Røst i Trondheim

Hans Isdahl

Jeg har en Malene Knudsdatter Røst, gift 21/7-1757 med matros Peder Carlsen
født 1736. Det kan se ut som om Malene har en bror skomakermester Peder
Røst, født ca. 1758, enkemann i 1801.

Jeg er interessert i slekt til Malene og Peder, særlig bakover, og spesielt
med tanke på etternavnt: Hvor kommer det og de fra? I Trondheim er de
vanskelig å spore fordi det tydeligvis er fattige folk, som igjen gifter seg
med fattige folk med stor dødelighet og lite eiendeler. Men på 1800-tallet
hadde flere klart å arbeide seg ut av fattigdommen.

Mvh. Hans Isdahl

Holger Hertzum-Larsen

Hej Hans. Har du set den nye bog af John Sandve: Slekten Rist år 1500-2000,
side 444 hvor der nævnes en Viviche Nilsdtr. Røst.
"Hans Isdahl" <ha...@trollnet.no> skrev i en meddelelse

Per Nermo

On Mon, 24 Mar 2003 09:36:47 +0100, "Holger Hertzum-Larsen"
<Her...@post12.tele.dk> wrote:

>Hej Hans. Har du set den nye bog af John Sandve: Slekten Rist år 1500-2000,
>side 444 hvor der nævnes en Viviche Nilsdtr. Røst.

Er dette den Viviche Nilsdtr. Røst som dør 1771 i Bentsjord,
Tromøysund og var g.m. Anders Andersen Moursund fra
Skjervøy (død 1738) ?.

Hennes foreldre er visstnok usikre, og hennes patronymikon
kan visstnok i kilden (?) også leses som "Dinesdatter".
Anders og Viviche hadde barna Anders og Martha.

Det fantes en nordlandshandler Niels Hansen Røst i
Trondheim (skifte 31 Jan 1703), g.m. Elen, som hadde
barna Maren og Hans. Niels drev handel på Røst.
han og Elen "kan passe" som Viveche's foreldre.
(Viveche skal være f. ca. 1678).

Per Nermo
ne...@online.no

Steinar

hei

skiftet etter Nils Hansen Røst 3101703 (se og skifte i NST XVI s. 146 skifte
07021671 g. m. Ellen
hadde følgende barn:
Hans 22 år (skifte 1/2-1728)
Maren g. m. Hans Greigersen
Viviche (kalles Vibcke?i skiftesamlingen) g. m. Anders Andersen
Bergitte 23 år tvilling
Ellen 23 år tvilling
Ingeborg 18 år
verge var Anders Hansen Røst

SO

"Per Nermo" <ne...@online.no> skrev i melding

Hans Isdahl

Min Røst, den jeg ikke veit om, heter Knud/Knut og fikk barn i 1757. Barnet
Malene blei døpt i Domkirka i 1757 og fikk tilnavnet "Knudsdatter Røst".
Hennes barn fikk bare navn etter faren: "Pedersdatter".

Jeg har ikke klart å finne noe bakover, trass i at kirkeboka for Domkirka
går tilbake til 1693! Så jeg regner med innflytting, eller at etternavn er
tatt pga. diverse ukjente motiver. F.eks. at man kommer fra Røst, gården
eller øya. Likevel er det altså en annen Røst-familie i Trondheim i 1800,
der faren til "husfaderen" kan hete Knud, pga. oppkalling av eldste(?) sønn.

Eventuelle tråder tilbake til Hans Nilsen R, Nils Hansen R og Anders Hansen
R ser spennende ut, men jeg må jo finne dem, da...

Hans

"Steinar" <stein...@tiscali.no> wrote in message

Steinar

Hei

Har ganske mange av slekten Røst og som du påpeker du spurte etter en Knut
Røst. Det er på alle skifter og andre papirer jeg har sett dessverre for deg
ikke opptrådt noen Knut. Dette kan jo tyde på at han kanskje hvis han
tilhører slekten kan komme inn på sin mors side.

SO

"Hans Isdahl" <hans....@nordreisa.vgs.no> skrev i melding

Randi Broli

Til Hans:
Jeg har notert meg fra kirkeboken for Domkirken at matros Peder Carlsen
og pige Malena Knudsdatter Røst ble trolovet i mars 1757.
Kaveringsmennene tydet jeg til Jens Jensen Tiller? og Erich? Olsen Røst,
altså noe usikre.

MEN ved selve kopulasjonen i juli samme år syntes jeg det sto Magdalena
Andersdatter. Jeg har lagt til at det ihvertfall ikke sto Knudsdatter.

