Google 網路論壇不再支援新的 Usenet 貼文或訂閱項目,但過往內容仍可供查看。

Per Nermo's Slektssider på Web er oppdatert (21.000 individer)

瀏覽次數:388 次
跳到第一則未讀訊息

Per Nermo

未讀,
2002年4月23日 上午10:47:112002/4/23
收件者:

Til glede for noen og til irritasjon for andre har jeg nå
oppdatert web-sidene med mine slektsdata, på
http://home.online.no/~nermo/slekt/surnames.html

Registeret består av data samlet fra en rekke ulike kilder, dels
slekstbøker, dels diskusjons-grupper på Internett, dels andre
nettsteder, og i svært liten grad primærkilder. (I noen tilfeller er
kilden angitt som note). Av denne grunn vil kvaliteten på dataene
variere. Enkelte tvilstilfeller er merket med feks. "usikre foreldre".

Naturlig nok er data fra før 1700 mer upålitelig enn nyere data, og
linjer som strekker seg bakover forbi 1600 er selvsagt til dels svært
tvilsomme og bør behandles deretter.

En stor takk til alle dere som har bidratt ved å svare på mine
utallige spørsmål via diskusjonsgrupper og gjennom privat e-mail !
Jeg håper denne hjelpen vil fortsette, slik at web-sidene kan
bli oppdatert og supplert etterhvert.

Registert inneholder idag 21.000 individer. Selv er jeg bare i slekt
med en liten brøkdel av disse. Så selv om det er en mengde
preste- og embedsmanns-slekter på 16-1700-tallet inkludert, er
ikke dette på noen måte noe forsøk på å "juge" på meg "edle aner".
Som de fleste andre slekter jeg fra bønder og fiskere ....

Jeg vet at noen vil mene at det ikke er riktig å "publisere"
slektsdata av nevnte kvalitet på denne måten. De får mene hva de vil,
og heller overse dem. Men jeg håper og tror at noen vil ha glede og
nytte av det jeg har lagt ut, og at disse tar til etterretning den
"advarselen" som er gjengitt over, og som også står øverst på
web-siden. ( ... og : Jada, Harald Hårfagre ER med !)

Enjoy !

Vennlig hilsen

Per Nermo
ne...@online.no

Tommy Rolf Nielsen

未讀,
2002年4月23日 中午12:04:502002/4/23
收件者:
Hei Per

Jeg har lige set på din hjemmeside og fandt ud af at du har Ellen Marsvin,
1572 - 1649, som værende begravet i Odense. Dette er midlertidigt ikke sandt
da hun er begravet i Nørre Broby Kirke som ligger i Nørre Broby sogn,
Sallinge Herred, Svendborg Amt, Fyn, DK.

Nogen af mine aner kommer fra Nørre Broby, som igen stammer fra slotsfoged
Peder Jørgen Bomand på Hagenskov Slot ved købstaden Assens på Vestfyn. Han
levede fra 1500 til 1556, hvor han døde på øen Helnæs som ligger mellem
Assens og Faaborg.

Hvis du er interesseret i udveksling af gedcom-data er jeg meget
interesseret i dette da en del personer i dit materiale går igen i mit
materiale, så du er velkommen til at skrive til min mail-adresse;
tr...@trnng.dk.

Med hensyn til for eksempel Harald Hårfagre som levede for cirka 1000 år
siden og andre personer vil der altid være et vis usikkerhed omkring
korrektheden, blandt andet fordi det i Danmark og Norge først blev påbudt
ved lov at føre kirkebøger fra omkring 1645. Indtil 1814 blev de desværre
kun ført i et eksemplar, hvorfor der er nogen som er gået tabt ved
præstegårdsbrænde. For eksempel brændte Svanninge præstegård to gange i 1723
og 1797. Svanninge er en fynsk landsby som ligger nogen få kilometer vest
for Faaborg og iøvrigt heller ikke langt fra Nørre Broby, hvor Ellen Marsvin
som nævnt foroven ligger begravet.

Med venlig hilsen

Tommy Rolf Nielsen
ICQ #78547370
Mailinglist:

"Per Nermo" <ne...@online.no> skrev i en meddelelse

Tom Brøndsted

未讀,
2002年4月23日 下午2:36:332002/4/23
收件者:
Hej Per.

