OS-X Tiger CD?

ts

Siden det ikke ser ut til at Usenet niomd er HELT dødt; er det noen som
har liggende en OS 10.4 "Tiger" installasjons-cd de ikke trenger lenger,
eller er villig til å avstå for en dag, eller to?

Pt. tilholdssted Akershus

ErikRS

Du skriver 'CD', mener du sættet med i alt 4 CD eller mener du 'DVD'? -
Jeg har begge dele. - Men Århus i Danmark er just ikke lige i nærheden
af Akershus.:-) - Men hvis det ikke haster, må du gerne kontakte mig
direkte på mail adressen i signaturen. Husk at fjerne de store bogstaver.

mvh. Erik Richard

Erik Richard Sørensen, Member of ADC, <mac-d...@MOVEstofanet.dk>
Openoffice.org - The Modern Productivity Solution - www.openoffice.org

ts

ErikRS <mac-...@is.invalid> wrote:

> [...]
> af Akershus.:-) - Men hvis det ikke haster, må du gerne kontakte mig
> direkte på mail adressen i signaturen. Husk at fjerne de store bogstaver.

Du verden, lynsvart svar :-)

Mange takk for tilbudet, Erik Richard!. Jeg mente vel egentlig "DVD", om
det er det den svarte "generiske" installasjonsdisken er. De grå mener
jeg å huske er maskinspesifikke, så kan muligens ikke fungere på G5'en
jeg nå skal ta i bruk her.

Men jeg tror postgang til og fra Danmark, nå som det snart er påske
attpåtil, vil stjele litt for mange dager. Jeg har faktisk en av de
svarte "Tiger" diskene, men den er for øyeblikket et par tusen km fra
Akershus. Jeg kan få hentet den til våren, derfor min post om noen hadde
en disk mer "lokalt".

--
remove vehicle to send email

ErikRS

Tiger på DVD er sort. Tiger CD'erne er hvide....

Og hvis jeg kender PostDanmark ret, så vil du først kunne få den efter
påsken, - selvom både PostDanmark og PostNorge er dele af PostNord.:-)

Men når det er en G5, kan du også bruge OS X 10.5.x Leopard. Den er
hurtigere på en G5 end Tiger. Jeg har selv haft to G5, - begge kørte
både 10.4.11 til classic, men hovedsystemet er/var 10.5.8. (Den ene
kører stadig med 10.5.8 hos nogle venner). Det kører godt og stabilt, -
bare der er mindst 1,5gb RAM i maskinen.

ts

ErikRS <mac-...@is.invalid> wrote:

> [...]
> kører stadig med 10.5.8 hos nogle venner). Det kører godt og stabilt, -
> bare der er mindst 1,5gb RAM i maskinen.

Mengden RAM skal antagelig ikke være noe problem her (8 GB, med
fremdeles to ledige spor). Men grunnen til at jeg anskaffet denne G5 var
at jeg antok den (2.5 GHz Quad processor) var en av de siste som tillot
"Classic"?

Med mindre det er en vei rundt begrensningen everymac.com antyder, slik
at classic kan kjøres med 10.5.8?

ErikRS

ts wrote:

> [...]
> fremdeles to ledige spor). Men grunnen til at jeg anskaffet denne G5 var
> at jeg antok den (2.5 GHz Quad processor) var en av de siste som tillot

Uha, det er jo den store G5 - den, man kaldte for den første 'MacPro'.
Og ja, det er den sidste, der kan håndtere OS 9.x i classic envirement.

> Med mindre det er en vei rundt begrensningen everymac.com antyder, slik
> at classic kan kjøres med 10.5.8?

Det skulle være muligt med "SheepShaver", men jeg har aldrig prøvet det
selv. Fandt også denne side,

<http://www.justanswer.com/mac-computers/4n4db-install-mac-osx-10-5-leopard-use-classic.html>

hvor der står en del om både 'SheepShaver' og med links til download, og
hvordan man skal sætte den op.

Nu kan jeg ikke lige huske, hvormange harddiske, der er plads til i den
model. - I mine 2 Dual 1,8ghz var der kun plads til 2 harddiske. - Jeg
har ikke selv prøvet det, men jeg véd, at en Dual 1,8ghz godt kan
håndtere en 2tb disk - også som startdisk.

