Google Groups no longer supports new Usenet posts or subscriptions. Historical content remains viewable.
Dismiss

CPU for varm? Maskinen stanser

0 views
Skip to first unread message

Andreas

unread,
Aug 20, 2006, 9:54:26 AM8/20/06
to
Jeg satte sammen en ATX-basert maskin. I første omgang måtte vi sende
tilbake kabinettet med hovedkort (ASUS) fordi videoutgangen var
steindød (hadde en tråd om dette). Så vi beholdt alle ande delene å
bestillte omsider annen kasse og hovekort som passet til prosessoren
(Sokkel LGA775). Da fikk vi liv i saken, men nå fryser maskinen helt
ganske ofte.

Har fra før satt sammen 2 maskiner og dermed litt erfaring og de
funker jo stadig vekk. Min mistanke er at CPU'en blir for varm. Vi
hadde jo CPU og kjøler montert på ASUS og så demontert igjen og så
ventet på ny kasse. Kjølere kom jo med noe varmeledende grå 'lim',
men etter monteringen og demonteringen på første HK så fjernet jeg
alt og påførte annen type varmeledende paste. Kanskje litt for mye
først. Etter ny demontering og fjerning av paste og ny montering er
det imidlertid stadig samme effekt: Maskinen 'fryser' uten feilmelding;
noen ganger til og med allerede ved testingen av RAM'en i BIOS. Når vi
ser i BIOS på CPU-tempen så virker den imidlertid ikke sælig
skremmende; i underkant av 50 grader. En annen effekt som oppsto i det
siste var at viften sykler turtallet: øker turtallet, senker det igjen
øker osv. ganske regelmessig.

Hva kan det være?
Vi har satt shut-down-tempen i BIOS til ca 80grd - husker ikke i
farten. Er det for lavt?

Finnes det et program som kan vise temperaturen under drift, ikke bare
i BIOS? (Jeg er helt sikker at det finnes - sjekket kontrollpanel men
fant ingenting?)

Andreas

unread,
Aug 20, 2006, 9:56:39 AM8/20/06
to
Andreas wrote:
> Jeg satte sammen en ATX-basert maskin.

Liten rettelse, men betyr neppe noe: mikro-ATX

Robert Aksland

unread,
Aug 20, 2006, 10:33:07 AM8/20/06
to
Andreas skrev:

Forsøk Asus PC Probe. Den overvåker det meste på hoverkortet.

http://fileforum.betanews.com/detail/ASUS_PC_Probe/1053033598/1

Jeg har selv opplevd problemer med plutselige rebooter, men fant ut av
det. Jeg har satt opp core-hastigheten på hovedkortet fra 166 til 200
MHz, og det har gått helt fint. Helt til temperaturen i stuen nå i
sommer har ligger opp mot 30 grader, da klarte den ikke dette. Satte den
ned igjen til 166, og den har kjørt helt stabilt. Straks
innetemperaturen kommer ned mot 22 grader, skal frekvensen opp igjen :-)

--
Robert Aksland

Erlend Meyer

unread,
Aug 20, 2006, 11:38:39 AM8/20/06
to
Andreas:

> Maskinen 'fryser' uten feilmelding;
> noen ganger til og med allerede ved testingen av RAM'en i BIOS. Når vi
> ser i BIOS på CPU-tempen så virker den imidlertid ikke sælig
> skremmende; i underkant av 50 grader.

Det høres ikke ut som et varmeproblem. Skal man få så store kjøleproblemer
allerede ved boot må nesten kjøler være feilmontert, og da vil den alltid
tryne etter kort tid. Fjern alle overflødige tilleggskort og eksterne
enheter, bytt om mulig skjermkort (gjerne et PCI-kort for å eliminere feil
ved AGP-port). Har du to eller flere minnesbrikker tester du ut en og en,
evt få låne en som du vet er bra. Kjør så en minnestest (feks memtest86)


> En annen effekt som oppsto i det
> siste var at viften sykler turtallet: øker turtallet, senker det igjen
> øker osv. ganske regelmessig.

Er vel viftestyringen til hovedkortet, bør kunne slåes av så den går på
full guffe hele tiden.


--
Erlend Meyer

When I am king you will be first against the wall

Andreas

unread,
Aug 20, 2006, 12:44:56 PM8/20/06
to
Erlend Meyer wrote:

> Det høres ikke ut som et varmeproblem. Skal man få så store kjøleproblemer
> allerede ved boot må nesten kjøler være feilmontert, og da vil den alltid
> tryne etter kort tid. Fjern alle overflødige tilleggskort og eksterne
> enheter, bytt om mulig skjermkort (gjerne et PCI-kort for å eliminere feil
> ved AGP-port). Har du to eller flere minnesbrikker tester du ut en og en,
> evt få låne en som du vet er bra. Kjør så en minnestest (feks memtest86)
>
>
> > En annen effekt som oppsto i det
> > siste var at viften sykler turtallet: øker turtallet, senker det igjen
> > øker osv. ganske regelmessig.
>
> Er vel viftestyringen til hovedkortet, bør kunne slåes av så den går på
> full guffe hele tiden.

Ja, jeg tenker også mest på kjøleren. Men kan det være så kritisk
med for lite eller for mye kjølepasta? Som sagt har vi montert
kjøleren to ganger og i begge tilfeller ble det problemer.

PC'en har ingen tilleggskort: ikke AGP, ikke noe PCI. Bare et RAM-kort
satt på hovedkortet.

Min sønn satte i ettermiddag viften på fullt hele tiden ("Smart Fan"
=OFF) og siden denne gangen var det ikke noe problem.

Erik Hovland

unread,
Aug 28, 2006, 10:54:31 AM8/28/06
to
On 20 Aug 2006 09:44:56 -0700, "Andreas" <andreas...@gmail.com>
wrote:

Undertegnede har en gang klart det kunststykket å sette et ATX-kort i
et MikroATX-kabinett. Det som da skjer er at vifta til CPU`en blåser
rett i veggen på strømforsyningen og kjølingen blir for dårlig.
Det hjalp litt å sette inn ekstra kabinettvifte som ble kjørt på
fullt. Holdt på å kjøpe nye deler og sette i samme kabinettet før jeg
oppdaget blunderen.
Når maskinen hadde gått seg skikkelig varm og kræsjet, kræsjet den
ofte ved innlesing av bios hvis jeg forsøkte ny oppstart med én gang.

0 new messages