Defragmentere SSD-disk

Jesper Kaas

Wn7 Pro servicepack 1.

Jeg så tilfeldig at det tilsynelatende er satt opp en ukentlig defrag
av min SSD-systemdisk C:. Skal ikke Win 7 være smart nok til å slå av
defragmentering av SSD-disker?
Handlingen som utløses en gang i uken er denne(kjørte sist 7/4):

%windir%\system32\defrag.exe -c

Undrer meg også over switchen -c. Den finner jeg ikke dokumentert i
hjelpen til defrag i Win7. Alle switcher i dokumentasjonen starter med
en /.

Nå har jeg deaktivert oppføringen.

Kan det skyldes at Win7-installasjonen er klonet fra en HD til SSD?
--
Jesper Kaas - jes...@neindanke.online.no

Sveinar Ånes

Jesper Kaas skrev i nyhetsmeldingen:

> [...]
> defragmentering av SSD-disker?
> Handlingen som utløses en gang i uken er denne(kjørte sist 7/4):

Drive C ?

> [...]
> en /.
>
> Nå har jeg deaktivert oppføringen.
>
> Kan det skyldes at Win7-installasjonen er klonet fra en HD til SSD?

Det er jo ingenting i veien for å kjøre defragmentering på en SSD.
Flashdisker blir like fragmenterte som gamle snurredisker.

mvh

Jesper Kaas

On Sat, 9 Apr 2011 09:20:44 +0200, Sveinar Ånes <norep...@gmail.com>
wrote:

>Det er jo ingenting i veien for å kjøre defragmentering på en SSD.
>Flashdisker blir like fragmenterte som gamle snurredisker.
>
>mvh

Ja, SSD blir også defragmentert, men er ikke accesstiden så kort, at
det ikke betyr noe? Gir defragmenteringsprosesssen slitasje på SSD? Er
det ikke et begrenset antall skriveoperasjoner til hver celle, eller
er det helt bort i natten?

Ken

On Sat, 9 Apr 2011 09:20:44 +0200, Sveinar Ånes <norep...@gmail.com>
wrote:

Do not defrag SSDs !
SSDs do not benefit from defragmentation because there is no
benefit to reading data sequentially and any defragmentation
process adds additional writes on the NAND flash that already
have a limited cycle life.
Du får aldrig använda diskdefragmenteraren på en SSD eftersom
det förkortar livslängden i onödan och gör den långsammare.
På en SSD skall data istället vara utspritt så mycket som möjligt,
då blir den snabbare. Windows 7 är anpassad för detta.

Stein

"Sveinar Ånes" <norep...@gmail.com> wrote in message

SSD skal IKKE defragmenteres

Message has been deleted

Sveinar Ånes

Jesper Kaas skrev i nyhetsmeldingen:

> Ja, SSD blir også defragmentert, men er ikke accesstiden så kort, at
> det ikke betyr noe? Gir defragmenteringsprosesssen slitasje på SSD?

Effekten av defragmenteringen er langt mindre på SSD.

> Er det ikke et begrenset antall skriveoperasjoner til hver celle, eller
> er det helt bort i natten?

I tidenes morgen ble levetiden til SSD oppgitt som et max anntall
lese/skrive-operasjoner. Nå har de samme MTBF som snurredisker.

mvh

Harald Ljøen

On 09.04.2011 14:29, Sveinar �nes wrote:
> Effekten av defragmenteringen er langt mindre p� SSD.

Er det i det hele tatt mulig � m�le noen effekt av defragmentering p� SSDer?

Per Larsen

On 04/09/2011 02:29 PM, Sveinar Ånes looked at the keyboard and bravely
tapped in the following:

> Effekten av defragmenteringen er langt mindre på SSD.

Hvilken effekt skal defragmentering av SSD ha i det hele tatt, da? For
'snurredisker' er jo poenget å legge blokkene (pages i gammel
terminologi) som hver fil består av (om den da er lang nok til å bestå
av flere fysisk etter hverandre for å gi lesehodet kort (og effektiv)
lesevei, men i en SSD er det vel bare snakk om en annen (elektronisk)
adressering.

PerL krøllalfa lyngsdalen prekk net
Registert GNU/Linux bruker #527575

Clas Mehus

On Sat, 9 Apr 2011 14:29:57 +0200, Sveinar Ånes <norep...@gmail.com>
wrote:

>I tidenes morgen ble levetiden til SSD oppgitt som et max anntall

>lese/skrive-operasjoner. Nå har de samme MTBF som snurredisker.

MTBF har ikke noe med dette å gjøre.
SSD-er skal ikke defragmenteres. Det er heller ikke noe direkte poeng
i å defragmentere pga. aksesstiden er såpass god at filfragmentering
ikke gir den samme "effekten" som tidligere.

Fysisk sett kan data være lagret ganske fragmentert på en SSD selv om
det for systemet samtidig kan se mer samlet ut, pga. hvordan
kontrollerene styrer hvilke celler som skal benyttes for å distribuere
belastningen. F.eks. har man gjerne 8-16 GB med ekstra plass på en SSD
som kun benyttes til å fordele belastningen mer og ha en del celler i
reserve.

Riktignok skal man kunne skrive veldig mye per dag - at celler kun kan
skrives til et vist antall ganger skal ikke vær noe praktisk problem.
Selv med defragmentering vil man nok ikke snakke om veldig stor
reduksjon av levetiden med mindre man ikke har et noe spesielt
bruksområde. Men uansett - det anbefales ikke at man deframgenterer,
og det skal heller ikke være nødvendig.

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Dag-Erling Smørgrav

Per Larsen <i...@m.not.invalid> writes:
> Hvilken effekt skal defragmentering av SSD ha i det hele tatt, da?

SSDer opererer internt med langt større blokker enn filsystemet. Når
man skriver en filsystemblokk må SSDen lese inn hele NAND-blokken som
denne ligger på, foreta endringen i sitt interne minne, og skrive
resultatet til en ny NAND-blokk. Hvis en fil som er delt opp i flere
små biter overskrives, vil SSDen måtte utføre langt flere slike
operasjoner enn det som hadde vært nødvendig om filen hang sammen.
Dette reduserer både ytelsen og levetiden.

Løsningen er imidlertid ikke å defragmentere, da dette bare vil gjøre
vondt verre. Løsningen er å bruke et moderne filsystem, og å unngå å
fylle opp SSDen.

DES
--
Dag-Erling Smørgrav - d...@des.no