AT5IONT-I DELUXE heatpipe connector?

Petter Gustad

Jeg har et AT5IONT-I DELUXE hovedkort som jeg er veldig fornøyd med
så langt. Kjøleren ser ut til å ha en tilkoblingsmulighet ut av
kabinettet. Er det noen som vet om dette er en standard tilkobling for
ekstern kjøling? Hvis ikke hvorfor går da kjøleren ut i bak-kant på
denne måten?

Bilde av kortet er her:

http://www.asus.com/Motherboards/Intel_CPU_on_Board/AT5IONTI_DELUXE/#specifications

Hadde håpet å kunne kjøre det helt uten vifter, men er redd det kan
bli litt i varmeste laget.

//Petter
--
Sv: Fordi det roter til rekkefølgen i forhold til hvordan man
vanligvis leser tekst.

Johannes Grødem

> [...]

> Hadde håpet å kunne kjøre det helt uten vifter, men er redd det kan

Eg har eit slikt som eg bruker utan vifte[*]. Det blir varmt, men ser
ut til å fungere greit. Det høgaste eg har sett er omlag 80C. Eg har
aldri vore ute for at det har blitt så varmt at maskina har slått seg av.

* - Dvs. det er ei lita vifte på straumforsyninga, men slik den er
plassert trur eg ikkje den sørgar for kjøling av noko anna enn
straumforsyninga.

--
johs

Petter Gustad

Johannes Grødem <jo...@copyleft.no> writes:

> [...]
> ut til å fungere greit. Det høgaste eg har sett er omlag 80C. Eg har
> aldri vore ute for at det har blitt så varmt at maskina har slått seg av.

Jeg kjører den også uten vifte. Det varmeste jeg har sett den er 77°C
ved kompilering av XBMC på begge kjerner. Det ser også ut til at den
får litt bedre airflow når den står på høykant. Idle ligger på 56°C og
ikke 65°C som var typisk tidligere

Lurte egentlig på om det fantes noen løsning for å utvide heatpipe'n
ut av kabinettet for å få litt bedre kjøling.

> * - Dvs. det er ei lita vifte på straumforsyninga, men slik den er
> plassert trur eg ikkje den sørgar for kjøling av noko anna enn
> straumforsyninga.

Da har du kanskje en annen variant av kortet siden du bruker ATX PSU?
Mitt har integrert DC-DC PSU på hovedkortet.

Johannes Grødem

* Petter Gustad:

> Lurte egentlig på om det fantes noen løsning for å utvide heatpipe'n
> ut av kabinettet for å få litt bedre kjøling.

Ja, eg lurte også litt på det, men så virka det utan, så eg gadd ikkje
undersøke nærare...

> Da har du kanskje en annen variant av kortet siden du bruker ATX PSU?
> Mitt har integrert DC-DC PSU på hovedkortet.

Ja, du har rett, det er visst ein litt annan modell. Dei ser ut til å
vera ganske like bortsett frå akkurat det.

--
johs

Petter Gustad

Johannes Grødem <jo...@copyleft.no> writes:

> * Petter Gustad:
>
> Ja, eg lurte også litt på det, men så virka det utan, så eg gadd ikkje
> undersøke nærare...

Bare det å ha maskinen på høykant ser ut til å skape nok luftflyt og
kjøling for meg. Jeg var litt bekymret da jeg så idle temperatur på
65°C. Nå har jeg ca 41°C der maskinen skal stå.

Jeg bruker et M350 kabinett som har har masse huller og naturlig
luftflyt:

http://www.mini-box.com/M350-universal-mini-itx-enclosure

Flott med en liten HTPC helt fri for bevegelige deler.

> Ja, du har rett, det er visst ein litt annan modell. Dei ser ut til å
> vera ganske like bortsett frå akkurat det.

Det som er forskjell på deluxe og den vanlige modellen er DC-DC PSU,
Bluetooth module og WiFi.

Thomas Lundquist

Petter Gustad <newsm...@gustad.com> writes:

> [...]
> ved kompilering av XBMC på begge kjerner. Det ser også ut til at den
> får litt bedre airflow når den står på høykant. Idle ligger på 56°C og

Jeg har stappa dette kortet inn i et Sparc IPC (IPX) - kabinett og tok
ingen sjanser så den har en 6cm vifte i stussen som styres av
hovedkortet.

42c er det inni den nå. Burken står i hylla under TVen som har glassdør
men helt åpen bak. Tok ingen sjanser og glassdøra klarer å dempe lyden
fra vifta.

Om man skal kjrøe dette vifteløst har nok en god del med hvor man
plasserer burken og om det er luftehull nok i kabinettet.

> Da har du kanskje en annen variant av kortet siden du bruker ATX PSU?
> Mitt har integrert DC-DC PSU på hovedkortet.

Deluxen har vel kun dette?

Veldig fint kort, kjører XBMC helt brillefint.

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.

Siteringsproblemer? : http://www.bersvendsen.com/usenet/quoting.html

Petter Gustad

Thomas Lundquist <er...@zelow.no> writes:
> Jeg har stappa dette kortet inn i et Sparc IPC (IPX) - kabinett og tok
> ingen sjanser så den har en 6cm vifte i stussen som styres av
> hovedkortet.

Mimre, hadde en slik maskin selv en gang.

> 42c er det inni den nå. Burken står i hylla under TVen som har glassdør
> men helt åpen bak. Tok ingen sjanser og glassdøra klarer å dempe lyden
> fra vifta.

Jeg ser at jeg har mellom 36°C-40°C idle nå.

