Johannes Pedersen og Anne Torbjørnsen, Vold, Beiarn , Nordland

Ernst Moen

Jeg søker etter forfedre / sted til

Johannes Pedersen 1791-1858, far Peder Torstensen (ukjent)
gm. 1847, Anne Torbjørnsen 1821 -1881 , far: Torbjørn Sivertsen (ukjent)

Johannes var først gift med : Doreth (Dortea) Olsdatter (1773-1845) enke
etter Floen Mortensen, Vold.(barnløse)
Anne ble oppattgift 1862 med Johan Johannessen ( 1 datter, Johanna Elisabet
f 12.10.1860)
Johannes og Anne hadde 5 barn.

Johannes kom til gården ved å gifte seg med enken etter Johannes Floensen,
Dortea, som kom fra Gildeskål (Kjøpstad), datter av Karen Willumsdtr. og Ole
Hansen.

Opplysningene over er kombinert fra Slektsbok Beiarn og DIS Saltens
skifteprotokoller.

Har noen opplysninger om hvor Johannes og Anne kom fra ?

Marit Wold

Hei

Jeg ser at du søker etter informasjon om to av mine tipptipp (Anne og
Johannes). Som helt fersk når det gjelder slektsforskning (snart to uker),
er det lite hjelp jeg selv kan bidra med (ser ut til at du vet mer enn meg),
men jeg ble jo litt nysgjerrig da jeg så navnene. Jeg er spent på om noen
her i gruppen har opplysninger om dem.

Her er det lille jeg (så langt) har klart å finne ut om disse to:
I folketellingene som er lagt ut på internett, står Annes fødested i 1865
oppgitt til Beiarn og i 1875 til Gildeskål. Ikke så veldig oppklarende, det.
Når det gjelder Johannes har jeg fått opplyst (ubekreftet) at han faktisk
ble født på Vold.

Et lite lesetips:
Hvis du ikke alt har lest den, kan du kanskje finne interessante
opplysninger om folk i Beiarn i boken "Beiarn soknekalls historie" av Erling
Vegusdal Eriksen.

Marit Wold

m-a-r-i-t-w-a-t-c-2-i-d-o-t-n-e-t

Ernst Moen

"Marit Wold" <spam...@c2i.net> wrote in message

For Anne Torbjørnsdtr. har jeg i ettertid funnet følgende:

Torbjørn Sivertsen 28/12-1819 gm. Maren Willumsdtr, bosatt Mårnes,
Gildeskål. Foreldre til Maren var Willum Olsen og Beret Jansdtr (Jensdtr),
Mårnes, Gildeskål.
Overstående kombinert ut fra "mormonernes" avskrift av kirkeboken samt
skifter.

Forøvrig til Marit så var Johannes og Anne også mine tipptipp, deres sønn
Kristian Sakarias f. 1851, Vold.
Så langt jeg har sett er navnet "Wold" brukt mye av en del etterkommere på
Østlandet, mens "Vold" fremdeles brukes i Beiarn / Salten. Mange av de som
bærer disse navnene stammer fra Vold i Beiarn.

mvh. Ernst Moen

Marit Wold

On Thu, 14 Mar 2002 01:48:41 +0100, "Ernst Moen" <s...@adresse.under> wrote:

> [...]
>Mårnes, Gildeskål.
>Overstående kombinert ut fra "mormonernes" avskrift av kirkeboken samt

Interessant. Jeg har *mye* lesing å gjøre. Blir artig å se hva jeg finner
etterhvert.

>Forøvrig til Marit så var Johannes og Anne også mine tipptipp, deres sønn
>Kristian Sakarias f. 1851, Vold.

Broren Karl Johan er min "stamfar".

>Så langt jeg har sett er navnet "Wold" brukt mye av en del etterkommere på
>Østlandet, mens "Vold" fremdeles brukes i Beiarn / Salten. Mange av de som
>bærer disse navnene stammer fra Vold i Beiarn.

Når det gjelder etternavnet Wold, var det min bestefar Thoralf Martin Wold
som endret dette fra Vold. Jeg har spurt min mor om grunnen, men hun vet
ikke sikkert hvorfor han endret det. Og vi stammer fra Vold, ja.

Ernst Moen

I folketellingen for 1801 har Floen Mortensen og Doret Olsdtr. et pleiebarn,
John Pedersen alder 9.

Dette barnet kan stemme med Johannes Pedersen f. 1792 ? Og din opplysning om
at Johannes er født / oppvokst på Voll stemmer da. (hvor har du denne
opplysningen fra ?)

Det er da eventuelt feilregistrert i skifte(DIS Salten), hvor Johannes er
oppgitt som ektefelle i skiftet etter Doret Olsdtr. (Kanske noen har tilgang
på orginal skiftene ????)

Mvh. Ernst Moen
ernst.moen (at) bluezone.no

Marit Wold

On Sun, 17 Mar 2002 22:02:28 +0100, "Ernst Moen" <s...@adresse.under> wrote:

> [...]
>at Johannes er født / oppvokst på Voll stemmer da. (hvor har du denne

Det samme fant jeg ut da jeg kikket i 1801tellingen. Alder og navn på
pleiebarnet stemmer med "vår" Johannes, men det var vel ikke vanlig å gifte
seg med sin pleiemor? (Skjønt hva vet jeg) En titt i den aktuelle kirkeboken
hadde vel løst gåten. Jeg har ikke funnet noen bedre kandidat enda i kildene
som er tilgjengelige på internett, men jeg har funnet en mulig kandidat til
Johannes far. Jeg er slett ikke sikker på at han er rett person, så jeg skal
lete videre og se hva jeg finner.

Når det gjelder opplysningen om at Johannes er født på Voll, så har jeg det
fra en onkel som har fusket litt med slektsforsking. Han sendte det han
hadde funnet ut, men det hele virker litt tvilsomt. Knapt en eneste dato er
korrekt, det mangler en masse pesoner, og en eller to personer er dobbelt
innført med litt variasjon i navnet.

--
Marit Wold

m-a-r-i-t-w-a-t-c-2-i-d-o-t-n-e-t

Solveig A Hevrøy

Min mor heter Wold etter sin ste-bestefar,Bernhard Martin Wold f.1888.Hans
far het Jens Vold m.enkel v.
Dei stammer ifrå Støren i Sør-Trøndelag.Noen sammenheng her?
Solveig
Marit Wold <spam...@c2i.net> skrev i
meldingsnyheter:uvn19ugr4fhuhbn4t...@4ax.com...

Marit Wold

On Sun, 24 Mar 2002 12:08:34 GMT, "Solveig A Hevrøy"
<hev...@world-online.no> wrote:

>Min mor heter Wold etter sin ste-bestefar,Bernhard Martin Wold f.1888.Hans
>far het Jens Vold m.enkel v.
>Dei stammer ifrå Støren i Sør-Trøndelag.Noen sammenheng her?
>Solveig

Nei, si det. Så langt har jeg bare funnet én person fra Trøndelag blant mine
forfedre. Min tippoldefar Karl Johan Johannesen var gift med Ingeborg
Kornelie(a) Olsdatter f. 1855 Mosvik, NORD-Trøndelag. Jeg har så vidt begynt
å grave meg bakover i tid, så det kan jo kanskje dukke opp noe etterhvert.