Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

Ccleaner

37 views
Skip to first unread message

Unknown

unread,
Apr 20, 2010, 4:52:49 AM4/20/10
to
Min PC har etterhvert blitt svært treg. OS er XP Pro. Det er særlig
merkbart ved oppstart, som tar over to minutter, av og til tre

I denne gruppen er bl a programmet CCleaner anbefalt. Når jeg har
kjørt programmets analysedel, foreslås det å slette en mengde filer.
På listen står bl a cookies. Om jeg sier ja til dette, vil jeg da
miste ting jeg har bruk for - f eks passord og innloggingsinfo som jeg
har bedt maskinen "huske"? Og tar programmet automatisk kopi av
registeret, slik at jeg kan gå tilbake om noe går galt?

John Hilt

unread,
Apr 20, 2010, 7:27:18 AM4/20/10
to
On Tue, 20 Apr 2010 10:52:49 +0200 Stephan L Sandemose <>
wrote in news:no.it.os.ms-windows.diverse

>I denne gruppen er bl a programmet CCleaner anbefalt. Når jeg har
>kjørt programmets analysedel, foreslås det å slette en mengde filer.
>På listen står bl a cookies. Om jeg sier ja til dette, vil jeg da
>miste ting jeg har bruk for - f eks passord og innloggingsinfo som jeg
>har bedt maskinen "huske"? Og tar programmet automatisk kopi av
>registeret, slik at jeg kan gå tilbake om noe går galt?

Åpne CCleaner, og klikk på Online Help nederst til venstre. Da får du
svar på dine spørsmål. (FAQ - Quick Tour.)

Ellers kan Advanced SystemCare Free anbefales når Windows går i sirup:

http://www.iobit.com/ascdownload.html

--

Harald Ljøen

unread,
Apr 20, 2010, 10:55:16 AM4/20/10
to
John Hilt wrote:
> On Tue, 20 Apr 2010 10:52:49 +0200 Stephan L Sandemose <>
> wrote in news:no.it.os.ms-windows.diverse
>
>> I denne gruppen er bl a programmet CCleaner anbefalt. N�r jeg har
>> kj�rt programmets analysedel, foresl�s det � slette en mengde filer.
>> P� listen st�r bl a cookies. Om jeg sier ja til dette, vil jeg da

>> miste ting jeg har bruk for - f eks passord og innloggingsinfo som jeg
>> har bedt maskinen "huske"? Og tar programmet automatisk kopi av
>> registeret, slik at jeg kan g� tilbake om noe g�r galt?
>
> �pne CCleaner, og klikk p� Online Help nederst til venstre. Da f�r du
> svar p� dine sp�rsm�l. (FAQ - Quick Tour.)
>
> Ellers kan Advanced SystemCare Free anbefales n�r Windows g�r i sirup:
>
> http://www.iobit.com/ascdownload.html

Defragmentering av b�de brukerfiler og systemfiler p� disken er vel
minst like viktig. For brukerfiler er Auslogigs b�de bra og rask:
http://www.auslogics.com/en/software/disk-defrag/

Defragmentering av system filer (page file, event logs, dvalefiler og
registry hives) utf�res av Page Defrag:
http://technet.microsoft.com/en-us/sysinternals/bb897426.aspx

(Sist jeg sjekket funket ikke PageDefrag p� Vista (og da antagelig
heller p� W7), men den er kasnkje oppdatert n�...)

Dag Fjellby

unread,
Apr 20, 2010, 11:32:44 AM4/20/10
to

CCleaner først: Klikk på Register som er viktigst. Klikk Søk etter
feil. Jeg regner med at programmet finner masse registerfeil og tomme
registernøkler. Når du blir spurt om å fikse feilene, får du også et
valg om å ta en sikkerhetskopi. Gjør det og lagre sikkerhetskopien en
plass hvor du lett finner igjen. Så lar du CCleaner fikse feilene.

Som en nevner her, så er derfragmentering greit å gjøre av og til.
Siden du *spesielt* nevner at oppstarten av Windows har blitt tregere
og tregere, mistenker jeg at alt for mange program starter
(unødvendig) sammen med Windows.

Flere måter å fikse det på. Gå i startmenyen og klikk på kjør. Der
skriver du msconfig og trykker OK eller Enter. Gå til arkfanen
Oppstart. Trolig vil du se en røys av programmer listet der. De du
ikke vil ta vekk, er typisk antivirusprogrammet ditt og et par andre.

Hvis du ikke er sikker på hva som bør startes sammen med Windows og
hva som ikke, last ned Startup Inspector for Windows herfra:

http://www.windowsstartup.com/download.php

Installer programmet og start det. _Før_ du gjør noe annet, trykk på
Consult knappen nest øverst til venstre. Vent noen sekunder og Startup
Inspector lister opp programmer det mener er viktig for starten av
Windows, pluss Not reccomended, users Choice, Not Requiered osv...

I hovedvinduet til Startup Inspector tar du vekk hakene ved de
programmene du ikke vil skal starte sammen med Windows. Klikk Apply,
ta en restart og se om ikke Windows starter noe raskere.


--
Dag Fjellby

Unknown

unread,
Apr 20, 2010, 2:14:58 PM4/20/10
to
On Tue, 20 Apr 2010 16:55:16 +0200, Harald Lj�en <hlj...@gmail.com>
wrote:

Diskene blir regelmessifg defragmentert, og der er alt i orden. Og jeg
har som nevnt XP PRO, ikke Vista.

Unknown

unread,
Apr 23, 2010, 11:28:11 AM4/23/10
to
On Tue, 20 Apr 2010 17:32:44 +0200, Dag Fjellby <dagfj...@gmail.com>
wrote:

Takk for hjep. CCLEANER fant en mengde ugyldige registeroppføringer
som jeg fjernet. Dette reduserte oppstarttiden en god del (men ikke
nedkoblingstiden, som er temmelig drøy, over 2 minutter). Programmet
Startup inspector ble jeg ikke så imponert over. Det virker litt
utdatert, mesteparten av oppføringene i oppstartlisten var "ukjente" -
blant annet Avast Antivirus. Jeg tok likevel sjansen på å fjerne en
god del, uten at det hjalp noe særlig mer på oppstarttiden.

