Fredriksværn. Fam. Grønn.

Gunnar Aaboe

Hei !

Er det noen her som eventuellt kan sitte med opplysninger om etterkommere
etter denne familien ?

m.v.h. Gunnar

Hansine Johnsen. Født 1854 i Sandefjord. Bosatt (lever av mine midler) 1900
i Prinsensgt.72, Stavern.

Far
Henrik Jonsen Østgaarden. Født 9/5 1814.
Mor
Andrea Andersdatter. Født 1815 i Presthagen.

Gift med
? Grønn.

Barn

Martinius Grønn. Født 1878 i Stavern. I 1900 tellingen for Fredriksværn er
han ombord på "S/S Gladys".
Henrikke Grønn. Født 1880 i Stavern.
Inga Olfrida Grønn. Født 1883 i Stavern.
Andrea Grønn. Født 1886 i Stavern.
Ole Norman Grønn. Født 1892 i Stavern.
Inge Grønn. Født 1896 i Stavern.

Tore Jørgen Løwe

Hei,

Her kommer utdrag av boken Stavern slekter fra 1700 til 1900 av Helene
Dahl, s. 39 og følgende.
Jeg gjør oppmerksom på at boka er kjent for å inneholde en del feil/
mangler.

mvh Tore

Hans Hansen Grønns familie

Skipper til Cofarde, Hans H. Grønn, født i Kjerringvik 1754, gift med
Malene
Jahnsdatter i 2. ekteskap, født 1752.
Barn:
Skipper Ole Hansen Grønn, født i Stavern 1792, gift med Anne
Margrethe
Norstrøm, født i Stavern 1795, død i 1860. Hun var datter av
kjøpmann
Norstrøm, og til deres første barn var Lods Ole Sandøe en av
fadderne.
Barn:
Hans, født i Stavern 1815
Nicolai, født i Stavern 1818
Marthinius, født i Stavern 1820, død 1885
Kristian, født i Stavern 1824, død 1887
Maria Magdalene, født i Stavern 1825
Olava Anette, født i Stavern 1828.

Hus nr. 22

Handelsmand Marthinius Grønn ble gift med Kristine Sofie Kruge, født i
Sandefjord i 1824, død i 1887.
Barn:
Ole Martinius, født i Fredriksvern 1847, død 1899
Anne Marie, født i Fredriksvern 1849, død 1929
Sophus Marthinius, født i Fredriksvern 1852, død 1890
Johanne Mathilde, født i Fredriksvern 1856
Harald, født i Fredriksvern 1860, død 1907
Søren, født i Fredriksvern 1862.

Hus nr. 72

Skipsfører Ole Marthinius Grønn var gift med Hansine (Inga) Johnsen,
født i Sandefjord 1854, død 1909. Barn:

40

Sofie Andrea, født i Fredriksvern 1875, død 1928
Marthinius, født i Fredriksvern 1876, død 1944
Henriette, født i Fredriksvern 1880, død 1954
Inga Olfrida, født i Fredriksvern 1883, død 1933
Andrea, født i Fredriksvern 1886, død 1966
Ole Normann, født i Fredriksvern 1892, død 1965
Inge, født i Fredriksvern 1896, druknet 1913.

Hus nr. 17 i Storgaten

Sofie Andrea Grønn, gift med kjøpmann Halvor Sundby, født i
Bamble 1867, død 1943.
Barn:
John Sundby, født i Fredriksvern 1898, død 1969
Ole Sundby, født i Fredriksvern 1899
Halvard Sundby, født i Fredriksvern 1901, død 1987
Inge Sundby, født i Fredriksvern 1903, død 1975
Agnar Sundby, født i Fredriksvern 1906
Sonja Sundby, født i Fredriksvem 1908, død 1986
Finn Sundby, født i Fredriksvern 1910.

John Sundby ble gift med Kristine Jacobsen, født 1903, død
1973.
Barn:
Finn Werner, født i Fredriksvern 1925, død 1983, gift
med
Synnøve (Molle) Kvist, født i Fredriksvern 1923
Reidar, født i Fredriksvern 1926, gift med Bjørg Inger
Ny hagen, født i Nummedal 1933. Reidar er eldste gjenlevende av
denne grenen på stedet.

Ole Sundby ble gift med Jeanette, født i Larvik.
Barn: Liv, født i Larvik 1923
Kjell, født i Larvik 1926.

Agnar Sundby ble gift med Johanne Færøyvik.

Halvard Sundby ble gift med Rakel Ruud, født på Agnes 1900.

Finn Sundby ble gift med Esther Ruud, født på Agnes 1918.

Inge og Sonja var ugifte.