Vi har jo korresponderet om Lillienskjold. Jeg vil derfor tilføje, at din
Philip Ernst MOHRSEN gift med Anna MATHESON foruden sønnen Jacob Friedrich
MOHRSEN havde 8 andre børn, bl.a. søkaptajn Philip Ernst MOHRSEN
(1715-1758) g.m. Friderica Louisa LILLIENSKJOLD (1716-89), datter af
Ulrik Frederik L (1693-1734) Dorothea Louise (1675-1751). Du får altså
"ringen sluttet", ved at tilføje to yderligere navne!

Jeg har noteret mig at der findes følgende udgivelse:

Dahl, Eyvin, (1895-1962) og Eilif Dahl. "Meitz, Mohrsen, Mogensen,
Matheson." Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 12 (1950): 285-334

- men jeg har ikke fået den hjemlånt og læst.

mange hilsner
Tom

Ahnentafel Report - 23 Apr 2002

————————————————————————————————————————
First Generation
————————————————————————————————————————

1 Anne Sophie MOHRSEN. Born 2 Mar 1747 in Frederikstad(?). Died 6 Mar
1779 in Frederikstad.

Second Generation
————————————————————————————————————————

2 Philip Ernst MOHRSEN søkaptajn. Born 1715 in Bergen. Died 27 Mar 1758
in København. Buried 4 Apr 1758 in København. Occupation chef sidst for to
vagtskibe på Storebælt.
3 Friderica Louisa LILLIENSKJOLD priorinde. Born 16 Dec 1716. Died 25 Aug
1789 in København. Occupation som enke priorinde på det Harboske
Enkekloster.

Third Generation
————————————————————————————————————————

4 Philip Ernst MOHRSEN kaptajn. Born Circa 1670 in Tyskland. Died 22 Aug
1726 in Vinger, Norge. Occupation kaptajn og kompagnichef ved Gyldenløves
infanteriregiment.
5 Anna MATHESON. Born 25 Oct 1686 in Traastad, Norge. Died 3 May 1725 in
Vinger, Norge.
6 Ulrik Frederik LILLIENSKJOLD kaptajn. Born 1693 in Bergen. Christen 12
Mar 1693 in Slotskirken. Died 30 Dec 1734 in Middelfart. Occupation
kaptajn med privilegium på færgefarten ved Middelfart.
7 Dorothea Louise. Born Circa 1675. Died 1751 in København. Buried 17 Nov
.

Fourth Generation
————————————————————————————————————————

8 Christopher Johan MOHRSEN auditør.
10 Jacob MATHESON kommandant. Born Circa 1639. Died 17 Jul 1724 in
Kongsvinger, Norge. Buried 8 Aug in Vinger, Norge.
12 Peder Montagne LILLIENSKJOLD oberstløjtnant. Born Circa 1667. Died
Before 21 Aug 1725.
13 Abel Cathrine HIORT.

OSV

Knut Falchenberg

未讀,
2002年4月23日 下午4:46:582002/4/23
收件者:
Jeg vil gjerne gratulere med ny web, og si at jeg selv har hatt glede av
mange av dine navn. Selv om du har få primærkilder, er det jo mye enklere å
sjekke når man har noe å gå ut fra. Du hører fra meg når jeg har sjekket
"mine" egne aner...
Knut Falchenberg
www.falchenberg.com

"Per Nermo" <ne...@online.no> skrev i melding

Sølvi Arntzen

未讀,
2002年4月24日 下午2:18:122002/4/24
收件者:

> [...]

> Kongsvinger, Norge. Buried 8 Aug in Vinger, Norge.
> 12 Peder Montagne LILLIENSKJOLD oberstløjtnant. Born Circa 1667. Died

Jeg har Philip Ernst Mohrsen (ca 1670-1726) som sønn av pastor i Rellingen,
Krs. Pinneberg, Jacob Mohrsen (1630-1690), og Magdalena Christina Hagedorn,
død etter 1697. Jacob var igjen sønn av notar i Hamburg, Johannes Mohr
(Mor, Mohrs).
Se Norsk Slektshistorisk tidsskrift nr 12.

Sølvi Arntzen

Tom Brøndsted

未讀,
2002年4月24日 下午5:43:552002/4/24
收件者:

"Sølvi Arntzen" wrote:

> [...]
> (Mor, Mohrs).
> Se Norsk Slektshistorisk tidsskrift nr 12.

