Grupos de Google ya no admite publicaciones ni suscripciones nuevas de Usenet. El contenido anterior sigue visible.

Slekten Friis

187 vistas
Ir al primer mensaje no leído

Michael Moum

no leída,
26 mar 2000, 3:00:00 a.m.26/3/2000
para
Søker info om slekten Friis fra Sør-Audnedal. Første kjente Claus Friis,
sogneprest til Sør-Audnedal, død ca. 1566.

Hvor har slekten sin opprinnelse og hva er navnet på hans kone og barn?

mvh

Michael Moum

Tor Kvien

no leída,
26 mar 2000, 3:00:00 a.m.26/3/2000
para
I 1626 er nevnt en Niels Friis til Kragerup i bygdebok for Eid og Hornindal
i Nordfjord . Det fantes en rekke av Friis-slekten i Nordfjord på
1600-tallet og utover. Slekten var inngiftet i presteslekten Beyer i samme
område. En magister Bendix Friis vat sogneprest i Innvik, Nordfjord
1647-1650, og født i Danmark. Det var geistlige, embets- og handelsmenn som
hadde en tilsynelatende fremtredende posisjon i lokalsamfunnet. Hele
slekten stammer så vidt jeg vet fra Danmark.

Tor Kvien

Michael Moum skrev i meldingen ...

Per Nermo

no leída,
28 mar 2000, 3:00:00 a.m.28/3/2000
para

I 1604 ble Christen Friis født på Landvig gård i Nedenes
(mellom Arendal og Grimstad i Aust-Agder). Han kjøpte
gården Klodeborg i 1665 og døde der i 1680.

Er ikke Audnedal også i Agder ?

Ellers er det jo masse Friis i Norge på denne tiden,
og noen av disse finnes på
http://home.sol.no/~nermo/slekt/index/ind0114.html#I8547

Vennlig hilsen
Per Nermo

- - - - - - -

On Sun, 26 Mar 2000 19:35:22 +0200, "Michael Moum" <mm...@online.no>
wrote:

Michael Moum

no leída,
28 mar 2000, 3:00:00 a.m.28/3/2000
para
Sør-Audnedal ligger like utenfor Mandal i Vest-Agder.

mvh

Michael Moum

Per Nermo <ne...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:38e104b4...@news.online.no...

Kjell Skagestad

no leída,
28 mar 2000, 3:00:00 a.m.28/3/2000
para
Michael Moum skrev

> [...]
Friis,
> sogneprest til Sør-Audnedal, død ca. 1566.
>
> Hvor har slekten sin opprinnelse og hva er navnet på hans kone og

Far til Claus, Thorolv, skal visstnok ha holdt til på Stokke i
Spangreid, og det har vel vært antydet at han kan ha vært gift med en
Ulfartsdtr Friis fra Bergen (husker ikke i farten kildene for disse
opplysningene).

--
Med vennlig hilsen
Kjell Skagestad

Michael Moum

no leída,
28 mar 2000, 3:00:00 a.m.28/3/2000
para
Takk for hjelpen.

mvh

Michael Moum

Kjell Skagestad <kska...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:Ca9E4.26284$6b1.4...@news1.online.no...

Jo Rune Ugulen

no leída,
29 mar 2000, 3:00:00 a.m.29/3/2000
para
> [...]
>Spangreid, og det har vel vært antydet at han kan ha vært gift med en
>Ulfartsdtr Friis fra Bergen (husker ikke i farten kildene for disse

Og dermed vert jo denne informasjonen totalt verdlaus:-) Ordbruk som
"visstnok" og "har vel vært antydet" gjev ikkje akkurat inntrykk av godt
fundert argumentasjon:-)

helsing
----
Jo Rune Ugulen, P.O.Box 205, N-5201 Os, Norway
E-mail: jo.u...@student.uib.no
Distriktsrepresentant i Hordaland for
Norsk Slektshistorisk Forening
Redaktør av NSF's hjemmesider på
http://home.sol.no/~nstgen

Kjell Skagestad

no leída,
29 mar 2000, 3:00:00 a.m.29/3/2000
para

Jo Rune Ugulen skrev:

