Abel Nielsdatter Lindgaard

Liv Gylver

En av mine aner Abel Nilsdatter Lindgaard f.1746, kom til Trøndelag/Inderøy
som ung, eller hun var født der.Faren var Niels Wickmand Lindgaard f.1710,
død 1777 og begravet i Oslo Garnisonsmenighet. Han var sersjant da han
døde.Jeg har ikke fått registrert moren til Abel, men jeg har ganske god
oversikt over hennes etterslekt.Kan noen hjelpe med moren til Abel - eller
kjenner noen til om Niels Wickmand Lindgaard var gift??vh. Liv Gylver

Per Nermo

On Tue, 9 Mar 2004 23:17:42 +0100, "Liv Gylver" <lgy...@online.no>
wrote:

Kan Nils W Lindgaard f. 1710 være s. av kaptein Ludvig Nilsen
Lindgaard (ca.1680-1723) på Håker, Oppdal og Ellen Andersd.
Bernhoft f.1692 ? Ludvigs for. var Abel Lem og Nils Rasmussen
Lindegaard.

Per Nermo

Trond Engen

"Liv Gylver" <lgy...@online.no> skrev i melding

Kjenner du opphavet til Niels Wickmand Lindgaard? Det lukter som om han
kunne være sønn av borgermester i Trondhjem Rasmus Lindgaard (1680-1733)
i hans første ekteskap med Henriette Margrethe Wichmand Hoffmann
(1684-1722). Sverre Munthe: "Etterkommere av Ludvig Munthe 1593-1699"
lister bare opp det eldste barnet, datteren Bodille (Bolette) Abigael
(f. 1706) og en yngre sønn, Petter Christian (1715-15).

Lindgaard-navnets utbredelse i Trøndelag på 1700-tallet er ellers
interessant for å finne ut hvordan Johannes Christian Lindgaard
Christophersen (1779-1830), født av husmannsforeldre i Kvernvika i
Fosnes, død som husmann i Skjærvika i Fosnes, klarte å få navnet, som en
gren av etterslekten har tatt som slektsnavn. Hermund Petersen:
"Etterkommere etter Ole Eriksen Trones" (1996) har ikke funnet det ut.

--
Trond Engen

Per Nermo

On Wed, 10 Mar 2004 02:17:37 +0100, "Trond Engen"
<tron...@engen.priv.no> wrote:

> [...]
>(f. 1706) og en yngre sønn, Petter Christian (1715-15).

Borgermester i Trondhjem Rasmus Lindgaard (1680-1733)
er bror av Ludvig Nilsen Lindgaard (ca.1680-1723).
Jeg er enig i at det virker rimelig at Rasmus er far til
Nils Wichmann Lindgaard.

Per

Trond Engen

"Trond Engen" <tron...@engen.priv.no> skrev i melding

> [...]
> lister bare opp det eldste barnet, datteren Bodille (Bolette) Abigael
> (f. 1706) og en yngre sønn, Petter Christian (1715-15).

Noen presiseringer etter gjennomlesing i fullt dagslys og med omsorgen
for syke barn overlatt til Walt Disney:
- Sverre Munthe kjenner til totalt åtte barnefødsler i ekteskapet
RL/HMWH. De seks øvrige kjenner han ikke navn på, men han har fødselsår:
17/2 1708, 1709, 1710, 1711, 1713 og 1714.
- Det er ikke Munthe som kobler Rasmus' datter Bodille Abigael Lindgaard
med Markus Nissen Høyers hustru Bolette Abigael Lindegaard. Det får stå
for vår (min kones...) regning. Argumentet er sammentreffet i både navn,
tid, sted og sosialt miljø (Rasmus Lindgaard ble senere gift med Markus'
yngre søster Helene Dorthea Høyer).

> [...]
> gren av etterslekten har tatt som slektsnavn. Hermund Petersen:
> "Etterkommere etter Ole Eriksen Trones" (1996) har ikke funnet det ut.