Så til et annet spørsmål. Uniblu driver en pågående reklame for sitt
registerrensprogram. Programmet skanner og melder om feil, men man må
betale for å få fjernet feilene. Ved skanning (etter at jeg hadde
kjørt CCLEANER og restartet) "fant" programmet ca 800 systemfeil og
like mange brukerrelaterte feil. I alt ca 1600 feil! Da jeg skannet på
nytt et døgn senere (etter at PC-en hadde vært avslått), "fant" Uniblu
ytterligere ca 200 feil! Er dette et et seriøst program? Jeg synes det
virker suspekt. Og programmet "skanner" registeret ved hver oppstart
og "finner" stadig nye feil. Man må avinstallere programmet for å bli
kvitt maset.

Stephan L Sandemose

Dag Fjellby

unread,
Apr 23, 2010, 2:14:31 PM4/23/10
to
On Fri, 23 Apr 2010 17:28:11 +0200, Stephan L Sandemose <> wrote:

[ ]


>Takk for hjep. CCLEANER fant en mengde ugyldige registeroppføringer
>som jeg fjernet. Dette reduserte oppstarttiden en god del (men ikke
>nedkoblingstiden, som er temmelig drøy, over 2 minutter).

Nedkoblingstiden tar vi senere. Den fikser du enkelt ved et par-tre
registerendringer.

> Programmet
>Startup inspector ble jeg ikke så imponert over. Det virker litt
>utdatert, mesteparten av oppføringene i oppstartlisten var "ukjente" -
>blant annet Avast Antivirus. Jeg tok likevel sjansen på å fjerne en
>god del, uten at det hjalp noe særlig mer på oppstarttiden.

Merkelig. Vel, det er en stund siden jeg har brukt det. Bruker kun
msconfig selv, men det finnes mange slike programmer som sjekker hva
som starter sammen med Windows.

>Så til et annet spørsmål. Uniblu driver en pågående reklame for sitt
>registerrensprogram.

Pågående og HISSIG reklame ville jeg kalt det :) Jeg ville ikke brukt
Uniblue. Da ville jeg heller gått for TuneUp Utilities 2010.

http://www.softwareload.co.uk/tuneup-utilities-2010-license-for-up-to-3-pcs/62866.html#/adlx89898/87403/87817/157461/5

Det er imo et meget bra program. Man skal være litt forsiktig når man
velger seg slike programmer, for mange av dem røsker med seg mer enn
det som er bra for maskinen.

> Programmet skanner og melder om feil, men man må
>betale for å få fjernet feilene. Ved skanning (etter at jeg hadde
>kjørt CCLEANER og restartet) "fant" programmet ca 800 systemfeil og
>like mange brukerrelaterte feil. I alt ca 1600 feil! Da jeg skannet på
>nytt et døgn senere (etter at PC-en hadde vært avslått), "fant" Uniblu
>ytterligere ca 200 feil! Er dette et et seriøst program?

Noen mener sikkert at det er seriøst nok, men jeg ville ikke ha kjørt
det på min maskin. Bare det at det finner 200 nye feil etter at
maskinen har vært slått av...vel - det sier vel sitt ;)

> Jeg synes det
>virker suspekt. Og programmet "skanner" registeret ved hver oppstart
>og "finner" stadig nye feil. Man må avinstallere programmet for å bli
>kvitt maset.

Jeg vil anbefale deg å gi F i uniblue og heller satse på TuneUp
Utilities 2010, som jeg linket til over her.

Shutdown av Windows eller omstart. Ha tungen rett i munnen her:

Start>kjør og skriv regedit.

*På eget ansvar* og les nøye det som står her. Når man tukler med
registeret kan en liten feil ødelegge hele Windowsinstallasjonen din!

http://discussions.virtualdr.com/archive/index.php/t-143460.html

--
Dag Fjellby

Dag Fjellby

unread,
Apr 23, 2010, 2:24:45 PM4/23/10
to
On Fri, 23 Apr 2010 20:14:31 +0200, Dag Fjellby <dagfj...@gmail.com>
wrote:

>On Fri, 23 Apr 2010 17:28:11 +0200, Stephan L Sandemose <> wrote:

For å legge til en del ting her: Hvor gammel er Windows installasjonen
din? Det er nå min erfaring at det å holde registeret og alt annet på
PCen trimmet, hjelper lenge, men før eller siden blir både startup og
shutdowntiden lengre og lengre. Det kommer også an på hvor mange
programmer du har på PCen. Det kan være utdaterte drivere osv... En
ting som Fonter (bokstaver) som forskjellige programmer bruker virker
også inn på dette.

Se over hva du har på PCen din. Det er sikkert mange programmer du
omtrent aldri bruker. Avinstaller disse og kjør CCleaner og TuneUP
Utilities etterpå. Det programmet koster bare ca $16 og da kan du
bruke det på 3 maskiner.

Lykke til, og jeg vil gjerne høre hvordan det går :)
--
Dag Fjellby

Sveinar Ånes

unread,
Apr 23, 2010, 4:30:25 PM4/23/10
to

Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen

>
> Merkelig. Vel, det er en stund siden jeg har brukt det. Bruker kun
> msconfig selv, men det finnes mange slike programmer som sjekker hva
> som starter sammen med Windows.

Hvorfor bruker du ikke TuneUp Utilities her? Under Increase performance
finner du Configure system startup - glem msconfig - den er avlegs.

