christopher Tønders barn.

Steinar Olsen

Hei

jeg har laget en oversikt over det jeg har om de to første generasjoner av
Tønderslekten, Han skal ifølge Svein T.Dahls bok om embetsmenn i midt Norge
ha hatt 19 barn. er det noen som har oversikt over barna han hadde? Finns
det skifte etter han.

1. Christoffer Nilsen Tønder f. jan 1587, Tønder, Røgier, Danmark, (sønn av
Nils Mortensen og Maren Pedersdtr Lech) stilling: fogd på Nordmøre,
g. (1) 1613, København, Danmark, Sidsel Andersdtr Bentziger, f. København,
Danmark, d. 9 mar 1630, Fjellvær, Hitra, gravlagt: 14 mar 1630, Ørlandet,
g. (2) 1631, Trondheim, Karen Olufsdtr Skriver, f. ca 1610, Trondheim,
(datter av Ole Jensen Skriver og Ursula Christoffersdtr Darre) d. etter
1656, Kristiansund. Christoffer døde 31 des 1656, Kristiansund. han hadde
tilsammen 19 barn i begge ekteskapene, og hadde 9 i andre ekteskap.
Barn med Sidsel Andersdtr Bentziger:
2. i NN Christohersdtr Tønder.
3. ii Anders Christophersen Tønder f. før 1618.
4. iii Nils Christoffersen Tønder f. ca 1628.
Barn med Karen Olufsdtr Skriver:
5. iv Ole Christoffersen Tønder f. 1633.
v Margrethe Christophersdtr Tønder f. ca 1635, Trondheim, g. (1) Johan
Hermandsen Garmann, f. ca 1635, g. (2) Hans Hansen Nobel, f. 1657,
Christianopel i Blekinge, (sønn av Hans Mortensen Nobel og Sophia Caspersdtr
Eggers) stilling: Etatsråd, d. 1732, Molde. Hans: Etatsråd. Proprietær til
Sandholt i Fyn. Toller i Nordmøre, amtmann i Romsdal 1703, kammerråd 1717,
godseier. Bergråd nordenfjells, medlem av Slotsloven 171 1713-19, etatsråd.
Han tok sitt navn etter fødebyen. (PHTS 2-2). Innflyttet som en rik mann
1719 (Norsk sl.hist. tidsskr. nr 5). Ha Kjøpte i 1720 herregården Sandholt
med tilligelser på Fyn Han gjorde mye for å forbedre forholdene for de
ulykkelige spedalske i amtet. Det ble opprettet et hospital for spedalske på
Reknes gård ved Molde.
6. vi Susanne Christoffersdtr Tønder f. ca 1637.
vii Peder Christoffersen Tønder f. 8 sep 1641, Trondheim, stilling:
Amtmann, g. ca 1674, Folchen Fremmers, f. Trondheim, d. ca 1686, Dønna gård.
Peder døde 1 jun 1694, Dønna gård. han var også på Bodøgård, senest bosatt
på Dønna der han døde.
7. viii Anne Christophersdtr Tønder f. ca 1642.
ix NN Christopherdtr Tønder f. ca 1644, Kristiansund.

2. Generasjon

2. NN Christohersdtr Tønder g. Jakob Nilsen Brochmann, f. Trondheim,
stilling: rådmann, d. 1676, Trondheim, Skifte: 11 jan 1676, Trondheim. NN
Christohersdtr døde 1657, Trondheim, Skifte: 16 mar 1657, Trondheim. Jakob:
omtalt som statsnoterius den 28/11664 der han gir sin yngste datter hennes
morsarv. dette viser at han hadde flere døtre. (minst 3).
Barn:
i Aleth Jakobsdtr Brochmann f. ca 1654, Trondheim.

