Windows/NTFS: max 2TB disk?

Harald Ljøen

Så vidt jeg skjønner er det to begrensninger som setter en naturlig
grense på 2TB for NTFS disker i Windows:

1. maks grense på 4G 512 byte sektorer pr partisjon i partisjonstabellen
2. maks grense på 4G blokker (normalt á 512 byte) i NTFS

Så vidt jeg har kunnet lese meg til så kan 1. omgås ved å kjede sammen
flere partisjoner til ett volum slik at det framstår som en disk i OSet.
Er det noen som har prøvd dette og kan bekrefte at det fungerer?

Videre har jeg sett påstander om at 2. kan omgås ved å spesifisere
større blokker enn 512 byte i NTFS. Noen som har prøvd dette også?

Nå som prisen på 3TB disker nærmer seg 2TB målt i kr/TB så blir jo dette
mer og mer aktuelt.

Sveinar Ånes

Harald Ljøen skrev i nyhetsmeldingen:
Jeg har et raid5 på 4TB under Win XP - fungerer helt ok.

mvh

Harald Ljøen

On 26.03.2012 16:14, Sveinar Ånes wrote:
> Jeg har et raid5 på 4TB under Win XP - fungerer helt ok.

Det tyder iallfall på at NTFS driverne takler blokkstørrelser over 512
byte, og dermed logiske disker over 2 TB.

Men i RAID-konfigurasjoner er det vel RAID-driverne som setter sammen
partisjoner til logiske disker. Er det noen som har i drift logiske
disker større enn 2 TB i ikke-RAID sammenheng?

Sveinar Ånes

Harald Ljøen skrev i nyhetsmeldingen:

> Det tyder iallfall på at NTFS driverne takler blokkstørrelser over 512
> byte, og dermed logiske disker over 2 TB.

Se her http://support.microsoft.com/kb/140365.

mvh

Harald Ljøen

On 26.03.2012 19:48, Sveinar Ånes wrote:
> Se her http://support.microsoft.com/kb/140365.

Hm.
Jeg tolker det der dithen at NTFS volumer opp til 256 TB har vært
støttet helt siden Windows 2000.

Men hvorfor skrives det så mye om en grense på 2 TB da, da?

Ken

Sveinar Ånes

Harald Ljøen skrev i nyhetsmeldingen:

> Jeg tolker det der dithen at NTFS volumer opp til 256 TB har vært støttet
> helt siden Windows 2000.

Teoretisk - ja.

> Men hvorfor skrives det så mye om en grense på 2 TB da, da?

Kan det være max for en bootpartisjon?

mvh

Clas Mehus

On Mon, 26 Mar 2012 21:29:29 +0200, Sveinar Ånes
<norep...@gmail.com> wrote:

>Kan det være max for en bootpartisjon?

2 TB er maks for boot. Partisjonene må ellers settes om GPT. Ellers er
det forskjeller her mellom Windows XP og Vista/7 - og man har
forskjeller mellom 32- og 64-bit versjonene, samt at man vil kunne ha
begrensninger med maskiner som har tradisjonell BIOS i stedet for UEFI
som i dag benyttes på nye pc-er.

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."