Så hvis jeg var dig, ville jeg nok få fx. 2x 1-2tb diske i den. Bruge
den ene til 10.5.x og så lave en partition på den anden på 200-300gb,
installere 10.4.11 + OS 9.2.2 på den partition. - Resten af den disk kan
du så fx. bruge som arkivdisk.

Men uanset, om du kan få 'SheepShaver' til at fungere eller du vil køre
med 10.4.11 + OS 9.2.x, så skal du regne med, at Classic normalt vil
være noget langsommere end en booted OS 9.2.2 på fx. en MDD 1,25ghz
single CPU maskine. Grunden hertil er den begrænsede interne RAM
tildeling i de forskellige dele i OS 9.x.

Hvis du er fortrolig med lidt programmering og ændring af resourcefiler
på gamle programmer og systemer, /kan/ det lade sig gøre at få en OS
9.2.2 til at køre væsentlig hurtigere som classic på 10.4.11.

Det vil dog kræve god kendskab til brug af programmet "ResEdit 2.x". Med
den kan du gå ind og åbne de enkelte OS 92.x resourcefiler (.rsrc
filer). Her kan du så finde de resource-grupper, der indeholder de
interne RAM tildelinger. Hvis der i en resourcefil står 64 som 'minimum'
størrelse, kan du ændre den til 256. Og hvis der i samme gruppe står 96
i 'wanted', skal du ændre det til 384. Står der 32 i min. ændres til
128, og står der 46 i 'wanted', skal det ændres til 184, osv. - altså
gange ALLE tal med 4...

Du kan bl.a. ændre på 'Finder', 'system', 'System Resources', mange
kontrolpaneler og udvidelser i mapperne 'Kontrolpaneler' og 'Udvidelser'
kan også ændres. I 'Udvidelser' er det en rigtig god idé at ændre på RAM
tildelingen til driverne til grafikkort. Det vil give en langt bedre og
mere flydende visning på skærmen, når der arbejdes i classic.

Det er vigtigt, du bruger samme faktor i ALLE de resource filer, hvor
RAM tildelingen kan ændres.

Gem ændringer, når du har ændret en gruppe. Tilsidst genstarter du så
classic fra kontrolpanelet 'Classic'. Det er muligt, Tiger har afbrudt
forbindelsen til classic, men så vælger du bare 'Systemmappe' i pop-up
menuen i kontrolpanelet 'Classic'.

NOTE. Jeg vil anbefale, at du altid arbejder på en kopi af den fil, du
vil ændre, så du altid har den originale, hvis noget skulle gå galt.

Normalt vil OS 9.2.2 bruge ca. 38-45mb RAM uden ændringer. Med en
ændring på en faktor 4 vil OS 9.2.2 komme til at bruge ca. 180-200mb
eller mere - afhængit af, hvormange ekstra systemdele, der er installeret.

Jeg har selv lavet den operation på en OS 9.2.2, da jeg kørte OS 9.x på
en Beige G3, der var opgraderet til en 1133mhz G3. Jeg brugte selv en
faktor 6. Det system har aldrig været brudt ned uprovokeret. Det er
stadig det system, jeg nu bruger som classic på min MDD 1,25ghz og en
PowerBook G4 1,67ghz. Det kører simpelthen så godt på MDD'en, at jeg
ikke har installeret en bootable OS 9.2.2.:-)

Men som sagt, kender du ikke til brugen af ResEdit, så lad være med at
eksperimentere...

ts

ErikRS <mac-...@is.invalid> wrote:

Nok en gang takk for et vell av nyttig info, Erik Richard!

(snip lots of very useful info)

Ja, jeg kikket en gang på SheepShaver, men fant ut at det jeg hadde så
ut til å være tilstrekkelig, for øyeblikket.

Interesssant å se at ResEdit fremdeles kan brukes til å bedre "Classic"
programmers ytelse på en 10.4 plattform. For mange år siden brukte jeg
ResEdit til å standardisere endel "keyboard commands", blant annet, så
er passe fortrolig med bruken. Inkl. å modifisere kopier, i stedet for
originalfiler :-)