3. Anders Christophersen Tønder f. før 1618, Trondheim, stilling:
borgermester, stiftskrive, g. Karen Madsdtr Lund Middelfart, (datter av Mads
Middelfart) d. 20 mar 1698, Trondheim. Anders døde 23 nov 1696, Trondheim.
se om ekteskapet i Dahl s. 88 Han hadde 18 barn hvorav 12 vokste opp.
Barn:
i Sophie Amalie Andersen Tønder f. ca 1671, Trondheim, g. Peter Batta,
stilling: overtollbetjent, d. 1719, Trondheim, Skifte: 21 mar 1719,
Trondheim. Sophie døde ca 1698, Trondheim, Skifte: 26 aug 1698, Trondheim.
Ved hennes skifte var alder på alle barna oppgitt og ingen var myndige. De
eide en bygård og kontrafeier (bilder) av ektefellene var en del av boet.
gjelden var større en verdien av boet.
ii Mads Andersen Tønder f. ca 1672, g. Margarethe Jochumsdtr Grabow.
Mads døde 1720.
iii Petter Andersen Tønder f. ca 1673, Trondheim, stilling: kaptein i
Holland.
iv Jørgen Andersen Tønder f. ca 1675, Trondheim, stilling: kaptein, g.
Maren Olsdtr Pharo.
v Axell Andreassen Tønder f. ca 1677, Trondheim, g. Karen Brems.
vi Michael Andersen Tønder f. ca 1679, Trondheim, stilling: islandsk
kjøpmann, d. Island.
vii Christopher Andersen Tønder f. ca 1681, Trondheim, stilling:
byskriver i København, g. Helena Dobbelsten. Christopher døde København,
Danmark.
viii Raphael Andersen Tønder f. ca 1683, Trondheim, stilling:
Premierløytnant, g. Margrethe Hendrichsdtr Bull, f. Stadsbygd, Trøndelag,
(datter av Henrik Jørgensen Bull og Anna Andreasdtr Holm) d. Rustgården,
Skogn. Raphael døde 1700, Rustgården, Skogn.
ix Malene Isabella Andersdtr Tønder f. ca 1686, Trondheim, g. Ole
Knutsen Hammer, stilling: stiftskriver, d. Trondheim.
x Mette Sophie Andersdtr Tønder f. ca 1687, Trondheim, g. Hans Kyhn,
stilling: komm. på Munkholmen, d. Munkholmen, Trondheim.
xi Karen Andrea Andersdtr Tønder f. ca 1689, Trondheim, g. Petter
Oxendorf, stilling: kaptein i smålenene.

4. Nils Christoffersen Tønder f. ca 1628, København, Danmark, stilling:
borgermester i Trondheim, g. Stinchen Henriksdtr Sommerschel, f. Trondheim,
(datter av Henrik Sommerschield og Anna Rorig) d. 1671, Trondheim, Skifte:
30 mai 1671, Trondheim. Nils døde før 1649, Trondheim, Skifte: 3 feb 1649,
Trondheim. Hans kone satt trolig i uskiftet bo, og måtte skifte etter at
hun ble gift andre gang.
Barn:
i Henrik Nilsen Tønder f. ca 1641, Trondheim, d. før 1671, Trondheim.
Han fikk ifølge et notat på skiftet til faren utbetalt arven etter farfaren
i 1662, notat av farmoren? Karen Olufsdtr. Karen var kone nr. 2 til farfaren
og var ikke hans farmor. Han er ikke nevnt på morens skifte. Han fikk arven
når han ble myndig og var da ca 21 år gammel.
ii Anne Nilsdtr Tønder f. ca 1655, Trondheim, g. 25 mar 1669,
Trondheim, Henrik Hornemann, f. 3 feb 1644, Flensburg, Tyskland, stilling:
Rådmann, kjøpmann, d. 10 nov 1716, Trondheim, Skifte: 11 nov 1716,
Trondheim. Anne døde ca 1703, Trondheim, Skifte: 28 feb 1703, Trondheim.
Henrik: Hans skifte startet samme dag og innehold 9845 rdl i rede penger
pluss gull og juveler verd 2248 rdl sølv verd 2764, ialt brutto 171.716 samt
uvisse fordringer på 13.145 rd. Krav på broderlodd 26676 og søsterlodd
13389 i boet Initialer Christopher Nilsen (Tønder) og Karen Olufsdtr 1664,
Jakob Borchmann, Maren Pedersdtr Krabbe, Henrik Stÿcher der Junge 1669.
I.P.S. - S.H.D. 1663, S.T.M.I. - S.F.R.G. - O.B. - I.L.Z. 1670 R.W.H.H.B. -
O.F.S.S. - A.N.D.T (Oluf Fastersen Skanche og Anne Nilsdtr Tønder).