> Og dermed vert jo denne informasjonen totalt verdlaus:-) Ordbruk som
> "visstnok" og "har vel vært antydet" gjev ikkje akkurat inntrykk av
godt
> fundert argumentasjon:-)

Verdlaust og verdlaust, fru Blom. Siden ingen VET alle svar, må det
vel være lov å antyde mulige hypoteser (og mine var da svært så
forsiktige, og skulle vel derfor ikke føre noen intetanende ut i
ulykke). Jeg har nå hatt noe bedre tid, og fått litt sving på
hukommelsen og kan derfor meddele følgende:

Hypotesen om ovenstående er fremsatt av riksarkivar Steinnes.
Den bygger bl.a. på (svært kort fortalt):
- undersøkelser om forekomsten av navnet Torolv på den tiden
- mange av hans barnebarn havnet i Bergen og Holland
- at Friis-navnet i Bergen stammer fra Holland
- Peder Clausen Friis vennskap og samkvem med lagmann Jon Simonsen i
Holum som tyder på skyldskap dem i mellom
- at Jon Simonsen var i Bergen fra 1532 og der ble gift med Karine
Didriksdtr (Friis) før han kom til Holum som lagmann i 1546

I artikkelserien "Hvem var hvem på Agder" skriver Jørgen Myrre bl.a.:
"Far til Herr Peder Clausen var som kjent Herr Claus Torolvsen Friis,
f. omk 1510 og d. omk 1565. Far til Herr Claus var Torolv Gunnulvsen
Stokke, sønn til Gunnulv Torolvsen som kjøpte Stokke i 1497. <kutt>
og slik må soga bli på grunnlag av dokumentene."
Et dokumentet er datert Raudaberg (Rødberg) i Sør-Audnedal 5. sep.
1508 med seglet til Hertug Christian (senere Kong Christian 2.) og er
et beskjermelsesbrev til ovennevnte Torolv Gunnulvsen.
Jørgen Myrre viser bl.a. også til:
DN-XV-97 - Mandal anno 1470 og DN-XV-121 - Huseby anno 1497 som kilde
for Gunnulv Torolvsen, samt DN-XV-573 - Grenseoppgang omkring Stokke
12. apr. 1549.

Det vises også til en artikkel av Petrus Valand i NST 1960 (som jeg
dessverre ikke har lest).
--------------------

Jeg er ikke kompetent til å diskutere eller dissekere ovenstående, men
siden Peder Clausen Friis også er en av MINE aner, vil alle nye
opplysninger bli mottatt med takk!

Jo Rune Ugulen

no leída,
29 mar 2000, 3:00:00 a.m.29/3/2000
para
Kjell Skagestad <kska...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:C_sE4.27095$6b1.4...@news1.online.no...

>Jeg er ikke kompetent til å diskutere eller dissekere ovenstående, men
>siden Peder Clausen Friis også er en av MINE aner, vil alle nye
>opplysninger bli mottatt med takk!

Før nokon overreagerer på meldingane mine igjen [noko som vert vanlegare og
vanlegare] vil eg gjerne gjera merksam på dei to smiley'ane som fulgte kvar
setning i meldinga mi. Dei vert forhåpentlegvis oppfatta slik dei bør
oppfattast - som avvæpnande smil. Ellers er det ein god regel at informasjon
utan kjeldetilvisingar berre bør oppfattast som rykte - ikkje som
informasjon. Med denne meldinga har du endra statusen på opplysningane du
kom med frå rykte til informasjon:-)

Kompetansen din vil ikkje eg vurdera, av di eg ikkje kjenner deg, men eg vil
verta svært overraska dersom du ikkje har kompetanse til *både* å diskutera
og dissekera dersom det skulle verta naudsynt.

Tor Kvien

no leída,
30 mar 2000, 3:00:00 a.m.30/3/2000
para

Jo Rune Ugulen skrev i meldingen <8btn3n$11lc$1...@toralf.uib.no>...