Personlig har jeg ikke kommet over noen Knud Røst i kirkebøkene for
Trondheim, men det forhindrer selvsagt ikke at han kan ha eksistert.
Anders er derimot et Røst-navn, og det kan vel ikke utelukkes at presten
har skrevet feil ved trolovelsen.

I 1801 (folketellingen pr 1. februar) bor skomakermester Peder Røst 43 i
Trondheim. Han har sin søster Elen Chatrine 48 hos seg. Man skulle
såvidt jeg har forstått oppgi alder ved neste fødselsdag.
Disse to mener jeg må være barn av mesterskredder Ole Christensen Røst
(død 1761) som i 1752 ble gift med Martha Pedersdatter Lykke. De hadde
Ellen Catharina døpt i april 1753 og Peder i august 1758. Dessuten hadde
de minst to barn begravet (uten navn). Peders kone nevnes bare som Elen
Maria Vigen i en annen kilde jeg har sett.

Til Per:
Ungkar Anders Andersen Rist og 'møe' Viveke Nilsdatter ble kopulert i
huset (DK) den
13. febr 1700.Kaveringsmenn var Anders Hansen Røst og Hans Andersen Rist.
Viveke var utvilsomt datter av Nils Hansen Røst og Elen [Hansdatter
Kiemler].

Randi

Per Nermo

On Tue, 25 Mar 2003 12:45:48 +0100, Randi Broli <rand...@yahoo.no>
wrote:

> [...]

>huset (DK) den 13. febr 1700. Kaveringsmenn var Anders Hansen Røst

>og Hans Andersen Rist. Viveke var utvilsomt datter av Nils Hansen Røst

Elen Hansdatter Kiemler er vel da søster av Claus,
som var g.m. Viviche Carstensdatter Esche ?

Den Hans Anders Rist somn var kaveringsmann (vitne ?)
ved Anders' kopulering (trolovelse ?), kan han være bror av Anders ?

Anders Hansen Røst er vel Viviche's far Nils' yngre halvbror ?

Hva betyr DK her ?

Vennlig hilsen
Per Nermo
ne...@online.no

Hans Isdahl

DK må vel stå for Domkirka - altså som kilde.
Hvis det er slik at min Malene kaller seg "Andersdatter" når hun forlover
seg i 1857, og til og med kan hete "Magdalene" andre steder, må jeg
omformulere mitt opprinnelige spørsmål til:

Jeg har en Magdalene/Malene Andersdatter Røst, gift 21/7-1757 med matros
Peder Carlsen født 1736. De fikk ei datter Karen Christina Pedersdatter,
døpt 24/11-1757, gift 18/7-1786 i Bakke med Ole Olsen Strand, som tidligere
var gift med Gjertrud Iversdatter. (Ole og Gjertrud fikk tre barn som døde
små på 80-tallet, Gjertrud må også ha dødd ung, vanlig blant kvinner i denne
greina.) Dette var fattige folk, så linjene til handelshuset Røst bl.a. i
Nord-Troms (her jeg bor) er vel tvilsomme - men man veit jo aldri.

Mvh. Hans Isdahl

Per Nermo <ne...@online.no> skrev i

meldingsnyheter:ufp58v0pibg2di3nb...@4ax.com...

Randi Broli

Per Nermo wrote:

>Elen Hansdatter Kiemler er vel da søster av Claus,
>som var g.m. Viviche Carstensdatter Esche ?

Hmmm, nå ble jeg usikker. Jeg har kalt henne Hansdatter, men hun var vel
snarere en Clausdatter da, og datter av Claus og Viviche? Det passer
nok bedre rent kronologisk, og dessuten med at Elen hadde datteren Viviche.

>Den Hans Anders Rist somn var kaveringsmann (vitne ?)
>ved Anders' kopulering (trolovelse ?), kan han være bror av Anders ?

Det vet jeg ikke, men nå har det kommet en slektsbok som kanskje kan gi
svar.

>Anders Hansen Røst er vel Viviche's far Nils' yngre halvbror ?

Ja.

>Hva betyr DK her ?

Domkirkesognet, Trondheim.

Mvh Randi

Randi Broli

Hans Isdahl wrote:

> [...]
>greina.) Dette var fattige folk, så linjene til handelshuset Røst bl.a. i
>Nord-Troms (her jeg bor) er vel tvilsomme - men man veit jo aldri.

Jeg har notert noen spredte Anders/Andreas Røst fra Trondheim på
1700-tallet, men jeg vet ikke noe om opphavet til disse:

1. Anders Andersen Røst gift 1738 i Domkirken med Ingebor Arentzdt Lein.
Kaveringsmenn Alv Olsen og Peder? Andersen.
Noterte barn:
Ole 1739 (her kalles moren Ingebor Hansdt) og Andreas 1740.