> Noen mener sikkert at det er seriøst nok, men jeg ville ikke ha kjørt
> det på min maskin. Bare det at det finner 200 nye feil etter at
> maskinen har vært slått av...vel - det sier vel sitt ;)

Etterat jeg avinstallerte en usbbluetoothdings lå det igjen over 5000
-femtusen- feil i registeret, så alt er mulig - det meste ihvertfall :-)

> Jeg vil anbefale deg å gi F i uniblue og heller satse på TuneUp
> Utilities 2010, som jeg linket til over her.

Absolutt enig. TuneUp Utilities er noe av det beste på sitt område.

mvh

Sveinar Ånes

unread,
Apr 23, 2010, 4:41:39 PM4/23/10
to

Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen:

>
> For å legge til en del ting her: Hvor gammel er Windows installasjonen
> din? Det er nå min erfaring at det å holde registeret og alt annet på
> PCen trimmet, hjelper lenge, men før eller siden blir både startup og
> shutdowntiden lengre og lengre.

Jeg hadde nettopp inne en pc som hadde gått i 6 år - skrekk&gru.
Startup og shutdown er en ting, men når det ikke skjer noe i mellom
blir det vanskelig. Etter en reinstalasjon av XP var pc-en som ny.

> Se over hva du har på PCen din. Det er sikkert mange programmer du
> omtrent aldri bruker. Avinstaller disse og kjør CCleaner og TuneUP
> Utilities etterpå.

Ingen av disse programmene kan trylle. På ett eller annet tidspunkt
er reinstalasjon eneste utveien. 1-2 ganger i året er vanlig på mine
pc-er.

mvh

Dag Fjellby

unread,
Apr 24, 2010, 9:39:47 AM4/24/10
to
On Fri, 23 Apr 2010 22:41:39 +0200, Sveinar Ånes
<norep...@gmail.com> wrote:

>
>Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen:
>>
>> For å legge til en del ting her: Hvor gammel er Windows installasjonen
>> din? Det er nå min erfaring at det å holde registeret og alt annet på
>> PCen trimmet, hjelper lenge, men før eller siden blir både startup og
>> shutdowntiden lengre og lengre.
>
>Jeg hadde nettopp inne en pc som hadde gått i 6 år - skrekk&gru.
>Startup og shutdown er en ting, men når det ikke skjer noe i mellom
>blir det vanskelig. Etter en reinstalasjon av XP var pc-en som ny.

Tror aldri jeg har hørt om en installasjon som har vart 6 år før? :)

>> Se over hva du har på PCen din. Det er sikkert mange programmer du
>> omtrent aldri bruker. Avinstaller disse og kjør CCleaner og TuneUP
>> Utilities etterpå.
>
>Ingen av disse programmene kan trylle. På ett eller annet tidspunkt
>er reinstalasjon eneste utveien. 1-2 ganger i året er vanlig på mine
>pc-er.

Ja da. Jeg er helt enig med deg. Personlig pleier jeg å reinstallere
en gang pr år. Oftere hvis jeg merker at det går sirup.
--
Dag Fjellby

Dag Fjellby

unread,
Apr 24, 2010, 9:47:59 AM4/24/10
to
Sveinar �nes wrote:
> Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen
>>
>> Merkelig. Vel, det er en stund siden jeg har brukt det.
>> Bruker kun
>> msconfig selv, men det finnes mange slike programmer som
>> sjekker hva
>> som starter sammen med Windows.
>
> Hvorfor bruker du ikke TuneUp Utilities her? Under
> Increase
> performance finner du Configure system startup - glem
> msconfig - den
> er avlegs.

Godt sp�rsm�l! TuneUp Utilities 2010 har s� mange verkt�y at
jeg rett og slett ikke hadde lagt merke til det. Takk skal
du ha :)

>> Noen mener sikkert at det er seri�st nok, men jeg ville
>> ikke ha kj�rt
>> det p� min maskin. Bare det at det finner 200 nye feil
>> etter at
>> maskinen har v�rt sl�tt av...vel - det sier vel sitt ;)
>
> Etterat jeg avinstallerte en usbbluetoothdings l� det
> igjen over 5000
> -femtusen- feil i registeret, s� alt er mulig - det meste
> ihvertfall
> :-)

Sure! Noen, faktisk ganske mange av disse registryclean
programmene er skumle � bruke. CCleaner og TuneUp Utilities
har aldri skapt noen problemer for meg, men for noen �r
siden var jeg borti et (jeg husker ikke navnet). Vel -
resultatet ble iaf. at jeg m�tte installere Windows fra
scratch.

>> Jeg vil anbefale deg � gi F i uniblue og heller satse p�

>> TuneUp
>> Utilities 2010, som jeg linket til over her.
>

> Absolutt enig. TuneUp Utilities er noe av det beste p�
> sitt omr�de.

Yepp :-)

--
Dag Fjellby


Dag Fjellby

unread,
Apr 24, 2010, 12:53:44 PM4/24/10
to
Sveinar Ånes wrote:
> Absolutt enig. TuneUp Utilities er noe av det beste på
> sitt område.

Sveinar, bruker du defragmodulen til TuneUp også, eller
bruker du fremdeles Diskeeper?

--
Dag Fjellby


Sveinar Ånes

unread,
Apr 24, 2010, 1:11:14 PM4/24/10
to

Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen
>

> Sveinar, bruker du defragmodulen til TuneUp også, eller bruker du
> fremdeles Diskeeper?

