E: Willatz Bing Dreyer - Lofoten/Vesterålen

Svein Yngvar Willassen

Hei!

Søker all informasjon om etterkommere av Willatz Bing Dreyer.
Navn, når født, hvor de slo seg ned etc.

Willas Bing Dreyer er 65 år i FT1801. Da er han oppgitt
som "stedets præst" i Hadsel, og i 3. ekteskap. Antagelig
har han mange etterkommere. i FT1801 er oppgitt barna
Hans(24), Jens B.(22), Wellas(15), Jens H.(13) og Helena(18)

Årsaken til at jeg spør er at min forgjenger Vilads Dreyer
Kristensen er oppgitt i kirkeboken som sønn av Christen Hansen
på Gravermark i Gimsøy. På samme sted bor også en Jens Dreyer,
omtrent jevnaldrende med Christen. En av Jens's sønner heter
Willads, og Christen får også en sønn til som blir kalt Willads.

Kirkebøkene for Gimsøy før 1850 er brent, men det virker
sannsynlig ut fra navnet "Dreyer" og forekomsten av Willads
(og forsåvidt Jens) at Christen og Jens er i slekt, enten brødre
eller søskenbarn. Dermed trekker jeg slutningen at Christen Hansen
er sønn av Hans Dreyer(24) i FT1801.

Hvis dette er riktig har sannsynligvis Christen Hansen kalt opp
sin første Willads etter sin farfar, og den andre kanskje etter
sin onkel (Wellas(15) i FT1801) som sikkert døde på denne tiden.

Spørsmålet er om noen kan bekrefte eller avkrefte noe av dette?

mvh,

Svein Yngvar Willassen

PÅL W. MARTINUSSEN

Svein Yngvar Willassen <sve...@willassen.no> skrev i
meldingsnyheter:37EF4D19...@willassen.no...

W. B. Dreyers sønn, godseier Jens Hersleb Dreyer bodde på Lekang i Hadsel.
Han eide mange gårder i Hadsel og 7 gårder i Bø i Vesterålen.
Etter hans død i 1862 ble godset solgt gård for gård. Min t-oldefar, Albrigt
Ellingsen, kjøpte Gustad, Bø i V. fra dødsboet i 1864.

Sønnen Peder Rist Dreyer, f.1770 d.1838 var kjøpmann i Hanøy, Hadsel til ca.
1810 da han bosatte seg på gården Møkland i daværende Øksnes kommune. Nå
tilhører den Bø i V. Fikk 11 barn, se Rolv Straumes "Bø Bygdebok" Bd. III.
s.540 og "Gård og slekt i Øksnes" Bd. I, s.82. Barnebarnet Jens Eriksen
oppfant seihesja.

W. B. Dreyers foreldre het Peder Dreyer fra Trondheim, sogneprest i Hadsel,
f.1705 d.1778 og Sara Susanne Bing, f.1710 d.1779.
Hun var datter av sokneprest i Snåsa, Willads Bing Dreyer, f.1668 d. 1739 og
Magdalena Susanne Lund. Denne W.B.Dreyers foreldre
var Jens Bing Dreyer, rådmann i Trondheim, f.1617 d.1693 og Clara
Andersdatter Bruse.

Dette er hva jeg kan bidra med.

Mvh.

Pål W. Martinussen

Simon Ellefsen

Her er hvad jeg har samlet om Drejer/Dreyer slægten.

Jeg ved det ikke besvarer alle dine spørgsmål, men jeg håber det kan være et
skridt på vej.

Mvh

Simon Ellefsen,
sto...@proinf.dk

GENERATION 1

1.0. Peder Olsen Drejer, født 1702, Trondhjem[1]. Død aug.
1778, Hadsel[1]. Provst og Sogneprest i Hadsel.

Gift 1735, Hadsel[1] med

Sara Susanna Bing, født 1710 [1], død 1779, Hadsel[1],
datter af Willatz Jensen Bing og Magdalena Susanna
Lund.

Børn af Peder Olsen Drejer og Sara Susanna Bing:

2.1. Willatz Bing Drejer, f. 1735, Hadsel., d.
1811, Hadsel.
3.1. Jens Peter Drejer, f. 1739, Hadsel., d. 1785,
Hadsel.
4.1. Olava Bergithe Drejer, f. Hadsel.
5.1. Malene Susanne Drejer, f. Hadsel.
6.1. Erich Bing Drejer, f. 1741, Hadsel., d. 1805
7.1. Gunhild Maria Drejer, f. 1746, Hadsel.