Jeg har mine oplysninger overvejende fra Ovenstad: Militærbiografier. Den norske
hærs officerer 1628-1814, Oslo 1949. Din kilde må være den jeg har noteret mig
som: Dahl, Eyvin, (1895-1962) og Eilif Dahl. "Meitz, Mohrsen, Mogensen,
Matheson." Norsk Slektshistorisk Tidsskrift 12 (1950): 285-334. Så det er jo nok
din nyere kilde vi skal rette os efter. Tak

mvh tom

Per Nermo

未讀,
2002年4月25日 下午1:14:242002/4/25
收件者:
On Wed, 24 Apr 2002 18:18:12 GMT, "Sølvi Arntzen" <sol...@online.no>
wrote:

> [...]
>død etter 1697. Jacob var igjen sønn av notar i Hamburg, Johannes Mohr

Var Sophia Catharina Mohrsen (død 1752) også datter
av Jacob Mohrsen og Magdalene Hagedorn ?

SCM hadde barna Statius Jacob og Magdalene Christina
(f. hhv. mars og des. 1718) med
Jacob Jacobsen Matheson d.y. (død 1749).

Var denne Jacob bror av Anne Matheson, gm. Philip Ernst M.
mao. to sett søsken gift på tvers ?

Hadde JJM d.y og SCM også datteren Margrethe, g. i 1717 m.
kaptein Christian Pedersøn Lillienskiold (1697-1725) fra Bergen ?

Og til slutt, var (den "feilaktig oppførte far"),
auditør (i Fredrikstad?) Christopher Johan Mohrsen, bror av
pastor i Rellingen, Jacob Mohrsen (1630-1690) ?
(er Rellingen = Rælingen ?).

Bjørn Solbrå

未讀,
2002年4月25日 下午4:25:392002/4/25
收件者:
Christoper var nok heller sønn av Jacob.
Sjekk forøvrig denne URLen
http://www.rootsweb.com/~sdsvgs/index97.html

Sølvi Arntzen

未讀,
2002年4月25日 下午4:41:122002/4/25
收件者:

Rellingen,
Hagedorn,

> Var Sophia Catharina Mohrsen (død 1752) også datter
> av Jacob Mohrsen og Magdalene Hagedorn ?

Ja.

> [...]

> Hadde JJM d.y og SCM også datteren Margrethe, g. i 1717 m.
> kaptein Christian Pedersøn Lillienskiold (1697-1725) fra Bergen ?

Hun er vel søster av JJM og AM

> Og til slutt, var (den "feilaktig oppførte far"),
> auditør (i Fredrikstad?) Christopher Johan Mohrsen, bror av
> pastor i Rellingen, Jacob Mohrsen (1630-1690) ?
> (er Rellingen = Rælingen ?).

Jeg har ikke ham i min database.

Jeg har 8 barn etter kommandant på Kongsvinger festning fra 1713, Frederik
Matheson, født ca 1639, død 17/7 1724 i Vinger, og Margrethe Sophie Stenner:
1. Anne Marie Matheson, gift ca 1696 med løytnant Iver Pedersen Lund, død
1710
2. Frands Wilhelm Matheson, født ca 1681, død etter 14 dagers svakhet på
festningen i Vinger etter 1714. Corporal under det gevorbne regiment 1701.
Sersjant 1706
3. Margrethe Matheson, gift 22/9 1717 i Kongsvinger, med kapt. og sjef for
det Etneske komp av 2det Vesterlenske nat.inf.reg, Christian Lillienskiold,
født 1697, død 5/4 1726.
4. Catharina Elisabeth, død 30/8 1740, gift 3/1 1717 i Fet, med kaptein ved
dragonerene, og chef for N.Jarlsbergske kompani 1727, Anton Christoph Bähr,
død 2/4 1740, av den pommerske slekt.
5. Jacob Jacobsen den yngre, født ca 1683, død 11/3 1749 i Øie gård i
Melhus, oberst og sjef for Nordenfjeldske dragonregiment fra 1730, gift 1711
med Sophie Catharina Mohrsen (ca 1678-1752)
6. Anna Jacobsdatter Matheson, født 25/10 1686 i Tråstad, død 3/5 1725 i
Vinger, gift før 8/3 1702 med kpt. og komp.chef ved Gyldenløves regiment.
Kapt i Cicignons Reg 1710, Philip Ernst Mohrsen, født ca 1670 i Holsten, død
22/8 1726 8 Vinger.
7. Grisille (Chrysillis) Matheson, født 1688, død våren 1742 i Berby i Idd
ved Fredrikstad, gift 17/10 1720 i Vinger med ing.major Niels Mogensen, født
ca 1693, død 26/11 1737.
8. Sophia Matheson, gift 18/3 1717 med proviantforvalter på Kongsvinger,
Dominicus Jensen Røyem.