Diskeeper 10 ble den siste. Jeg ble noe irritert over at jeg måtte
ha ny versjon hver gang jeg tok ibruk en større disk.
De siste 2-3 årene har jeg kun brukt TuneUp - den gjør jobben.
Til og med "Defragment registry" brukes.

mvh

Sveinar Ånes

unread,
Apr 24, 2010, 1:28:54 PM4/24/10
to

Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen:
>
> Godt spørsmål! TuneUp Utilities 2010 har så mange verktøy at jeg rett og
> slett ikke hadde lagt merke til det. Takk skal du ha :)

Tenkte meg det - ja. Layout på 2010 er jo vesentlig forskjellig
fra forgjengeren så hvis en ikke går systematisk gjennom det
hele kan en gå glipp av nyttige funksjoner.

mvh

Dag Fjellby

unread,
Apr 25, 2010, 7:33:40 AM4/25/10
to

Stemmer det. Nå har jeg gått gjennom den, og bevares så mange nyttige
verktøy :)
--
Dag Fjellby

Dag Fjellby

unread,
Apr 25, 2010, 7:37:53 AM4/25/10
to
On Sat, 24 Apr 2010 19:11:14 +0200, Sveinar Ånes
<norep...@gmail.com> wrote:

>
>
>Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen
>>
>> Sveinar, bruker du defragmodulen til TuneUp også, eller bruker du
>> fremdeles Diskeeper?
>
>Diskeeper 10 ble den siste. Jeg ble noe irritert over at jeg måtte
>ha ny versjon hver gang jeg tok ibruk en større disk.

Samme her, men da jeg gikk opp til TB harddisker kom det omtrent
samtidig et meget godt tilbud på Diskeeper 2010. Jeg bruker den nå,
men lurer på om jeg ved neste install skal hive den ut og begynne å
bruke TuneUp sin...?

>De siste 2-3 årene har jeg kun brukt TuneUp - den gjør jobben.
>Til og med "Defragment registry" brukes.

Okey, så den tar registeret også. Du - når du installerer Win igjen på
nytt sånn ca 1 gang pr. år, tar du det helt fra scratch da? Slik at du
må installere alle program på nytt?
--
Dag Fjellby

Sveinar Ånes

unread,
Apr 25, 2010, 9:04:48 AM4/25/10
to

Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen:
>
> Stemmer det. Nå har jeg gått gjennom den, og bevares så mange nyttige
> verktøy :)

Det eneste jeg savner er søk og erstatt-funksjon i Registry Editor.
I en ryddeaksjon kan det være nyttig . . . .

mvh

Sveinar Ånes

unread,
Apr 25, 2010, 9:21:35 AM4/25/10
to

Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen
>
> Samme her, men da jeg gikk opp til TB harddisker kom det omtrent
> samtidig et meget godt tilbud på Diskeeper 2010. Jeg bruker den nå,
> men lurer på om jeg ved neste install skal hive den ut og begynne å
> bruke TuneUp sin...?

Har en følelse av at Diskeeper kanskje er noe bedre. Jeg savner
denne "bootup-defragmentation" som Diskeeper har.

> Okey, så den tar registeret også. Du - når du installerer Win igjen på
> nytt sånn ca 1 gang pr. år, tar du det helt fra scratch da? Slik at du
> må installere alle program på nytt?

Når jeg har installert windows med alle hw- og sw-oppdateringer
lagrer jeg et diskimage som jeg bruker neste gang - jeg tar med
Office 2007 i dette imaget. Det jeg ellers bruker av programmvare
er det gjerne kommet i nye versjoner i mellomtiden så de henter
jeg ned fra nettet ved reinstalasjon.

mvh

Dag Fjellby

unread,
Apr 25, 2010, 12:21:51 PM4/25/10
to

Ja, det kan det. Kanskje det kommer i neste versjon? Akkurat nå har
jeg mer enn nok med å sette meg inn i alle verktøyene i TuneUp 2010
:)
--
Dag Fjellby

Dag Fjellby

unread,
Apr 25, 2010, 12:26:53 PM4/25/10
to
On Sun, 25 Apr 2010 15:21:35 +0200, Sveinar �nes
<norep...@gmail.com> wrote:

>
>Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen
>>
>> Samme her, men da jeg gikk opp til TB harddisker kom det omtrent

>> samtidig et meget godt tilbud p� Diskeeper 2010. Jeg bruker den n�,
>> men lurer p� om jeg ved neste install skal hive den ut og begynne �
>> bruke TuneUp sin...?
>
>Har en f�lelse av at Diskeeper kanskje er noe bedre. Jeg savner


>denne "bootup-defragmentation" som Diskeeper har.

Den funksjonen er fin. Jeg er meget forn�yd med Diskeeper 2010, men
det irriterte meg ogs� at man stadig m�tte oppdatere programmet for �
f� st�tte for store disker.

>> Okey, s� den tar registeret ogs�. Du - n�r du installerer Win igjen p�
>> nytt s�nn ca 1 gang pr. �r, tar du det helt fra scratch da? Slik at du
>> m� installere alle program p� nytt?
>
>N�r jeg har installert windows med alle hw- og sw-oppdateringer


>lagrer jeg et diskimage som jeg bruker neste gang -

Da gj�r du det p� samme m�te som meg. Eneste er at jeg har brukt
Paragon siden 2008. Bruker n� Paragon Hard Disk Manager� 2010 Suite,
og den er imo helt suveren.

> jeg tar med
>Office 2007 i dette imaget. Det jeg ellers bruker av programmvare

>er det gjerne kommet i nye versjoner i mellomtiden s� de henter


>jeg ned fra nettet ved reinstalasjon.

Samme her. Tar med Office + litt til. Mailprogrammet mitt + litt
sm�tteri. Hjelpe meg s� enkelt det er n�r man har et image-program som
fungerer 100%.
--
Dag Fjellby

Sveinar Ånes

unread,
Apr 25, 2010, 12:50:00 PM4/25/10
to

Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen:
>
> Den funksjonen er fin. Jeg er meget fornøyd med Diskeeper 2010, men
> det irriterte meg også at man stadig måtte oppdatere programmet for å
> få støtte for store disker.

Diskeeper gjør dette for å selge mer - tror jeg. Jeg ser den interne
defragmenteringen i XP tar et 4TB raid uten å blunke.

