Ringkjøb

Michael Moum

Er noen som forsker på slekten Ringkjøb, eller har opplysninger om slekten?

Michael Moum

Terje Pettersen

Michael Moum <mm...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:1GEp4.29436$in5.5...@news1.online.no...

> Er noen som forsker på slekten Ringkjøb, eller har opplysninger om
slekten?

> Michael Moum

Jeg henger meg forsiktig på her.
Jeg har i alle fall en del om Ringkjøb-slekten da den er en del av min far
side av slekten.
Men det er nok mange som har interesse for Ringkjøb-slekten :o)

Mhv.
Terje Pettersen pett...@go.telia.no
http://home.sol.no/~terjepp
==============================
klikk her og du kommer til...................
Http://members.xoom.com/Vaagan
==============================

Ragnar Marthinussen

Michael Moum wrote in message <1GEp4.29436$in5.5...@news1.online.no>...

>Er noen som forsker på slekten Ringkjøb, eller har opplysninger om slekten?
>
>Michael Moum

Jeg har en del om Ringkjøb-slekten i Vågan og Gimsøy, men har også mange
løse tråder.

R Marthinussen

Einar Agersborg

Har for tiden et lite prosjekt om Ringkjøb-familien på gang. Det er til til
nå samlet ca. 4.600 etterkommere til Nicolaus Ringkiøbing, død etter 1685,
som var landmajor. Siste kjente oppholdsted var på Tverlandet vest for Bodø.
Han er antatt å være stamfar for familien Ringkjøb i Nord-Norge.

Einar Agersborg

Terje Pettersen

Einar Agersborg <ager...@geocities.com> skrev i
meldingsnyheter:2XNp4.3751$GE6.3...@juliett.dax.net...

Hei Einar.

Jeg "snakket" med deg pr. e-post for ca 1 1/1 år siden, hvordan går det med
dette prosjektet ?
Når regner du med og bli ferdig med dette og kommer dette ut ?

Michael Moum

> [...]
Bodø.
> Han er antatt å være stamfar for familien Ringkjøb i Nord-Norge.

Har du Nicolai (Thomasen) Ringkjøb (død mellom 1789-1800) og Elsebe Kathrine
Petersdatter (død mellom 1801-08) i ditt arkiv? De var bosatt på gården
Vinje på Gimsøy.

Deres barn som kjennes var: 1) Anna Maria, 2)Thomas, 3) Peter, 4) Sophia og
5) Hans Nicolai.

1) Anna Maria Ringkjøb var g.m. Simon Jacobsen, Moland i Valberg. 3 barn.
2) Thomas Ringkjøb var g.m. Karen Kierstina Carlsdatter. Tok over
hjemgården. Ingen barn.
3) Peter Ringkjøb (d. 1798) var g.m Kassi Lorentzdatter (Rønne?). Bosatt på
Vinje på Gimsøy. 2 barn.
4) Sophia Ringkjøb (1767-1813) var g.m. Peder Jacobsen (1771-1813), Vik på
Gimsøy. 7 barn.
5) Hans Nicolai Ringkjøb (1769-1815) var g.m. Anne Martha Danielsdatter.
Bosatt på Barstrand på Gimsøy. 8 barn.

Michael Moum

Einar Agersborg

Otto Jørgensen <otjo...@online.no> skrev i
meldingsnyheter:l8agasg2h3g4tbcpk...@4ax.com...
> har han noen kommentarer til de forespørsler/innspill som er kommet i
> denne tråden ?
> --
> Otto Jorgensen - Norway
> http://home.sol.no/~ojorgens/

Hei Otto

Har sett din etterlysning tidligere. Jeg har ingen anelse hvor "dine"
Ringkjøb kommer inn. Jeg vet det var medlemmer av familien som flyttet seg
vest for Buksnes rundt 1750 tallet men har ikke sett noe nærmere på det.

Det finnes flere løse tråder av familien i Lofoten og Vesterålen. Særlig i
Gimsøy. Pga brann er det ikke lett å nøste sammen disse. Jeg vet det er en
nå avdød slektsforsker som har samlet mye om Gimsøy-traktene, men materialet
er ikke tilgjengelig for utenforstående så jeg har ikke fått sett på det.
Kun noen ganske få kopier. Utifra disse kan det se ut som det er et
omfattende verk.

Einar Agersborg

Marvin Harr Solgren

Hei. hvem på Gimsøya ?