FANGEN fra Oldenburg

Tom Brøndsted

Den udbredte norske slægt Fangen nedstammer fra militærkirurg Anton
Wilhelm (von) Fangen, der ifølge norsk biografisk leksikon (og andre
trykte norsk/danske kilder) er født 1739 i "Oldenburg i Tyskland". Jeg
har imidlertid nu fået undersøgt kirkebøgerne i BYEN Oldenburg i det
gamle FYRSTENDØMME Oldenburg (vest for Bremen), der var dansk fra 1667
til ca. 1780: INGEN Fangen (eller Vangen eller ...) født der mellem 1730
og 1750.

Der er så to andre muligheder: 1) von Fangen stammer fra et landligt
område i fyrstendømmet Oldenburg eller 2) han stammer fra den lille by
Oldenburg i Østholsten (der var dansk til 1864).

Da det jo er en udbredt norsk slægt må der næsten være andre der har
været på jagt efter hans forfædre. Kan nogen hjælpe mig?

mvh tb

Morten Dreier

Tom Brøndsted <t...@cpk.auc.dk> wrote:

Denne slekten er ikke spesielt utbredt i Norge - telefonkatalogen finner
bare 4 personer med etternavn Fangen.

--
Morten Dreier
http://www.pobox.com/~mdreier

Robert Christian Halle

Jeg er tilbøyelig til å være enig i Brøndsteds konklusjon; antageligvis er
det endel etterkommere etter (von) Fangen/Tangen i Norge. Dette vet jeg
imidlertid ikke positivt, og jeg er (i likhet med Brøndsted(?)) interessert
i opplysninger om slekten.

Anton Wilhelm von Fangen (1739-1804) var g.m. min slektning Karen
Christensdtr. Brochmann (1742-1798).

(von) Fangen og (von) Tangen er brukt om hverandre.

Jeg har reg. flg. barn av "Regements og garnisons churigius" Anton Wilhelm
og Karen:
1. "Charaterieret capiten" (sen. oberstløytnant) Henrich [Herring] Wilhelm
von Tangen (1765-1820), g. (e. 1801) m. Hermana Maria Smit.
2. "Premier lieutenant ved garnisonen" (sen. kaptein) Johan Wilhelm von
Tangen (1768-1820), g.m. Catharina Tobine Tønnesdtr.
3. Caroline [Charuline] Wilhelmine von Tangen (f. 1771).
4. "Student og companie chirurguss her i byen [Kr.sand]" Laurentz Wilhelm
von Tangen (f. 1777).
5. Generalmajor Christian Wilhelm von Tangen (1779-1838), g.m. Margaretha
Nideros.
6. "Student" (1801) Hoje Francken Wilhelm von Tangen (1782-1807).

Johan Wilhelm og Catharina Tobine Tønnesdtr. hadde ihvertfall flg. barn:
2a-1. Karen Magdalene Fangen (1793-1868), g.m. Broder Knud Wigelsen
(1787-1867). 7 barn.
2a-2. Antonette Wilhelmine Fangen (f. c1796).
2a-3. Sogneprest og huspredikant Anton Wilhelm Fangen (f. c1799), g.m. Oline
Christiane Brede (f. c1802). (Bosatt på Frøen i vestre Aker. Minst to barn.
To barnebarn boende hos seg i 1865).
[2a-4.] "Kgl. fuldmægtig i Norges Bank" Brokman Fangen (f. c1802, Kr.sand),
g.m. Sofie Hammer (f. 1830). 5 barn. (Jeg antar at dette er sønn av Johan
Wilhelm og Catharina Tobine). Bosatt på Hovin i østre Aker.

I tillegg har jeg en rekke 'løse personer" som antageligvis er i relativt
nær slekt (eller er dette en annen (bergensk?) von Tangen-slekt?)
- I Bergen bor i 1865 rentenist Johan C. von Tangen, ugift, f. c1780,
Bergen) (85 år 1865).
- I Bergen bor i 1865 kjøpmann Herman von Tangen (g.m. Dorothea Dahl), f.
c1804, Bergen (61 år 1865).
- I Bergen bor i 1865 kjøpmann Johan L. von Tangen, ugift, f. c1806, Bergen
(59 år 1865) s.m. søstrene? 'rentenistinde'ne Karen og Wilhelmine (begge
ugifte) (hhv. 56 og 57 år).
- I Bergen bor i 1865 kjøpmann Christopher von Tangen (g.m. Rikke fra
Kr.sand, 5 barn), f. c1817, Bergen (48 år 1865).
- I Bergen bor i 1865 kjøpmann Petter L. von Tangen, ugift, f. c1810 (55 år
1865).
- I Bergen bor i 1865 kjøpmann Christian von Tangen (g.m. Christine M., fire
døtre), f. c1803, Bergen (62 år 1865).

Mvh.
Robert Christian Halle, Oslo

Tom Brøndsted <t...@cpk.auc.dk> skrev i
meldingsnyheter:393BD6A0...@cpk.auc.dk...

> [...]
>
> Da det jo er en udbredt norsk slægt må der næsten være andre der har
> været på jagt efter hans forfædre. Kan nogen hjælpe mig?

beier...@gmail.com

Dessverre er det blitt gjengitt feil avkrivninger av navnet von Fangen som von Tangen også i folketelling. Forvirringen det skaper vises av spørsmålet i innlegg om det er tilknytning til den kjente von Tangen slekten i Bergen. Når slike feil ikke strykes, men blir stående, forvirrer det også dem som senere søker.