Defragmenteringen i Win7 tror jeg gjør en bra jobb. Jeg har satt den
til "daglig" - det gjør at det skjeldent er no' særlig når jeg starter opp
TuneUp

mvh

Dag Fjellby

unread,
Apr 27, 2010, 6:45:23 AM4/27/10
to
On Sun, 25 Apr 2010 18:50:00 +0200, Sveinar Ånes
<norep...@gmail.com> wrote:

>
>Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen:
>>
>> Den funksjonen er fin. Jeg er meget fornøyd med Diskeeper 2010, men
>> det irriterte meg også at man stadig måtte oppdatere programmet for å
>> få støtte for store disker.
>
>Diskeeper gjør dette for å selge mer - tror jeg. Jeg ser den interne
>defragmenteringen i XP tar et 4TB raid uten å blunke.

Ja, det gjør de. Og ikke nok med det - installerer du Diskeeper over
et gitt antall ganger, får man problemer med lisensen. De er også
hissige i markedsføringen sin, selv etter at man har kjøpt og betallt
for broduktet.

>Defragmenteringen i Win7 tror jeg gjør en bra jobb. Jeg har satt den
>til "daglig" - det gjør at det skjeldent er no' særlig når jeg starter opp
>TuneUp

Har ikke Win 7 her for øyeblikket. Kjøpte en slik liten tass, riktig
nok ikke hos komplett:
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=582533&view=detailed#ProductTabs

Den døde etter dag 3. Jeg får ny, men butikken hadde ingen på lager,
så jeg venter og venter.. :)

Til høsten skal hoved PCen her få seg en overghaling. Ny hardware og
Win 7 64 bit. Det eneste jeg har tilkoblet her nå, som ikke vil virke
under Win 7-64 er en gammel Canon Lide 35 flatbedscanner, så der må
jeg ha meg en ny.

Litt tilbake med dette med «Image» Vet at du bruker Acronis. Jeg fikk
aldri taken på det programmet. Det vil si at når jeg bootet med
Acronis resque Cdene fant jeg ikke, eller klarte jeg ikke å navigere
meg frem til der hvor imaget lå? Snåle greier. Anyway, bruker som
nevnt Paragon Hard Disk Manager™ 2010 Suite nå, og det har ikke
sviktet en eneste gang.
--
Dag Fjellby

Svenn Henrik Horn

unread,
Apr 27, 2010, 9:43:26 AM4/27/10
to
Foruten Ccleaner, som jeg liker godt, har Piriform også
defragmenteringsprogrammet Defraggler. Hvor høyt på listen vil dette
programmet komme sammenlignet med de som er nevnt på denne tråden.
Svenn Henrik Horn

Sveinar Ånes

unread,
Apr 27, 2010, 9:45:56 AM4/27/10
to

Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen
>
> Ja, det gjør de. Og ikke nok med det - installerer du Diskeeper over
> et gitt antall ganger, får man problemer med lisensen. De er også
> hissige i markedsføringen sin, selv etter at man har kjøpt og betallt
> for broduktet.

Når man sammenligner f.eks. TuneUp og Diskeeper vil jeg påstå
det er en missforståelse å kjøpe Diskeeper. Jeg bruker gamle
Diskeeper 8 på noen småtasser, men jeg kommer aldri til å
kjøpe ny versjon.

> Har ikke Win 7 her for øyeblikket. Kjøpte en slik liten tass, riktig
> nok ikke hos komplett:
> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=582533&view=detailed#ProductTabs

En kjekk liten sak - ser den leveres med 64bits win7 - bra.
Jeg kjøpte en laptop, men der er det kun 32bits som går - synd.

> Til høsten skal hoved PCen her få seg en overghaling. Ny hardware og
> Win 7 64 bit. Det eneste jeg har tilkoblet her nå, som ikke vil virke
> under Win 7-64 er en gammel Canon Lide 35 flatbedscanner, så der må
> jeg ha meg en ny.

Regner med du har sjekket grundig hos Canon - det kan være litt
vanskelig å finne fram. De har en oversikt over hva som oppdateres.
Jeg har en Lide600f og der blir drivere og programvare oppdatert.

> Litt tilbake med dette med «Image» Vet at du bruker Acronis. Jeg fikk
> aldri taken på det programmet. Det vil si at når jeg bootet med
> Acronis resque Cdene fant jeg ikke, eller klarte jeg ikke å navigere
> meg frem til der hvor imaget lå? Snåle greier. Anyway, bruker som

> nevnt Paragon Hard Disk ManagerT 2010 Suite nå, og det har ikke
> sviktet en eneste gang.

Navnet på verktøyet betyr ingenting - det er resultatet som teller.
Acronis har vært trofast i alle år - alrdi nor tull. For en tid tilbake
kom muligheten til å lese/skrive imager via nettverk og usb når
man booter fra rescue-cd - hva mer kan man forlange?

mvh

Dag Fjellby

unread,
Apr 27, 2010, 11:03:36 AM4/27/10
to
On Tue, 27 Apr 2010 15:43:26 +0200, Svenn Henrik Horn
<s-h-...@online.no> wrote:

>Foruten Ccleaner, som jeg liker godt, har Piriform ogs�
>defragmenteringsprogrammet Defraggler. Hvor h�yt p� listen vil dette
>programmet komme sammenlignet med de som er nevnt p� denne tr�den.
>Svenn Henrik Horn

Defraggler gj�r en god jobb, men det er lenge siden jeg har brukt det.
Jeg mener � huske at Defraggler m�tte man starte manuelt, alts� ingen
automatisk defragmentering...(mulig jeg husker feil?)
--
Dag Fjellby

Hans Petter Nenseth

unread,
Apr 27, 2010, 11:06:23 AM4/27/10
to
Dag Fjellby rablet følgende:

>On Tue, 27 Apr 2010 15:43:26 +0200, Svenn Henrik Horn
><s-h-...@online.no> wrote:
>

>Defraggler gjør en god jobb, men det er lenge siden jeg har brukt det.
>Jeg mener å huske at Defraggler måtte man starte manuelt, altså ingen


>automatisk defragmentering...(mulig jeg husker feil?)

