Etterlysnig Winther/Vinter, Ørland, ST

Thor Erik Johansen

Hei alle sammen.

Jeg har nettopp kommet over en ane som hadde etternavnet Winther i FT 1801.

Erik Iversen, 61 år, er Strandsidder og fisker og gift 2g. med Anne Dorthea
Winther, 39 år, 1g gift. Finner også Erik's svigermoder(Anne's Mor??(mest
sannsynlig)) Dorthea Vinter, 76 år gammel, 2 g enke, som driver med
Fledføring(?). Erik og Anne fikk følgende barn:
-Peder Vinter_Eriksen, 16 år og ugift
-Leonard Eriksen, 3 år
-Kirsten Eriksdtr, 15 år
-Anne Eriksdtr, 11 år, min ane. GM Johannes Haftorsen Monsvold
-Inger Eriksdtr, 2 år

Alle ovenstående opplysninger hentet fra Høevaagen, Ørland,
FT1801(http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=n&filnamn=arkiv
verket/ft1801/f11621&variabel=0&postnr=297&fulle=true&spraak=n)

noen spørsmål;

-Hvorfor etternavnet Vinter/Winther, som regel så brukte man -sen
og -dtr....??
-Videre aner til ovenstående nevnte personer
-Annen etterslekt?
-hvorfor brukte ikke alle barna Vinter/Winther?
-alt av annen informasjon er hjertelig velkomment!

--

En liten hilsen fra Hell.

mvh / Best Regards

Thor Erik Johansen
http://home.online.no/~er-joha / http://home.c2i.net/poke
P.O. Box 102, Hell. N-7570 HELL.
Tlf: 74 82 42 04 Mob: 92 63 16 00.
Seek and You will find, stop and You'll become "blind".

Odd Karsten Pettersen

Dette Winternavnet her i Trøndelag skriver seg fra Kristoffer Nilsen Winther
f. 164?.
Han har en stor etterslekt, som i stor grad holdt på slektsnavnet. (Det
stammer visst fra Nederland), og de fleste i gamle Stjørna området har en
forbindelse dit. En del har fått Winter-navnet som "mellomnavn" pga av at
det sikkert ble sett på som litt "fint".

Erik Iversen 1738-1811 var sønn av Iver Eriksen Høvågen og Anne Nilsdatter.
Han ble først gift med Kirsten Pedersdatter Winther (1745-1784) og etterpå
oppattgift med hennes halvsøster Anne Dorthea Pedersdatter Winther
1762-1816.

Mvh.

Odd K. Pettersen
http://home.online.no/~oddkp/Slektside.htm

Alle mine slektsdata må ses på som kladd, og ber om tilgivelse om et feil
ved årstall eller skrivemåte av navn.

Forsøk på anetavle til Anne Winther.

1. Anne Dorthea Pedersdatter Winther, født 1762, død 1816.

Hun gift med Erik Iversen Hegvik, 1785, født 1738, død 1811, gravlagt
25.08.1811 i Hegvik kirke, bosted på i Hegvik, Stjørna.

Foreldre

2. Peder Sivertsen Winther, født 1715, død 1794, yrke lensmann. Han gift
med (1) Synnøve Andersdatter Botngård, født 1715, død 1754. Han gift med
(2) Anne Dorthea Nilsdatter Frich, født 1725 i Råkvåg.

3. Anne Dorthea Nilsdatter Frich, født 1725 i Råkvåg.

Besteforeldre

4. Sivert Kristoffersen Winther, født 1678 i Agdenes, død 1767. Han gift
med Kirsten Pedersdatter.

5. Kirsten Pedersdatter, født 1685, død 21.03.1765.

Oldeforeldre

8. Kristoffer Nilsen Winther, født 164- i Agdenes, død 1692. Han gift med
Gidsken Sjursdatter, 1665 i Vår Frues kirke i Trondheim.

9. Gidsken Sjursdatter, født 1635 i Moldtuen, død 1727.

Tippoldeforeldre

18. Sivert Moldtuen, født 1598, bosted på i Moldtuen, yrke bonde. Ble to
ganger valgt til utsending ved kongehyllinger fra sitt distrikt, både i 1648
og i 1660.

"Thor Erik Johansen" <po...@c2i.net> skrev i melding

Arne Langås

Thor Erik Johansen <po...@c2i.net> skrev i

> Fledføring(?).

Flettføring (kort og grovt fortalt): Person A (ofte tidligere bruker av
gård) overlater sine eiendeler til person B (ny bruker av gård) mot å få
opphold hos B på livstid. I dette tilfellet vil jeg tro at Dortea Winther
har overlatt sine eiendeler til svigersønnen mot opphold hos ham.

Mvh
ArL

--
_____________________________
Arne Langås - 7630 Åsen - Norway

Thor Erik Johansen

Tusen takk Odd Karsten.

ps! beklager at etterlysningene havnet i feil newsgruppe.....

--

[...]

Odd Karsten Pettersen <od...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:hYcb7.3997$e%4.11...@news3.oke.nextra.no...

Thor Erik Johansen

Tusen takk Arne, for forklaringen av Flettføring.

ps! beklager at etterlysningen havnet i feil newsgruppe.....

--

[...]

Arne Langås <a.la...@c2i.net> skrev i
meldingsnyheter:Fweb7.6368$em.1...@juliett.dax.net...

ing...@yahoo.no

Hei: Les historien til denne karen, prest i Ferslev, muligens avstamning fra Holland, Hamburg,- hvem vet. Sannsynlig i slekt med ur-adelsslekta Winther fra samme område på Jylland hvor han ble forvist fra sitt prestekall, Ferslev (og tilliggende områder), som hadde avleggere i Trøndelag og Nordland fra ca 1600-tallet (http://www.nose.dk/Norge/winther.html#f5 ), og antagelig gjorde et og annet de ikke snakket høyt om.- Jeg er interessert fordi jeg har hørt at det følger en arv med dem, eller en "uoppgjort karma", om du vil. Så kan vi jo tygge litt på hva det kan være. De som bærer den, på vegne av tidligere aners utskeielser, tier antagelig.

http://www.geni.com/people/Lauritz-Winther/6000000006243347872
Hvis du følger linken til hans sønn og sønnesønn osv, tror jeg du kommer til dine egne.