Ny skriver

Isachsen

Jeg skal liksom hjelpe ei venninne å velge ny
skriver. Hun trenger en som med kopi og skanner.
Det ville jo vært bra om blekkprisen ikke var altfor ille.

Selv har jeg en Epson stylus color som har brukt
uorginalt blekk fra Inkclub i mange år og ikke har
klaget på det.

Hadde tenkt at neste her skulle være en Canon.

Ser jo ut at utvalget er stort og jeg finner det vanskelig
å sammenligne.

Noen som har en å anbefale - ikke nødvendigvis Canon
altså.
--
Gudny

Bjørn Brox

Kommer an på hvilke kriterier hun har.

Selv har jeg nylig kjøpt en Canon MG6150 og er kjempefornøyd, - mest
fordi to av kriteriene mine var direkteutskrift på CD plater og at den
har nettverkskobling slik at den fungerer uavhengig av å måtte ha en PC
på for å serve den. Med blekkdråpestørrelsen på er på nyere skrivere
tror jeg at jeg ikke jeg hadde turt å bruke uoriginalt blekk på en ny
skriver. Har selv fått ødelagt en skriver med det da dysene gikk tett.

Originalt blekk kjøpes billigst hos http://yaha.no
Det desidert beste papiret til blekkskrivere er Optiimage som jeg kjøpte
en eske av hos http://www.halidan.no/

--
Bjørn Brox

Isachsen

Bjørn Brox wrote:
> [...]
> Originalt blekk kjøpes billigst hos http://yaha.no
> Det desidert beste papiret til blekkskrivere er Optiimage som jeg

Takk for gode opplysninger!
Har sett på en slik en og tenkt at den kunne kanskje ha vært noe.

Men er nødt til å spørre - bedre å spørre dumt enn ikke å vite:
Hun har en bærbar pc og kobler seg til internett med mobilt
bredbånd så der er ikke noe trådløst nettverk i huset, vil
hun likevel kunne bruke skriveren trådløst?
--
Gudny

Dag Fjellby

On Sun, 13 Mar 2011 18:57:44 +0100, " Isachsen" <tavek...@c2i.net>
wrote:

> [...]
>bredbånd så der er ikke noe trådløst nettverk i huset, vil
>hun likevel kunne bruke skriveren trådløst?

Ikke nøl! Canon MG6150 er en glimrende skriver. Jeg har bestilt en
selv, for jeg har en kompis av meg som en slik og han er meget
fornøyd. Den skal avløse min gode gamle Canon piixma ip-4300.

Og - veldig viktig: Når man kjøper en så god og ny skriver, bør man
absolutt - som Brox nevner her - mate den med orginalblekk. Papiret
fra http://www.halidan.no/ skiller seg ut i særklasse!

Det som lønner seg i lengden er helt klart skikkelig blekk og
kvalitetspapir. Gratulerer til venninnen din med ny printer :)

--
Dag Fjellby

Dag Fjellby

On Mon, 14 Mar 2011 13:13:20 +0100, Dag Fjellby <dagfj...@gmail.com>
wrote:

> [...]
>
>Det som lønner seg i lengden er helt klart skikkelig blekk og
>kvalitetspapir. Gratulerer til venninnen din med ny printer :)

Måtte snakke med Halidan forrige gang jeg best. papir fra dem (et par
måneder) siden. De skulle slutte å selge papir fortalte en hyggelig
mann meg :)

Han mente vel salg av «paller» mindre enn 2500 ark da?

--
Dag Fjellby

Harald Ljøen

On 13.03.2011 18:57, Isachsen wrote:
> [...]
> bredbånd så der er ikke noe trådløst nettverk i huset, vil
> hun likevel kunne bruke skriveren trådløst?

Nei. Da må hun sette opp et trådløst nettverk bare for printing, i så fall.

Bjørn Brox

Hmmm, får bestille mere selv om en kartong på 5*500 holder noen år.

Du får kjøpt Optiimage hos endel bokhandlere også men da betaler du en
lang høyere pris enn en en hel kartong. Billigst får du kanskje hvis du
spør pent om å få kjøpt papirkvaliteten på ett trykkeri/kopisenter.
Ikke la deg lure hvis de anbefaler en annen type med samme kvalitet.
Been there, done that.

En annen anbefaling hvis du driver CD og DVD brenning: JVC/Taiyo Yuden
plater fra http://www.dvdink.no

Du får fotokvalitet på CD platene dine, og attpåtil vannfast selv om
blekket ditt ikke er det takket være nanoteknolgi. Du kan lage
platekopier som ser bedre ut enn originalen...

--
Bjørn Brox

Bjørn Brox

Det er sikkert mulig å sette opp ett point to point nettverk, men det er
nok ikke helt enkelt og krever nok at nettverkoppsett må låses på PC'en,
noe som ikke er gunstig på en bærbar som du ønsker å bruke andre steder
enn hjemme.