GENERATION 2

2.1. Willatz Bing Drejer, født 26 jul. 1735, Hadsel[1].
Død 28 nov. 1811, Hadsel[1]. Sogneprest i Hadsel.

Gift 1° med

Lucie Bonsach Schytte, født 2 jul. 1745 [2], død 16 jun.
1767, Hadsel[1], datter af Arnoldus Erichsøn Schytte
og Anna Dorothea Parelius.

Gift 2° 1770, Hadsel kirke[1] med

Helene Cathrine Rist, født 7 mai 1752, Næstved, Dan­
mark[1], død 1780, Hadsel[1], datter af Peder Rist og
Birgitte Christiane Clausen.

Gift 3° med

Anna Sophie Randulf Hersleb, født 1750, Brønnøy[1],
død 10 apr. 1841, Hadsel[1].

Børn af Willatz Bing Drejer og Helene Cathrine Rist:

8.2. Peder Rist Dreyer, f. 1770, Hadsel.
9.2. Arnoldus Schytte Dreyer, f. 1772, d. 1814,
Øksnes.
10.2. Sara Susanne Bing Drejer, f. Hadsel., d. 1836
11.2. Hans Drejer, f. Hadsel.
12.2. Jens Bing Drejer, f. Hadsel., d. Alstahaug.

Børn af Willatz Bing Drejer og Anna Sophie Randulf Her­
sleb:

13.2. Helene Cathrine Rist Drejer, f. 1783, Hadsel.
14.2. Jens Hersleb Drejer, f. Hadsel.

3.1. Jens Peter Drejer, født 29 okt. 1739, Hadsel[1]. Død
1785, Hadsel[1]. Sogneprest til Øxnes.

Gift 1° 1767 [3] med

Bolette Winstrup, død 1768 [3]. Barnløst ekteskap med
Jens Drejer[3]

Gift 2° 1772 [3] med

Anna Elisabeth Klæboe, født _____, Engeløya,
Steigen[1], død 1823, Hadsel[1], datter af Henrik
Klæboe og Birgitte Margareta Jentoft.

Børn af Jens Peter Drejer og Anna Elisabeth Klæboe:

15.3. Sara Susanne Bing Dreyer, f. 1776, Øxnes., d.
1844

4.1. Olava Bergithe Drejer, født _____, Hadsel[1].

5.1. Malene Susanne Drejer, født _____, Hadsel[1].

6.1. Erich Bing Drejer, født 22 apr. 1741, Hadsel[1]. Død
1805 [3]. Prest til Skjærstad[3]

Gift med

Maren Holte Angell.

Børn af Erich Bing Drejer og Maren Holte Angell:

16.6. Sara Susanne Dreyer, f. 1775

7.1. Gunhild Maria Drejer, født 1746, Hadsel[1].

GENERATION 3

8.2. Peder Rist Dreyer, født 9 jun. 1770, Hadsel[1,3].
Gjestgiver på Hauöy i Vesterålen[4]

Gift 18 jul. 1793, Hadsel[1] med

Else (Elen?) Margrethe Schjelderup, født 1769 [4], død
1811, Hanøy, Hadsel[1], datter af Søren Røgh Rasmussen
Schjelderup og Sara Røst Grønbech.

Børn af Peder Rist Dreyer og Else (Elen?) Margrethe
Schjelderup:

17.8. Willatz Bing Dreyer, f. 1797, Hadsel.

9.2. Arnoldus Schytte Dreyer, født 1772 [4]. Død 1 jan.
1814, Øksnes[4]. Blev 28. april 1797 pers. kapellan i
Hadsel og 6. sept. 1811 sogneprest til Øksnes i
Vesterålen[4]

Gift 23 jul. 1800, Hadsel kirke[1] med

Anne Margrethe Schjelderup, datter af Søren Røgh Ras­
mussen Schjelderup og Sara Røst Grønbech. [Gift 1° 23
jul. 1800 med Arnoldus Schytte Dreyer(1772 - 1 jan.
1814); Gift 2° 14 apr. 1818 med Truls Krog Jørgensen
Steen(1797 - 1831)].

