Anbefaling

Lasse G. Dahl

Burde jeg kjøpe denne, eller er det andre konfigurasjoner som vil gi
mer for pengene:

https://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=edit&ShoppingListId=1047419

Torfinn Ingolfsen

Vanskelig å mene noe om; handlelista di er ikke tilgjengelig for folk
som ikke er innlogget.

--
Torfinn Ingolfsen

Helge Bjørkhaug

Men gi oss brukernavn og passord, så lover jeg å gi tilbakemelding (o:

--
Snutten

Emil Engelbrektson

Eller bare velg å dele den...

--
Emil Engelbrektson

Per Larsen

On 02/10/2012 11:04 AM, Helge Bjørkhaug looked at the keyboard and
bravely tapped in the following:
Ja, og ditto nettbanken –– så årnær viii åpp 8-)

PerL krøllalfa lyngsdalen prekk net
Registert GNU/Linux bruker #527575

Lasse G. Dahl

* Lasse G. Dahl:

* Torfinn Ingolfsen:
> Vanskelig å mene noe om; handlelista di er ikke tilgjengelig for folk
> som ikke er innlogget.

Kjempelurt!

Jeg var nok litt kjapp der,ja - og desto tregere til å se på svarene
jeg fikk. Beklager. Her er en offentlig versjon:

http://www.komplett.no/k/shoplist.aspx?mode=receive&si=1047419&su=51A159AB-0FA0-4CB8-B5B9-93C3B39CD424

Takk for tålmodigheten!

--
Lasse

Thomas Bjørseth

AMD-prosessoren du har valgt gir bra bang-for-the-buck-ratio, men det
er vel ikke den hvasseste prosessoren på markedet. Hva er bruken? Tre
skjermer og det valgte skjermkortet antyder at du ikke bare skal surfe
på VG eller legge kabal...

Kanskje en Intel Core i5 2500K eller i7 2600K kan være et like godt
valg, avhengig av hva du skal bruke maskinen til? Både i5 2500K og i7
2600K skal være godt egnet til overklokking, så du kan visstnok tyne
ganske mye ut av de prosessorene for å forbedre
bang-for-the-buck-ratioen.

Compare-processors.com gir prosessorene følgende Windows 7 Experience
Score:

AMD FX-4100: 7,2
Intel Core i5 2500K: 7,6
Intel Core i7 2600K: 7,7

Selv om AMD-prosessoren har raskere kjernehastighet gir den dårligere
score, ikke bare på Win7 ExpScore, men også på Passmark CPU Mark og 3D
Mark 06 CPU.

Thomas B

Christer Solskogen

On 2012-02-15, Thomas Bjørseth <sp...@bjorseth.no> wrote:

> Selv om AMD-prosessoren har raskere kjernehastighet gir den dårligere
> score, ikke bare på Win7 ExpScore, men også på Passmark CPU Mark og 3D
> Mark 06 CPU.

Denne liker jeg jeg å bruke som referanse:
http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

--
chs, for fellesskapets beste.

Lasse G. Dahl

> [...]

> er vel ikke den hvasseste prosessoren på markedet. Hva er bruken? Tre
> skjermer og det valgte skjermkortet antyder at du ikke bare skal surfe

Vel, skal jeg være ærlig, så er bruken «leketøy» - spilling,
eksperimentering og så videre. Grafikk- og videoarbeid, men ingenting
utover hobbystadiet. Treskjermsløsningen er delvis puttet på på grunn
av at pakken var såpass lavt priset i forhold til et enkelt, bra
skjermkort uten noen skjerm ...

> [...]
> 2600K skal være godt egnet til overklokking, så du kan visstnok tyne
> ganske mye ut av de prosessorene for å forbedre

Joda, men ut fra hva jeg så, er det temmelig mange fler bucks du må ut
med? Jeg skal også innrømme at det var en liten tanke i bakhodet om at
AMD skjermkort pluss AMD prosessor kanskje ga en liten ekstragevinst
som ikke alltid vises på benchmarks?