> Om man skal kjrøe dette vifteløst har nok en god del med hvor man
> plasserer burken og om det er luftehull nok i kabinettet.

Hvis du ser linken til kabinettet jeg viste tidligere så ser du at det
nesten ikke annet enn luftehull.

> Deluxen har vel kun dette?

Ja, deluxe varianten har som jeg nevnte DC-DC PSU, Bluetooth og WiFi.

> Veldig fint kort, kjører XBMC helt brillefint.

Ja, veldig bra kort. Selv om jeg ikke har funnet en stabil versjon av
XBMC enda. Er din stabil? Hvis ja, hva er GIT SHA-1?

Thomas Lundquist

> Ja, veldig bra kort. Selv om jeg ikke har funnet en stabil versjon av
> XBMC enda. Er din stabil? Hvis ja, hva er GIT SHA-1?

Kjører XBMC Live (eller vanlig ubuntu, husker ikke)
fra compactflash (CF-IDE) og apt-get-bar 10.1. Den brukes ikke veldig
hardt men aldri krasja for meg.

Petter Gustad

Petter Gustad <newsm...@gustad.com> writes:

> Jeg ser at jeg har mellom 36°C-40°C idle nå.

Har satt maskinen på høykant og sørger for at det er luft under og
ligger rundt 28°C-32°C idle.

Sveinar Ånes

Petter Gustad skrev i nyhetsmeldingen:

> Har satt maskinen på høykant og sørger for at det er luft under og
> ligger rundt 28°C-32°C idle.

Det var en kjekk burk du hadde - finnes det norsk forhandler??

mvh

Petter Gustad

Sveinar Ånes <norep...@gmail.com> writes:

> Det var en kjekk burk du hadde - finnes det norsk forhandler??

Hvis du tenker på M350 kabinettet så plukket jeg det opp i California.
Med dagens dollarkurs kom det på litt over 200 kr. Jeg vet desverre
ikke om det finnes noen norsk forhandler. Hovedkortet kjøpte jeg hos
Komplett.

Sveinar Ånes

Petter Gustad skrev i nyhetsmeldingen:

> Hvis du tenker på M350 kabinettet så plukket jeg det opp i California.
> Med dagens dollarkurs kom det på litt over 200 kr. Jeg vet desverre
> ikke om det finnes noen norsk forhandler.

Det var selve kabinettet som var interessant. Først og framst en
genial konstruksjon - og så til en lav pris. På hjemmesiden oppgir
de www.carputer.no som norsk forhandler, men der finner jeg
ingenting som ligner . . . .

Ellers fant jeg et lignende kabinett:
http://www.hpx.no/PartDetail.aspx?q=p:600030;c:36139
men til en helt annen pris. Kjølingen er heller ikke så
bra som i det du har.

mvh

Petter Gustad

> [...]

> Det var selve kabinettet som var interessant. Først og framst en
> genial konstruksjon - og så til en lav pris. På hjemmesiden oppgir

Mini-Box sender kanskje til Norge eller man kan bruke disse selskapene
som gir deg en US adresse og sender videre. Men da blir det nok fort
dyrt igjen.

> Ellers fant jeg et lignende kabinett:
> http://www.hpx.no/PartDetail.aspx?q=p:600030;c:36139
> men til en helt annen pris. Kjølingen er heller ikke så
> bra som i det du har.

For all del ikke kjøp disse. Jeg har to slike og på begge har PSU'en
røket. Dette til tross for at jeg har brukt VIA hovedkort som trekker
lite strøm.

Sveinar Ånes

Petter Gustad skrev i nyhetsmeldingen:

> Mini-Box sender kanskje til Norge eller man kan bruke disse selskapene
> som gir deg en US adresse og sender videre. Men da blir det nok fort
> dyrt igjen.

Men det blir dyrere å reise over og kjøpe en :-)
Skal prøve å kontakte carputer . . . .

For all del ikke kjøp disse. Jeg har to slike og på begge har PSU'en
røket. Dette til tross for at jeg har brukt VIA hovedkort som trekker
lite strøm.

Takker for advarselen. Er det intern power du har/hadde?
Har man ekstern power finnes de vel å få kjøpt i "løs vekt".

mvh

Petter Gustad

Sveinar Ånes <norep...@gmail.com> writes:

> Takker for advarselen. Er det intern power du har/hadde?

Det er et DC-DC power som sitter i dette Travla kabinettet. Det er
disse som har takket for seg uten at noen kondensatorer e.l. ser ut
til å være brent e.l.

M350 kabinettet har ikke PSU, men deluxe varianenten av hovedkortet
jeg bruker har DC-DC power on-board. Mini-Box selger også picoPSU som
jeg har inntrykk av at er mye brukt uten at jeg har hatt et selv.

Clas Mehus

On Mon, 9 May 2011 21:35:22 +0200, Sveinar Ånes <norep...@gmail.com>
wrote:

>Ellers fant jeg et lignende kabinett:
>http://www.hpx.no/PartDetail.aspx?q=p:600030;c:36139
>men til en helt annen pris. Kjølingen er heller ikke så
>bra som i det du har.

Har ikke sjekket nå, men tidligere har www.eet.no og www.iwill.no hatt
mange mini-itx-kabinetter. EET selger nå også direkte til private
(tidligere kun distributør)

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Sveinar Ånes

Clas Mehus skrev i nyhetsmeldingen:

> Har ikke sjekket nå, men tidligere har www.eet.no og www.iwill.no hatt
> mange mini-itx-kabinetter. EET selger nå også direkte til private
> (tidligere kun distributør)

Tænx - skal sjekkes ut.