Christian RICHTER rundt 1700 (Røros/Kvikne)

Knut Bryn

Christian Christiansen RICHTER (ca.1671-1708) arbeidet ved Røros
Kobberverk rundt 1700, men døde seint på høsten 1709. Skiftet etter ham,
datert 21.1.1709, viser at han etterlot seg enken, Elisabeth
Christophersdatter KOHLBERGER og disse tre barna:

1. Christina RICHTER f.ca.1698
2. Christian Burghardt RICHTER f.ca. 1704
3. Christian RICHTER f. 1708

Datteren Christina giftet seg i 1731 med Svend Isachsen ALBECH og de slo
seg senere ned på Kongsberg. De to brødrene som begge het Christian er
jeg mer usikker på, men skiftet fra 1709 kan gi noen holdepunkter. Der
står det nemlig om den eldste sønnen at han har flyttet til Kvikne der
"Brostorph Tax som er barnets sl. faders halffbroder" allerede har tatt
ham til seg. Dette kan kanskje tyde på at han er identisk med den
Christian RICHTER som i 1740 og 1756 er nevnt som understiger ved Kvikne
Kobberverk (Tronshaug 1997).

Den yngste Christian tok vel moren vare på. I skiftet er det nevnt at
"enkens faderbroder Claus Kohlberger" skulle være verge for ham. Trolig
er han identisk med den Christian RICHTER som gifter seg på Røros i 1731
med en Lucie Jacobsdatter og får barna Jacob (f.1733+), Helle
(1735-1750), Lisbeth (f.1737-ett 1779), Sophia (1739-1742), Sophia
(f.1742), Christian (f.1745), Jacob (f.1748+), Lucia (f.1749), Hille
(f.1752), Anne Kirstine (f.1755-ett 1770), Karen (f.1758+). Datteren
Lisbeth gifter seg på Røros i 1763 med en Hans Larsen og de får datteren
Lucia i 1779. Det er foreløpig alt jeg vet om skjebnen til denne
familien.

Er det noen som flere opplysninger om hvordan det gikk med etterkommerne
etter de to brødrene Christian RICHTER?

Knut Bryn, Molde

Leiv Skjerve

"Knut Bryn" <knb...@online.no> skrev i melding
Jeg har registrert en propritær Jonas Christian Richter f 1743 d 1839 g m
Christine Aschlund.
Barn: Andreas Boghart Richter f 1795 d 1868. Sorenskriver i Orkdal fra
1837.
Han var eier av gården Hov i Orkdal fra 1839
Gift med Elen Sophie Bernhoft.

Leiv Skjerve

Arne Langås

Knut Bryn <knb...@online.no> skrev i news:3A3915FC...@online.no

> [...]

> ham til seg. Dette kan kanskje tyde på at han er identisk med den
> Christian RICHTER som i 1740 og 1756 er nevnt som understiger ved Kvikne

Hvis Brostrup Tax på Kvikne var halvbror til "barnets salige fader", måtte
nevnte Kristian Kristansen Richter (c1671-1708) være sønn av Kristian
Boghart Richter (f. i Saxen c1620) og hustru Kristine Hofendorf, enke etter
bergmester Tax på Røros. I følge boka "Stamtavle over slægten Richter" av
Gurine Richter (Bergen 1910), ble Kristian Boghart Richter gift i Børsa
13.09.1671 med enke Kristine Tax (eller Taxt som det her står). Det opplyses
videre at de hadde éi datter (navn ikke oppgitt) som døde svært ung. Mor
Kristine døde også etter få år. Noen sønn nevnes ikke, men opplysningene
ovenfor tyder på at Kristian Richter på Røros kobberverk også var deres
barn.

