Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

formatere amigadisk ?

3 views
Skip to first unread message

Robin Rist Kildal

unread,
Mar 18, 2005, 4:58:19 PM3/18/05
to
Har en 2,5"-disk som jeg tenkte å stappe i a1200'en min, men har ikke
verken amigaOS eller workbench for å formatere den, er det mulig å
stappe den i pc'en og formatere den i rett format og så installere fra
adf-filer (evt via UAE) ?


--
Robin Rist Kildal

Gunnar René Øie

unread,
Apr 4, 2005, 7:16:49 AM4/4/05
to

For meg høres det ut som at du vil trenge en diskett med HDToolbox på.

Se http://www.amigaforever.com/kb/3-118.html

Amiga 1200 kan lese DS-DD-formaterte MS-DOS disketter. Men for å gjøre
dette må du ha OS-diskettene. Crossdos ligger ikke i kickstart-ROM på
A1200. Jeg ser flere alternativer.

- Skaffe en amiga-formatert diskett med adf-utpakker, crossdos, split/join
og unzip for å begynne å flytte data fra PC'en. Altså flytte adf-filer
over på A1200 sin Ram-disk, og så pakke dem ut på diskett. Hvis du trenger
AmigaOS, så kan du kanskje bruke det fra Amiga Forever. HDToolbox er
blant de første programmene du flytter til Amigaen, så slipper du å slite
med Ram-disken så lenge.

- Istedet for å flytte over med MS-DOS disketter kan du bruke nullmodem
eller Ethernet for å flytte ting over. Evt Amiga Explorer. Du trenger også
her en Amiga-formatert diskett med nettverksdrivere for å komme deg i
gang.

- Evt. kjøpe Catweasel floppy-kontroller på PC'en og skrive
Amiga-disketter der.

- Evt. bruke CDROM-spiller. Du trenger amiga-formatert driver-diskett for
å komme i gang.
--
Regards , Vennlig hilsen
Gunnar René Øie, EtterOljen.no
PGP public key available

Robin Rist Kildal

unread,
May 2, 2005, 12:51:12 PM5/2/05
to
On Mon, 04 Apr 2005 13:16:49 +0200, Gunnar René Øie wrote:

> On Fri, 18 Mar 2005, Robin Rist Kildal wrote:

>
> For meg høres det ut som at du vil trenge en diskett med HDToolbox på.
>
> Se http://www.amigaforever.com/kb/3-118.html
>
> Amiga 1200 kan lese DS-DD-formaterte MS-DOS disketter. Men for å gjøre
> dette må du ha OS-diskettene. Crossdos ligger ikke i kickstart-ROM på
> A1200. Jeg ser flere alternativer.
>
> - Skaffe en amiga-formatert diskett med adf-utpakker, crossdos, split/join
> og unzip for å begynne å flytte data fra PC'en. Altså flytte adf-filer
> over på A1200 sin Ram-disk, og så pakke dem ut på diskett. Hvis du trenger
> AmigaOS, så kan du kanskje bruke det fra Amiga Forever. HDToolbox er
> blant de første programmene du flytter til Amigaen, så slipper du å slite
> med Ram-disken så lenge.
>

Mange gode forslag, men tror det jeg mente med den originale posten var
noe i retning av : "HJELP! jeg trenger en amigadisk med som du sa
, hdtoolbox, crossdos, adf-utpakker og unzip på " noen som har i
trondheimsområdet, eller som gidder å snike en i posten mot en liten
godtgjørelse ?


Gunnar René Øie

unread,
Jun 23, 2005, 7:39:57 PM6/23/05
to Robin Rist Kildal

Vi er to her i Trondheim som kanskje kan hjelpe deg. Jeg blir ferdig med
en semesteroppgave snart. Trenger du fortsatt denne disken?

0 new messages