Fredrik V 1723-1766

Monica Kristoffersen

Heisann!
Jeg har nå fått høre det man vel kan kalle et rykte i min familie. Flere
grener påstår at vi stammer ned fra kong Fredrik V. De som har funnet ut om
dette er nå, så vidt jeg vet, døde, derfor vet jeg ikke hvor de har det fra.

Det som sies er at kongen hadde en datter, antakelig utenfor ekteskap, med
en madam Hansen. Datterens navn var Else/Ester/Elise Fredriksdatter. Hun ble
født i 1745 død i 1810. Ettersom jeg har lest om denne kongen så levde han
visst temmelig "utagerende", så det er langt fra utrolig at han kan ha hatt
barn utenom sine to ekteskap. Vår stammor Else/Ester/Elise ble gift med en
Hans Ringkjøb. Jeg vet ikke når eller hvor han ble født.

Håper noen kan hjelpe meg med dette :-)

Mvh Monica

Ulla og Rasmus

Hej Monica,

jeg kan ikke give dig noget detaljeret svar, men kan henvise til denne link:

http://www.gladsaxegymnasium.dk/2/artikler/f5flens.htm

Heri står det at Frederik V fik en søn og 4 døtre med en madam Hansen i
perioden 1746-51.

Så langt så godt.

Ulla

Alf Årdal

Hei Monica!

Var opprinnelig tenkt og svare deg personlig,men problemet rundt Hans Ringkjøp,
ser ut til og være et lite problem...iallefall for meg:

Så jeg håper at noen av de andre som har opplysninger ang. Hans Ringkjøb,kan
hjelpe til.

Mor og far til Nikoline Jakobsdatter (som du har spurt om før) heter Jakob
Frandsen f.1791 d.31.12.1861 og Pedrikka Hansdatter f.1791 d.25.5.1873.
Men så kommer forvirringen...hvem er far til Pedrikka Hansdatter??

Personlig sitter jeg inne med opplsyninger at han heter Hans Jensen Ringkjøb
f.1771,
og at han var gift med Ane Martha Danielsdatter f.1757.

I en slektsdatabase på internett finner jeg faren til Pedrikka...som Nikolai
Ringkjøp f.1770 og moren Anne Martha Danielsen f.1772.
I en annen finner jeg Hans Nicolai Ringkjøp som faren,og moren selvsagt som
Anne Martha Danielsdatter. Her er Pedrikka nevnt som Petrikka Hansdatter
Ringkjøb f.1795

Ved Pedrikka's død er hun nevnt som Pedrikka og født 1791 i følge kirkeboken
i Bø.

Ettersom kirkebøkene i Vågan brant opp.er det vanskelig og få bekreftet eksakt
hva
farens rette navn er.

Er det noen som har helt eksakte opplysninger om hva Pedrikka's far rette navn
er?

Dette ville være til hjelp både for Monica og for meg,siden vi har samme
slektslinje
på akkurat henne!

Monica...jeg vil komme tilbake senere med opplysninger om Sivert Hermansen sine
etterkommere og fødselsdata i følge kirkeboka.

Mvh

Alf Årdal

Einar Agersborg

"Alf Årdal" <alfa...@online.no> skrev i melding
Her er det som jeg har om Petrikke Hansdatter Ringkjøb:

1. Nikoline Dortea1 Jakobsdatter (Jakob Frantsen, #2) var født i
1818 på Våg,
Vågan. Hun giftet seg med Sivert Hermandsen i 1848 i Bø.

Generation Two

2. Jakob Andreas2 Frantsen var født i 1791 på Barstrand, Gimsøy,
Vågan. Han giftet seg med
Petrikka Hansdatter Ringkjøb (se #3), datter av Hans Nikolaisen
Ringkjøb og Anne
Martha Danielsdatter, i 1815 i Bø. Han døde i 1861 på Søberg, Bø.

Barn av Jakob Andreas2 Frantsen og Petrikka Hansdatter Ringkjøb
(se #3) er som
følger:
i.Henrikka Ringkjøb1 Jakobsdatter; født 1816 i Vik,
Vågan; gift med Iver
Larsen 1842 i Bø; gift med Anders Enoksen 1855 i Bø;
døde 1891 på Føre, Bø.
1 ii.Nikoline Dortea Jakobsdatter.
iii.Anne Serine Jakobsdatter; født 1821 på Søberg, Bø.
iv.Elen Sofie Jakobsdatter; født 1822 på Søberg, Bø;
gift med Peter
Mortensen.
v.Thomas Ringkjøb Jakobsen; født 1825 på Søberg, Bø;
døde 1840 på Søberg,
Bø.
vi.Frants Johan Jakobsen; født 1827 på Søberg, Bø;
gift med Matea Nikoline
Lorentsen 1864; døde 1877 på Søberg, Bø.
vii.Jakob Andreas Jakobsen; født 1830 på Søberg, Bø;
gift med Elen Olsen
1859; døde 1908 på Søberg, Bø.