Børn af Arnoldus Schytte Dreyer og Anne Margrethe
Schjelderup:
18.9. Sara Røst Dreyer, f. 1803
19.9. Helene Catharine Rist Dreyer, f. 1806
20.9. Anne Sophia Hersleb Dreyer, f. 1808, Hadsel.,
d. 1887, Tysfjord.
21.9. Søren Ferdinand Dreyer, f. 1809
22.9. Willas Bing Dreyer, f. 1813

10.2. Sara Susanne Bing Drejer, født _____, Hadsel[1]. Død
mai 1836 [5]. Begravet _____, Hitra[5]. Hun døde på
reise til Bergen i mai 1836 og ble begravet på Hi­
tra[5]

Gift 7 mar. 1800, Bø, Vesterålen[5,1] med

Christopher Andreas Schelderup, født 9 okt. 1770, Mel­
bu, Hadsel[5], død 23 feb. 1848, Lødingen[5], søn af
Søren Røgh Rasmussen Schjelderup og Sara Røst Grønbech.
Student i Bergen 1790. Teologisk embedseksamen 1793.
Personellkapellan hos sogneprest Jacob Parelius Schytte
i Lødingen 1794. Residerende pastor i Bø 1798.
Sogneprest i Bø 1810. Sogneprest i Lødingen 1815-48.
Begravet ved Lødingen kirke, hvor en jernplate dekker
hans grav[5]

14 Børn af Sara Susanne Bing Drejer og Christopher
Andreas Schelderup:

11.2. Hans Drejer, født _____, Hadsel[1].

Gift omkring 1806 [6] med

Else Kathe Schytte Munch, født 13 aug. 1775, Lødin­
gen[6], datter af Christen Michelsen Munch og Maren
Maria Kildal.

Børn af Hans Drejer og Else Kathe Schytte Munch:

37.11. Willatz Bing Dreyer, f. 1806

12.2. Jens Bing Drejer, født _____, Hadsel[1]. Død _____,
Alstahaug[1]. Lærer[1]

13.2. Helene Cathrine Rist Drejer, født 1783, Hadsel[1].

14.2. Jens Hersleb Drejer, født _____, Hadsel[1].

15.3. Sara Susanne Bing Dreyer, født 1776, Øxnes[7]. Død 26
feb. 1844 [7].

Gift med

Johan Røst Schjelderup, født 1775, Gulstad[4,7], død
25 dec. 1848, Gulstad i Hadsel[8,7], søn af Søren Røgh
Rasmussen Schjelderup og Sara Røst Grønbech. Skipper
og gårdbruker på Gulstad i Hadsel[4] Skipper og han­
delsmann paa Vinje[7]

Børn af Sara Susanne Bing Dreyer og Johan Røst
Schjelderup:

38.15. Lorentz Christopher Schjelderup, f. 1812,
Vesterålen., d. 1874, Gulstad i Hadsel.
39.15. John Røst Schjelderup, f. 1813, d. 1874

16.6. Sara Susanne Dreyer, født 1775 [9].

Gift med

Jochum Bredahl Jochumsen (Hartvigsen?), født 1773 [9],
død 1814 [9], søn af Jochum Hartvigsen og Inger Malena
Schjelderup.

GENERATION 4

17.8. Willatz Bing Dreyer, født 1797, Hadsel[1].

18.9. Sara Røst Dreyer, født 1803 [4].

19.9. Helene Catharine Rist Dreyer, født 1806 [4].

Gift med

Jens Peter Schjelderup.

20.9. Anne Sophia Hersleb Dreyer, født 1808, Klak, Had­
sel[4,1]. Død 11 mai 1887, Kjøpsvik, Tysfjord[1].

Gift 12 jan. 1833, Lødingen[1] med

Jacob Willumsen Lind, født 11 jan. 1792, Kjøpvik, Tys­
fjord[1], død 14 apr. 1848, Kjøpsvik, Tysfjord[1],
søn af Willum Jacobsen Lind og Petronella Halvorsdat­
ter. Gjestgiver og Handelsmann på Kjöpsvik i Tysfjor­
den[4,9] Eide flere jekter. 15 Børn [6 i første].
[Gift 1° 1813 med Maren Maria Reener(15 aug. 1785 -
1831); Gift 2° 12 jan. 1833 med Anne Sophia Hersleb
Dreyer(1808 - 11 mai 1887)].