I og med at denne Kristian ikke nevnes, kan jeg heller ikke bidra med hans
etterslekt. Derimot har jeg her forbindelsen mellom Jonas Kristian Richter
(nevnt av Leiv Skjerve) og Kristian Boghart Richter. Kristian Boghart
Richter ble som enkemann gift med Ane, datter på gården Hernes på Forsta.
Kristian og Ane overtok hennes heimgård, og bodde der til sin død. I
ekteskapet hadde de sønnene Andreas (offiser) og Jørgen (gullsmed) samt
datterea Anne Kristine. Begge sønnene reiste til Tyskland, og ingen kjenner
mer til deres skjebne.
Dattera Anne Kristine ble gift med sersjant Ola Anderssen Galtvik, sønn på
gården Hernes på Frosta. I 1734 ble det holdt arveskifte etter Jon
Anderssen, gårdbruker på Riset på Frosta og bror av Ola. Ola var da død, men
etterlot seg sønnene Kristian (etter skiftet født omkring 1714, andre kilder
hevder 1705) og Anders (født omkring 1716). Verge for Anders var stefaren,
capt. des armes, Jon Galtvik (= Jon Øfskind, oppr. fra Verdalen).
Kristian Olsen tok moras slektsnavn Richter, og er stamfar til bl.a.
statsminister Ole Richter og forfatteren Øvre Richter Frich. Kristian fikk i
følge slektsboka god utdannelse, og ble utdannet til byggmester. Tårnet på
Mære kirke i Sparbu står han visstnok bak. I Sparbu fant han også si
kommende hustru, Ane Jonsdatter fra gården Lorvik. De ble gift i 1739 og
bodde de første åra i Trondheim. Seinere kom de til Nordfjæra på Frosta hvor
sønnen Jonas Kristian ble født 10.10.1743. I 1746 kjøpte Kristian Olsen
Richter gården Sunndalen her i Åsen.
Sønnen Jonas Kristian overtok Sunndalen. Han ble gift med Kristine
Einarsdatter Asklund fra Frosta, og fikk i ekteskapet med henne flere barn.
Av dem kan nevnes:
- Jørgen Richter på gården Rostad på Inderøya, far til statsm. Ole Richter
- Einar Richter, etatsråd i Danmark
- Ole Øvre Richter på Mæle i Stjørdalen, morfar til Øvre Richter Frich
- Andreas Boghart Richter, sorenskriver i Orkdalen.

Mvh
ArL

--
_____________________________
Arne Langås - 7630 Åsen - Norway

Einar B. Benjaminsen

Noen slektsgranskere meg inkludert har en teori om at denne dateren som døde
ung er den Mette Cathrine Richter som dukker opp som prestefrue i Buksnes i
Lofoten. Hennes mann er født i 1669, og hun er på hans alder. Så slik skulle
det jo passe, men er det noen som vet noe mer?

Einar B. Benjaminsen
ben...@online.no

Jan Erik Aas

Som inderster under gården Skaret i Alvdal, ved ekstraskattmanntallet 1762,
står oppført Christian Richter. De neste to som står oppført under ham er
Eva Elisabet Kyhn og Mette Christiansd. Det virker sannsynlig at det er kone
og datter

Jan Erik Aas

Knut Bryn

"Arne Langås" skrev:

> [...]
> nevnte Kristian Kristansen Richter (c1671-1708) være sønn av Kristian
> Boghart Richter (f. i Saxen c1620) og hustru Kristine Hofendorf, enke etter

Ja, det har jeg også kommet til.

> [...]
> Kristine døde også etter få år. Noen sønn nevnes ikke, men opplysningene
> ovenfor tyder på at Kristian Richter på Røros kobberverk også var deres

Arkivstudier var visst ikke den salige Gurines sterkeste side. Richter-boka er i
sjelden grad basert på nedarvede slektsopptegnelser og familietradisjoner som
Gurine samlet.

> [...]
> - Ole Øvre Richter på Mæle i Stjørdalen, morfar til Øvre Richter Frich
> - Andreas Boghart Richter, sorenskriver i Orkdalen.

Sistnevnte var min tippoldefar :-)

Knut Bryn, Molde

Knut Bryn

"Einar B. Benjaminsen" skrev:

> [...]
> Lofoten. Hennes mann er født i 1669, og hun er på hans alder. Så slik skulle
> det jo passe, men er det noen som vet noe mer?

Det var jo en interessant teori. Vet du noe om hva denne presten het? Hvis han
tidligere hadde tjeneste i Trøndelag, kan jo kanskje teorien ha noe for seg.

Knut Bryn, Molde

Knut Bryn

Jan Erik Aas skrev:

Takk for det, Jan Erik. Er det nevnt noen alder på noen av disse? Ettersom
Christian d.y. ikke ser ut til å ha fått noen datter som het Mette, er vel dette
helst Christian d.e. som ble oppfostret hos Brostrup Tax.

Jeg ser forresten av kartet at det er en gård som heter Skaret like ved
Baugsberget der du tidligere har fortalt at det var gruvedrift i perioden
1739-1790. Dette begynner jo å ligne noe :-)

Arne Langås

Knut Bryn <knb...@online.no> skrev i news:3A3A5156...@online.no

> [...]
Richter-boka er i
> sjelden grad basert på nedarvede slektsopptegnelser og familietradisjoner

Er innholdet i boka til å lite på, eller har det i seinere år kommet fram
opplysninger som strider med Gurines ord?