> [...]
>vanlegare] vil eg gjerne gjera merksam på dei to smiley'ane som fulgte kvar

Peder Clausen Friis og hans slekt har tydeligvis satt spor etter seg over
hele Vestlandet. Han var da også samtidig med en annen humanist, Absalon
Jørgensen Beyer, og som jeg nevnte i mitt forrige innlegg forente bl.a.
disse slektene seg senere.
Ellers kan jeg fortelle at Friis-slekten satt som handelsborgere på
handelsstedet Rugsund i Nordfjord til et stykke inn på 1900-tallet. Siden
jeg har tilgang til denne informasjonen i "Bygdebok for Davik"står jeg
gjerne til disposisjon. Men det er vel aner og ikke etterkommere som var
tema her. Ellers regner jeg med at de interesserte har gått gjennom
historiebøkene hvor Peder Clausen er omtalt. Jeg antydet i et tidligere
innlegg at slekten kunne ha sin opprinnelse i Danmark, og det antydes nå
også Holland. Jeg har også hørt "ryktet" fra en bygdebokforfatter at navnet
kommer av at de kom fra Frisland som en gang var dansk. Jeg mener også å ha
vært bort i en bibliografi på biblioteket hvor P.C. Friis er omtalt. Jeg
skal sjekke det opp ved neste besøk.
Ellers til Ugulen: Jeg er helt ute av stand til å se dine smiley-er i min MS
Outlook. Og da er det vel noen andre også som ikke kan se disse. Kanskje
det er grunnen til at noen overreagerer?

Jo Rune Ugulen

no leída,
30 mar 2000, 3:00:00 a.m.30/3/2000
para
Tor Kvien <tkv...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:rKME4.27858$6b1.5...@news1.online.no...
<...snip...>

> [...]
ha
>vært bort i en bibliografi på biblioteket hvor P.C. Friis er omtalt. Jeg

At namnet Friis henspeglar på Friesland er bortimot 100% sikkert. Det er ei
av dei vanlegaste formene for danning av tilnamn (som seinare ofte vert
slektsnamn) på denne tida. Andre eksempel er Holst (frå Holstein), Skåning
(frå Skåne), Hess (frå Hessen), Skott (frå Skottland), Fynbo (frå Fyn), Jyde
(frå Jylland). Av byar kan nemnast namn som Tønder (i Sønderjylland), Riber
(frå Ribe), Aalborg, Bremer (frå Bremen) osv. osv. osv. Det finst hundrevis
av dei.

Eit par av dei nordfrisiske øyane (med Romø som den nordlegaste) tilhøyrer
forøvrig framleis Danmark.

> [...]
>Outlook. Og da er det vel noen andre også som ikke kan se disse. Kanskje
>det er grunnen til at noen overreagerer?

Ser du dette:-) ?
Er svaret ja, ser du og dei andre:-) Det er ikkje noko spesialteikn ute og
går, og eg brukar sjølv Outlook Express:-) Ellers var det jo innlysande at
vedkomande ikkje hadde fått med seg smiley'ane - difor kom den oppklaringa
frå mi side. Eg vonar at det ikkje òg er eit problem? At eg oppklarar,
altså:-)

helsing
----
Jo Rune Ugulen, P.O.Box 205, N-5201 Os, Norway
E-mail: jo.u...@student.uib.no
Distriktsrepresentant i Hordaland for
Norsk Slektshistorisk Forening

Redaktør av NSFs heimesider på
http://home.sol.no/~nstgen

Tor Kvien

no leída,
30 mar 2000, 3:00:00 a.m.30/3/2000
para
Eg har personleg ingen problem med oppklaringar som av og til kan vere på
sin plass.
No er det vel slik at ikkje alle skjønar den særskilde vestlandske humoren
heller. :-)
Med Smiley koplar eg personleg ei rund, gul sol med to punkt til auge, og
eit smil :-)
Men no har eg altså fått kunnskap om kolon, strek og sluttparentes... Men
dette er vel langt unna det eigentlege teamaet?
Michael G. Landmark fleire Friisar i genealogisidene sine.
http://hjem.get2net.dk/landmark/slekt.htm

Helsing
Tor Kvien

Jo Rune Ugulen

no leída,
30 mar 2000, 3:00:00 a.m.30/3/2000
para
Tor Kvien <tkv...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:ejOE4.27979$6b1.5...@news1.online.no...
<...snip...>

>No er det vel slik at ikkje alle skjønar den særskilde vestlandske humoren
>heller. :-)

Nei, det har jo til tider vore svært tydeleg:-) Utan at eg misser
nattesømnen av den grunn:-)

<...snip...>

>Men dette er vel langt unna det eigentlege teamaet?