- Dette er vel trolig en navneoppkalling, ettersom Pedersen ikke har
funnet belegg for noen av at Johannes' foreldre brukte Lindgaard-navnet.
Det ville uansett vært interessant å finne Johannes Christian Lindgaard
for å slå det fast.
- Det er NOE med Johannes; han ble gift med Ericha Tronæs, datter av Ole
Eriksen Tronæs, sogneprest til Vadsø og Fosnes, og Anna Cathrine
Mosling, datter av handelsmann, tobakksfabrikant, svindler, smugler,
spion og til slutt toldinspecteur i Trondhjem Abraham Dreyer Mosling.
Johannes burde vel egentlig være handelsmann eller skipper for å passe
som ektemann til en fattig pike av god familie. Det kan han kanskje også
ha vært - eller forsøkt å bli - selv om han ikke hadde egen jordeiendom.

--
Trond Engen

Per Nermo

On Wed, 10 Mar 2004 11:59:46 +0100, "Trond Engen"
<tron...@engen.priv.no> wrote:

> [...]
>for vår (min kones...) regning. Argumentet er sammentreffet i både navn,
>tid, sted og sosialt miljø (Rasmus Lindgaard ble senere gift med Markus'

Vi kjenner altså (muligens) fornavn på to av barna til
Rasmus Nilsen Lindgaard og Henriette Margrethe Wichmand Hoffmann,
nemlig Bodil Abigail (f.1706) og Niels W. L. (f.1710).

Det fantes en prokurator Kristian Andreas Lindegaard f. 1753 som
i sitt 1. ektesk. fikk s. Thomas i 1793 og i sitt. 2. (med Ane Jørgina
Marstrand (f.1774) fra Trondheim, g. 1794) fikk barna
Barbara Catrina Urgina (!) (hastet det?) 1794, Nils Marstrand L. 1795
og Wilhelm Meunts L. 1800 (alle f. i Troms).

Far til denne prokurator Kristian A. Lindegaard kan vel kanskje være
blant de 6 "navnløse" barna til RL/HMWH, f. 17/2 1708, 1709,
1710, 1711, 1713 eller 1714 ?

Per Nermo

Trond Engen

"Per Nermo" <ne...@online.no> skrev i melding

> Vi kjenner altså (muligens) fornavn på to av barna til
> Rasmus Nilsen Lindgaard og Henriette Margrethe Wichmand Hoffmann,
> nemlig Bodil Abigail (f.1706) og Niels W. L. (f.1710).

Nei. Vi kjenner to barn (Bodille Abigael f. 1706 og Petter Christian f.
og d. 1715) og har en kandidat til et tredje (Niels Wickmand L. f.
> [...]

> Far til denne prokurator Kristian A. Lindegaard kan vel kanskje være
> blant de 6 "navnløse" barna til RL/HMWH, f. 17/2 1708, 1709,

Det kan han sikkert. Men Rasmus Lindgard hadde 6 søsken, hvorav fire
rakk å gifte seg. Én er broren Ludvig i Oppdal, som skal ha vært
barnløs, men Rasmus' barn bør likevel ha hatt en lang rekke søskenbarn i
Bergen. Det er vel noen mulige angrepsvinkler: Hvem arbeidet han for?
Hvordan fikk han stillingen? Hva kan vi tolke av navnene på barna?

--
Trond Engen

Liv Gylver

Dette var mye informasjon som jeg trenger tid til å fordøye, men dette er
klart : Niels Wickmand Lindgaard var sønn til Raszmus Lindgaard. Han var
døpt i Domkirken i Trondhjem og fikk mellomnavnet Wickmand etter sin mor.
Niels Lindgaard og sønnen Raszmus har etterlatt seg skriftlige nedtegnelser
om sin etterslekt.Disse nedtegnelser er gjenmgitt i Personalhistorisk
tidskrift - og det er der jeg har hentet mesteparten av mine opplysninger om
Lindgaardslekten i Trøndelag - men jeg mangler altså eventuell ektefelle til
Niels Wickmand Lindgaard - eventuelt mor til Abel Nielsdatter Lindgaard
f.1746. Liv Gylver
Per Nermo <ne...@online.no> wrote in message