Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

usb oppstart "diskett" med usb støtte??? e.l

0 views
Skip to first unread message

Rune Sørbø

unread,
Feb 15, 2007, 4:36:44 PM2/15/07
to
Uff...

er dette rette forum??

Har tidliger ofte brukt Ghost til å ta backup av hele harddisken.( la image
på en partisjon). Fant ut at jeg skulle gjøre det på laptoppen min for å
sjekke om den ble raskere på et spill med bare XP innstallert.
Det ble den ikke :-( så nå vil jeg ha tilbake det gamle oppsettet.

Brukte ghost 2003 til å lage image fil av hele laptop'en min og la image inn
på en "maxtor ekstern harddisk". Slettet så harddisken på laptop'en og
prøvde ut spillet....

Vil nå ha image tilbake, men "oppdaget" at jeg sliter med å komme i Dos for
å få kjørt ghost.exe fila. Har tidligere stappet inn oppstartsdisketten til
win98 og kjørt fila.
Nå har jeg ikke diskettstasjon og med bruk av win98 cd plata klarer jeg ikke
finne den eksterne harddisken... ikke C: engang...

Har prøvd forskjellige greier jeg har funnet ut på nettet for å starte opp
ved hjelp av usb brikke (HP usb disk storage format tool, hp drive key boot
utility, memory key boot utility osv.) Vet ikke om det er det rette men har
prøvd uten hell.

Er det noen som har en god løsning??

Har en dell xps gen2 m170 med xp pro.

Rune


Trond Helge Edvardsen

unread,
Feb 15, 2007, 5:36:11 PM2/15/07
to
"Rune Sørbø" <rsoe...@online.no> wrote in message
news:oPKdnW6xSpX...@telenor.com...

> Nå har jeg ikke diskettstasjon og med bruk av win98 cd plata klarer jeg
> ikke
> finne den eksterne harddisken... ikke C: engang...

> Er det noen som har en god løsning??

God og god, fru blom, med litt plundring kan det gå:
Les: www.theinquirer.net/default.aspx?article=10215

Hvis du har en annen PC med diskett-stasjon, CD/DVD-brenner og Nero gjør du
følgende:
Lag en DOS boot-disk hvor du integrerer drivere fra linken og prøv å få
tilgang til den eksterne usb-disken.

Har dette gått bra, kan du bruke Nero til å brenne en boot-CD utifra
disketten.
Boot fra CDen og se om du får tilgang til den eksterne harddisken fra
laptopen.

Mulig at det for slike CDer finnes fungerende image-filer på nettet, men
disse må du da finne selv :-)

--
Trond


Ingrid Margrete Friheim

unread,
Feb 16, 2007, 3:30:59 AM2/16/07
to

"Rune Sørbø" <rsoe...@online.no> skrev i melding
news:oPKdnW6xSpX...@telenor.com...

Jeg fikk en recovery ISO fil da jeg kjøpte min Ghost 10 via nettet.
Se om du kan lage en recoveryCD av den Ghost versjonen du har.
Vist du kan det så er det bare å sette den inn i PCen og starte PCen på nytt
da vil Ghost starte i DOS modus og du vil kunne velge hvor fra recovery skal
finne fila.
Om USB disken må stå i PCen når du starter opp det vet jeg ikke.
--
Mvh/Kind Regards
Ingrid Margrete Friheim
E-post: fri...@netcom.no
http://home.no.net/ifriheim/
http://friheim.spaces.live.com/

This e-mail is scanned with NIS2007

MSN / Windows Live Messenger
Den raskeste veien mellom deg og dine venner
Last ned Messenger gratis her http://messenger.msn.no/
eller her http://get.live.com/messenger/overview

Robert Roland

unread,
Feb 16, 2007, 4:46:30 AM2/16/07
to
On Thu, 15 Feb 2007 22:36:44 +0100, "Rune Sørbø" <rsoe...@online.no>
wrote:

>Vil nå ha image tilbake, men "oppdaget" at jeg sliter med å komme i Dos for
>å få kjørt ghost.exe fila. Har tidligere stappet inn oppstartsdisketten til
>win98 og kjørt fila.

USB i DOS er mulig, men ikke enkelt.

Nettverk i DOS er mye enklere. Kanskje du kan sette USB-disken i en
annen maskin, og ghoste over nettverk?

Jeg trodde Ghost-CD-en var bootbar, slik at man bare kunne boote på
den også starte en restore derfra.
--
RoRo

Rune Sørbø

unread,
Feb 16, 2007, 10:00:43 AM2/16/07
to
Takk for hjelp... nero lagde en oppstartscd til meg som fant usb disken å
greier...helt flott... men..

Dette er nok ikke forumet for neste problem som oppstod..
Startet Ghost.exe og fant frem til mappen der image lå... men der var det en
masse *.ghs filer som ghost ikke ville bruke!! når jeg ser i utforsker så
ligger det en fil som heter *.gho, men den finner jeg ikke i "dos ghost",
selv om jeg brukte *.*...????

blir så irritert over hvor klønete man kan være (meg). Har sikkert krysset
av/ikke krysset av, en eller annen plass når jeg skulle lage imaget slik at
det delte seg i 20 *.ghs filer(hva nå enn det er)

Hjelp???


