir en gåte..... Flere forslag?

Georg hilser

Robert Roland

On Fri, 23 May 2008 23:57:52 +0200, Georg Rønning
<ge...@fattignorge.no> wrote:

>Hvordan jeg som adminstrator skal få lov til å administrere egen maskin
>forblir en gåte..... Flere forslag?

I Vista er det sånn at selv om man er logget inn med en
administratorbruker, vil ikke prosessene man starter kjøre med
administratorrettigheter. Det er i praksis dette som er UAC.

Noen applikasjoner er stand til å "fortelle" Windows at de trenger
administratorrettigheter. I slike tilfeller vil du automatisk bli
spurt om det er OK at applikasjonen startes.

Noen applikasjoner klarer Windows selv å "se" at trenger
administratorrettigheter. Også her vil du automatisk bli bedt om å
godkjenne.

I de resterende tilfeller må du, dersom du vil starte en applikasjon
med "alle rettigheter", spesifikt angi dette. Det gjøres lettest ved å
høyreklikke på ikonet, og så velge "Run as Administrator". Dersom du
starter Explorer på denne måten, hjelper det kanskje.
--
RoRo

Georg Rønning

Robert Roland skrev:

Har brukt 'Kjør som administrator' også på Explorer, men de skjer
akkurat det samme, etter en masse 'ok' klikking ser du at det jobbes med
mapper og filer, men sjekker du staks etter er mappen og filer
skrivebeskyttet. Skal du til med UAC hver gang deu skal fjerne
skrivebeskyttelse, må du restarte for å deaktivere, og restarte for å
raktivere. Og som sagt, her hos meg spiller det heller ingen rolle,
samtlige filer og mapper er skrivebeskyttet, og nye blir det straks de
er opprettet.

Det blir jo helt håpløst om du i næring skal springe etter it-folk for å
foreta backup eller skifte navn på en mappe. Det må da finnes en enkel
løsning på en så enkel operasjon? Vi er da ikke idioter alle som bruker
PC? (:-

Georg hilser