Hvilken komonent i PC'n kan sprenge nettsikringen?

Harald Ljøen

Det ble plutselig mørkt i heimen, og en kjapp feilsøking åpenbarte at
det er serveren min som er den skyldige.

Jeg mistenker naturligvis at kraftforsyninga har tatt kvelden, men er
det andre komponenter i PCen som kan tenkes å forårsake at nettsikringen
slår ut?

Bjørn Brox

Slet mye med jordfeil og andre mystiske ting, helt til en elektriker
spurte om jeg brukte overspenningsvern til maskina, noe jeg svarte
selvfølgelig på. Han sa at det var mye dritt på markedet, og det viste
seg at min strømpadde, "surge arrest" med "livstidsgaranti" var synderen.

--
Bjørn Brox

Jørn Dahl-Stamnes

Harald Ljøen wrote:

Neppe. Det er nok poweret.
Erfarte selv at et nytt 850W power knertet en 16A kurs da jeg slo det på
første gang. Men det var kun første gang...

"Mørkt i heimen". Var det bare sikringen for den kursen eller var det
hovedsikringen som slo ut?

--
Jørn Dahl-Stamnes
http://www.dahl-stamnes.net/dahls/

Harald Ljøen

On 06.09.2011 07:34, Bjørn Brox wrote:
> min strømpadde, "surge arrest" med "livstidsgaranti" var synderen.

Jeg har ikke overspenningsvern, så det er ikke noe sånt som er synderen
i dette tilfellet.

Harald Ljøen

On 06.09.2011 07:35, Jørn Dahl-Stamnes wrote:
> "Mørkt i heimen". Var det bare sikringen for den kursen eller var det
> hovedsikringen som slo ut?

Det var bare den kursen som serveren står på som slo ut.

Bjørn Brox

Den 06.09.2011 07:35, skrev Jørn Dahl-Stamnes:

> Neppe. Det er nok poweret.
> Erfarte selv at et nytt 850W power knertet en 16A kurs da jeg slo det på
> første gang. Men det var kun første gang...

Been there, done that.
Av en eller annen grunn sto den på 110V istedenfor 230V, og man tenker
ikke på å sjekke slikt på power kjøpt i Norge... men det er jo ikke
tilfellet her all den tid serveren var i bruk allerede.

Du får bare håpe at poweret da det røk ikke har tatt andre komponenter i
maskina.

--
Bjørn Brox

Harald Ljøen

On 06.09.2011 10:19, Bjørn Brox wrote:
> Du får bare håpe at poweret da det røk ikke har tatt andre komponenter i
> maskina.

Ny PSU er kjøpt inn og installert og serveren er fyrt opp.
Alt ser ut til å være bare fryd og gammen :-))

Harald Ljøen

> Been there, done that.
> Av en eller annen grunn sto den på 110V istedenfor 230V

Hvilket årtusen var dette? Det begynner å bli lenge siden jeg så PSUer
som ikke kjører på alt mellom 110 og 240V.

Clas Mehus

On Tue, 06 Sep 2011 07:34:33 +0200, Bjørn Brox <bpb...@gmail.com>
wrote:

> [...]
>selvfølgelig på. Han sa at det var mye dritt på markedet, og det viste
>seg at min strømpadde, "surge arrest" med "livstidsgaranti" var synderen.

I tillegg er det vel en del som bruker finvern uten å ha mellomvern i
sikringsskapet. På eldre elektriske anlegg har jeg forstått det slik
at man egentlig ikke bør bruke slike spenningsvern som er på
forgrenere o.l.

Men i utgangspunktet for OP, så er strømforsyningen det første jeg vil
mistenke, men naturligvis - det er andre komponenter som kan ha feil,
som igjen gir problemer for strømforsyningen.

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Jørn Dahl-Stamnes

Harald Lj�en wrote:

> Hvilket �rtusen var dette? Det begynner � bli lenge siden jeg s� PSUer
> som ikke kj�rer p� alt mellom 110 og 240V.

Hehe... tenkte det samme.

Min PSU virket greit neste gang. Men trakk en l�rdom ut av dette - pr�v ikke
nye power p� en kurs som det st�r servere p�. Kjedelig � m�tte restarte
databaseserver, webserver etc.

--
J�rn Dahl-Stamnes
http://www.dahl-stamnes.net/dahls/