41

Marthinius Grønn ble gift med Marie Kristine Mikkelsen, født i
Larvik 1882, død 1913.
Barn:
Ole, født i Brunlanes 1906, død 1988
Margot, født i Brunlanes 1903, død 1986
Gunnhild (Hilde), født i Brunlanes 1904, død 1979
Inga, født i Brunlanes 1907, død 1978, gift Martens, Horten
Karl, født i Brunlanes 1909
Rolf, født i Brunlanes 1912.

Ole Grønn ble gift med Emilie Johansen, født i Stavern 1907.
Barn:
Kari, født i Brunlanes 1945, gift med Svein Sandene, født i Brunlanes
1937.

Henriette Grønn ble gift med Nils Larsen, født i Åsgårdstrand.
Barn:
Gerd, født i Oslo
Liv, født i Oslo.

Inga Olfrida Grønn ble gift med Sigurd Gundersen, født på Agnes 1894,
død 1984.
Barn:
Else, født på Agnes 1915, gift med Johan Bakken, født i Tvedalen 1910
Eva, født på Agnes 1916, gift med Laurits Svendsen, født i Tvedalen
1918
Inger Sofie, født på Agnes 1918, gift med Henry Nilsen, født i
Sandefjord 1920
Åse, født på Agnes 1920, gift med Ame Riksfjord, født i Molde 1921
Oddbjørg, født på Agnes 1924, gift med Kjell Gautnebb, født i Oslo
1929.

Eldste gjenlevende av denne grenen i Stavern er Eva Svendsen.

Andrea Grønn ble gift med Joachim Schøning. De utvandret til USA. De
har en datter, Ingrid, som bor der borte.

Ole Normann Grønn ble gift med Gunnhild Verås, født i Vennesla 1899.
Barn:
Olaf, født i Vennesla
Bjørn, født i Vennesla.

42

Harald Grønn ble gift med Josefine Andersen, født i Larvik 1858, død
1941.
Barn:
Arnold, født i Fredriksvern 1882, død 1913
Marie Kristine, født i Fredriksvem 1896, død 1972
Anna, født i Larvik 1899
Gudrun Sofie, født i Fredriksvern 1902, død 1986.

Gudrun Sofie Grønn ble gift med Gjert Asbjørn Opsahl, født i Horten
1899, død 1976.

Josefine Grønn var stedets jordmor og har tatt imot de fleste av oss
gamle staværinger.

Gunnar Aaboe

"Tore Jørgen Løwe" <tore...@c2i.net> skrev i melding

> [...]
> Dahl, s. 39 og følgende.
> Jeg gjør oppmerksom på at boka er kjent for å inneholde en del feil/

Du verden så flott ! Denne boken kjente jeg ikke til.

Fint å se at gruppen her fungerer tross mye spam.

Tusen takk for masse verdifull hjelp !

Hilsen Gunnar.

3290s...@gmail.com

kl. 22:41:32 UTC+2 tirsdag 20. april 2004 skrev Gunnar Aaboe følgende:
> Hei !Er det noen her som eventuellt kan sitte med opplysninger om etterkommere etter denne familien ?m.v.h. GunnarHansine Johnsen. Født 1854 i Sandefjord. Bosatt (lever av mine midler) 1900 i Prinsensgt.72, Stavern.Far Henrik Jonsen Østgaarden. Født 9/5 1814.Mor Andrea Andersdatter. Født 1815 i Presthagen.Gift med? Grønn.BarnMartinius Grønn. Født 1878 i Stavern. I 1900 tellingen for Fredriksværn er han ombord på "S/S Gladys".Henrikke Grønn. Født 1880 i Stavern. Inga Olfrida Grønn. Født 1883 i Stavern. Andrea Grønn. Født 1886 i Stavern.Ole Norman Grønn. Født 1892 i Stavern. Inge Grønn. Født 1896 i Stavern.

Hei.

Dette er min familie.

Christer Solskogen

Og muligens meg.

--
chs, for fellesskapets beste.

Olav Agnar Frogner

Jan 8, 2024, 6:56:31 AMJan 8
Vedrørende avleggerene til Agnar Sundby (bror til Finn Sundby), kan jeg bidra med følgende:

Agnar Sundby (10.05.1904 – 30.11.1991) gift med Johanne Marie Sundby, f. Færøyvig (14.06.1902-09.03.1990).
Disse fikk tre barn:
Dag Sundby (04.03.1936-20.01.2021)
Inger-Sofie Frogner, f. Sundby (24.03.1938-30.12.2017)
Svein Sundby (06.01.1942-25.01.1992)
Dag Sundby ble gift med Anne fra Newcastle, England. De har to barn Nicky og Joanne (jeg har ikke data på disse).
Inger-Sofie Frogner giftet seg med Kjetil Torbjørn Frogner (23.10.1930-02.06.2022), ett barn: Olav Agnar Frogner (23.03.1969- )
Svein Sundby, skilt, ingen barn

Vennlig hilsen barnebarnet til Agnar Sundby,
Olav Agnar Frogner