> [...]
>
> Selv om AMD-prosessoren har raskere kjernehastighet gir den dårligere
> score, ikke bare på Win7 ExpScore, men også på Passmark CPU Mark og 3D

... men vi snakker også om minst en dobling av prisen, etter hva jeg
kan se. I dette oppsettet er det 10% økning, som er essensielt i seg
selv, finner man en billigere skjermløsning blir det relativt mye mer.
Er det verdt det?

Og tusen takk for svar!

--
Lasse

Lasse G. Dahl

* Thomas Bjørseth:

* Christer Solskogen:
> Denne liker jeg jeg å bruke som referanse:http://www.cpubenchmark.net/high_end_cpus.html

Takk for den. Den forteller jo på en enkel måte hvor en prosessor
ligger i forhold til en annen. Men det jeg sliter med, er å koble
disse tallene opp mot praktisk nytte og pris. Er det noe poeng i å
betale dobbelt så mye for 0,4 mer i CPU mark? Jeg vet det er et stort
spørsmål, men jeg sliter med det hver gang jeg vurderer å oppgradere
maskinparken!

--
Lasse

Thomas Bjørseth

On Thu, 16 Feb 2012 13:28:14 -0800 (PST), "Lasse G. Dahl"
<lg_...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>utover hobbystadiet. Treskjermsløsningen er delvis puttet på på grunn
>av at pakken var såpass lavt priset i forhold til et enkelt, bra

Eyefinity-pakken ser fin ut den - du får mye for pengene, og MÅ jo
ikke koble alle tre skjermer på samme maskin hvis du har en annen PC
som kunne trengt ny skjerm.

Selv har jeg et Radeon 6870 med to Dell U2711 på jobben og er
strålende fornøyd. Mitt største problem med mange/store skjermer er
bredden. Det blir mye hodesnuing i løpet av en arbeidsdag når jeg har
dokumentasjon/howto's/guider på én skjerm og gjør jobben på den andre.
Eller tester på en skjerm og har logger på den andre osv....

>Joda, men ut fra hva jeg så, er det temmelig mange fler bucks du må ut
>med?

Ja, Core i5 og i7 koster over det dobbelte av FX-4100, tror jeg.
Kjøper du K-utgaven av i7 2600 eller i5 2500 så kan du forbedre
forholdet mellom pris og ytelse, da disse ikke er låst og enkelt skal
kunne overklokkes. Det blir uansett et sjansespill hvor høyt du
kommer.

>Jeg skal også innrømme at det var en liten tanke i bakhodet om at
>AMD skjermkort pluss AMD prosessor kanskje ga en liten ekstragevinst
>som ikke alltid vises på benchmarks?

Jeg vet ikke om AMD+AMD spiller bedre enn AMD+Intel med tanke på
stabilitet og ytelse. Begge plattformer har jo hatt perioder med både
ekstrem stabilitet og problemer, men hva status er nå aner jeg ikke.
Du kan jo kjøpe dobbelt opp og teste for oss. ;-)

> [...]
>kan se. I dette oppsettet er det 10% økning, som er essensielt i seg
>selv, finner man en billigere skjermløsning blir det relativt mye mer.

Trenger du tre skjermer? Trenger du HD6950? Trenger du egentlig SSD?
Trenger du egentlig ny PC? Er det verdt pengene å kjøpe en Mercedes i
stedet for en Toyota? Det blir vel smak, behag og lommebok som avgjør
hva man velger.

Men... Maskinen består jo av mange flere komponenter enn en CPU, så
selv om en CPU kunne kjørt i ring rundt en annen på papiret vil resten
av innmaten påvirke og jevne ut resultatet. Poenget er at det er
veldig mange faktorer som er med på å avgjøre den totale opplevde
ytelsen.