Rune.

"Rune Sørbø" <rsoe...@online.no> skrev i melding
news:oPKdnW6xSpX...@telenor.com...

Ingrid Margrete Friheim

unread,
Feb 16, 2007, 10:12:17 AM2/16/07
to

"Rune Sørbø" <rsoe...@online.no> skrev i melding
news:5vednYW0lZu...@telenor.com...

| Takk for hjelp... nero lagde en oppstartscd til meg som fant usb disken å
| greier...helt flott... men..
|
| Dette er nok ikke forumet for neste problem som oppstod..
| Startet Ghost.exe og fant frem til mappen der image lå... men der var det
en
| masse *.ghs filer som ghost ikke ville bruke!! når jeg ser i utforsker så
| ligger det en fil som heter *.gho, men den finner jeg ikke i "dos ghost",
| selv om jeg brukte *.*...????
|
| blir så irritert over hvor klønete man kan være (meg). Har sikkert krysset
| av/ikke krysset av, en eller annen plass når jeg skulle lage imaget slik
at
| det delte seg i 20 *.ghs filer(hva nå enn det er)
|
| Hjelp???
|
|
| Rune.

Dersom du ikke laga fullbackup, men bare laga backup som sammenligna med
tidligere backup og laga en backup av det som var nytt siden forrige backup
må du begynne med den først backupen og forsette med neste fil til du har
fåt rekonstruert alt.

Vist du derimot laga en fullbackup sist gang så tar du bare den som har
nyeste dato og legger den tilbake.
Bruk detajer i Visning i Utforskeren for å få frem alle setaljer om filene
inkludert dato.

Rune Sørbø

unread,
Feb 16, 2007, 11:54:42 AM2/16/07
to

"Ingrid Margrete Friheim" <fri...@netcom.no> skrev i melding
news:er4hks$6uo$1...@troll.powertech.no...

Hei igjen og takk for svar.

Nei, den skulle ikke sammenligne seg med andre. Vet ikke om det kalles
backup i den forstand.
Meningen var at jeg skulle ta full backup/image/clone av hele harddisken.
Tidliger har dette blitt gjordt om til en STOR *.gho fil.
Da har operativ systemet og alle programmene lagt seg tilbake akkurat slik
som det var når jeg la det tilbake igjen.
Pleide å lage en fil når maskinen var ny og når basis programmene og
driverene jeg ville ha på den var innstaller. Da var det enkelt å bare
slette harddisken når den begynte å tulle og fylle seg opp. 15 min og alt
var tilbake som før.

Hva jeg har gjort denne gang vet jeg ikke men den har delt opp i 20 stk.
*.ghs filer (*01.ghs, *02.ghs osv.) på ca. 2 GB.

Holder i skrivende stund å lager en kopi av filene slik at jeg kan
eksperientere litt. Tenkte å prøve å pakke ut filene ved hjelp av ghost
explorer til en mappe for så å prøve å lage en ny *.gho fil.
håper det går!!!
Gode råd mottas med takk.


Ingrid Margrete Friheim

unread,
Feb 16, 2007, 1:29:52 PM2/16/07
to

"Rune Sørbø" <rsoe...@online.no> skrev i melding
news:ZsOdnVrn-Ip...@telenor.com...

Det går ikke an å legge filene du får frem når du exploreren en backupfil
fordi du ikke får lagt tilbake register oppsettet. Det er bare mulig med
filer som ikke har med OS partisjonen å gjøre.
Begynn med å legge inn fila som har navnet *01.ghs (kopi fra det du skriver
over) og når det er ferdig vil Ghost - vist jeg har forstått
bruksanvisningen riktig - gå videre til *02.ghs helt til alle backupfilene
er lagt inn.
Velger Ghost å be om neste fil når for eksempel *01.ghs er ferdig så er det
jo bare å "lete" frem fil nr 2 osv til alt er på plass.
Det at filene dine er på ca 2GB kan være at du har markert for at filene
skulle deles opp i størrelse på 2GB og at du har glemt å markere for høy
komprimering vilket vil si at Ghostfila blir komprimert 50%.

Thore

unread,
Feb 16, 2007, 5:58:00 PM2/16/07
to
On Fri, 16 Feb 2007 17:54:42 +0100, "Rune Sørbø" <rsoe...@online.no>
wrote:

>Hva jeg har gjort denne gang vet jeg ikke men den har delt opp i 20 stk.


>*.ghs filer (*01.ghs, *02.ghs osv.) på ca. 2 GB.
>

Det er Ghost's måte og gjøre det på hvis den partition du legger
backup'en på er en Fat32 og ikke NTFS.
Eller du har sagt "ja" til at filen skulle deles i 2GB størrelser.

Du leser inn backup.gho og når den spør om næste fil er det den første
(***01.ghs) derefter den næste osv til den har fått alt inn...

--
Med venlig hilsen

Thore Sorensen - formand, bogholder og redaktør
Hvidovre Motor Klub / DASU 096
www.hmok.dk - www.RacePhoto.dk

0 new messages