5. Ole Christoffersen Tønder f. 1633, Trondheim, stilling: Sogneprest vår
frue kirke, g. 1660, Trondheim, Maren Jørgensdtr Schjelderup, f. 1640,
Trondheim, (datter av Jørgen Pedersen Schjelderup og Anna Hansdtr Busch) d.
26 mai 1701, Trondheim. Ole døde 14 jan 1684, Trondheim. de hadde 12 barn
Barn:
i Karen Olsdtr Tønder f. 11 des 1661, Trondheim, g. (1) Jens Hansen
Collin, f. ca 1659, (sønn av Hans Jensen Collin) d. Trondheim, g. (2) 9 jun
1712, Trondheim, Abraham Dreyer, stilling: Justisråd. Karen døde 7 jul
1735, Trondheim.
ii Ole Olsen Tønder f. 1663, Trondheim, stilling: sogneprest i Meldal,
g. (1) 24 jun 1695, Meldal, Sør-Trøndelag, Lisbeth Melchiorsdtr Meldal, f.
18 jun 1679, Ristad, Meldal, Sør-Trøndelag, (datter av Melchior
Augustinusson Wivel og Ellen Steensdtr Meldal) d. 17 mar 1716, Meldal,
Sør-Trøndelag, g. (2) Margrethe Christine Brix, f. Trondheim, (datter av
Laurits (Lars) Brix og Ane Gregersdtr). Ole døde 1725, Meldal,
Sør-Trøndelag.
iii Anne Marie Olsdtr Tønder f. ca 1667, Trondheim.
iv Gisken Olsdtr Tønder f. ca 1669, Trondheim, g. Erik Madsen,
stilling: Stiftsamtskriver.
v Åshil Olsdtr Tønder f. ca 1670, Trondheim, d. ca 1674, Trondheim.
vi Arnoldus Olsen Tønder f. ca 1672, Trondheim, g. 1705, Alstahaug,
Maria Anna Emahus, f. Stadsbygd, Trøndelag, (datter av Hans Jensen Emahus og
Dorthea Henriksdtr Bull) d. 16 aug 1721, Dønna, Skifte: 1726, Dønna.
Arnoldus døde 26 aug 1711, Dønna, Skifte: 1713. verge for hans barn var
hans bror Ole Christophersen Tønder, og morfaren oberstløytnant Emahuus.
vii Susanne Olsdtr Tønder f. 1674, Trondheim, g. (1) Sven Olsen
Høysager, stilling: byfogd, d. nov 1711, Trondheim, g. (2) Jens Hammer.
Susanne døde 1723.
viii Ursulla Olsdtr Tønder f. 1675, Trondheim, g. 19 nov 1696,
Trondheim, Steen Melchiorson Meldal, f. 25 okt 1674, Meldal, Sør-Trøndelag,
(sønn av Melchior Augustinusson Wivel og Ellen Steensdtr Meldal) d. 29 jun
1714, Oppdal, Sør-Trøndelag. Ursulla døde 1753, Trondheim, gravlagt:
Domkirken, Trondheim. også kjent som Ursula, Årsille, Aarsilla. Hun ble
ifølge Trondheims Personalhistorie av Jens Brodahl begravet i Domkirken i
Trondheim.
ix Christianne Charlotte Tønder f. 1679, Trondheim, g. (1) Augustinus
Olsen Wivel, f. 1660, Lødingen Prestegård, (sønn av Ole Augustinusen Wivel
og Lisbeth Iversdtr Kjær) d. 1738, Vanved, Alstadhaug, Skifte: 1739, Vanved,
Alstadhaug, g. (2) Christopher Andersen. Christianne døde mar 1749, Vande,
Herøy, Helgeland. Gisken og Susanne er ikke på hennes skifte, men de er på
skiftet til mannen.
x Reinholdt Fredrik Tønder f. 1682, Trondheim, d. 27 okt 1704, omkom
på Alstenfjorden. han var da han omkom forlovet med biskop Peder Kroghs
datter. Marcus Volqvartz og Petter Dass skrev sørgedikt om forliset.
xi Olava Marie Olsdtr Tønder f. ca 1684, Trondheim.

6. Susanne Christoffersdtr Tønder f. ca 1637, Kristiansund, g. Eiler
Caspersen Schøller, f. 21 apr 1628, Trondheim, (sønn av Casper
Christoffersen Schøller og Eline Kristendtr) stilling: assessor og rådmann,
d. 14 feb 1705, Trondheim, Skifte: 14 feb 1705, Trondheim. Susanne døde
Trondheim. Eiler: skiftet etter mannen som døde i dag (14/2) i losji hos
enken maren Rolf Heyes.
Barn:
i Karen Eilertsdtr Shøller f. 3 jun 1665, Trondheim, d. 24 jun 1667.
ii Gunille Eilertsdtr Schøller f. 12 mai 1667, Trondheim, g. Johan
Helsing, stilling: fogd, d. Inderøy, Nord-Trøndelag. Gunille døde 26 mar
1707. Johan: han frasa seg arv og gjeld i boet til svigerfaren.
iii Anders Eilertsen Schøller f. 21 jul 1668, Trondheim, d. 28 okt
1675.
iv Karen Eilertsen Schøller f. 9 nov 1669, Trondheim, d. 6 jun 1670.
v Mette Susanne Eilertsdtr Schøller f. 11 aug 1671, Trondheim, g.
Nikolai Jakobsen Tostrup, f. Kvernes, Kristiansund, (sønn av Jakob Fredrik
Tostrup og Mette Tostrup) stilling: pastor til Grip, d. 1719, Grip
Prestegård. Mette døde Trondheim. hadde ikke barn.
vi Christopher Eilertsen Schøller f. 25 aug 1672, Trondheim, d. 29 mar
1705.
vii Eilert Eilertsen Schøller f. 17 aug 1674, Trondheim, d. 18 aug
1674.