Det virker som dere fortsatt må bruke noe tid på slikt
(systemvedlikehold) i Windows?
--
kom deg vekk før det er for sent

Dag Fjellby

unread,
Apr 27, 2010, 11:09:59 AM4/27/10
to
On Tue, 27 Apr 2010 15:45:56 +0200, Sveinar Ånes
<norep...@gmail.com> wrote:
>
>Dag Fjellby skrev i nyhetsmeldingen

[ 9

>Når man sammenligner f.eks. TuneUp og Diskeeper vil jeg påstå
>det er en missforståelse å kjøpe Diskeeper. Jeg bruker gamle
>Diskeeper 8 på noen småtasser, men jeg kommer aldri til å
>kjøpe ny versjon.

Ok. jeg kaster det ut etter oppgradering til høsyen jeg og. Vil da
bruke TuneUp sin + defragmenteringsverktøyet til Win 7.

>> Har ikke Win 7 her for øyeblikket. Kjøpte en slik liten tass, riktig
>> nok ikke hos komplett:
>> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=582533&view=detailed#ProductTabs
>
>En kjekk liten sak - ser den leveres med 64bits win7 - bra.
>Jeg kjøpte en laptop, men der er det kun 32bits som går - synd.

Den var glimrende de få dagene den virket, men siden det var
hardwarerror får jeg jo ny maskin. Håper å få den til helgen, eller
iaf. i neste uke.

>> Til høsten skal hoved PCen her få seg en overghaling. Ny hardware og
>> Win 7 64 bit. Det eneste jeg har tilkoblet her nå, som ikke vil virke
>> under Win 7-64 er en gammel Canon Lide 35 flatbedscanner, så der må
>> jeg ha meg en ny.
>
>Regner med du har sjekket grundig hos Canon - det kan være litt
>vanskelig å finne fram. De har en oversikt over hva som oppdateres.
>Jeg har en Lide600f og der blir drivere og programvare oppdatert.

Jeg har hatt direktekontakt med Canon, og de sier at CanonScan Lide 35
ikke er kompatibel med Win 7 -64. Det var den visst heller ikke med
Wista -64. Ja, ja - gammel scanner og en god ny scanner blir man ikke
blakk av :)

>> Litt tilbake med dette med «Image» Vet at du bruker Acronis. Jeg fikk
>> aldri taken på det programmet. Det vil si at når jeg bootet med
>> Acronis resque Cdene fant jeg ikke, eller klarte jeg ikke å navigere
>> meg frem til der hvor imaget lå? Snåle greier. Anyway, bruker som
>> nevnt Paragon Hard Disk ManagerT 2010 Suite nå, og det har ikke
>> sviktet en eneste gang.
>
>Navnet på verktøyet betyr ingenting - det er resultatet som teller.

Helt enig!

>Acronis har vært trofast i alle år - alrdi nor tull. For en tid tilbake
>kom muligheten til å lese/skrive imager via nettverk og usb når
>man booter fra rescue-cd - hva mer kan man forlange?

Nope. Det kan man ikke. Jeg begynte å bruke Paragon i 2008, men i den
2010 suiten jeg har nå er det enormt med verktøy. Kjekt å ha :)
--
Dag Fjellby

Dag Fjellby

unread,
Apr 27, 2010, 11:38:36 AM4/27/10
to

Ja, og det er halve moroa! Det å lære sin maskin, hvordan den er bygd
opp, hvordan den virker og hvordan på best mulig måte vedlikeholde
den.

Du ble jo MACfanboy etter å ha slitt litt med Vista for noen år
tilbake. Jeg regner med at MAC-maskinene er _helt_ vedlikeholdsfrie?
Jeg vet dog, at Mac ikke har register, slik som Windows. Der skal
Apple Mac ha ros for at de har løst det slik, fordi det oftest er
Windowsregisteret på MS maskiner som over til vokser seg stort og
stygt, og følgelig kan skape problemer.

Mine Windows PCer trenger ikke særlig vedlikehold. Fordi jeg bruker
programmer som stort sett vedlikeholder dem automatisk. Men nå er det
slik på disse tekniske gruppene, at folk spør om både det ene og det
andre, og da er det kjekt å kunne hjelpe, ved å ledsage personen som
har fått trøbbel med å løse det.

Det bli _for dumt_ å si til en PCbruker med problemer: «Kjøp deg en
Mac» :)

Tenkte jeg skulle bygge meg en Mac jeg, men der støtte jeg på ulidelig
mange problemer. Det var visst ikke mulig sa de.

Okey - la oss ikke lage dette til en Fanboy-krig det var, noe av det
første jeg tenkte på da jeg leste innlegget ditt.
--
Dag Fjellby

Hans Petter Nenseth

unread,
Apr 27, 2010, 3:21:13 PM4/27/10
to
Dag Fjellby rablet følgende:

>>Det virker som dere fortsatt må bruke noe tid på slikt
>>(systemvedlikehold) i Windows?
>
>Ja, og det er halve moroa! Det å lære sin maskin, hvordan den er bygd
>opp, hvordan den virker og hvordan på best mulig måte vedlikeholde
>den.

Jeg tenkte nok slik jeg og en periode. :)

>Du ble jo MACfanboy etter å ha slitt litt med Vista for noen år
>tilbake.

Mac. Ikke MAC.

Og nei, jeg er ingen fanboy. Ikke alt Apple driver med er å rope hurra
for.
Jeg roper heller hurra for Ubuntu. :)

>Jeg regner med at MAC-maskinene er _helt_ vedlikeholdsfrie?

Jeg kan bare snakke for meg selv. Jeg knotet litt til å begynne med,
men pr i dag bruker jeg ikke tid på vedlikehold i det hele tatt. Ikke
etter oppdatering til OSX 10.6. Men nå prøver jeg ikke ut all verdens
programmer heller lenger, jeg er kanskje over lekeperioden.
Jeg er her på news (med Forte Agent kjørene under CrossOver...), og
jeg frekventerer en del websider. Til "kontorarbeid", avtaler og
liknende bruker jeg Google. Gmail, kalender, dokumenter. De
dokumentene jeg har bruk for flere steder legger jeg ut, og om
nødvendig deler med andre. På den biten er jeg helt platformuavhengig.
Det er veldig komfortabelt. Jeg trenger hverken Office eller
OpenOffice, det går fint til mitt bruk å opprette dokumenter rett i
Google Dokumenter.
Så er det bildebehandling. Jeg bruker Photoshop, som ikke uten videre
går under Linux. Til Linux har man Gimp, som ikke uten videre lar seg
kjøre på Mac.

