Re: Knut Knutsen Jøsok, Bergen

Jan Erik Andreassen

Jøsok ligger i Herøy kommune på Sunnmøre. I FT 1900 er en Knut Knutsen på
Flø i Ulstein, der bor en tjenestepike med navn Gjøssok, - kanskje slekt?
Flyttet de senere til Jøsok kanskje? .......... Bare "a long shot"!
http://www.rhd.uit.no/ftsoek/ftsoek.asp?kommando=bosted&ftaar=1900&spraak=norsk&kommnr=1516&kretsnr=001&bostnr=0013&leilnr=00

mvh Marianne Sulesund
"Arne Hansen" <arne.hansen...@runbox.no> skrev i melding
> Født ca år 1900?? , visnok kaptein, gift med Johanne Kristine Helene
> Hansen fra Hemingsjorda i Troms.
>
> Noen som kan hjelpe meg?
>
> -arne

Øystein Kleppestrand

Her har vi vel fyren. Sitat frå Herøyboka III, Jøsok 4, side 622.

Foreldre:
Knut Knutson Djupvik, 19.7.1858-14.10.1893. g. 1886
Anna Hansd. Steinsvik, 2.9.1861 - 28.7.1937

Born:
* Hans Kornelius, 10.10.1887, g Johanne Stigen, busett Borgund.
* Imagda Hansine Nikoline 12.9.1891 - 27.12.1911, g Hans Århaug, Busett
Trondheim
* Knut Laurits Sigurd Knutson Jøsok, f. 26.12.1983, g Kristine Hansen,
Finsnes. Var kaptein i Bergenske Dampskipsselskap, Busett i Laksevåg.

Sitat slutt.

Det ser vel ut til å stemme? Treng du meir forfedre?
Har ein gamal onkel på 94 år frå Jøsok som eg sikkert kan få meir ut av
også.

Helsing

Øystein

--
Using Opera's revolutionary e-mail client: http://www.opera.com/m2/

"Ivar S. Ertesvåg"

Arne Hansen:

> Født ca år 1900?? , visnok kaptein, gift med Johanne Kristine Helene
> Hansen fra Hemingsjorda i Troms.
>
> Noen som kan hjelpe meg?

Jøsok er i Herøy, Sunnmøre (Leikanger sokn, Herøy prg.).

Herøyboka - Gardar og folk bd.3 s.554-5 (Jøsok bnr 4) seier dette:

Knut Knutson Djupvik 1858-1893
g. 1886 Anna Hansd. Steinsvik 1861-1937
born:
Hans Kornelius 1887, g., busett Borgund.
Imagda Hansine Nikoline 1891-1911, g., busett Trondheim
Knut Laurits Sigurd 1893, g. Kristine Hansen, Finsnes, var kaptein i
Bergenske Dampskipsselskap, busett Laksevåg

Det er sikkert din Knut.

Djupvik er i Herøy, ikkje så langt frå Jøsok. Knut (d.e.) finn vi i b.2
s.514. foreldre frå Hjørundfjorden og Ulstein.
Steinsvik kan vere i Herøy eller i Volda (Dalsfjord). Men eg finn ikkje
Anne g. Jøsok i Steinsvik, Herøy (b1. s.484). Det kan vere at eg ikkje
leita godt nok. Der er ein Hans som har ei dotter Anne som skal vere
busett på Frøystad, men på Frøystad finst ho ikkje. Det kan vere ein
feil i bygdeboka. Litt kjeldegransking skulle avdekkje dette.
I Steinsvik, Dalsfjord, finn eg ingen høveleg Hans.

kavvt...@gmail.com

---

Hei, forferdelig gammel tråd jeg svarer på, men bedre sent enn aldri. Beklager om dette kommer opp som spam.

Mitt navn er Knut André Winther Jøsok, jeg driver med litt slektsforskning nå, og kom over denne tråden.

Det virker som det er min oldefar dere snakker om: Knut Laurits Sigurd Knutsen Jøsok.

Jøsok-slekten flyttet til Bergen på 1900-tallet og nå er det 2 sentraler grener av familietreet der.

Min oldefar og hans sønn: Knut Asbjørn Winther Jøsok (min farfar) gikk dessverre bort før jeg ble født.

Send meg gjerne en melding om du har noen spørsmål :)

mvh

Knut André W. Jøsok

Leif Sundli