21.9. Søren Ferdinand Dreyer, født 1809 [4].

22.9. Willas Bing Dreyer, født 2 aug. 1813 [4]. Opfostret hos
handelsmann Gjæver på Vebbestad i Kvæfjord. Willas
Bing Dreyer var mellem 1830-1845 skolelærer i Ofoten og
bodde da på Ytter-Böe i Ofoten[4]

Gift _____, Kvæfjord[4] med

Mette Margrethe Gregusdatter, født 29 jan. 1798,
Kvæfjord[4], datter af Gregus Jacobsen.

37.11. Willatz Bing Dreyer, født 17 jan. 1806 [11].

---------------

Kilder: [1] Email; [2] Albertine Hauglid: Innflytterslekter til
Vega og deres røtter, s. 114; [3] Wilhelmine Brandt: Slægten
Benkestok, s. 98; [4] Joh. G. Reppe, statsarkivet i Trondhjem:
Håndskreven slægtstavle «Slektene Schelderup, Steen m.fl.»; [5]
Vivian Fjordholm: Gårds- og slektshistorie for Lødingen I-II.
(Lødingen 1987); [6] NST 24 (1974), s. 309; [7] Wilhelmine
Brandt: Slægten Benkestok, s. 96-99; [8] C.S. Schilbred: Slekten
Giæver (1982), s. 63; [9] Odd Sørensen Schjelderup i Haslum.;
[10] E. Bernhoft: Stamtavle over Slægten Bernhoft (Chria. 1885),
s. 153; [11] ; [12] C.S. Schilbred: Slekten Giæver (1982), s. 64;
[13] C.S. Schilbred: Slekten Giæver (1982), s. 98; [14] C.S.
Schilbred: Slekten Giæver (1982), s. 65; [15] C.S. Schilbred:
Slekten Giæver (1982), s. 99; [16] C.S. Schilbred: Slekten Giæver
(1982), s. 101.

Svein Yngvar Willassen

Hei!

Tusen takk! Dette er svært nyttig informasjon som
helt sikkert bringer meg videre.

> [...]
> gen[6], datter af Christen Michelsen Munch og Maren
> Maria Kildal.
>
> Børn af Hans Drejer og Else Kathe Schytte Munch:

Dette er mannen jeg har sett etter. Jeg mener at teorien min styrkes
av at hans kones far heter Christen. Men nå skal jeg sjekke ut
NST 24 (1974) som du oppgir som kilde.

Vet noen om dette ekteparet var bosatt i Hadsel, slik at jeg kan
finne deres barn i kirkebøkene der?

mvh,

Svein Yngvar Willassen

PÅL W. MARTINUSSEN

Hei, her er jeg igjen med mer stoff om Dreyer familien som jeg har funnet i
Bø Bygdebok, Bø Slektshistorie, Gård og Slekt i Øksnes samt Lofoten og
Vesterålens historie.

W.B.Dreyer hadde en sønn ved navn Arnoldus Schytte Dreyer, f. 1771 i Hadsel.
Moras navn var Anna Parelius. Han var prest i Øksnes 1811 til 1814 da han
døde brått etter å ha holdt nyttårsgudstjenesten. Han var gift 1800 i Hadsel
med Anna Marta Schjelderup, f. 1780 Melbu, Hadsel, datter av Søren
Schjelderup og Sara Grønbeck. 5 barn er oppgitt:
1. Sara Røst f. 1804 i Hadsel.
2. Helena Kartine Rist, f. 1806 i Hadsel, g. i Bø med Jens Petter
Schjelderup. 2 sønner.
3. Anna Sofie Hersleb, f. 1808 i Hadsel, g. Jakob Lind, Kjøpsvik.
4. Søren Ferdinand Schjelderup, f. 1809 i Hadsel.
5. Villats Bing, f. 1813 i Øksnes. Enka ble gift på nytt med Truls Krogh
Jørgensen Steen, f. 1797, Streilo, Hadsel. Omkom på sjøen 1831. Bosatt på
Søberg, Bø i V., 1821-1831. 4 barn.