Det har du heilt rett i, og du tek deg jo greitt inn igjen med den neste
linja:-)

>Michael G. Landmark fleire Friisar i genealogisidene sine.

Eit raskt oversyn viser at snakk om ein heil del med forskjellige Friis'ar
utan innbyrdes slektskap. Det vert omtrent som med Olsen - ikkje alle er i
slekt (sjølv om det ikkje er fullt så mange som heiter Friis).

Jo Rune Ugulen

no leída,
30 mar 2000, 3:00:00 a.m.30/3/2000
para
Jo Rune Ugulen <jo.u...@student.uib.no> skrev i meldingsnyheter:8c0ce2

>Eit raskt oversyn viser at snakk om ein heil del med forskjellige Friis'ar
>utan innbyrdes slektskap. Det vert omtrent som med Olsen - ikkje alle er i
>slekt (sjølv om det ikkje er fullt så mange som heiter Friis).

Her skal det stå:

Eit raskt oversyn viser at det er snakk om ein heil del forskjellige
Friis-slekter utan innbyrdes slektskap....

> [...]

innlysande at
> vedkomande ikkje hadde fått med seg smiley'ane - difor kom den

Du danner deg nok vel raske "fiendebilder" ut fra mine innlegg. Mitt
utdypende svar om PCF var ikke ment/skrevet som noen "overreaksjon" på
ditt innlegg om mine vage hentydninger om Friis-slekten. Tvert imot
setter jeg (ofte) pris på dine (ofte) kritiske svar/kommentarer på
"skråsikre" anetavler mm. Fortsett med det!

Jo Rune Ugulen

no leída,
31 mar 2000, 3:00:00 a.m.31/3/2000
para
Kjell Skagestad <kska...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:kzPE4.28060$6b1.5...@news1.online.no...

>Du danner deg nok vel raske "fiendebilder" ut fra mine innlegg. Mitt
>utdypende svar om PCF var ikke ment/skrevet som noen "overreaksjon" på
>ditt innlegg om mine vage hentydninger om Friis-slekten.

Det om overreagering var eigentleg ei generell utsegn som hadde som mål å
forebygga eventuelle situasjonar, og ikkje mynta spesielt på deg:-) Det
hender jo at eg kan vera litt "sleivete" med tastaturbruken:-)

Noko "fiendebilete" har eg forøvrig ikkje i det heile danna meg, sjølv om
einskilde andre kan ha inkludert meg i sine "fiendebilete." Utan at det
bekymrar meg noko særleg:-)

>Tvert imot
>setter jeg (ofte) pris på dine (ofte) kritiske svar/kommentarer på
>"skråsikre" anetavler mm. Fortsett med det!

Takk for det. Eg skal prøva å halda fram med det:-)

Michael G Landmark

no leída,
4 abr 2000, 3:00:00 a.m.4/4/2000
para
On Thu, 30 Mar 2000 21:01:24 +0200, "Jo Rune Ugulen"
<jo.u...@student.uib.no> wrote:

> [...]
>(frå Ribe), Aalborg, Bremer (frå Bremen) osv. osv. osv. Det finst hundrevis

Jeg kan legge til følgende som kan ha interesse for dem som 'strever'
med Friis'er.

