FAMILIEN PAASCHE (PAASKE)

K. Johnsen

Ved Folketellingen 1865 finner jeg under Tjøtta OLE ANDREAS PAASKE født i
1826 i Hammerfest.
Av Kirkebok for Hammerfest (Digitalarkivet) fremgår at Ole Andreas ble født
19.1.1826 og døpt 22.6.1826. Hans foreldre er skipper ANDREAS PAASCHE og
ELEN KATARINE THEJSTEDE som giftet seg i Hammerfest den 14.8.1825.
Ved Folketellingen i 1865 under Heimnes(Hemnes), Nordland, finner jeg ELEN
PAASCHE, enke, 58 år, født i Bjørnøer, Sør-Trøndelag. Kan dette være
hustruen til Anders Paasche ?
Familien Paasche/Paaske finnes spesielt under Bjørnør og Tjøtta.
Kan noen hjelpe meg med informasjon om skipper Andreas Paasche og hans kone
Elen Thejstede ?
På forhånd takk
K.J.

C.F. Scheel

Prøv denne:

http://home.online.no/~kskauen/paas1001.htm

Dessuten finnes bøker:

Hartmann, Eyvind: Slekten Paasche fra Bjørnør. Trondh.
1955. 23pp. 1tvl. [MH]

Riiber, Bård: Efterkommere efter Johan Fredrik Paasche
(1718-1786). Han var først offiser ved dragonene i
Børsa,
Sør Trøndelag. Senere flyttet han til Bjørnør der han
kjøpte store jordeiendommer og slo seg ned som
gårdbruker/handelsmann. Han er stamfar til en stor
familie hvor mange
etterkommere fortsatt bor i Bjørnør. [Internet 1999].
[*]

Schilbred, C. S.: Slekten Paasche i Bamble. NST
1958_XVI_4. [A].

Lykke til!
Christian F. Scheel (cfsc...@online.no)
PB 108 N-0701 Oslo, Norway
- Homepage: http://home.online.no/~cfscheel/index.htm

K. Johnsen

Takk skal du ha. Her finner jeg sikkert mye av interesse.
Vennlig hilsen
K. Johnsen
C.F. Scheel <cfsc...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:3D652747...@online.no...

Per Nermo

"K. Johnsen" <kla...@online.no> wrote in message

Foreldrene ser ut for meg å være identiske med
fangstmann og skipper Anders/Andreas Paasche, f. 1798
(antakelig på Kråkøy, Bjørnør, ST) og Elen Cathrine Teiste,
som iflg. mine notater er f. ca. 1808 i Christiania. Disse
ble g. i 1825 i Hammerfest.

Elen hadde 5 barn med Anders, men ingen barn med sin
andre ektemann (g. 1842), Jørgen Mathias Paasche (Andreas' fetter),
f. 1790 i Hofstad, Bjørnør. Han var handelsmann og gårdbruker
på Indre Skjervøy, Bjørnør, og hadde tidligere vært gift (1812) med
sin kusine Ane Cathrine Paasche (1788-1833), med hvem han i 1822
fikk sønnen Fredrik Christian, g. Nella Birgersdatter.

Elen's foreldre har jeg ikke, men Andreas' skal visstnok være AP (samme
navn)
(1751-1831), handelsmann og utliggerborger på Sør-Kråkøy, Bjørnør,
som var g.m. Kirsten Birgitte Normann (1758-1837) og
fikk s. Even Normann Paasche med henne i 1785. Sønnen Andreas
var altså f. 1798, men det usikkert for meg om han hadde samme mor.
Jeg er i det hele tatt noe usikker på dette søskenforholdet.

Foreldre til Andreas P (1751-1831) var Johan Fredrik Paasche (1716-86)
og Anne Marie Feltschow (1717-1811), som hadde 8 barn, hvoriblant
Eilert Fredrik (1750-1840) (som var far til nevnte Ane Cathrine, 1788-1833)
og Johan Ulrik (1758-1834) (som var far til nevnte Jørgen Mathias f.1790).

Johan Fredrik var offiser og eide Fossan/Fossum, samt Reinskloster gods,
Rissa. Han døde på Hofstad i Bjørnør.

Håper dette var til noen nytte, og at det kommeer
kommentarer og ev. korreksjoner til ovenstående.

Vennlig hilsen

Per Nermo
ne...@online.no

Knut Olav Aasegg

Har sendt deg E-post med henvisninger til "Bjørnørfolket".
Knut Olav Aasegg

"K. Johnsen" <kla...@online.no> skrev i melding