Jeg vil gjerne ha tilbakemelding hvis det er feil i denne listen, kanskje
noen ikke hører til her?

Sølvi Arntzen

Tom Brøndsted

未讀,
2002年4月26日 清晨5:44:272002/4/26
收件者:

"Sølvi Arntzen" wrote:

> Jeg har 8 barn etter kommandant på Kongsvinger festning fra 1713, Frederik
> Matheson, født ca 1639, død 17/7 1724 i Vinger, og Margrethe Sophie Stenner:

Nu er jeg lidt forvirret: Hed denne kommandant ikke _Jacob_ Matheson: Fra
Ovenstad har jeg: "Regimentsadjudant ved Statholderens Livregimentsdragoner i
Norge (Oslo?) 1678. Premiereløjntant ved oberstløjtnant Mathias Roodts
dragonregiment og derved dettes Søndenfjeldske nationale dragonkompani 1680.
1685 kaptajnløjtnant ved samme regiment, nu under oberst Chr. F. Marschalck.
Kaptajn og chef for regimentet Oplandenes Kompani 1688. Major 1697. Havde
fremdeles samme kompani indtil han blev kommandant på Kongsvinger fæstning 28/2
1713. Død 1724, 85 år gammel, begravet i Vinger."

mvh Tom Brøndsted

Per Nermo

未讀,
2002年4月26日 上午8:09:522002/4/26
收件者:
On Thu, 25 Apr 2002 20:25:39 GMT, =?iso-8859-1?Q?Bj=F8rn=20Solbr=E5?=
<b...@privat.vps.no> wrote:

>Christoper var nok heller sønn av Jacob.
>Sjekk forøvrig denne URLen
>http://www.rootsweb.com/~sdsvgs/index97.html

(til bl.a. Anne Lene, Sølvi og andre ev. interesserte ...)

Linken som "bjs" henviser til viser en oversatt utskrift av
en familiebibel som må ha tilhørt og gått i arv i
familien Dishington i Bergen.

Innskriftene starter i 1635, og er tilsynelatende skrevet
av Anders Jacobsen Dishington (AJD) (1635-1693),
deretter hans bror Job (JJ) og dennes sønn Jørgen.

Det som forvirrer er at Anders tydelig omtaler sin kone
som Karen Andersdatter

Av Anne Lene's bok, "en gammel slektsbok om slekten Dishington"
framgår det visstnok at det var broren til Anders,
Job Jacobsen Dishington (død 1699) som var g.m. Karen Andersdatter
(død 1676) (og iflg. mine notater senere med Rebecca Holtermann.
død 1715).

Anders skal være f. 2 Jan 1635 (iflg. bibelen), død 1693 og ha vært
gift med 1) Marabine Evertsdatter og
2) Anna Jonsdatter, død i Bergen 1731.
Disse ekteskapene står det intet om i bibelen.
Anders tok borgerskap i Bergen i 1673 (iflg. boka ?).

I bibelen sier "JJ" at han tok borgerskap i Bergen i 1665.
Men det som forvirrer svært er altså de tre innskriftene
før dette, to i 1635 og en i 1644. Er de skrevet av Anders
eller Job ? (Jeg anbefaler absolutt å ta en titt !)

Den nevnte web-siden identifiserer forøvrig (og det var jo
utgangspunktet) en datter av Jacob Mohrsen og Magdalena Hagedorn,
nemlig Christina Elisabeth (f.1680), i tillegg til
Philip Ernst (f.ca.1670?), Sophia Catharina (f.ca.1678)
og altså muligens audiør (i Fredrikstad?) Christopher Johan
(se bjs's kommentar øverst).

Jeg ville være svært takknemlig for hjelp til å løse opp i problemet
med konene til Anders og Job, samt dermed hvor "Job's" barn
dermed hører hjemme. (Noen barn av Anders har jeg ikke sett).

Per Nermo

未讀,
2002年4月26日 下午1:23:302002/4/26
收件者:
On Fri, 26 Apr 2002 11:44:27 +0200, Tom =?iso-8859-1?Q?Br=F8ndsted?=
<t...@brondsted.dk> wrote:

>Nu er jeg lidt forvirret: Hed denne kommandant ikke _Jacob_ Matheson

Joda, Sølvi har nok bare feilskrevet Fredrik ist. for Jacob.
Major, levde 1639-1724.

Per Nermo

0 則新訊息