3. Petrikka Hansdatter2 Ringkjøb (Hans, #6) var født i 1793 på
Barstrand, Gimsøy,
Vågan. Hun giftet seg med Jakob Andreas Frantsen (se #2) i 1815 i Bø.
Hun døde i 1873 på
Søberg, Bø.

Generation Three

6. Hans Nikolaisen3 Ringkjøb (Nicolai Ringkjøbing, #12) var født
i 1769 på Vinje,
Gimsøy, Vågan. Han giftet seg med Anne Martha Danielsdatter (se #7).
Han døde 30 Mar 1815 på sjøen utenfor Henningsvær.

Barn av Hans Nikolaisen3 Ringkjøb og Anne Martha Danielsdatter
(se #7) alle født
på Barstrand, Gimsøy, Vågan, er som følger:
3 i.Petrikka Hansdatter2 Ringkjøb.
ii.Daniel Hansen Ringkjøb; født 1796; døde 30 Mar 1815
på Barstrand,
Gimsøy, Vågan; På sjøen utenfor Henningsvær.
iii.Elsebe Kathrine Hansdatter Ringkjøb; født 1798;
gift med Nils Christian
Larsen 1820; døde 1867 på Bøstrand, Bø.
iv.Nicolai Hansen Ringkjøb; født 1801; døde 27 Dec
1816 på Barstrand,
Gimsøy, Vågan.
v.Johan Hansen Ringkjøb; født 1802; døde 23 Aug 1817
på Barstrand,
Gimsøy, Vågan.
vi.Berithe Hansdatter Ringkjøb; født 1807.
vii.Jens Hansen Ringkjøb; født 1809.
viii.Esther Hansdatter Ringkjøb; født 1811; gift med
Niels Sørensen; døde at
Vinje, Gimsøy, Vågan.

7. Anne Martha3 Danielsdatter var født i 1764. Hun giftet seg
med Hans Nikolaisen Ringkjøb
(se #6), sønn av Nicolai Thomasen Ringkjøbing og Elsebe Kathrine
Pettersdatter.

Generation Four

12. Nicolai Thomasen4 Ringkjøbing (Thomas, #24) gift med Elsebe
Kathrine
Pettersdatter (se #13). Han døde before 1801 i Vinje, Gimsøy, Vågan.

Barn av Nicolai Thomasen4 Ringkjøbing og Elsebe Kathrine
Pettersdatter (se #13)
all født i Vinje, Gimsøy, Vågan, er som følger:
i.Anna Maria Nikolaisdatter3 Ringkjøb; født 1752;
gift med Simon Jacobsen;
døde på Moland, Valberg, Vestvågøy.
ii.Thomas Nikolaisen Ringkjøb; født 1755; gift med
Karen Kirsten
Carlsdatter; døde 12 Apr 1835 i Vinje, Gimsøy, Vågan;
begravet 26 Apr 1835 at
Gimsøy, Vågan.
iii.Peter Ringkjøb; born; gift med Karen (Kassi)
Lorentzdatter, datter av
Lorentz Christophersen og Annichen Knudsdatter; døde
1798 i Vinje, Gimsøy,
Vågan.
iv.Sophia Nicolaisdatter Ringkjøb; født 1767; gift med
Peder Jakobsen; døde
1813 i Vik, Gimsøy, Vågan; begravet 1 May 1813 i Gimsøy,
Vågan.
6 v.Hans Nikolaisen Ringkjøb.

13. Elsebe Kathrine4 Pettersdatter var født i 1733. Hun giftet
seg med Nicolai Thomasen
Ringkjøbing (se #12), sønn av Thomas Nicolaisen Ringkjøbing og Maren
Ukjent. Hun døde
between 1801 og 1808 i Vinje, Gimsøy, Vågan.

Generation Five

24. Thomas Nicolaisen5 Ringkjøbing (Nicolai, #48) var født circa
1673. Han giftet seg med
Maren Ukjent (se #25). Han døde i Vinje, Vågan.