Du får jo kjøpt en enkel trådløs router til under 200 kroner på Elkjøp.

--
Bjørn Brox

Dag Fjellby

On Mon, 14 Mar 2011 13:53:59 +0100, Bjørn Brox <bpb...@gmail.com>
wrote:

>Hmmm, får bestille mere selv om en kartong på 5*500 holder noen år.

Ja, 2500 ark holder en god stund her også. Han jeg snakket med sa noe
slikt; Printerpapir? Har vi det da? Vel - som nevnt så var det en
hyggelig kar. Han forklarte meg at de måtte slutte å selge papir i
«smått» for det bel liksom bare bytting av penger. Altså med andre
ord, de tjente ikke noe på det.

>Du får kjøpt Optiimage hos endel bokhandlere også men da betaler du en
>lang høyere pris enn en en hel kartong.

Stemmer det, men helt riktig. Det er grisedyrt!

> Billigst får du kanskje hvis du
>spør pent om å få kjøpt papirkvaliteten på ett trykkeri/kopisenter.
>Ikke la deg lure hvis de anbefaler en annen type med samme kvalitet.
>Been there, done that.

Kanskje jeg skal prøve det :)

>En annen anbefaling hvis du driver CD og DVD brenning: JVC/Taiyo Yuden
>plater fra http://www.dvdink.no

Jøss! Den sjappa ante jeg ingenting om, men det ser ut som de har mye
intressant der.

>Du får fotokvalitet på CD platene dine, og attpåtil vannfast selv om
>blekket ditt ikke er det takket være nanoteknolgi. Du kan lage
>platekopier som ser bedre ut enn originalen...

Da bestiller jeg en slik i første omgang
http://www.dvdink.no/estore/visvare.asp?vareid=86&KatId=38

Hittil har jeg brukt Sony cd-r plater og Verbatim til å ha utskrift
på. Jeg har hørt (lest?) om JVC/Taiyo Yuden merket, men hadde glemt
dem. Kjekt med slike flotte linker og anbefalinger.

--
Dag Fjellby

Bjørn Brox

Den 14.03.2011 16:16, skrev Dag Fjellby:

> [...]
> på. Jeg har hørt (lest?) om JVC/Taiyo Yuden merket, men hadde glemt
> dem. Kjekt med slike flotte linker og anbefalinger.

Hvis du har Canon skriver og bruker CD-Labelprint programmet lønner det
seg å definere ett egen "ark størrelse" som passer det utskrivbare
området. Defaultverdiene skriver ikke langt nok inn mot sentrum.

--
Bjørn Brox

Isachsen

Ok, da er det en mulighet hvis man ikke ønsker å fyke rundt
med maskiner og ledninger.

Synes også jeg har fått med meg at man kan koble det
mobile bredbåndet til en trådløs ruter og dermed få trådløst
nett. Greit hvis to vil på nett samtidig

Trenger man en spesiell ruter til slikt eller er de fleste brukbare?
--
Gudny

Harald Ljøen

On 14.03.2011 17:00, Isachsen wrote:
> Synes ogs� jeg har f�tt med meg at man kan koble det
> mobile bredb�ndet til en tr�dl�s ruter og dermed f� tr�dl�st
> nett. Greit hvis to vil p� nett samtidig

De eneste ruterne (1) jeg vet om som st�tter dette er Dovado sine. For
at dette skal funke m� du ha et l�st USB-modem som du da plugger i
ruteren i stedet for i laptopen.

(1) bortsett fra ICE-ruteren som bare kan brukes p� ICE sitt nett

http://www.dustinhome.no/pd_5010369677.aspx

Bjørn Brox

Den 14.03.2011 17:33, skrev Harald Ljøen:

> De eneste ruterne (1) jeg vet om som støtter dette er Dovado sine. For
> at dette skal funke må du ha et løst USB-modem som du da plugger i

> ruteren i stedet for i laptopen.
>
> (1) bortsett fra ICE-ruteren som bare kan brukes på ICE sitt nett
>
> http://www.dustinhome.no/pd_5010369677.aspx

Det finnes da 3G routere, slik som denne
http://www.dustinhome.no/pd_5010400599.aspx

Endel leverandører har også egne tilbud, f.eks denne fra Netcom:

https://shop.netcom.no/bredbaand/huawei-3g-datakort/huawei-e5832

--
Bjørn Brox

Harald Ljøen

On 14.03.2011 17:40, Bjørn Brox wrote:
> Det finnes da 3G routere

Det gjør tydeligivs det, gitt :-)

Dag Fjellby

On Mon, 14 Mar 2011 16:31:32 +0100, Bjørn Brox <bpb...@gmail.com>
wrote:

>Hvis du har Canon skriver og bruker CD-Labelprint programmet lønner det
>seg å definere ett egen "ark størrelse" som passer det utskrivbare
>området. Defaultverdiene skriver ikke langt nok inn mot sentrum.