De best investerte pengene jeg har gjort i nyere tid er overgang til
SSD på mine PCer. Maskinene oppleves som mye raskere, og
harddisk-susing og -knatring er borte. Deilig! Jobb-laptopen min
mistet garanti og var nedskrevet for snart halvannet år siden (den
nærmer seg 4,5 år), men jeg er så fornøyd med den at jeg bare har
fortsatt å bruke den selv om jeg har blitt tilbudt ny.

>Og tusen takk for svar!

Bare hyggelig.

Thomas B

Clas Mehus

On Thu, 16 Feb 2012 13:35:06 -0800 (PST), "Lasse G. Dahl"
<lg_...@hotmail.com> wrote:

> [...]
>betale dobbelt så mye for 0,4 mer i CPU mark? Jeg vet det er et stort
>spørsmål, men jeg sliter med det hver gang jeg vurderer å oppgradere

Selv om det så er små forskjeller her, ville nok jeg gjerne ha gått
for Intel-prosessoren for å få et hovedkort med Intel-brikkesett....
Velger man et Intel H68-basert hovedkort kan man jo også bruke den 64
GB SSD-en som er satt opp som en cache-løsning om man ønsker det.

--
Clas Mehus
- "Den som har flest prylar när han dör vinner..."

Clas Mehus

On Fri, 17 Feb 2012 09:35:20 +0100, Thomas Bjørseth <sp...@bjorseth.no>
wrote:

> [...]
>forholdet mellom pris og ytelse, da disse ikke er låst og enkelt skal
>kunne overklokkes. Det blir uansett et sjansespill hvor høyt du

Jøss. i5-2500 har vel gått opp i pris etter at den kom på markedet for
rundt et år siden? i5-2500 har vel gjerne ligget nede på under 1500 kr
- også lavere hos en del...

Christer Solskogen

Er det noen som selger de hovedkortene da?

Thomas Bjørseth

On Sun, 19 Feb 2012 19:52:30 +0100, Clas Mehus <clas....@idg.no>
wrote:

>Jøss. i5-2500 har vel gått opp i pris etter at den kom på markedet for
>rundt et år siden? i5-2500 har vel gjerne ligget nede på under 1500 kr
>- også lavere hos en del...

Prisen akiurat nå er 1649,- hos MPX for i5-2500K, men jeg er rimelig
sikker på at den var enda dyrere da jeg skrev meldingen min i forrige
uke.

Kan det tenkes at populariteten drev prisen opp etter lansering, hvis
den er så overklokningsvennlig som det antydes i tester? Og nå er
prisen på vei ned igjen ettersom i5-2550K er lansert?

Thmas B

Clas Mehus

On Sun, 19 Feb 2012 20:52:35 +0100, Christer Solskogen
<sols...@antarctica.no> wrote:

>Er det noen som selger de hovedkortene da?

Jeg skrev H68, men skulle skrive Z68... så de hovedkortene skal man
finne mange steder. Ellers er vel P67-baserte hovedkort noe rimeligere
og hovedforskjellen blir at P67 mangler denne cache-funksjonen. Noen
Z68-hovedkort har også funksjonalitet som gjør at hovedkortet kan
svitsje mellom å bruke integrert grafikk og dedikert grafikkort.

Clas Mehus

On Mon, 20 Feb 2012 19:50:48 +0100, Thomas Bjørseth <sp...@bjorseth.no>
wrote:

> [...]
>den er så overklokningsvennlig som det antydes i tester? Og nå er
>prisen på vei ned igjen ettersom i5-2550K er lansert?

Ut i fra prisjakt har de bare vært nede i ca. 1400 kr i løpet av det
siste året. Stabil pris har det da vært kan man si.

Og ja, de er veldig overklokkingsvennlige. Hadde en pc som vel stod å
gikk på 4,5 GHz et halvt års tid bare gjennom å bruke Asus'
automatiske overklokkingsprogramvare i Windows... dønn stabilt med en
ganske rimelig Coolermaster-kjøler.

I teorien skulle jo Ivy Bridge-prosessorene komme i april, men her er
det litt uklart hva som skjer nå.