Einar B. Benjaminsen

> [...]
han tidligere hadde tjeneste i Trøndelag, kan jo kanskje teorien ha noe for

Mette Cathrine Richter var gift med Peder Cranzt, han var som sagt født i
1669 i Trondheim. Da de ankom Buksnes prestegjeld i 1699, kom de fra
Trondheim og sammen med dem kom de med sin nyfødt sønn, altså var deres
første barn født i Trondheim. Crantz var sønn av auditor Albert Crantz som
muligens var fra Hamburg og hans kone Ingeborg Dreier. Så der er i alle fall
tilknytning til Trøndelag, og spesielt Trondheim.

Einar

Knut Bryn

"Arne Langås" wrote:

> Er innholdet i boka til å lite på, eller har det i seinere år kommet fram
> opplysninger som strider med Gurines ord?

Jeg vet ikke om det er direkte feil i boka, men det er altså en del
mangler. Min uttalelse om Gurine Richters kildemateriale skriver seg fra
en grundig omtale av boka i NST. Jeg skal se om jeg finner en referanse
til den omtalen og poste den senere.

Knut Bryn, Molde

Knut Bryn

Jeg kom over nok et mulig medlem av denne familien som ikke står i
Richter-boka. Det gjelder en kjøpmann David RICHTER som iflg. mine
notater giftet seg i Nidarosdomen 6.2.1716 med enken Elisabeth
Joachimsdatter MANZIN (1695-1753). Dette paret får sønnen Christian som
døpes 23.3.1717. Navnet Christian kan jo tyde på at David også er sønn
av bergverksdirektøren Christian Boghart RICHTER, men jeg har ingen
sikre holdepunkter.

Kjenner noen til denne kjøpmann David RICHTER som bodde i Trondheim i
første halvdel av 1700-tallet eller sønnen Christian?

Knut Bryn, Molde

Knut Bryn

Knut Bryn

Dagfinn Refseth

"Einar B. Benjaminsen" <ben...@online.no> skrev i melding

I en slektshistorie for to av mine oldeforeldre (begge etterkommere etter
Jacob Mathias Tax og Christine Hohendorf) er det for denne datteren av
Christian Boghart Richter og Christine henvist til et særtrykk "Tradisjonen
um Richter-ætta", hvor det skal stå at hun "giftede sig med en Slusk af en
Svensker der den gang var Arbeider ved Smeltehytten, hun var dog saa
lykkelig ei at leve ret lenge. Der var dog Børn efter henne, og hvoraf der
endnu findes nogle Levninger der er oss lang ud beslægtet".
Den omtalte smeltehytten skal ha vært bygget av Christian Boghart Richter
ved gården Vestrum (i Ekne?).

mvh
Dagfinn Refseth

Leiv Skjerve

> [...]
> ved gården Vestrum (i Ekne?).
>
> Det findes bred omtale av Christian Richter i Nordtrøndelag historielags
.Årbok 1956 i
artikkelen "Ytterøen Kaaberverk", en av de eldste bergverkene våre.
Den hadde en smeltehytte ved gården Vestrum.
I "Katalog for den historiske udstilling i Trondhjem 1897" side 66 er omtalt
et maleri av:

Richter, Christian Boghardt f i Sachsen, Bergmand, begr. i Frosten Kirke.
med omtale.
Maleriet befandt seg den gang hos O. Salvesen, Rostad, Inderøen,

Leiv Skjerve

Jan Erik Aas

Knut Bryn <knb...@online.no> skrev

Skaret kjenner jeg godt, ettersom bestefaren min kommer derfra.

Jeg vet ikke noe mer om aldren til disse, enn at de må være over 12 år.

Den eneste kilden i Alvdal jeg har sett dette folket i, er dette
ekstraskattmanntallet fra 1762, så han må ha hatt et kortvarig opphold i
Alvdal, nærmest bare på besøk i Baugsbergets gruve. Skulle han ha vært
ansatt ved Baugsberg gruver ville han neppe vært inderst på Skaret, men ha
vært satt opp som gruvefolk under Baugsbergets gruver.

Kan kona til understigeren være den Eva Kyhn f.1712, datter av Ulrick Kyhn i
Trondheim og Mette Kristoffersdatter Lossius ?

