Peder Nilsen Leth

H?kon Brun

Jeg har fått opplyst av en person, på hans slektside på Internett, at
det skal være en Peder Nilsen Leth, f. 1708, død i Tønsvik, Tomma,
Dønnes 1784. I 1765 giftet han seg med Ingeborg Jakobsdatter, 5
barn.Jeg kan ikke finne noe om Peder Nilsen Leth i det materialet som
er utarbeidet om familien Leth. Er det noen som vet om han kan knyttes
til Leth-familien, eller er navnet Leth ikke korrekt hos denne Peder
Nilsen.

Geir Tverå

Hei.
Jeg har ikke noe videre greie på Leth-navnet, eller hva/hvem som er det
opprinnelige opphavet til navnet i dette tilfellet. Men dette dreier seg om
en av mine aner, og det er mulig at jeg i den forbindelse kan bidra med et
par tilleggopplysninger.

Fødselsåret som oppgis er åpenbart feil og kanskje basert på oppgitt alder
ved død.
Vi finner Peder Nielsen Leth døpt på Herøy 13.06.1728 som "Niels Pedersen
Leth fra Teistad sit Drengebarn".

Foreldrene Niels Pedersen Leth, Andøen og Ranni Olsdatter, Aagvigen giftet
seg på Herøy 01.01.1727. (De flyttet åpenbart senere til Dønnes.)

Neste spørmål må derfor bli: Hvor har Niels Pedersen Leth navnet sitt fra?
Kanskje kan svaret være å finne blant andre som hadde dette navnet på
Helgeland omkring 1700? I en tidligere diskusjon på denne gruppen ble det
nevnt ei Anne Hansdatter Leth (død 1693 i Alstahaug) som var gift med Peder
Nielsen Aars fra Århus i Danmark. Disse hadde en sønn som het Niels. Men om
det er noen sammenheng, er foreløpig uklart.

Mvh
Geir Tverå

"H?kon Brun" <hb...@ko.no> skrev i melding

Haldorf Andersen

Det var en del etterkommere fra Anne Hansdatter Leth og Peder Aars fra
Århus i Danmark,
bosatt i Alstahaug
Anne Leth var datter av Hans Pedersen Leth, borger og handelsmann i
Trondheim,
og Karen Petersdatter Grum.
Om Peder Nilsen Leth har noen tilknytning til den nevnte Leth-familie
har det ikke
vært mulig å finne ut av. Men hans foreldre var Nils Pedersen Leth,
død 1765 og
Ranni Olsdatter død 1772, de ble gift i Herø den 1.1.1727, og Peder
ble
døpt i Herø den 13. juni året etter. Familien bodde på Teistad i Herø,
men
flyttet senere til Udøen i Dønnes. Her døde Peder sine foreldre, men
noen
år senere flyttet Peder til Tomsvik hvor han døde 1784.
I kirkebok og andre dokumenter benyttes slektsnavnet Leth (Læth),
og Leth var benyttet av både far og sønnen Peder Nilsen.
Problemet er imidlertid å finne hvem som er foreldre til Peder sin
far,
Det mest nærliggende har vært å søke etter en sammenheng til
Anne Leth og Peder Aars sine etterkommere, men det
har hittil ikke gitt noe resultat, verken fra skifter eller
kirkebøker.
Av Peders 5 barn er det tre som benyttet slektsnavnet Leth, men
i senere ledd er Leth navnet borte,
Peder og Ingeborg er mine 4 ganger tippoldeforeldre.

Mvh
Haldorf Andersen

Per Nermo

"Haldorf Andersen" <haldorf....@c2i.net> wrote in message

> [...]
> i senere ledd er Leth navnet borte,
> Peder og Ingeborg er mine 4 ganger tippoldeforeldre.

Anne Hansdatter Leth's foreldre var altså Karen Pettersdatter Grum
(ca.1615-ca.1684) og Hans Pedersen Leth (ca.1600-1679).
Kjennes foreldrene til denne HPL ?

Karens foreldre var lagmann i Tr.h., Petter Mortensen Grum (død 1631)
og Kirsten Nielsdatter Schriver (død 1669). Var Morten bror til
en Niels Grum, far til den Peder Nielssøn Grum som døde i
Valsøyfjord på Nordmøre i 1678 og var g.m. Kirsten Hansdatter Gjul
(død 1697) ? Disse siste skal ha fått en datter Ingrid Pedersd. Grum,
som ble g.m. en (annen ?) Hans Pedersen Leth, død 1702 i Valsøyfjord.
Kjennes barn av denne HPL og Ingrid Grum ?