Barn av Thomas Nicolaisen5 Ringkjøbing og Maren Ukjent (se #25)
er som
følger:
12 i.Nicolai Thomasen4 Ringkjøbing.
ii.Fridrich Thomasen Ringkjøbing; født i Gimsøy,
Vågan; gift med Anne
Gjertsdatter 1744 i Hol, Vestvågøy.
iii.Jens Thomasen Ringkjøbing; født i Gimsøy, Vågan;
døde i Gimsøy,
Vågan.
iv.Sofia Thomasdatter Ringkjøbing; født 1708 i Gimsøy,
Vågan; gift med
Enoch Christensen Ringkjøb, sønn av Christen Nicolaisen
Ringkjøbing and
Elisabeth Ukjent, 1727; døde 8 Nov 1748 på Føre, Bø.
v.Elen Thomasdatter Ringkjøbing; født 20 Jan 1712 i
Gimsøy, Vågan;
gift med Hans Christensen Sparbo i Hol, Vestvågøy; døde
20 Jul 1784 på Hag
Nedre, Hol, Vestvågøy, i en alder av 72; begravet 28 Jul
1784 i Hol, Vestvågøy.
vi.Johan Thomasen Ringkjøbing; født 1719 i Gimsøy,
Vågan; gift med
Gjertrud Jonsdatter; døde 1802 på Saupstad, Gimsøy,
Vågan.
vii.Karen Robertine Ringkjøb; født 1735 i Gimsøy,
Vågan; gift med Jens
Mogensen Hasselberg; døde 1790 på Gimsøysand, Gimsøy,
Vågan.

25. Maren5 Ukjent gift med Thomas Nicolaisen Ringkjøbing (se
#24), sønn av Nicolai
Ringkjøbing og Sophia Tygesdatter.

Generation Six

48. Nicolai6 Ringkjøbing gift med Sophia Tygesdatter (se #49)
før 1661. Han døde
etter 1685. Han bodde da på gården Alstad (Nå Ilstad) utenfor Bodø.

Barn av Nicolai6 Ringkjøbing og Sophia Tygesdatter (se #49) er
som følger:
i.Elisabeth Nicolaisdatter5 Ringkjøbing; født 1661 i
Skien.
ii.Agatha Nicolaisdatter Ringkjøbing; født 1663 i
Skien.
iii.Elseba Nicolaisdatter Ringkjøbing; født 1664 i
Skien.
iv.Karen Nicolaisdatter Ringkjøbing; født mellom 1664
og 1673; gift med
Torsten Olsen Nøttestad; gift med Anders Knudsen.
24 v.Thomas Nicolaisen Ringkjøbing.
vi.Christen Nicolaisen Ringkjøbing; født 1677; gift
med Elisabeth Ukjent;
døde i Gimsøy, Vågan.

49. Sophia6 Tygesdatter gift med Nicolai Ringkjøbing (se #48)
før 1661.
Hun ble Introdusert 17 Jul 1661 i Skien.

Hilsen

Einar Agersborg
DIS-Salten

Hans-Magnus Herstad

"Monica Kristoffersen" <mkri...@frisurf.no> skrev i melding

> [...]
> en madam Hansen. Datterens navn var Else/Ester/Elise Fredriksdatter. Hun

Hei!
Jeg mener det var et TV- program om akkurat dette for ca. et år siden,
kanskje to. Tror det var NRK.

Hilsen Hans-Magnus Herstad.

Monica Kristoffersen

Heisann.
Her er det visst full forvirring :-) Skulle gjerne hatt tak i den riktige
stien bakover her jeg og.
Fra en av etterkommerne i Amerika har jeg fått informasjonen om denne
greina. Som foreldre til Pedrikke har jeg Nikolai og Anne Marta. Mer om
dette finnes på min hjemmeside.
http://home.no.net/monikri2/ghtout/gp1800.html#head4

Er det noen som vet sikkert hva som er riktig, vil jeg svært gjerne høre om
det.

Takk for masse hjelp til nå :-)

Monica
mkri...@frisurf.no
http://www24.brinkster.com/slekt/

"Alf Årdal" <alfa...@online.no> skrev i melding

Monica Kristoffersen

Jeg glemte å slenge på hjemmeside adressen til Jeff Severson som også er
etterkommer av Sivert Hermansen og Nekoline Jakobsdatter. Her er den:

http://www.rosenthal-severson.com/

Monica
mkri...@frisurf.no
http://www24.brinkster.com/slekt/

"Monica Kristoffersen" <mkri...@frisurf.no> skrev i melding

Alf Årdal

Hei Monica!

Ja...som ble jeg en smule forvirret når det gjaldt foreldrene til Pedrikka!

Foreløbig har jeg fått noen konkrete bevis på at Nikolai er faren,mens en ting
ser ut
til og være sikkert,er at moren er Ane Martha Danielsdtr.

Grunnen til at jeg setter i tvil på at Nikolai er faren,er at jeg finner hele
familien under folketellinga i 1801 under Vågan.

Familien er bosatt på Barstrand gard og Gimsøe sokn.

