Frosta 1635. Kristoffer Kolbanusen Viken.

Bjarne Logstein

Kristoffer Kolbanusen Viken hadde gården Viken østre på Frosta i
Nord-Trøndelag i 1669, men det er visst usikkert hvor han kom fra.

Et sted er det notert "at han kom muligens fra Frøya".

Et annet sted: "Prestemanntallene fra 1665 omtaler en Pe Christopher
Colbanusen Salthammer, 20 år i 1665.", og at dette han være ham.

og:

"Hans far kan være Colbanus Christophersen, Sunde gård i Skogn prestegjeld,
Innherred prosti (1775 forlketelling).

Er det noen som vet nærmere beskjed om ham ?

Med hilsen Bjarne Logstein.

Anne Lise Hovdal

"Bjarne Logstein" <bja...@online.no> skrev i melding

> Kristoffer Kolbanusen Viken hadde gården Viken østre på Frosta i
> Nord-Trøndelag i 1669, men det er visst usikkert hvor han kom fra.
>
> Et sted er det notert "at han kom muligens fra Frøya".

Jeg kan ikke hjelpe deg, men har som ane en Anders
Colbanussen som kjøpte gården Storlein i 1705. Han
var også muligens fra Frøya, og var lensmann. Han var
nevnt i 1694. Dette kan jo være en bror av Kristoffer,
og det er jo ikke sikkert at min ane Anders var så ung
da han kjøpte Storlein. Han var gift med Malena Jacobs-
datter eller Jonsdatter. Deres barn:
-Jacob Andersen født ca 1665, og fikk bygsel på Berg
i ca 1690. Han var gift med Sissel.

Dessverre har jeg ikke de riktige bygdebøkene for Skogn
har til å kunne finne noe mer, fordi at jeg kun har bøkene
etter 1801 når det gjelder f.eks. Salthammer. Har også
noen av Frostabøkene, men ingen hvor Viken er nevnt.
Kanskje står det noe mer i bind 7 av Frostaboka, som
jeg ikke har fått tak enda? Jeg er selvfølgelig også interes-
sert i å vite mer om det du spør om her, og dette ble jo
ikke mye til hjelp.

Anne Lise Hovdal

Arne Langås

Anne Lise Hovdal <an...@online.fjerndette.invalid> wrote in message

> Jeg kan ikke hjelpe deg, men har som ane en Anders
> Colbanussen som kjøpte gården Storlein i 1705. Han
> var også muligens fra Frøya, og var lensmann. Han var
> nevnt i 1694.

At Anders "kanskje" var fra Frøya (som Frostaboka antyder) har jeg vansker
med å finne bevis for. Det refereres til et skifte etter Hans Blix på
Skatholmen på Frøya i 1694, hvor enkas "brødre" skal stå som "Ole Kolbanusen
i Trondheim og lensmann Anders Kolbanusen i Frosta". Jeg har sett avskrift
av skiftet, og kunne ikke dra de samme konklusjonene som var blitt gjort i
Frostaboka. Rett nok var Ole Kolbanussen i Trondheim og Anders Kolbanussen
på Frosta nevnt - - - som gjeldshavere/skyldnere i boet. Det stod ikke noe
sted at de var brødre av enka, ei heller stod det at denne Anders
Kolbanussen var lensmann. Likevel, hvis disse _skulle_ være søsken
(muligheten er jo der), er det like sannsynlig at de var fra Trondheim eller
Frosta som om at de var fra Frøya.

> Han [[Anders]] var gift med Malena Jacobs-

> datter eller Jonsdatter. Deres barn:
> -Jacob Andersen født ca 1665, og fikk bygsel på Berg
> i ca 1690. Han var gift med Sissel.