Og hvem var foreldre til denne Hans Pedersen Leth ?

Per Nermo

Haldorf Andersen

"Per Nermo" <ne...@online.no> skrev i melding

> "Haldorf Andersen" <haldorf....@c2i.net> wrote in message
zzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzzz

> [...]
Valsøyfjord.
> Kjennes barn av denne HPL og Ingrid Grum ?
>
> Og hvem var foreldre til denne Hans Pedersen Leth ?

Svar på alle spørsmålene er nei.

På grunnlag av NST. XXX har jeg registrert at det bodde to slekter
Leth i Trondheim på 1700 tallet. Slektsforbindelse ikke funnet, og
Hans Pedersen Leth sitt opphav har jeg heller ikke funnet.

I Henry Bergs bok om Trondheim side 328 finner vi opplysning
om gård nr. 327 og en Hans Leth. På side 302 omtales
"Hans Pedersen Læthes kornløkker", her ser vi at Christen Hansen
og Peder Nielsen Aarhus (svigersønner) og Peder Hansen Leth
(sønn) skjøter disse kornløkkene til Lorents Mortensen Angell.
Året er 1690 og Hans Pedersen Leth er da død.

Kirsten Nilsdatter Schriver hadde først vært gift med en
annen, men ble skilt fra denne mannen ved kongelig
bevilgning av 1606, grunnen: "hans udyktighed i ektesengen"
Ved kongelig tillatelse av 1618 fikk de tillatelse til å gifte
seg etter at Peder Grum hadde "besovet henne."

I Vefsn finner vi på den tid etterkommere fra Anne Leth og
Peder Aars, det skulle ikke være unaturlig om at "vår"
Nils Pedersen Leth i Herø også har noen tilknytning.
Men å finne sammenhengen gjenstår!!!!

Mvh
Haldorf Andersen

Per Nermo

On Mon, 08 Mar 2004 09:57:19 GMT, "Haldorf Andersen"
<haldorf....@c2i.net> wrote:

> [...]
>(sønn) skjøter disse kornløkkene til Lorents Mortensen Angell.
>Året er 1690 og Hans Pedersen Leth er da død.

Christen Hansen (H(ø)yrup) (g.m. Berit Hansd. Leth) er vel da
den ene av de nevnte svigersønner. Han skal være død på
Enge i Valsøyfjord i 1679. Hvilken datter av Hans Pedersen Leth
vare g.m. Peder Nielsen Aarhus ? Er det samme PNAa som var
g.m. Eline Pålsdatter og fikk barna Simon og Else ?

Per Nermo

H?kon Brun

Takk for god hjelp. Peder Nielsen Leth er en av min kones aner, og jeg
skjønner at jeg hadde bommet med 20 år på fødselsåret. Mitt håp var at
Peder skulle knyttes til Leth-familien som spredte seg oppover til
Ofoten og Harstad-området, og som hadde sitt utspring fra Peder Jensen
Lett, g.m. Sidsell Pedersdatter. De bodde i Randers i Danmark på
slutten av 1500-tallet og utover.

H?kon Brun

"Haldorf Andersen" <haldorf....@c2i.net> wrote in message news:<3sX2c.44743$BD3.8...@juliett.dax.net>...

Glemte å si at det fins mye om familien Leth på denne siden.
http://www.nose.dk/norge

Haldorf Andersen

"Per Nermo" <ne...@online.no> skrev i melding

Ja, Peder Nilsen Aarhus var enkemann da han ble gift med
Anne Hansdatter Leth, datter av Hans Pedersen Leth.
Skifte på PNAa sin første hustru den 13. februar 1672..
Hennes navn har jeg som Eline Olsdatter, enke etter
skomaker Henrich Polzow, men det kan være feil.

PNAa og Anne Leth fikk 6 barn i tiden 1675 - 1685
Alle tok vistnok navnet Leth som familienavn, men utover
det har jeg ingen opplysninger om deres familieforhold.

Det ville være av interesse og vite litt mer.

mvh.
Haldorf

Per Nermo

On Mon, 08 Mar 2004 23:03:03 GMT, "Haldorf Andersen"
<haldorf....@c2i.net> wrote:

> [...]
>Alle tok vistnok navnet Leth som familienavn, men utover
>det har jeg ingen opplysninger om deres familieforhold.

Det er nok her en sammenblanding av ektemannen til
Anne Hansdatter Leth, som jeg tror het Peder Nielsn Aars
(ca. 1635 - ca.1713), og Peder Nielsen Aarhus.