7. Anne Christophersdtr Tønder f. ca 1642, Kristiansund, g. Jakob Jensen
Hersleb, f. ca 1645, Kristiansund, (sønn av Jens Hersleb) d. Kristiansund.
Barn:
i Christoffer Jakobsen Hersleb f. 1660, stilling: sogneprest til Stod,
g. Sophie Pedersdtr Borch, f. 1659, (datter av Peder Nielsen Borch og
Magdalene Christoffersdtr Løb) d. 17 okt 1718, Stod, Nord-Trøndelag.
Christoffer døde 28 des 1721.
ii Regitze Jakobsdtr Hersleb g. Laurs Pedersen Brønlund, f. 1657,
Brønderslev Østre, Danmark, (sønn av Peder Andersen Randers og Johanna
Lauritsdtr) d. 1707.

--
Steinar Olsen

steo...@c2i.net

Knut Bryn

Steinar Olsen wrote:

> [...]

> 5. iv Ole Christoffersen Tønder f. 1633.

> 6. vi Susanne Christoffersdtr Tønder f. ca 1637.

> 7. viii Anne Christophersdtr Tønder f. ca 1642.

Jeg tror du i alle fall skal tilføye:

a. Margrethe Christoffersdtr Tønder f.ca. 1640
b. Peder Christoffersen Tønder f. 1641 i Kristiansund, d. 1694 i
Nesna el. Dønnes
c. Sophie Amalie Christoffersdtr

Margrethe var g.m. Johan Hermansen GAARMANN, Peder som var amtmann i
Nordland var g.m. Folchen TREMMER, Sophie var g.m. Peder Pedersen BATTA.
Det er dessverre alt jeg har, men andre kan sikkert supplere med flere
opplysninger og flere personer.

Knut Bryn, Molde

Per Nermo

Steinar;

Det ser ut for meg som du er
ca. 20 år for sent ute med dine estimater
på f.datoer for ungene til borgermester Anders Chr.s. Tønder.

Per Nermo

- - -

On Wed, 22 Nov 2000 22:21:14 GMT, "Steinar Olsen" <steo...@c2i.net>
wrote:

- - - klipp

- - -
>Steinar Olsen
>
>steo...@c2i.net

Leiv Skjerve

Hornemanns stamtavler har bred omtale av slekten Tønder
Jeg har notert meg:
Andreas Kristoffersen Tønder, president i Trondhjem og 12 av hans barn.
som det blir noe omstendelig å referere. i sin helhet.
i Sofie var g m Peder Balla
ii Mads var f 1643
iv Jørgen var f 1663
v Axel var i jan 1682 fyrv, i Fr.stad g m Marte (Ovenstad) og derfor
ikke f ca 1677

Det var skifte etter Martes søster Elisabeth i 1751.
Arving var Marthe Nilsdatter Brems tidligere
gift med kaptein Axel Tønder, begge døde med etterlatte barn : Karen
Axelsdatter som var gift med løytnant Andreas Olsen Hoff i Rennebu

Leiv Skjerve

"Per Nermo" <ne...@online.no> skrev i melding

nahorvei

"Steinar Olsen" <steo...@c2i.net> wrote in message

> [...]

Vande,
> Herøy, Helgeland. Gisken og Susanne er ikke på hennes skifte, men de

Steinar,
'Susanne' ble døpt i Dønnes kirke i Nesna prestegjeld St. Hans dag 1720
som Susanna Dorothea. Hun kalles feilaktig Christiana Dorothea ved
skiftet etter moren på Vandve i Herøy i 1749. (Både Dønnes kirke og
Vandve er nå i Dønna kommune)
Ifølge Wilhelmine Brandt: "Slægten Benkestok", Christiania 1904, s. 259,
døde hun 1786. Hun ble gift med prokurator Jochum Didriksen Greve.
--
Ha en god dag!
Vennlig hilsen Nils Aksel Horvei