W.B.Dreyer hadde også en bror som var prest i Øksnes 1771-1782. Hans navn
var Jens Peter Dreyer, f. 1739 i Hadsel, d. romjula 1782 i Øksnes. G.1 med
Bolette Winstrup. G.2 med Anne Elisabet Klæboe, f. i Vågan. 6 barn:
1. Petter Henrik, f. 1771 i Hadsel.
2. Henrik Kristoffer Klæboe, f.1773 i Hadsel.
3. Gjertrud Ursin, f. 1775 . 4. Sara Susanne Bing, f. 1777 i Øksnes, d.
1844. G. i Bø med John Røst Schjelderup, jekteskipper på Vinje i Bø, f. 1775
Gulstad, Hadsel. d.1848 på Gulstad. 6 barn hvorav overnevnte Jens Petter er
den ene.
5. Jens Petter Bing, f. 1779
6. Villats Bing, f. 1781.
Enka Anna Klæboe kjøpte Vinje i Bø og bosatte seg der. Overtok som
gjestgiver på Svinøy i Bø i 1788-1792. Ble så gift 9/1 1792 på Svinøy med
gjestgiver Lorents Sverdrup, Sund i Flakstad, og flyttet dit.

En anne Dreyer, Elias Schønning Dreyer, var prest i Borge og Valberg i
Lofoten 1790-1792. Han var gift med Kristianna Marie Kildal fra Vågan. Hun
ble gift på nytt 1805 med Jon Olsen With fra Malvik i Trøndelag. Bodde først
i Hadsel, senere Andsletten i Øksnes (nå Bø). Ingen barn.

En Steen Dreyer var lenmsmann på Røst i 1732.

Som du ser er det mange Willats Bing Dreyer å holde rede på i denne slekta.
Jeg har en mistanke om at du bør lete på spinnesiden i Dreyer-slekta for å
finne Villads Dreyer Kristensen. Ellers var det vanlig i Vesterålen å døpe
barn med mellomnavn lik etternavnet til personer av "høyere"
samfunns-posisjon enn menigmann. Det er ikke få som ble døpt f.eks Lockert
som mellomnavn. Dette skaper en del forvirring for oss som forsøker å finne
fram i slektskap.

Mvh.

Pål W. Martinussen, Bjerkvik

Svein Yngvar Willassen

> [...]
> som mellomnavn. Dette skaper en del forvirring for oss som forsøker å finne

Jeg er klar over dette, og derfor er det at jeg gjerne vil finne noe som
ligner på bevis før jeg går videre.

Det jeg vet sikkert er:

Vilads Dreyer Kristensen er min farfars farfar. Han ble gift 1871 i
Gimsøy med Theodora Andersdatter fra Bodø, og brukte da både Dreyer og
Kristensen. Han ble oppgitt som sønn av Kristen Hansen på Gravermark i
Gimsøy, og er født 1843.

Kristen Hansen g. Kristine Korneliusdatter på Gravermark opptrer mange
ganger som foreldre i kirkebøkene for Gimsøy, bl.a. døper de en sønn
"Vilads Andreas" i 1853. Denne gifter seg på 1880-tallet og er ikke den
samme Vilads som Vilads Dreyer Kristensen.

Kristine Korneliusdatter begraves i 1863. Kristen Hansen står ikke i
begravelseslisten, men fins ikke i FT1865. (Han kom vel bort på havet)

En annen familie, Jens Dreyer m/ kone er også fiskere bosatt på
Gravermark. De får også en sønn som bløir døpt Vilads. (Vilads Dreyer)

Så er det at mine spekulasjoner begynner. Ville Kristen Hansen kalle
_to_ av sine barn Vilads, dersom dette ikke var et "familiært" navn?
Neppe. Siden Kristens far het Hans og Kristines far Kornelius, må vi
lete hos Kristen/Kristines besteforeldre, onkler eller søsken. Dette
passer perfekt nettopp i Dreyer-familien. Willads Bing Dreyer (prest i
Hadsel, 65 år i 1801) hadde en sønn Hans (23 år i 1801) som giftet seg i
1806 og fikk et barn, Willads. Hans hadde også en bror Willads. Dermed
vet vi at hvis Kristen var barn av denne Hans Dreyer, så hadde han en
bestefar Willads, en onkel Willads, og en bror Willads. Alt skulle da
ligge til rette for å kalle to av sine sønner Willads, og navnet Dreyer
får også en forklaring.

Til alt overmål har jeg nå fått vite at Hans Dreyers kones far het
Christen.

