Hva betegner en PC idag?

fikse

Kom over en artikkel (http://www.aftenposten.no/forbruker/digital/
article4086098.ece) om gjenoppstandelse av C64-en. Når
artikkelforfatteren beskriver den opprinnelige C64 kaller han den en
PC. I mitt hode har det fram til nå utvilsomt vært en datamaskin med
x86 (evt tilsvarende/kompatibel) som kan kalles PC, og ingen andre
typer. Sjekket engelsk og norsk wikipedia, og begge slår sammen
begrepet PC med en mer generell "datamaskin for personlig bruk" hvor
bla.a MAC er inkludert.
Noen som har en tanke om dette, evt når dette skiftet kom?

Sakset fra http://no.wikipedia.org/wiki/Personlig_datamaskin :
"Ordet PC har blitt dagligtale for enhver datamaskin som er liten nok
til å ha på et skrivebord, men de het først mikrodatamaskiner. Da
disse kom så lavt i pris at privatpersoner kunne ha råd til dem, så
kom begrepet hjemmedatamaskin. Disse var først byggesett for
entusiaster, men ble senere solgt ferdig montert. Ofte kunne
hjemmedatamaskinen kobles på et vanlig TV-apparat, og lagringsmediet
var alminnelige musikkassetter."
Hva i svarte? Jeg "vokste opp" med ZX Spectrum/VIC20/C64-tiden, og kan
ikke huske at det var særlig utbredt med byggesett, ikke før et stykke
inn på 90-tallet, da 386/486 CPU-ene kom i løsvekt og med noenlunde
edruelige priser, og DOS (5-6?) og Win3.1. Husker jeg så grusomt feil?

--
Bent Are Fikse

Petter Gustad

fikse <fi...@fikse.be> writes:

> Hva i svarte? Jeg "vokste opp" med ZX Spectrum/VIC20/C64-tiden, og kan
> ikke huske at det var særlig utbredt med byggesett, ikke før et stykke

Det var før det. Altair kom som regel som byggesett.

http://en.wikipedia.org/wiki/Altair_8800

Min første maskin var en ZX-81. En kamerat bygget en 6800 basert
maskin lenge før jeg fikk ZX-81.

//Petter
--
Sv: Fordi det roter til rekkefølgen i forhold til hvordan man
vanligvis leser tekst.

Per Larsen

On 04/07/2011 05:43 PM, fikse looked at the keyboard and bravely tapped
in the following:

> [...]
> inn på 90-tallet, da 386/486 CPU-ene kom i løsvekt og med noenlunde
> edruelige priser, og DOS (5-6?) og Win3.1. Husker jeg så grusomt feil?

Det avhenger vel ganske sterkt av når du er født. Det startet nok
rundt/etter midten av 70-tallet, men det var vel bare de ivrigste som av
en eller annen grunn fulgte med i utenlandske elektronikk- og datablader
hvor byggesett/løsninger ble beskrevet, og komponenter kunne bestilles.

--
mvh
PerL krøllalfa lyngsdalen prekk net

KR

On 07.04.2011 17:43, fikse wrote:
> Hva i svarte? Jeg "vokste opp" med ZX Spectrum/VIC20/C64-tiden, og kan
> ikke huske at det var s�rlig utbredt med byggesett, ikke f�r et stykke
> inn p� 90-tallet, da 386/486 CPU-ene kom i l�svekt og med noenlunde
> edruelige priser, og DOS (5-6?) og Win3.1. Husker jeg s� grusomt feil?

Nei, du var bare noen f� �r for seint ute. P� 70-tallet var det
byggesett som gjaldt; Altair 8800 var en av de mest popul�re settene.

Etterhvert tok de prefabrikerte maskinene over. ZX-80 var vel den siste
mikrodatamaskinen for hjemmebruk som ble levert som byggesett
(ferdigbygget versjon var ogs� tilgjengelig). Den ble solgt i perioden
1980-1981.

fikse

Jeg kan altså kalle meg selv ung fremdeles? Hehe. Godt nytt. Jeg
begynte vel min karriere med VIC20, og vurderte denne opp mot ZX 81,
som ble solgt på Narvesen (!). Dette var vel i '81-82. Altair fikk jeg
aldri noe forhold til siden ingen i vennegjengen hadde slikt, igjen et
resultat av min lave alder...

Torfinn Ingolfsen

On 04/09/2011 21:49, KR wrote:
> Nei, du var bare noen få år for seint ute. På 70-tallet var det
> byggesett som gjaldt; Altair 8800 var en av de mest populære settene.

> Etterhvert tok de prefabrikerte maskinene over. ZX-80 var vel den siste
> mikrodatamaskinen for hjemmebruk som ble levert som byggesett
> (ferdigbygget versjon var også tilgjengelig). Den ble solgt i perioden
> 1980-1981.

ZX-81 ble også levert som byggesett. Noen har samlet opp slike, og
selger resten nå for en ublu sum: http://www.zx81kit.com/

--
Torfinn Ingolfsen

Thomas Lundquist

fikse <fi...@fikse.be> writes:

> [...]
> article4086098.ece) om gjenoppstandelse av C64-en. Når
> artikkelforfatteren beskriver den opprinnelige C64 kaller han den en

Selv dengang var det en hjemmedatamaskin.

> [...]
> typer. Sjekket engelsk og norsk wikipedia, og begge slår sammen
> begrepet PC med en mer generell "datamaskin for personlig bruk" hvor

"Personal Computer" som begrep kom før IBM PC kom så man kan godt si at
x86/MS-DOS - greia kapret uttrykket.

> Noen som har en tanke om dette, evt når dette skiftet kom?

Skiftet kom vel da man faktisk begynte å få "PCer" med noe annet enn
Windows på og Apple endte opp med å ønske å bruke uttrykket.

> [...]
> entusiaster, men ble senere solgt ferdig montert. Ofte kunne
> hjemmedatamaskinen kobles på et vanlig TV-apparat, og lagringsmediet

Vil ikke si at det der er så gæli.

> [...]
> inn på 90-tallet, da 386/486 CPU-ene kom i løsvekt og med noenlunde
> edruelige priser, og DOS (5-6?) og Win3.1. Husker jeg så grusomt feil?

Åhh, det var mange byggesett, spesiellt før Vic-20 kom. Apple I var
også et slags byggesett, Altair er vel mest kjent.

http://en.wikipedia.org/wiki/Altair_8800

ez
--
Med infrastruktur bygger vi landet.