>Jeg vet dog, at Mac ikke har register, slik som Windows. Der skal
>Apple Mac ha ros for at de har løst det slik, fordi det oftest er
>Windowsregisteret på MS maskiner som over til vokser seg stort og
>stygt, og følgelig kan skape problemer.

Siden det i allefall for meg (så langt) er tilnærmet vedlikeholdsfritt
er ikke dette noe jeg bruker tid på å tenke på lenger.

>Mine Windows PCer trenger ikke særlig vedlikehold. Fordi jeg bruker
>programmer som stort sett vedlikeholder dem automatisk. Men nå er det
>slik på disse tekniske gruppene, at folk spør om både det ene og det
>andre, og da er det kjekt å kunne hjelpe, ved å ledsage personen som
>har fått trøbbel med å løse det.

Det er masse spørsmål på Macgruppa og... :)

>Det bli _for dumt_ å si til en PCbruker med problemer: «Kjøp deg en
>Mac» :)

Hvorfor det? Det var det jeg sa til meg selv, og det løste det jeg
hadde av problemer.Spør folk meg i dag forteller jeg dem at jeg syns
de burde bruke Ubuntu og Gmail. Men det er ikke min jobb å bestemme
hvilket OS andre skal kjøre.

>Tenkte jeg skulle bygge meg en Mac jeg, men der støtte jeg på ulidelig
>mange problemer. Det var visst ikke mulig sa de.

Det er fullt mulig, jeg har gjort det selv. Det var ikke lett, det ble
knallbra, men jeg rotet det til med å prøve å oppgradere. Den maskinen
går nå på Ubuntu.

>Okey - la oss ikke lage dette til en Fanboy-krig det var, noe av det
>første jeg tenkte på da jeg leste innlegget ditt.

Nei, det var det spørsmålet det var. Jeg er med i el liten dataklubb,
tre stykker kjører fortsatt Windows, og klager ikke stort, men de har
så og si bare browserbruk. Men på jobben er det stadig spørsmål om jeg
kan hjelpe noen med en PC. Jeg sier alltid nei. "du kan få en klem i
stedet". Da går de sin vei.

Per Larsen

unread,
Apr 27, 2010, 3:54:33 PM4/27/10
to
On 24.04.2010 15:39, Dag Fjellby tapped in the following:

> On Fri, 23 Apr 2010 22:41:39 +0200, Sveinar Ånes

> Tror aldri jeg har hørt om en installasjon som har vart 6 år før? :)

Vel, da må dette være din lykkedag (ev. uke eller måned, siden jeg er
noe seint inne med kommentar her). Jeg kjøpte nåværende hovedkort (med
tilliggende herligheter) i juni 2004 og installerte win 2000 i juli —
ser at pagefile.sys har create date 6/7-2004.

Kjører fortsatt samme installasjon, men har aldri hatt noe anti-virus
programvare kjørende på maskina — utan at jeg dermed anbefaler alle
andre å gjøre det samme, med mindre man er noenlunde sikker på hva en
holder på med på pc-en. En og annen registerrydding har jeg nok vært
igjennom, men aldri 'automatisk'.

--
mvh
PerL på lyngsdalen prikk net

Dag Fjellby

unread,
Apr 28, 2010, 1:21:08 AM4/28/10
to
Per Larsen wrote:
> On 24.04.2010 15:39, Dag Fjellby tapped in the following:
>> On Fri, 23 Apr 2010 22:41:39 +0200, Sveinar Ånes
>
>
>> Tror aldri jeg har hørt om en installasjon som har vart 6
>> år før? :)
>
> Vel, da må dette være din lykkedag (ev. uke eller måned,
> siden jeg er
> noe seint inne med kommentar her). Jeg kjøpte nåværende
> hovedkort (med
> tilliggende herligheter) i juni 2004 og installerte win
> 2000 i juli -

> ser at pagefile.sys har create date 6/7-2004.

Ja, ha...


> Kjører fortsatt samme installasjon, men har aldri hatt noe
> anti-virus

> programvare kjørende på maskina - utan at jeg dermed

> anbefaler alle
> andre å gjøre det samme, med mindre man er noenlunde
> sikker på hva en
> holder på med på pc-en.

Nei, man bør ike anbefale folk å kjøre helt uten antivirus.
Det er nå en ting, men hvordan tror du denne gamle maskinen
din hadde blitt, hvis du hadde gitt den en overhaling med
TuneUp Ultilities, CCleaner etc? Eller enda bedre,
installert Windows på nytt.

Hvordan tror du din «opplevelse» av maskinen hadde vært hvis
du sammenlignet den med en ny Windows 7 basert maskin?

> En og annen registerrydding har jeg nok vært
> igjennom, men aldri 'automatisk'.

Hvis man vet hva man gjør, kan man fikse mye i registeret
selv. Men som sagt - det finnes programmer som er veldig
gode til å gjøre dette automatisk, og det finnes også slike
programmer som herper maskinen helt
:-/\

--
Dag Fjellby


Dag Fjellby

unread,
Apr 28, 2010, 1:49:44 AM4/28/10
to
On Tue, 27 Apr 2010 21:21:13 +0200, Hans Petter Nenseth
<h...@nenseth.no> wrote:

>Dag Fjellby rablet f�lgende:

[ ]

>>Okey - la oss ikke lage dette til en Fanboy-krig det var, noe av det

>>f�rste jeg tenkte p� da jeg leste innlegget ditt.
>
>Nei, det var det sp�rsm�let det var. Jeg er med i el liten dataklubb,
>tre stykker kj�rer fortsatt Windows, og klager ikke stort, men de har
>s� og si bare browserbruk. Men p� jobben er det stadig sp�rsm�l om jeg
>kan hjelpe noen med en PC. Jeg sier alltid nei. "du kan f� en klem i
>stedet". Da g�r de sin vei.