2. Andreas Røst, båtsmann, som det skal finnes skifte etter i Trondhjems
skifteprotokoll 16 (1756-58).

3. Andreas Røst som det skal finnes skifte etter i protokoll 17 (1758-65).

4. Catharina Pedersdt Gran forhen avdøde Andreas Røstes hustru som det
skal finnes skifte etter i samme protokoll som den forrige.

Mvh Randi

Per Nermo

On Sat, 29 Mar 2003 14:48:04 +0100, Randi Broli <rand...@yahoo.no>
wrote:

> [...]

>4. Catharina Pedersdt Gran forhen avdøde Andreas Røstes hustru som det
>skal finnes skifte etter i samme protokoll som den forrige.

Jeg har Catharina Pedersdatter Schancke (1729-1765), g.m.
Anders Christensen Røst (døpt 23 Jan 1728). Er dette "din nr. 4" ?

Ellers har jeg
- Anders Hansen Røst ("Noerfare") (1655-1724) (Trondheim)
- Anders A. Røst (hans sønn) (ca.1681-1733) (Finnm.handler)

Per Nermo
ne...@online.no

Randi Broli

Per Nermo wrote:

>Jeg har Catharina Pedersdatter Schancke (1729-1765), g.m.
>Anders Christensen Røst (døpt 23 Jan 1728). Er dette "din nr. 4" ?

Neimen om jeg vet. Jeg tror det er de Robelin som har ham død 1756
(egentlig tror jeg han ble begravet sent i 1755) og at det var skifte
etter Cathrina i 1765, så sånn sett kan det jo passe.
Randi

Hans Isdahl

Takk og takk. Her får jeg i alle fall behov for å oppsøke
skifteprotokollene.
Har du samla Røster fra kirkeboka for Domkirken på 1700-tallet? I tilfelle
forundrer det meg at det ikke fins flere opplysninger om (flere) barn.
Såvidt jeg husker gikk kirkeboka svært langt tilbake: 1693 tror jeg. Men den
var stygg å lese. Men utfra de opplysningene dere har forsynt meg med nå,
ser det ikke ut til å være enkelt å knytte min Magdalene/Malene til
eventuell far Anders. (Jeg regner foreløpig Knut som et spøkelse i denne
forbindelsen.)

Hans

Randi Broli <rand...@yahoo.no> skrev i
meldingsnyheter:3E860A5...@yahoo.no...

Randi Broli

Hans Isdahl wrote:

> [...]
>ser det ikke ut til å være enkelt å knytte min Magdalene/Malene til
>eventuell far Anders. (Jeg regner foreløpig Knut som et spøkelse i denne

Da jeg kikket i notatene mine i kveld kom jeg over dette:
Peder Carlsøn og Malena Knudsdt(!!) døper datteren Elen Catharina i
Domkirken i mai 1767.
Jeg har ikke notert fadderne, og har som sagt ikke anledning til å se
etter heller.

Når hun kalles Knudsdt både ved trolovelsen og ved begge døtrenes dåp,
så må vel det være det
riktige skulle jeg tro.
Mvh Randi

Randi Broli

Dessuten skal det visstnok finnes skifte etter Matros Peder Carlsen og
Hustrue [?Malene Knudsdatter] i Trondhjems skifteprot. 20 a (1782-94)
fol 64.

Randi

Steinar

Hei

Kan jo opplyse siden det er spørsmål om barn av
Wiveke Carstensdtr Esche skifte 10611725, og Claus Hansen Kiemler
så hadde de bare sønnene
Hans d. 1717, skifte 125021717, var gift med Birgitte Hornemann.
og sønnen
Morten, .Hans sønn Klaus møtte på hans vegne ved skiftet i 1725

SO

Per Nermo

On Wed, 2 Apr 2003 00:37:38 +0200, "Steinar" <stein...@tiscali.no>
wrote:

> [...]
>og sønnen
>Morten, .Hans sønn Klaus møtte på hans vegne ved skiftet i 1725

Datoene dine er litt "tungleste", Steinar !

I alle fall har vi nå et problem med foreldre til
Ellen Kiemler, som vel er f. ca. 1650, med barn
Hans, Maren, Viveke, Birgitte, Ellen, Ingeborg.
Ellen's mann Niels Røst var s. av Hans Iversen Røst
og Maren Lauritsdatter.

Er Ellen kanskje d. av en bror av Claus Hansen K. ?

Per Nermo
ne...@online.no