Men bevis? Nei, det brant vel opp i prestegårdsbrannen i Vågan.

mvh,

Svein Yngvar Willassen

Arne Petter Brede

Hei!
Noe info til dere som arbeider med Bing og Dreyerfamiliene:
Har med stor interesse fulgt responsen etter denne etterlysningen. I tillegg
var det en del utveksling av Bing-navn i oktober 1998 over den forrige
News-gruppen for etterlysning. Selv har jeg også aner tilbake til Bing- og
Dreyerfamiliene. Har forundret meg stort over at navn som Willads Bring
Dreyer, Jens Petter Bing Dreyer, Sara Susanne og mange andre Bing- og
Dreyernavn går igjen i så mange generasjoner. Willads Bing Dreyer (1806-?)
har bl.a. minst to søskenbarn med samme navn. I tillegg til den info som er
kommet fram på denne News-gruppen har jeg fått tilgang til en "privat"
slektstavle utarbeidet ca 1930 av en etterkommer av Dreyerfamiliene på
Gimsøy. Her finner jeg trolig forklaringen på at disse navnene forekommer i
så mange generasjoner:

Dreyer-navnet kommer inn ved at Peder Olsen Dreyer (1705-1778), (far til
WBD,1735-1811), gifter seg med Sara Susanne Bing (1710-1779). SaraSBs farfar
er rådmann Jens Bing (1617-1693) i Trondheim. SaraSB har bl.a. en onkel Jens
Bing (1681-1751) som ble en meget velstående lege og politiker i København.
Han døde ugift, barneløs og med stor formue. Før sin død opprettet han et
legat som skulle komme "trengene" etterkommere i 4 generasjoner til gode.
Første generasjonsledd kommer inn ved Willads Bing Dreyer (1736-1811). Det
ser ut til at legatet er blitt administrert av "presteskapet" i Lofoten og
Vesterålen samt de av Dreyer-folket som flyttet sørover til
Helgeland/Trøndelag. Årsaken til at så mange av Bing-navnene gjentas i flere
generasjoner er åpenbart at Dreyerfamiliene har villet hedre legatstifteren
Jens Bing.

For de av dere som måtte være interresert i lokalhistorie i Lofoten nevnes
at den store væreieren i Henningsvær, Jens Henrik Klæbo Dreyer (1811-1882)
stammer fra Dreyerfamiliene på Gimsøy/Vågan. JensHKB er forøvrig tremenning
til Willads Bing Dreyer (1806-?)! Nok en gang sees at Jens-navnet er kommet
inn!!

Til slutt vises hva jeg har registrert på lege/politiker Jens Bing:

Jens BING ble født i 1681. Han var lege, dr.med. og etatsråd København. Han
er ingen Dreyer selv om han er oppført med det navnet i stamtavlen til deler
av Dreyer-slekten. Døde ugift i København, 70 år gammel, som en meget vel
ansett lege. Jens Bings legater ble stiftet i 1736 med 100 rdl og i 1749 med
900 rdl.

Var i noen få år ansatt ved et apotek i København. Han ble student i 1703,
senere "bocealgurens", skrev i tiden 1707-12 fire disputaser. I 1718 tok han
doktorgrad i medisin. Ble deretter skipskirurg under krig mot Sverige.
Deretter fulgte flere utnevnelser. Jens døde den 10-10-1751 i København.
Liket ble overført til Trondheim hvor han er begravet.

Hilsen
Arne Petter Brede
(født og oppvokst i Svolvær)

Per Nermo

Arne Petter Brede;

Sara Susanne Bing's far (NN, hva het han ?) må vel da
være født ca. 1665, mens hennes onkel dr. Jens var
født i 1681. Faren (rådmann Jens Bing i Trondheim) til Jens og NN
var da 64 år. Ikke verst ! Eller er er det noe som ikke stemmer ?
Var Klara Andersdatter Bruce mor til begge ?
Hvem var hennes foreldre ? (Anders Olsen Bruse / Ellen Meldahl ?)

Vennlig hilsen
Per Nermo
- - - - - - - - - - -

Arne Petter Brede

Hei igjen!

Med utgangspunkt i de kildene jeg har:
Sara Susannes Bings foreldre var:
*Willads Jensson Bing, f.1669 i Trondheim, d.19-7-1739 på Hadsel prestegård,
Vesterålen.
*Magdalene Susanne Lund, f. *-4-1686 i Snåsa, d.1764 på Hadsel prestegård,
Vesterålen.
Foruten SaraSB (1710-1779) har jeg registrert flg. barn til
Willads/Magdalene:
Jens Bing (1707-1754), Just Bing (1716-1765), Clara Malene Bing (?-?), Anne
Sofie Bing (?-?),
Wilhelmine Bing (?-?).