Vi lar det koke ned til det faktum at Mac har sine fordeler og PC har
sine. Mac har noen smarte l�sninger, slik at man ikke beh�ver � slite
s� mye med vedlikehold. N�r jeg skriver �slite�, mener jeg den gemene
hop av PC-brukere, folk som ikke vet hvordan man skal holde Windows
friskt og raskt. Disse er det mange av, for gud hjelpe meg hvor mange
jeg har hjulpet med slikt opp gjennom �renes l�p.

Jeg kunne godt ha tenkt meg en MacBook Pro, men skal man ha en 17
eller 19" skjerm til disse og en sprek CPU, kan man jo kj�pe 3
spreke PC laptoper til samme pris. Hvis Apple vil vinne markedsandeler
/b�r/ de ned i pris. Jeg kan ikke begripe hvorfor merkevaren Mac skal
koste skjorta? ;)
--
Dag Fjellby

Hans Petter Nenseth

unread,
Apr 28, 2010, 4:45:49 AM4/28/10
to
Dag Fjellby rablet følgende:

>On Tue, 27 Apr 2010 21:21:13 +0200, Hans Petter Nenseth
><h...@nenseth.no> wrote:
>

>>Dag Fjellby rablet følgende:

>Vi lar det koke ned til det faktum at Mac har sine fordeler og PC har

>sine. Mac har noen smarte løsninger, slik at man ikke behøver å slite
>så mye med vedlikehold.

Jeg vil heller si at Windows har noen mindre smarte måter å gjøre ting
på (f.eks registry) enn andre OS. Fordelen er at folk har måttet fikle
så mye på grunn av feilene at det er mange som kan hjelpe når noen får
problemer. På OSX og Ubuntu må du nesten på nett for å få hjelp. :)

>Når jeg skriver «slite», mener jeg den gemene


>hop av PC-brukere, folk som ikke vet hvordan man skal holde Windows
>friskt og raskt. Disse er det mange av, for gud hjelpe meg hvor mange

>jeg har hjulpet med slikt opp gjennom årenes løp.

Folk burde ikke slite med å holde et OS friskt og raskt i det hele
tatt. Ingen av de tre lettest tilgjengelige OSene er der pr i dag, men
Windows ligger klart sist.


>Jeg kunne godt ha tenkt meg en MacBook Pro, men skal man ha en 17

>eller 19" skjerm til disse og en sprek CPU, kan man jo kjøpe 3


>spreke PC laptoper til samme pris. Hvis Apple vil vinne markedsandeler

>/bør/ de ned i pris. Jeg kan ikke begripe hvorfor merkevaren Mac skal
>koste skjorta? ;)

Sammenlikner du på spesifikasjoner og byggekvalitet er ikke Mac så mye
dyrere. "Problemet" er at Mac ikke leverer i billigsegmentet.
Men om du velger å bygge en stasjonær PC for å kjøre OSX på den, så
kan du nok spare noen penger. Og OSX koster et par hundrelapper.
Jeg mener de innstallerer OSX på bærbare og, men det er ikke enkelt
det heller.

Min påstand er at en som begynner på 0 med data i dag (ingen erfaring
med hverken Windows OSX eller Ubuntu) kommer best igang med en Mac, og
dårligst ut med en Windowsmaskin. Selv om vedkommende nok ville vært
fornøyd nok med Windows. I allefall Win7.

Per Larsen

unread,
Apr 28, 2010, 12:06:25 PM4/28/10
to
On 28.04.2010 07:21, Dag Fjellby tapped in the following:

> Nei, man bør ike anbefale folk å kjøre helt uten antivirus.
> Det er nå en ting, men hvordan tror du denne gamle maskinen
> din hadde blitt, hvis du hadde gitt den en overhaling med
> TuneUp Ultilities, CCleaner etc? Eller enda bedre,
> installert Windows på nytt.

Tja, egentlig ikke så veldig mye bedre, i grunn — tror jeg. Fordi jeg
forsøker bare å installere det jeg (faktisk) har bruk for, slipper jeg
(i all hovedsak, da) å ty til stadig nye programmer og utilitites for å
fjerne saker jeg ikke hadde bruk for likevel

> Hvordan tror du din «opplevelse» av maskinen hadde vært hvis
> du sammenlignet den med en ny Windows 7 basert maskin?

Forhåpentligvis blir det aldri noen nyere windows enn XP (på
hjemme-PC-en) ettersom jeg forsøker å fase meg helt over til Linux.
Foreløpig har jeg dessverre både skanner og printer (begge Canon) som er
noe vanskelig å gjøre nytte av i Linux, mens win2k ikke vil kjøre
VirtualBox (derfor må XP til).

> Hvis man vet hva man gjør, kan man fikse mye i registeret
> selv. Men som sagt - det finnes programmer som er veldig
> gode til å gjøre dette automatisk, og det finnes også slike
> programmer som herper maskinen helt
> :-/\

Det gjør det nok, men jeg synes Linux-metoden er betydelig bedre: i
hovedsak slette 'hjemme'-folderen *din* til programmet du vil rydde opp
etter.

Unknown

unread,
Apr 29, 2010, 7:21:13 AM4/29/10
to
On Fri, 23 Apr 2010 20:24:45 +0200, Dag Fjellby <dagfj...@gmail.com>
wrote:

(klipp)
>Lykke til, og jeg vil gjerne h�re hvordan det g�r :)

Jeg ble sl�tt ned av influensa, og m� n� reise bort noen uker. Men jeg
kommer tilbake til saken en dag.

Hilsen
Stephan L Sandemose

0 new messages