Treg PC

KNUT W. JAKSET

Mitt problem er en PC som ser ut til å bli stadig tregere. Det er en
Toshiba Satellite 110CS med 775 mb diskplass, hvorav 340 mb er free.
Windows-95. Ikke allverdens tunge programmer. Kjører "Scandisk" og
"Defrag" en gang i blant, selvom disken aldri er mer enn 2%
fragmentert. Blir ikke raskere av den grunn. Har vanligvis bare en
ting (et program) oppe av gangen. At den bruker lang tid på å ta ned
noe fra nettet, er greit nok. Men den lange tiden for å ta opp f.eks.
Word eller Excel - for ikke å snakke om den evigheten det tar å få
opp NEWS1.C2I.NET er en pine. Sistnevnte gjelder også når jeg tar
opp "gårsdagens" news, i OFFLINE MODE.
Knut W. Jakset

torleif haugųdegård

Fri, 10 Dec 1999 07:37:04 GMT, "KNUT W. JAKSET" <kwja...@c2i.net> :

Du oppgir ikke minnestørrelsen, som alltid er avgjørende.
Fyll opp det som det er plass til, så går det meste meget bedre.
Det tar ca 2 sek å starte Word97 her.

Når det gjelder nyhetsgrupper (news) er det mange av oss som foretrekker Agent
(for både nyhetsgr og epost) eller gratisversjonen Free Agent (kun nyhetsgr) som
kan hentes hos http://www.forteinc.com
Siste versjonsnr er hhv. 1.7 og 1.21.

hilsen en Toshiba Satellite 4080XCDT
med Pentium II 366Mhz prosessor og 128 Mb RAM
samt win98 (som også anbefales)
og 6Gb disk i 3 deler C: D: E:

mvh THa

Terje Pettersen

KNUT W. JAKSET skrev i meldingen ...

> [...]
>Word eller Excel - for ikke å snakke om den evigheten det tar å få
>opp NEWS1.C2I.NET er en pine. Sistnevnte gjelder også når jeg tar

Jeg har selv en Toshiba 230CX, 133MMX, 48 RAM, 1,4 gig. som jeg bruker når
jeg ikke er hjemme. På denne kjører jeg de aller fleste program (og spill
:o)) Har bl.a. Office 2000 og snapp så er alt åpent :o)
Denne er det ikke problem med i alle fall.
som Torleif også nevner, har du nok minne ?

Hilsen.
Terje Pettersen
sl...@sensewave.com

KNUT W. JAKSET

Terje Pettersen <ter...@online.no> wrote in message

> [...]
> :o)) Har bl.a. Office 2000 og snapp så er alt åpent :o)
> Denne er det ikke problem med i alle fall.
> som Torleif også nevner, har du nok minne ?

---------------- SVAR ---------------
Ser at jeg har nok vesentlig mindre minne enn "folk flest", nemlig 16
mb. Det betyr nok mye. Men jeg mener at PC'n var vesentlig raskere da
den var ung og sprek. Har hørt at andre av mine bekjente har vært
borte i noe liknende. En meget oppegående person på dette feltet sa
at det kan skyldes at dette operativsystemet (Win 95) stadig legger
fra seg pekere hit og dit, som det ikke blir ryddet opp i. Han mente
at både OS/2 og Linux er mye bedre, men ulempen der er at det finnes
altfor lite programvare.

Knut W.

Alf Christophersen

"KNUT W. JAKSET" <kwja...@c2i.net>s tastatur skrev:

> [...]
>fra seg pekere hit og dit, som det ikke blir ryddet opp i. Han mente
>at både OS/2 og Linux er mye bedre, men ulempen der er at det finnes

Problemet er nok heller det med RAM. Da din maskin var ny, så var også
programpakkene beregnet på så små maskiner. Ant. brukte du Word 5, mens
du nå kanskje bruker Office 97 eller Office 2000, begge programpakker
som er beregnet på at du har minst 64 Mb RAM.