Sistnevnte var g.m. Eline Pålsdatter og hadde barna
Simon og Else Aarhus, sistnevnte g.m. utliggerborger
i Namdalen, Christen Hansen Hagerup (16157-1713).

Peder Nielsen Aars var handelsmann i Sandnessjøen,
og hadde med sin første kone Elina Olsdatter en sønn
Hans Pedersen Aars, som var handelsmann
på Kulstadsjøen i Vefsn. Med Anne Leth hadde han altså
6 barn, hvoriblant Peder, Pitter og Niels.

Per Nermo

Steinar Olsen

hei

ifølge denne hjemmesiden

http://familytreemaker.genealogy.com/users/k/a/n/Yngvar-Kanstad-Skien/GENE3-0001.html

er Ingeborgs far Jakob W. Dass har noen en forbindelse mellom han og Dass
slekten?

Steinar

Geir Tverå

"Steinar Olsen" <steina...@tiscali.no> skrev i melding

> [...]
0001.html

> er Ingeborgs far Jakob W. Dass har noen en forbindelse mellom han og Dass

Det finnes ikke noe belegg for at Ingeborg var datter av Jacob Dass. Denne
koblingen er noe tvilsom, noe Kanstad var enig i da jeg spurte ham om det
samme for en tid tilbake. Opplysningen hadde han fått fra en annen.
Jeg har også lurt på hvilken Jacob W. Dass det siktes til. Jeg mener Petter
Dass både hadde en bror og et barnebarn med dette navnet.
(For de som vil sjekke eventuelle slektsforbindelser til Dass-slekta, finnes
det ei bok som omhandler Petter Dass sine etterkommere i 14 generasjoner.)

Mvh
Geir

Steinar Olsen

hei

er enig med deg at de to Jakob Dass som levde i denne perioden ikke kan
passe, det er heller ikke nevnt i boken om Dassslekten som kan bekrefte noen
slik forbindelse.
Tror forresten heller ikke at Aars-slekten er stedet å lete etter Peder N.
Leths foreldre.

Steinar

"Geir Tverå" <ge...@online.fjerndette.no> skrev i melding

Per Nermo

On Wed, 10 Mar 2004 18:09:52 +0100, "Steinar Olsen"
<steina...@tiscali.no> wrote:

>ifølge denne hjemmesiden
>http://familytreemaker.genealogy.com/users/k/a/n/Yngvar-Kanstad-Skien/GENE3-0001.html
>er Ingeborgs far Jakob W. Dass har noen en forbindelse mellom han og Dass slekten?

En JD som forsåvidt kunne passe rent kronologsik er jo
Jacob Wilhelm Andersen Dass (1714-1749), som fikk en sønn
Jacob Wilhelm Dass (1745-1811) m. Berete Pedersdatter Falch (1725-97).
Og Ingeborg Jacobsdatter er vel f. omkring 1735-1745.

De øvrige to JD "hos meg" er
J. Pettersen D. (ca. 1649-1724) (bror av dikterpresten) og
J. Benjaminsen D. (f.ca. 1685) (muligens s. av
Benjamin Pettersen D. som også var bror av dikterpresten)

De to nevnte JD var g.m. hhv. Lucia Rafn (hvem var hennes foreldre ??)
og Maria Carstensdatter Angell Volquartz (1683-1763).

Per Nermo

Per Nermo

On Thu, 11 Mar 2004 15:58:41 +0100, Per Nermo <ne...@online.no> wrote:

> [...]
>Jacob Wilhelm Dass (1745-1811) m. Berete Pedersdatter Falch (1725-97).
>Og Ingeborg Jacobsdatter er vel f. omkring 1735-1745.

JAD er sønnesønn av dikterpresten.

Per Nermo

Geir Tverå

"Per Nermo" <ne...@online.no> skrev i melding

Muligheten for at Ingeborg Jacobsdatter skulle være et oldebarn av
dikterpresten, eller i slekt med ham på annen måte, er til stede rent
teoretisk når man ser på årstallene. Problemet er at man ikke finner noe
belegg for en slik påstand i de kildene som finnes, og da kommer man ikke
videre.

Mvh
Geir

Ben R Salomonsen

ang Kirsten Nielsdatter Schriver
Ser at dette er ei gammel diskusjonsgruppe, men prøver likevel.
Per Nermo og Haldorf Andersen har noen omtaler om henne.
Finnes det noe som knytter henne til Gunhild Sevaldsdtr g.m. 2.g. Nils Jensen Schriver ???