Her er noe feil. Malena Jonsdatter kunne ikke være mor til Jakob Berg -
Malena døde uten å etterlate seg livsarvinger. På auksjon etter henne i 1707
ble gården solgt til Åge Olsen (skjøte delvis gjengitt skiftet etter Åge) -
de som har mottatt penger for handelen er hennes mor og søsken. Malena var
gift første gang med Ola (Oluf) Tørrissen, som døde omkring 1693 - senere
ble hun gift med Anders. Hennes foreldre var brukere på Halsan i Frol.

Jeg har også problemer med å få det til å stemme at lensmann Jakob Berg var
sønn av Anders Kolbanussen. Jeg vet at det under Berg står at han var sønn
av Anders, men dette passer ikke med det jeg har sett i originalkilder. De
steder Jakob er oppført med farsnavn står det faktisk
Arnsen/Arntsen/Arensen - aldri Anderssen. Hvor man i si tid fant at Anders
Kolbanussen skulle være faren kjenner jeg ikke til.

Når det gjelder Kolbanusnavnet, ser det ikke ut til at dette har vært helt
uvanlig her i traktene på 16-1700-tallet. I tillegg til de som allerede er
nevnt, finner man f.eks.
- Sissel Kolbanusdatter på Hellem i Åsen (død ca. 1711).
- Kolbanus, nevnt som bruker på Vigtil på Frosta fra 1690.
- Kolbanus Anderssen Hogstad (øvre) på Frosta, nevnt bla. ved skifte etter
kona i 1693
- Kolbanus Olsen, nevnt som bruker av Vikan i Stjørdal 1665-1681.
- Kolbanus Olsen, bruker i Tildra i Åsen på 1700-tallet.
- Også gjenfunnet i Leksvik på tidlig 1700-tall.

Mulig jeg skapte noe forvirring nå, men forvirring i historie skal visst
være bare bra (skal man tro det jeg lærer på NTNU) :-)

Mvh
Arne Langås

Anne Lise Hovdal

"Arne Langås" <eutr...@hotmail.com> skrev i melding

> [...]
> Kolbanussen var lensmann. Likevel, hvis disse _skulle_ være søsken
> (muligheten er jo der), er det like sannsynlig at de var fra Trondheim

Takk for den avklaringen. En annen enn deg skulle sjekke skiftet
etter Hans Blix en gang tiden, men så hørte jeg ikke noe mer.

> [...]
> Arnsen/Arntsen/Arensen - aldri Anderssen. Hvor man i si tid fant at Anders
> Kolbanussen skulle være faren kjenner jeg ikke til.

Ja vel. Jeg har fått mine opplysninger fra en privatperson
(ikke deg), og jeg vet ikke hvor han har informasjonen fra.
Noe har han iallefall fra de gamle Frostabøkene. Håper at
det står om Berg i den siste Frostaboka som skal ha kommet
ut nå, og som jeg ikke har kjøpt enda. Kanskje er det noen
nærmere avklaring der?

> [...]
>
> Mulig jeg skapte noe forvirring nå, men forvirring i historie skal visst
> være bare bra (skal man tro det jeg lærer på NTNU) :-)

Har jo sett tidligere at det er usikkerhet om dem du nevner
her, og derfor tar jeg imot all informasjon her med stor åpenhet.

Anne Lise Hovdal

Arne Langås

> [...]
> det står om Berg i den siste Frostaboka som skal ha kommet
> ut nå, og som jeg ikke har kjøpt enda. Kanskje er det noen

Det står nok dessverre ikke noe mer der. Det er bare gjentatt at Jakob
Arntsen skal være feil for Jakob Anderssen.

Mvh
Arne

Bjarne Logstein

Takk til Arne og Anne.
Det ser ut til at det fortsatt er usikkert hvor Kristoffer Kolbanus Viken
kom fra.
Hilsen Bjarne Logstein.

William Jenssen

Har du funnet noe mere på denne Christoffer Kolbanus Viken?

Bygdebok for Skogn, mener jeg det var.., omtaler en Christoffer Colbanus Salthammer f.1645 sønn til Colbanus Eriksen Salthammer, på Salthammer gård.

Mvh,

William Jenssen