Det er en Canon Pixma ip-4300 (par-tre år gammel sak) jeg bruker
fremdeles ja. Den har vært - og er - glimrende, men nå skal den snart
byttes.

Bruker CD-Labelprint ja. Når du sier og jeg sjekker så har du rett i
at det er et ørlite område igjen inn mot sentrum. Men tror kanskje
det varierer litt fra printer til printer? Her hos meg er iaf. det
feltet så lite at jeg ikke legger merke til hvis jeg ikke ser
skikkelig grundig på cd-en.
--
Dag Fjellby

Bjørn Brox

Det var mest ett hint mht platene du bestilte da iallefall DVD platene
er langt utover default størrelsen så det nytter ikke med finjusteringa der.
Det er dessuten forskjell på DVD og CDR-platene.

Definerer du området for stort kommer det blekk på steder som ikke tar
til seg blekk og medfører søl som bør tørkes bort, så du kan lage egne
"papirstørrelser" for de platene du bruker mest.

--
Bjørn Brox

Isachsen

Du verden så mye man får vite når man spør her!
Har fått noe å foreslå for henne som trenger ny skriver,
takk skal dere ha.

Og mannen min snakker om at han kunne ha en sånn
Canon han også, han driver å overfører musikk fra gamle
spolebånd og kasetter til cder og liker å gjøre dem fine.
--
Gudny

Jesper Kaas

wrote:

>Men er n�dt til � sp�rre - bedre � sp�rre dumt enn ikke � vite:
>Hun har en b�rbar pc og kobler seg til internett med mobilt
>bredb�nd s� der er ikke noe tr�dl�st nettverk i huset, vil
>hun likevel kunne bruke skriveren tr�dl�st?
>--
>Gudny

Litt sent svar, men i g�r fikk jeg en Samsung CLP-325W i hus, og den
kan man koble til PC tr�dl�st, uten � ha et tr�dl�st tilgangspunkt i
forveien. Manualen kaller det ad-hoc nettverk. Har ikke pr�vet det.
http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601079
--
Jesper Kaas - jes...@neindanke.online.no

Bjørn Brox

Den 18.03.2011 19:08, skrev Jesper Kaas:

> Litt sent svar, men i går fikk jeg en Samsung CLP-325W i hus, og den
> kan man koble til PC trådløst, uten å ha et trådløst tilgangspunkt i
> forveien. Manualen kaller det ad-hoc nettverk. Har ikke prøvet det.
> http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=601079

Jada - det er det som jeg nevner i en tidligere melding som ett point to
point nettverk.

Det er ikke lett å lage ett slikt og som sagt så koster jo en trådløs
router bare ett par tre halvlitere så det er ikke verdt bryet å grave
seg ned i hvordan sette opp ett slikt nettverk, og hvis du ønsker flere
enheter på sikt, som f.eks utskrivingsmuligheter fra en mobil så er du
stuck.

--
Bjørn Brox

Carsten A. Arnholm

Harald Lj�en wrote:

> Det gj�r tydeligivs det, gitt :-)

Var innom en butikk her om dagen, og kikket p� noen iPader (ikke for �
kj�pe, bare snoke). En ekspedit�r kom og ville selge og sa "de hadde 3G".
Jeg sa at trege iPader var jeg ikke s� veldig interessert i. Da gikk han
gitt.

Dag-Erling Smørgrav

"Carsten A. Arnholm" <arn...@offline.no> writes:
> Var innom en butikk her om dagen, og kikket på noen iPader (ikke for å
> kjøpe, bare snoke). En ekspeditør kom og ville selge og sa "de hadde 3G".
> Jeg sa at trege iPader var jeg ikke så veldig interessert i. Da gikk han
> gitt.

Det minner meg om da kona var på en konferanse på Hafjell høsten 2005.
Hun slet med å koble seg på hotellets trådløse nett og ringte meg for å
be om hjelp. Personalet insisterte på at de hadde "4G wlan"...

Jeg fant senere ut at det fantes en produsent av nettverksutstyr,
deriblant wlan-aksesspunkter, som het 4G. Det er selvfølgelig stokk
umulig å finne dem på google i dag; jeg regner med at de har byttet navn
siden da (eller kjøpt opp av Cisco).

DES
--
Dag-Erling Smørgrav - d...@des.no

Isachsen

Ja, nå sitter han og leser "sikkerhetsadvarsler"(!) etter å ha
vært på "Staples" å handlet. 1495kr.
Blir nok bra.
--
Gudny