Kvikneboka nevner Christian Richter som understiger i 1740 og 1756.
Bestefaren hans, Christian Richter, var forvalter ved Mostadmarkens Jernverk
i 1690.

Kvikneboka nevner også en Lorents Angell Fyhn, sønn til tollinspektør Hans
Rasmussen Fyhn i Kristiansund, som skiktmeister fra 1780 i Kvikne.

Jan Erik Aas

Stig Nyberg (via Knut Bryn)

"Arne Langås" skrev:

> Er innholdet i boka til å lite på, eller har det i seinere år kommet fram
> opplysninger som strider med Gurines ord?

Jeg har notert meg fra Trondheim:

1748, Vår Frue: Døpt: Marta, datter av Christian Richter og Ane Joensdatter.

Det er ikke riktig at C. B. Richter og Christine Hohendorff ble viet i Børsa.
Vielsen skjedde i Vår Frue i Trondheim, se
http://home.sol.no/~larssh/Trondheim.html
og let på "C". Trolig har noen (Gurine R.?) trodd at kommentaren "i Bøssen"
betydde i Børsa! Men det betyr at betalingen gikk i kirkebøssen.

Jeg ser noen nevner Brostrup Tax. Brostrup Tax kan muligens ha blitt oppfostret
hos C. B. Richter etter morens død, men det vet vi ikke. Han kan også ha havnet
hos sin onkel Johan Georg Tax, som en tid var bestyrer for Klæbu-verket, og som
kan ha introdusert ham på Røros under sin korte direktørtid der. Vi vet jo ikke

hvor gammel BT var, men trolig er han oppkalt etter Brostrup Gedde (død 1668)
som fikk hans far til Norge. BT er vel derfor trolig født 1668/1669, men dette
blir spekulasjoner.

Vennlig hilsen,
Stig Nyberg

Vidar Johansen

I min database har jeg en Christian Richter Winding, fra Trondheim trolig
født omkring 1770. Han var gift med Marit Larsdatter og de var bosatt i
Bodø. De hadde minst tre døtre, Jonetta Martine 1805-1870, Karoline Matea
1807-? og Kristiane Regine 1809-?.

Er disse fra samme familie ?

Vidar Johansen

Kyhn

Jeg har lidt supplerende oplysninger om Christian Richters kone.
Eva Elisabeth Kyhn er døbt 29 december 1712 i Trondhjem Domkirke, hun er
datter af kapt.løjt. Ulrich Friderich Kyhn der døde 1720 (Han er nævnt i
Olai Ovenstads militærbiografier) og Mette Lossius Kristoffersdatter født ca
1680, død 1718.
Eva E. Kyhn blev gift med stiger ved Kvikne Kobberværk Christian Richter og
de har en datter der blev gift med Amund.
Eva Kyhn boede sammen med datteren og svigersønnen i Hefne i 1780, er
Richter død før 1780?

Ulrich Friderich Kyhn har et barn udenfor ægteskab med Gundele Larsdatter.
Barnet boede i Trondhjem i 1703, er der nogen der kender noget til det?

Når I finder den Christian Richter der blev gift med Eva Elisabeth Kyhn er
jeg meget interesseret i at få ham registreret, samt hvis der er supplerende
oplysninger til ovenstående.

med venlig hilsen og godt nytår
Finn Kyhn
ky...@email.dk

PS: Alle med slægtsnavnet Kyhn har min store interesse.

Knut Bryn

Takk så langt for alle bidrag i denne tråden. Det har jo kommet fram
stoff til flere nye kapitler i Richter-boka i dette forum. For egen del
vil jeg tilføye noen nye funn. Jeg skrev i mitt første innlegg bl.a.:

> [...]
> Lisbeth gifter seg på Røros i 1763 med en Hans Larsen og de får datteren
> Lucia i 1779. Det er foreløpig alt jeg vet om skjebnen til denne

Jeg tror nå kanskje jeg har funnet igjen datteren Lisbeth i FT 1801 fra
Røros. Hun er kalt "Lisbet Christensdatter RIKLER", så helt sikkert er
ikke dette, men alderen på 66 år stemmer jo ganske godt. Hun var enke i
1801 og hadde pensjon (fra kobberverket).

Også datteren Sophia tror jeg bodde på Røros i 1801. Jeg fant i alle
fall en "Sophia Christiansdatter RIKLER", 54 år gammel (dvs. 5 år feil).
Hun var "tosket" og bodde på fattighuset.

Knut Bryn, Molde