Når det gjelder alderen til Jens Bing (rådmann i Trondheim) har jeg to
årstall for når han er født:
1913 og 1917; dersom dette er riktig var han trolig "godt voksen" da han ble
far til legen Jens Bing (1681-1751). Flere av kildene mine har referert til
A.Erlandsen: Geisteligheten i Troms Stift (1875), side 199. (Har ikke selv
sett denne kilden).

Når det gjelder barn til rådmann Jens Bing (1617-1693) og Klara Andersdatter
Bruse (?-?) har jeg registrert følgende 8 barn: Anders Jensson Bing
(1667-1737), Willads Jensson Bing (1669-1739) (gm. Magdalene Susanne Lund),
legen Jens Bing (1681-1751), i tillegg til flg. som jeg ikke har noen datoer
på: Elen Bing, Maren Bing, Anne Christine Clara Marie Bing og Margrethe
Bing.

Når det gjelder foreldre til Klara Andersdatter Bruce/Bruse har jeg flg.
opplysninger:
Anders Olsen Bruse (1594-?) og kun dine opplysninger/antagelser om Ellen
Meldahl.
Som foreldre til Anders Olsen Bruse har jeg sett flg. info:Oluf Ericsen
Bruse/Christina Henriksdatter.

Dette er det jeg kan bidra med så langt.

Mvh
Arne Petter Brede

njaal

>Hvem var hennes foreldre ? (Anders Olsen Bruse / Ellen Meldahl ?)
>
>Vennlig hilsen
>Per Nermo

Det stemmer at Anders Olsen Bruse (1594-1657) og Ellen Olufsdatter Meldal
(1599-1654) var foreldrene til Klara A.B.
Den 21.10. staret jeg en liten diskusjon om disse personene, og kan godt
komme med noen tilleggsopplysninger:
"Christian IV sendte i 1644 ut en påmindelse om at man skulle være på utkikk
etter malmforekomster.
Ander Olsen Bruse skrev da til sin svigersønn Lorents Lossius i Kvikne om at
han hadde hørt om malmfunn ved Rauhammeren ved Røros. Lossius fant
drivverdige forekomster og startet de første gruvene på Røsros"
Anders O.B. var kapellan i Meldal fra1615, ble så prost der i 24 år.

Har flere opplysninger hvis noen er interresert, har litt dårlig tid nå.
Vennlig hilsen Sigurd Østrem.

Alf-Inge Johnsen

On Sat, 23 Oct 1999 15:53:17 +0200, "Arne Petter Brede"
<Arne....@energy.sintef.no> wrote:

>Dreyer-navnet kommer inn ved at Peder Olsen Dreyer (1705-1778), (far til
>WBD,1735-1811), gifter seg med Sara Susanne Bing (1710-1779). SaraSBs farfar

Kjenner noen til opphavet til Peder , det finnes en Jens Dreyer i
Trondheim på 1600-tallet kan det være en dattersøn av Jens

--

Hilsen
Alf-Inge Johnsen - al...@online.no

RuFo

Arne Petter Brede wrote:

> [...]
> Willads/Magdalene:
> Jens Bing (1707-1754), Just Bing (1716-1765), Clara Malene Bing (?-?), Anne
Iflg. "Slægten Benkestok" s. 98, ble Sofie Bing gift med skipper Jørgen Jensen
Hass (ca.1710 - ca.1754)Deres barn; 1. Willads Jørgensen Bing Hass (Iflg. ft.
1801 bodde han da på Sjægenes i Alstadhaug). 2 Margrethe Jørgensdatter Falch
Hass ( Iflg. ft. 1801 bodde hun da på Berfjord i Herø)

klipp,klipp.....

> Dette er det jeg kan bidra med så langt.
>
> Mvh
> Arne Petter Brede

Med vennlig hilsen/Yours;

Rune Fosberg
Ru...@online.no

RuFo
Box 16
N-1805 Tomter
Norway
Fax +47 6992 2020

Made with Power MacIntosh!!

Remi Pedersen

Jeg har fått opplyst at Peder Olsen Dreyer sine foreldre var Ole Dreyer
Leding og ei Pedersdatter Drejer. Jeg har dessverre ikke hennes fornavn.

Hilsen Remi

Remi Pedersen
rem...@kongsberg.mail.telia.com
Leder DIS-Buskerud