Fra Knud Gether: Middelalderfamilier i Flesborg og Nordfrisland og
deres efterkommere i Danmark, Tyskland og Norge, Dansk Historisk
Håndbogsforlag,Lyngby 1987 ...har jeg følgende om en av disse frisiske
slektene:

"Fribonden Ingghen Vedders Frese betalte i 1483 12 schilling i Skat og
Bede av sin eiendom i Barglum sogn, nabosognet til Lytkenholm hvor
væpner Wendt Frese (hans far?) i 1463 frasolgte 'møllestrømmen' til
biskop Nicolaus i Slesvig for 100 mark, hvorav de 80 tilfaldt Paye
Jeppsons enke Frouwe Payens. Slekten Frese (Friis), Nordfrislands
eldste og mest kjente adelsfamilie utdødde på mannsiden eller overgikk
til borger- eller bondestanden i midten av det 16. århundre, liksom
slekten Jul og andre hadde gjort på 1400-tallet.

På 1400-tallet eide slekten Frese godset Arlevad i Olderup sogn (ca. 6
km nord for Husum) som omfattet kirkebyen Olderup med Arlevadhede,
Arenfjolde, Bomsted, Ipersted, Langehorn, Vitbæk, Ostenfeld,
Østerhusum, Øster- og Vester-Ørsted - alt i Sønder Gøs, Ugle og Vis
herreder. Jacob Frese som ikke hadde sønner, solgte i 1543 godset til
sin svigersønn, Eler Rathlow, som i 1564 solgte til Daniel Rantzau. I
1596 ble det kjøpt av hertug Johan Adolph av Slesvig-Holsten-Gottorp.
De Freser førte et av gult og blått, fra venstre skrådelt våpenskjold,
på hjelmen to av samme farger delte vesselhorn, hvert besatt med to
påfjær, og er stambeslektet med den sønderjyske adelige ætt Jul som
har samme våpenmerke, men er antakelig uten forbindelse med de øvrige
(DAA 1884, 1942) slekter Friis (Frese) av Haraldskær og Vadskjærgaard.

Med Wendt Freses jordavståelse begynte en periode (den varte til
midten av 1500-tallet) da landsherrene (hertugene og biskoppene), for
å fratvinge den frisiske adel noe av dets makt, oppkjøpte deres
godser. Disse ble heretter utstykket til mindre besittelser. Disse
oppkjøp, og de i den forbindelse utstedte lovbestemmelser, var den
egentlige årsak til at den ene nordfrisiske adleslekt etter den andre
gled over i bonde- eller borgerstanden. Her fastholdt de ikke engang
deres opprinnelige slektsnavn, men benyttet det alminnelige
patronymikon. Fx ser vi at Vedder Ingghesen Frese i Emmelsbøl på en
liste over skattebetalere fra 1543 står oppført som "Vedder Ingesen".

I dag er adelen i Nordfrisland fullstendig forsvunnet.

Utover at navnet Friis også finnes som Fris, Fries, Vries, Frijs o.a.
former, er det så mange av dem at jeg syns det virker nokså
uoverkomlig å sammenstille særlig mange av dem.

En liten bok i manuskript form av Otto Hjort, oberstløytnant, "Uddrag
af SLÆGTERNE FRIIS", trykt i Kristiania 1911 (som af H.F-P
karakteriseres som "fuld af Fejl"!) Utdrag av H.Friis-Petersens
utrykte Samlinger vedrørende borgerlige Familier Friis i Danmark,
Århus 1936-39, fantes innklebet i det eksemplar av Otto Hjorts
"Slægterne Friis", Kristiania 1911 som jeg nettopp hadde på utlån fra
Århus bibliotek. Otto Hjort forsøk på å koble kapellan i Veø, Indre
Romsdals Provsti,, Otto Jacobsen Friis f. ca. 1677, Student fra
Trondhjem 1697 og nevnt i Veø 1720, til de adelige Friiser fra
Haraldskær og Vadskjærgaard 'torpederes' ettertrykkelig av
H.Friis-Petersen som mener denne Otto Jacobsen Friis muligens kan
stamme fra Trønderslekten Friis. Ottos Jacobsens Friis uekte sønn
Jacob Ottosen Friis (som også omtales av Bernt Moe: Tidsskrift for
Norsk Personalhistorie 1 R side 202) skulle iflg ob.ltn Hjort med
Helleborg Olsdtr Helt hatt 2 barn og med Maren Margrethe Jonston
1710-95 hatt 12 barn.

Good Luck!
Michael G Landmark
http://hjem.get2net.dk/landmark/surnames.htm