Følgende finnes:

Hans Ringkiøb - huusfader - 31 år - gift 1st gang -
gaardm.fisker,bøygdecommissiar
Ane Martha Danieltr - 36 år - hustrue - gift 1st gang
Petrikka Hantr - datter - 7 år
Daniel Hansen - søn -4 år
Elsebe Katherine Hantr - datter - 2 år
Karen Christentr -fosterdatter - 15 år
Christian Christensen - fostersøn - 10 år

Dette er også det jeg har i min egen database....
Legg merke til Pedrikka's navn...i folketellinga 1801 nevnes ho som
Petrikka,mens
det som jeg har funnet i kirkebøkene i Bø ved hennes død i Søberg,nevnes ho som
Pedrikka.
Fakta her:
Gift med Jakob Andreas Frantsen 18.5.1815 Gimsøy i Vågan
Død 25.5.1873 Søberg i Bø
Begravd 1.6.1873 i Bø

Jakob A.Frantsen er død 31.12.1861 Søberg i Bø

Når det gjelder følgende etterkommere etter Pedrikka og Jakob,har jeg følgende:
Jakobsdatter, Nikoline Dorthea f. 1817 Gimsøy i Vågan
Jakobsdatter,Anne Serine f.1821 Søberg i Bø
Jakobsdatter,Elen Sofie f.1822 Søberg i Bø
Ringkjøb,Thomas Jakobsen f.22.4.1825 Søberg i Bø, død 1830 Søberg i Bø
Jakobsen,Frants Johan f.1827 Søberg i Bø, død 1877 Søberg i Bø
Jakobsen,Jakob Andreas f.1830 Søberg i Bø, død 1908 Søberg i Bø

Jeg har foreløbig ikke fått bekreftet disse pr. kirkebøkene i Bø ennå,men håper
ved
tid og anledning og gjere det.

Når det gjelder vår felles ane...Nikoline Dorthea Jakobsdatter,så er ho min
tipp-tipp-oldemor!
Nikoline hadde barn med Niels Gansmoe...foreløbig fødested ukjent,muligens
stammer han frå Trondenes eller Lødingen.
Har heller ikke fått bekreftet om de var gifte!
Nikoline hadde følgende barn med Niels:
Nielsdatter,Magdalene f.6.4.1842 Søberg i Bø
Gansmoe,Jakob Svale Nilsen f.10.6.1843 Søberg i Bø, død på Høgmyra i Bø
Nielsdatter,Caroline Sanra f.28.9.1845 Søberg i Bø
Har også dåpsdatoene...dersom du ønsker det.

Når det gjelder Nikoline og Sivert Hermansen,så har jeg følgende:
Sivert Hermansen f.1816,død 18.01.1897 Røsnes i Bø
De var gifte 14.11.1848 i Bø, forlovere var Lars Larsen,Bøstrand og
Jakob Jakobsen,Lokøen.
De hadde følgende barn,så langt som jeg har greidd og finne:

Sivertsen,Johan Fredrik f.30.7.1847 Uvåg i Bø (hadde han før ekteskapet)
Ved dåpen,står det i kirkeboken i Bø,som jeg har tolket det hen at han hadde to
fedre!!! Underlig.... Dette må kanskje undersøkes nærmere av andre......håper
at andre kan hjelpe til her? Finnes i film NT 80,side 36
De øvrige barna:
Sivertsen,Enevold Jentoft f.16.3.1851 Uvåg i Bø
Sivertsdatter,Pauline Andrine f.28.7.1852 Uvåg i Bø
Sivertsen,Helmer Nikolai f.4.3.1862 Uvåg i Bø

Som du kan se,så er det ganske mange år mellom første barnet og andre,og det
samme er det med nest siste og siste...kanskje har de hatt flere barn inn
imellom
disse årene?
Når det gjelder dødsdatoen til Nikoline,så har jeg så langt ikke greidd og funne
det.

Dersom jeg kan være behjelpelig med mer,si bare ifrå.

Hadde først tenkt og la dette gå til deg personlig,men fant ut at andre har
sikkert
behov for samme opplysningene.

Med vennlig hilsen

Alf

Alf Årdal

Hei igjen.

Var litt snar med tastaturet...det jeg mente og skrive,var at jeg ikke hadde fått
noen
konkrete bevis på at Nikolai Ringkjøb var faren,men at Hans Jensen Ringkjøb var
faren.
Beklager.....

mvh

Alf

Alf Årdal skrev:

Message has been deleted

nerik...@gmail.com

Hi I live in America, I have been told the same! i am fredrik V direct descendent 6 generations.. my family tree says her father is
Nikolai Hansen Ringkjøp
B:1770
D; 1826
who was the son of Else and Hans Ringkjøp Born 1735 and Nikolai married to Anne Marie Ringkjøp (født Danielsen)
i have confusion also because my tree says fredrik and else hansen birthed
Else (Esther) Ringkjøp B: 1740 D: 1810 and history books dont show that child anywhere.. but my mom had a different story.. she always told me Fredrik had a daughter who married a commenor whos kids are the direct decendant line to me so i dont know whats right