AMD prosessor

Jørn Dahl-Stamnes

For en tid tilbake hadde jeg en tråd her om et hovedkort og prosessor som
ikke helt ville boote. Det viste seg at hovedkortet var totalt defekt og
CPUen særdeles ustabil, i følge komplett.

Fikk nytt hovedkort OG cpu. Men når jeg nå se på CPUn, så mangler det en
kjerne. Får bare frem 3.

Mener så bestemt at dette skal være en quad core prosessor. Kjører Fedora
Core 16 på den.

Noen forklaring på dette?

cat /proc/cpuinfo
processor : 0
vendor_id : AuthenticAMD
cpu family : 16
model : 4
model name : AMD Phenom(tm) II X4 965 Processor
stepping : 3
cpu MHz : 3410.931
cache size : 512 KB
physical id : 0
siblings : 3
core id : 0
cpu cores : 3
apicid : 0
initial apicid : 0
fpu : yes
fpu_exception : yes
cpuid level : 5
wp : yes
flags : fpu vme de pse tsc msr pae mce cx8 apic sep mtrr pge mca
cmov pat pse36 clflush mmx fxsr sse sse2 ht syscall nx mmxext fxsr_opt
pdpe1gb rdtscp lm 3dnowext 3dnow constant_tsc rep_good nopl nonstop_tsc
extd_apicid pni monitor cx16 popcnt lahf_lm cmp_legacy svm extapic
cr8_legacy abm sse4a misalignsse 3dnowprefetch osvw ibs skinit wdt npt lbrv
svm_lock nrip_save
bogomips : 6821.86
TLB size : 1024 4K pages
clflush size : 64
cache_alignment : 64
address sizes : 48 bits physical, 48 bits virtual
power management: ts ttp tm stc 100mhzsteps hwpstate

processor : 1
[...]
core id : 1
cpu cores : 3
apicid : 1
initial apicid : 1
[...]
bogomips : 6822.80
TLB size : 1024 4K pages
clflush size : 64
cache_alignment : 64
address sizes : 48 bits physical, 48 bits virtual
power management: ts ttp tm stc 100mhzsteps hwpstate

processor : 2
[...]
core id : 2
cpu cores : 3
apicid : 2
initial apicid : 2
[...]
bogomips : 6822.81

--
Jørn Dahl-Stamnes
http://www.dahl-stamnes.net/dahls/

Sveinar Ånes

JørnDahl-Stamnes skrev i nyhetsmeldingen:

> [...]
> kjerne. Får bare frem 3.
>
> Mener så bestemt at dette skal være en quad core prosessor. Kjører Fedora

Fort og kjapt:
Sjekket i bios om der er noen innstillinger ?
Hvis du belaster cpu'n kommer kanskje den 4. fram.

mvh

Clas Mehus

On Thu, 15 Dec 2011 19:35:38 +0100, Jørn Dahl-Stamnes
<newsma...@REMOVEdahl-stamnes.net> wrote:

> [...]
>kjerne. Får bare frem 3.
>
>Mener så bestemt at dette skal være en quad core prosessor. Kjører Fedora

Satt opp til tre kjerner i BIOS? Evt. noen bootopsjoner for Fedora som
gjør det? Hva rapporterer PC-en under POST?

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Jørn Dahl-Stamnes

Sveinar Ånes wrote:
> Fort og kjapt:
> Sjekket i bios om der er noen innstillinger ?

skal gjøre det i romjula.

> Hvis du belaster cpu'n kommer kanskje den 4. fram.

Mulig 3x SETI ikke er last nok, for jeg ser fremdeles bare 3 kjerner...