En annen årsak er kanskje at primærminnet er blitt for lite ved at mange
drivere lastes i lavt minne og at Windows i praksis har kanskje bare
300-400 kb minne for den delen av programmet som kjøres.

Et program som f.eks. er totalt på 6 Mb vil tildels finnes i den øvre
delen av minnet (altså over den første 1 Mb). Dette er hvilende
programkode. Du kan se på Windows som en LP-plateskifter, hvor hver
plate er så stor som det er ledig minne i lav RAM. Denne kan maks være
på 640 Mb, men blir nesten alltid mindre fordi det er en del basale
drivere som ikke kan lastes i øvre del av den første 1 Mb. Kanskje har
du ikke en gang montert utstyret for å benytte øvre del av 1 Mb
(himem.sys og emm386.exe i config.sys og bruk av devicehigh for devices
i config.sys og lh for lasting av drivere i autoexec.bat)

Dess mindre minne, dess flere plater må programmet deles opp i. CPU kan
kun se programkoden som finnes i området 10 kb-640 kb i lavt minne. Når
CPU oppdager at neste byte i programkoden ligger i et annet segment
(LP-plate), så må all programkode i lavt RAM skyfles til high mem som er
såkalt virtuell ram (dvs. det kan være både fysisk RAM og harddiskplass
som fungerer som RAM) og koden på rett LP-plate (segment) lastes ned i
lavt RAM før CPU kan fortsette å arbeide. Har du f.eks. 128 Mb RAM
fysisk minne, vil sannsynligheten være veldig stor for at den aktuelle
plata (segmentet) ligger i fysisk RAM og bruker kun noen mikrosekunder
på å komme på plass. Har du derimot 16 Mb RAM fysisk, er dessverre
sannsynligheten meget stor for at den aktuelle plata ligger i SWAP-fila
i Windowskatalogen og det vil plutselig ta ca 1000-10000 ganger lengre
tid å få neste programkode på plass i minnet før CPU kan fortsette.

Dess større programpakker du kjører og dess flere programpakker du har
åpne samtidig, dess mere sannsynlig er det at programmet vil skyfle data
og program mellom kjørbart minne (lav RAM) og harddisk, i stedet for
mellom kjørbart minne og high-mem (de øverste 63 Mb av 64 Mb RAM eller
de øverste 15 Mb RAM hvis du har 16 Mb.). I dag må du forvente at f.eks.
Word alene har behov for ca. 20-30 Mb RAM, mens ant Word 5 kun brukte
2-3 Mb RAM.

Håper dette klargjør for deg hvorfor du bør gå i butikken for å fylle
din PC med RAM-brikker ??

---------------------------------
All text is my opinion.
Alf Christophersen, UiO
Tel. +47 22 85 13 27, Fax: 22 85 15 32

Tor Einar Larsen

meldingsnyheter:38550cb5...@nntp.uio.no...

> [...]
> 2-3 Mb RAM.
>
> Håper dette klargjør for deg hvorfor du bør gå i butikken for å fylle

Inntil det er kjøpt mere RAM, kan minnebehovet til Word reduseres. Alle
fontene (skrifttypene) som følger med Windows krever mye RAM. Mange bruker
bare skrifttypene Arial og Times New Roman. De fontene som ikke brukes, kan
flyttes fra C:\Windows\Fonts til en mappe som lages for anledningen.

Dersom det blir behov for disse fontene senere, er det bare å flytte dem
tilbake til .......\Fonts.

På grunn av at Windows laster fontene inn i minnet, vil Windows bruke lengre
tid på å starte opp jo flere fonter som må lastes inn i minnet.

Konklusjon: Dersom pc'en er treg vil hastigheten øke ved å redusere
skrifttypene i mappen C:\Windows\Fonts.

Tor Einar Larsen

mr.jakob...@gmail.com

Hva med å prøve det aller beste på markedet?

PC Registry Shield er programmet du leter etter. Sterk ytelse til rimelig pris. Anbefales på det aller sterkeste!
http://pcregistryshield.com/norsk/?ap_id=odje